PDA

View Full Version : Shielden...waarvoor?!



888_Gerrinezzzz
13 februari 2007, 20:13
waar dient shielding voor??? ik heb al heel veel gezocht op zoek en in de faq. kon wel vinden hoe het moet maar niet waarvoor.! :sneaky:

Mattia
13 februari 2007, 20:31
Brom en ruis.

madman
13 februari 2007, 21:01
laat ik het zo stellen;
ik had een oude jetson telecasterachtige, ding dat al langer meegaat dan ik zeg maar...
als ik die aan m'n versterker had zitten kon ik daarop horen wat de buren op tv aan het kijken waren
als je die zou shielden zou je daar geen last meer van hebben...

no 1 hops
13 februari 2007, 21:31
de electronica van je gitaar kan werken als een soort microfoon die allerlei normaal onhoorbare zaken hoorbaar maakt.
nee geen muziek (hoewel ik pikte wel eens een radio zender op terwijl ik een overdrive pedaal gebruikte)

door de electronica af te schermen zorg je voor minder bijgeluiden zoals mattia en de anderen al vertelden.
en door al dat wifi en gsm gedoe is onze omgeving aardig vervuild met allerlei storende invloeden

Valoosj
13 februari 2007, 22:24
ik heb mijn strat 2 weken geleden extra geschield, en 3 dagen geleden kon ik engelse radio ontvangen met mn gitaartje :D

leg dat maar eens uit!

madman
13 februari 2007, 22:28
wax pot je pickups eens en loop je shielding nog eens héél uitgebreid na....

Valoosj
13 februari 2007, 22:29
ach, het maakt niet uit, ik verkoop die gitaar toch binnenkort

Ic3gl0vE
14 februari 2007, 03:40
Ik ontving radio op mijn versterker maar dat was opgelost door een geaard stopcontact te gebruiken, wat heeft shielding daarmee te maken?

zonniewiw
14 februari 2007, 08:14
een slechte signaalkabel van je gitaar naar je versterker kan daar voor zorgen

vooral die veerkabels (ge kent ze wel , van die zoals Brian May altijd gebruikt) zijn perfecte antennes

e!
14 februari 2007, 09:15
Zal ik je eens wat zeggen? Ik heb ondertussen een post of tig gewijd aan shielding.. ben volgens hops een shieldpro cum laude (nadat ik eerst alles minstens 3 fout gedaan had). Gisteravond met mijn als een nuclear shelter geshielde gitaar naar de oefenruimte geweest en mijn conclusie:

- De gitaar was wellicht stabieler qua noise pickup, maar het was niet schokkend.

- De sparkle van mijnn Strat was zwaar afgenomen. Aangezien het een maple neck Strat is klonk 'ie met distortion wel een stukkie strakker nu, maar clean miste ik toch mijn dosis "surf".

Ik heb dan ook besloten dat ik de shielding in de elementholtes weer ga verwijderen. Die rond de pots laat ik nog effe zitten.

Dat je wat inboet aan hoge tonen is een bekend bijverschijnsel van shielding, zoals ik ook op verschillende plaatsen op dit forum las. Ik denk dat men (ik) er toch aan zal moeten wennen dat de typische single coil sound van de Strat tegen de prijs van wat extra noise komt...

Kim Wilson
14 februari 2007, 09:16
Bedankt! Deze conclusie scheelt mij weer een hoop werk! :D

e!
14 februari 2007, 09:20
Een HELE hoop werk... wat een kutklus..

no 1 hops
14 februari 2007, 10:00
toch denk ik dat je jezelf tegenspreekt e!

in je posting van die andere topic vond je de ruisafname thuis al indrukwekkend.
dus in die situatie had je er baat bij.
maar in de oefenruimte dus minder.
daar zijn de omstandigheden dermate anders, (andere amp of zelfde amp op ander volume) neem bv het feit dat wanneer je even in een lawaaige omgeving staat je oren lang dat niet meer horen dan wanneer je vanuit stilte uit probeert.
en vooral als je met anderen speelt valt vergelijk niet mee.
want zoveel freq door elkaar maakt het er niet makkelijker op.
heb wel gehad dat ik mijn gnx instelde op een pracht geluid en mee ging spelen met een cd en het daarin juist niet mooi klonk.

voor mijn gevoel doet shielding niks aan het geluid in die mate dat je dus bepaalde kabeltjes met hun eigen weerstand weghaald en de shield met zijn eigen weerstand die taak overneemt.
en weerstand (potmeters) is bepalend voor geluid.

Kim Wilson
14 februari 2007, 10:06
Juist in bandopstelling is de beste plek om iets te testen. Dan pas kun je horen wat er wel of niet door de mix prikt.

e!
14 februari 2007, 11:23
Ja. Thuis was ik enthousiast, maar ik moet 't toch vergelijken met mijn oefenruimte-omstandigheden. Daar heb ik de beste referentie(herinnering). En dat het geluid erdoor verandert is een feit. Kan zeer wel worden veroorzaakt door de invloed van al dat metaal op het magneetveld van de elementen.

Mijn oren liegen niet en ik heb het voor de zekerheid nog even vergeleken met een maple neck Squier Strat van mijn andere gitarist om te testen of het niet aan instellingen of mijn oren lag. Zelfs mijn drummer zei bij de eerste aanslag direct "hij klinkt doffer". Overigens wordt dit op verschillende plaatsen op dit forum bevestigd.

Dus ja, ik spreek mijn eerdere post (in elk geval ogenschijnlijk) tegen. Ik ben al zolang bezig geweest dat ik mij niet meer goed kan herinneren hoeveel noise er nou uit die gitaar kwam, maar die Squier Strat was toch niet echt noisier. De conclusie uit mijn thuistest was denk ik een geval van referentieverschuiving.

