PDA

View Full Version : Cabinets, welke boven welke onder



cardinal
13 februari 2007, 19:36
hoi allemaal,

Ik heb twee cabinets, de ene is een rechte kast de andere een buikkast/slanted.

Beetje suffe vraag, maar welke moet nu onder en welke boven. Of is het net als met sex en maakt het niet zoveel uit en is het net waar je voorkeur naar uit gaat?

Ik zou zelf (voor het visuele en de sound) de buik onder en de rechte boven doen.

LP_CL
13 februari 2007, 19:38
normaal is het recht onder. Staat gewoon stabieler.

Punkrockerke
13 februari 2007, 19:38
Andersom dus...

De buikkast is vanboven smaller dan de onderkant van de rechte... zou dus niet zo stevig staan op jouw manier.

BLOK182
13 februari 2007, 19:43
Schuin boven en recht onder.....logisch toch??

skabouter
13 februari 2007, 19:47
zo logisch vind ik het niet eens....wel qua vorm omdat dat beter aansluit, maar qua sound niet. die buikkast blaast zn geluid ook iets omhoog, en das wel lekker om die laag te hebben. en dan die rechte kast die vooruit projecteerd boven....
maargoed,in de praktijk zie je altijd andersom, zal wel een reden hebben:)

robert-gitarist
13 februari 2007, 19:53
Gewone die buikkast ruilen met een rechter kast :D
2 rechte dus.Dan maakt het niet uit welke boven of onder moet :chicken:
Maar goed,beetje dom gelul van me ;) Het antwoord is toch al gegeven.

vester86
13 februari 2007, 20:24
om hier even serieus op door te gaan: rechte onder en slanted boven vind ik NIET logisch.
als je stacked dan staat je bovenste kast al bijna een meter hoger.
de bovenste 2 speaker, die dan al sowieso meer naar boven staan gericht, blazen dan hardstikke over je heen... onderop zou logischer zijn, en dan de buikkast er bovenop die recht op je oren blaast....

Kim Wilson
13 februari 2007, 20:32
Full stack is sowieso onzin. :D

vester86
13 februari 2007, 20:44
das een andere discussie, en 100% mee eens


1x12" rules!!

Kim Wilson
13 februari 2007, 20:48
das een andere discussie, en 100% mee eens


1x12" rules!!
Nee, 2x12" is da bomb! Gelukkig niet zo groot. :D

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DSCN0610.jpg

pol
13 februari 2007, 21:37
fullstack is gewoon onhandig, wat het je eraan als die bovenste speakers recht op je oren staan te blazen, dat klinkt gewoon niet goed.

Je kan ze beter langs mekaar zetten voor wat meer spreiding in de breedte.

Of 1 box aan elke kant van het podium, als je de enige gitarist in een band bent.

AART
13 februari 2007, 21:42
Ligt eraan wat voor slant het is(let even niet op merk):

zoeen:
http://obsidian.melze.nl/studio_log/images/mesa-cab.jpg

of zoeen:
http://www.blastingroomstudios.com/gfx/stacie2/images/Recto-Cab-(02).jpg

De bovenste is een wat minder voorkomend model maar wel daarvoor ontwikeld.
De bovenste moet in principe boven, omdat het stabieler staat, maar je ziet ook veel mensen die 2 slant cabs op elkaar gooien.

Mij lijkt een slant zoals de bovenste gewoon het handigst, raar dat je dat zo weinig ziet.

AART
13 februari 2007, 21:48
fullstack is gewoon onhandig, wat het je eraan als die bovenste speakers recht op je oren staan te blazen, dat klinkt gewoon niet goed.

Je kan ze beter langs mekaar zetten voor wat meer spreiding in de breedte.

Of 1 box aan elke kant van het podium, als je de enige gitarist in een band bent.


Als de sound een paar meter (bijna) recht voor de speakers niet goed klinkt klinkt het door de mic ook slecht....


Ik stel altijd af op een meter of 4 van de amp op ongeveer speakerhoogte(wel tape precies voor de conus).

skabouter
13 februari 2007, 21:59
ALS ik een fullstack zou gebruiken onstage zou ik ze naast elkaar zetten, niet op elkaar. wil het sws niet recht op mn oren hebben, maar voor je eigen geluid is een breedte wel lekker achter je! zeker als je ze een beetje naar elkaar toe draaid en ertussen staat.

maar tis idd wat onzin, een slanted halfstack vind ik t best, lekker laag en beetje schuin omhoog, maar niet direct op je oren. 2x12 op 2x2kratten vind ik ook altijd prima te doen! fijn geluid dan!

cardinal
14 februari 2007, 10:29
Full stack is sowieso onzin. :D

Jeps, maar het staat wel super. Wij hebben straks allebei full stacks waarmee wij dan in de locale kroeg iedereen weg willen vagen, hahaha. Voor 50 man met een marshall dsl en tsl 100 en vier cabinets, whoehaaaaaaaaaaahhhh.