Sound gaat bij mij boven alles. De shielding moet er dus minstens deels aan gaan geloven.

vdgraaf
15 februari 2007, 09:51
Beste allemaal!

Shielding werkt pas als je aan aarde verbonden bent. Er staat een leuk filmpje op http://www.taylorguitars.com/see-hear/ over noise reduction, tweede pagina van het Performance Tips/Maintenance stuk. Daar wordt het allemaal uitgelegd.

grtn, Jan Anton

e!
20 februari 2007, 23:22
Ok. Dat shielding je tone aantast is vanavond 100% bewezen.

Ik schreef eerder al dat ik mijn Fender sparkle kwijt was nadat ik mn Stratje volledig had geshield. Vanavond dus alle alutape uit de elementholtes gehaald alsook van de body eromheen (ik had de hele vorm van de slagplaat in alutape op de body gemaakt). De shielding in de plug- en controlholtes en rond alle signaaldraadjes heb ik laten zitten. Vantevoren even een luistertestje op m'n Fender tranny combo en na 't verwijderen weer getest --> De Strat is back! Uiteraard ook nog ff gaan testen in de oefenruimte en ja hoor! Daar was 'ie weer! M'n sound is volledig terug.

Het noise niveau is ook nog steeds acceptabel. Ik accepteer wel wat meer hum dan bij m'n Ibanez gitaartjes met humbuckers, maar zoals gezegd.. tone gaat boven alles.

Vraag me niet om precieze uitleg hoe 't kan, maar een zooi metaal om je elementen is wel degelijk van invloed op de sound. Kan natuurlijk aan beïnvloeding van het magneetveld liggen, of gewoon aan het feit dat je de resonantie van je houten body op d'een of d'andere manier beïnvloed omdat je 'em met een zooi metaal bekleedt ofzo. Geen idee, maar het feit blijft staan.

no 1 hops
21 februari 2007, 08:53
Ok. Dat shielding je tone aantast is vanavond 100% bewezen.

weet je wat mijn huisarts zei, ik geloof niks totdat ik het zelf heb ontdekt of meegemaakt.
jouw 100% bewijs is dat voor mij ook niet want je hebt niet eens echt naspeurwerk gedaan waar jezelf misschien een fout hebt gemaakt, en die kans heeft iedereen, ook ik maak fouten, heb wel eens draden aan verkeerde punten vastgesoldeert.

want ik heb bv nog niemand horen klagen over een traanplaat slagplaat en dat hij of zij daar tone verlies van had?
dus magnetisch veld/folie/alu slagplaat zou dan ook naar voren zijn gekomen.
hoop dat ik over een tijdje nog eens een projectje kan doen en dat vastleg, ook qua sound.

e!
21 februari 2007, 09:24
Da's een kwestie van geloof, geloof ik. En gij geleuft maar wat gij geleuft. Ik heb geen enkele draad losgehaald of verplaatst. Die draden zaten nl. ook goed. Dat heb ik wel degelijk gecontroleerd.

Het enige wat ik nu gedaan heb is een zooi alutape verwijderd. Ik wilde natuurlijk ook zeker weten dat het daar aan lag en niet aan iets anders. Aangezien al het overige gelijk gebleven is (ceteris paribus, pleegt men wel te zeggen) weet ik zeker dat het daar aan lag. Die hele kooi was ook geleidend, want dat heb ik nagemeten. Dus daar heeft het ook niet aan gelegen. Er waren ook geen warrelcontactjes met die kooi ofzo.

Het nut van een forum is dat men er kennis deelt. Nu ken jij mij niet en mag je dus een slag om de arm houden i.v.m. mogelijke onbetrouwbaarheid van mij als bron, maar dan kom je d'r vanzelf wel achter.

Ik vind het echter wel bijzonder knap dat jij van daar achter je PC weet wat ik wel en niet getest heb. En ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere huisarts.

e!
21 februari 2007, 09:26
Overigens is mijn slagplaat wel nog volledig bekleed met alufolie en daar heb ik absoluut geen toneverlies van, althans niet zodanig dat het mij opvalt.

no 1 hops
21 februari 2007, 10:31
dus dan kan je het magnetisch veld verhaal vergeten.
mocht dat bij een pup naar de zijkanten uitwaaieren en door de folie geblokkerd worden, dan zou je nu ook last moeten hebben.
je pups vangen de trilling op aan de open voorzijde dus de ' kuip' die geschield was zou daar geen invloed op mogen hebben

je hebt gelijk , ik ken jouw niet en jij mij niet.
na drie pogingen roep je eerst geweldig en dan ineens ( in een hele andere situatie) t' is niks.
als je dit uit wilt zoeken is het niet anders dan een lijstje maken waaraan het kan liggen, dat checken en wegstrepen.

echt kijken of het werkt of niet kun je alleen maar met dezelfde (controleerbare)situatie te gebruiken als controle punt.

Kim Wilson
21 februari 2007, 10:36
Volgens mij heb ik dit hier ook al eerder gezegd, maar voor de meesten (voor mij iig) is de oefenruimte met complete band de ideale controleerbare situatie. Als ik op mijn zolder zit en verschillende speakers heb uitgeprobeerd, kan ik pas in de oefenruimte of op een podium zeggen wat het verschil is, en of het goed heeft uitgepakt. Het gaat er namelijk om dat je goed in de band te horen bent, op jouw manier. Als ik een uur aan het solderen ben geweest, weet ik niet exact meer hoe mijn geluid was, en wat de verandering is. Als je het in een bandsituatie hoort, kun je dat vaak wel horen.

Nogmaals, het gaat er niet om hoe het op je slaapkamer klinkt, maar hoe je in de band ligt.