Iedereen doppen mee...

ps jammer dat je de twee cabinets niet afzonderlijk qua volume kan bedienen. Met eindtrappen kan dat 9 vd 10 keer wel en dat is wel zo handig. Gebruik ik onder om te micken en boven als een tweede monitor geluid.

Kim Wilson
14 februari 2007, 10:38
Jeps, maar het staat wel super. Wij hebben straks allebei full stacks waarmee wij dan in de locale kroeg iedereen weg willen vagen, hahaha. Voor 50 man met een marshall dsl en tsl 100 en vier cabinets, whoehaaaaaaaaaaahhhh.

Iedereen doppen mee...

ps jammer dat je de twee cabinets niet afzonderlijk qua volume kan bedienen. Met eindtrappen kan dat 9 vd 10 keer wel en dat is wel zo handig. Gebruik ik onder om te micken en boven als een tweede monitor geluid.
Wist je dat het publiek volume (niet te hard dus) belangrijker vindt dan de kwaliteit van de muziek? ;)

LordRiffenstein
14 februari 2007, 11:56
Als de sound een paar meter (bijna) recht voor de speakers niet goed klinkt klinkt het door de mic ook slecht....

Ik stel altijd af op een meter of 4 van de amp op ongeveer speakerhoogte(wel tape precies voor de conus).

Je oor op 4m van de cab hoort echt niet hetzelfde als die mic recht voor je cab!

AART
14 februari 2007, 13:12
Je oor op 4m van de cab hoort echt niet hetzelfde als die mic recht voor je cab!

Nee, maar het is een stuk beter dan je cab op de grond zetten en met je oor 1 meter afstand op 2 m hoogte je amp aftellen zoals te veel mensen doen...

Met je oor op micpositie doe ik mijn oren liever niet aan.

sickpunk
14 februari 2007, 14:23
Wist je dat het publiek volume (niet te hard dus) belangrijker vindt dan de kwaliteit van de muziek? ;)

jup en ik vraag me ook af of je als publiek zijnde blij word met zo'n bak herrie...
waren naar een bandje toe in een jeugd honk, gitarist had (letterlijk) alles op 10, treble, mid, bass, clean, distortion, boost enz alles dus... op een 120Watt top en de rest van de band volgde zijn voorbeeld... na het 1e nummer liep de geluids man naar buiten na 1.5 nummer volgde de rest avn de zaal, ze hebben voor niemand mee gespeeld en niemand heeft ook nog wat tegen ze gezegd...

maar als je als band te zacht staat is het ook niet leuk vind ik, wij hebben wel is optredens gehad dta wij zachter werden neer gezet en het hoofdprogramma een stuk harder, zodta het leek alsof daar veel mee pit in zit...

casper innosence
14 februari 2007, 15:33
jup en ik vraag me ook af of je als publiek zijnde blij word met zo'n bak herrie

...

maar als je als band te zacht staat is het ook niet leuk vind ik, wij hebben wel is optredens gehad dta wij zachter werden neer gezet en het hoofdprogramma een stuk harder, zodta het leek alsof daar veel mee pit in zit...

Gewoon een beetje de gulden middenweg zoeken. En een fullstack kunde ook zacht zetten, dan nog heb je het voordeel van 1 speaker op oorhoogte..

Maar goed, een straight cab heeft (althans de Marshall cabs) in de bovenkant uitsparing voor de wieltjes van een 2e cab, lijkt me vrij duidelijk wat boven en wat onder moet. Al ben ik het wel eens met de spreiding van een buikkast, wat een aantal hier al aanhaalden.

Daarnaast zie ik persoonlijk liever 2 halfstacks naast elkaar dan 1 fullstack.. (dan toch 2 naast elkaar per kant.. en een 8x10" basskast per kant) hehe

ieme
14 februari 2007, 15:53
http://www.bossus.com/bugonline/images/moreira/bogner_stack_lg.jpg

Punkrockerke
14 februari 2007, 16:19
Ligt eraan wat voor slant het is(let even niet op merk):

zoeen:
http://obsidian.melze.nl/studio_log/images/mesa-cab.jpg

De bovenste is een wat minder voorkomend model maar wel daarvoor ontwikeld.
Mij lijkt een slant zoals de bovenste gewoon het handigst, raar dat je dat zo weinig ziet.
Ik heb zoeen! :)

ieme
14 februari 2007, 22:44
http://www.foofighters.com/blackbox/pictures/2003_08_16_chelmsford/images/FF_2003_CHELMSFORD_5241.jpg

Kijk schuine cabs onder en rechte boven bij de FOOFIGHTERS!!!!

AART
14 februari 2007, 22:45
Yeah, maar dat zijn dus wel die speciaal daarvoor ontworpen Mesa's...

Dat gaat met je marshall dus niet helaas...


Alhoewel zakk wel wat marshall cabs heeft die zo speciaal oor hem egmaakt zijn, maar die kan je als normale klant niet krijgen...

skabouter
15 februari 2007, 11:58
ja ik vind het wel geniaal zo! beste geluid lijkt me, zoals ik al zei....eigenlijk zouden alle cabs gewoon zo moeten :D