PDA

View Full Version : rechtshandige bas voor linkshandige?



amon
13 februari 2007, 17:14
Eerste keer dat ik hier post in dit gedeelte van het forum...

Maargoed, een vriend van me moet gaan bassen van mij en een andere maat. Hij heeft een tijdje gitaar gespeeld, maar is ie mee gestopt, nu wil hij (dus niet alleen vanwege druk uit onze richting) gaan bassen.
Maarrrrrrr, hij is linkshandig en het moet geen duur gedoe worden, ik heb even wat gelezen en moet volgens mij naar goedkope Ibanez-jes kijken, Richwood kan ook leuke hebben las ik hier ergens of Squier, maar das meteen ietsje duurder.

To the point: kan je net als bij gitaren de snaren simpelweg omdraaien en gewoon die bas andersom houden?
Bij gitaren is het geen probleem (zie Jimi), maar ik kan me voorstellen dat op bassnaren heel wat meer spanning staat(?)

(edit: suggesties voor evt bassen/amps of aantrekkelijke advertenties zijn ook welkom. Stijl: blues, rock, funk)

Jeroen_TRC
13 februari 2007, 19:12
Zoveel kost een linkshandige bas toch niet? Misschien 50 € meer en er is wat minder keuze in maar beter dan op een onhandige manier spelen lijkt mij!?

Verder heb ik echt totaal geen verstand van bassen en reageer ik hier ook maar toevallig op :D

Valentijn
13 februari 2007, 19:28
De kosten zijn (vooral bij goedkopere basjes) niet veel hoger voor linkshandige bassen

Ik zou zelf niet een rechtshandige bas omdraaien want je zit met een paar problemen als je de snaren omdraait. het verschil in snaardiktes is dusdanig groot dat je last krijgt bij de kam en brug.

Ook ligt het er een beetje aan watvoor elementen je hebt. Ik weet neit of je bij J elementen problemen krijgt (misschien moet je de hoogte dan anders afstellen) maar bij P elementen zitten ze echt verkeerd om.

Dus ik raad aan om toch gewoon een linkshandige bas te nemen. (of zoals de gitarist van The Ataris de bas om draaien, maar de snaren niet, dus dat je E snaar onder zit etc)

amon
13 februari 2007, 22:08
hmm, dat laatste is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Ik bedoel, hij heeft nog nooit gebast en moet het toch leren, waarom dan niet meteen zo leren dat de E onder zit....


Hij heeft wel een jaar of 2 gitaar gespeeld, 2 jaar geleden onderhand ook alweer en kan er niets meer van, dus in principe begint ie toch weer van onderaf.

Primitive
13 februari 2007, 22:56
Dat zou ik echt niet doen, gewoon leren op een rechtshandige bas te spelen als hij toch overnieuw moet beginnen.
Als je de snaren anderzom laat zitten kun je eigenlijk alleen maar "gewoon" spelen en Slappen word dan erg lelijk volgens mij.

Koop een linkshandige bas, of leer rechtshandig spelen dat is mijn advies

huskey
14 februari 2007, 00:06
De kosten zijn (vooral bij goedkopere basjes) niet veel hoger voor linkshandige bassen

Ik zou zelf niet een rechtshandige bas omdraaien want je zit met een paar problemen als je de snaren omdraait. het verschil in snaardiktes is dusdanig groot dat je last krijgt bij de kam en brug.

Ook ligt het er een beetje aan watvoor elementen je hebt. Ik weet neit of je bij J elementen problemen krijgt (misschien moet je de hoogte dan anders afstellen) maar bij P elementen zitten ze echt verkeerd om.

Dus ik raad aan om toch gewoon een linkshandige bas te nemen. (of zoals de gitarist van The Ataris de bas om draaien, maar de snaren niet, dus dat je E snaar onder zit etc)
P-elementen kan je gewoon omdraaien, kijk maar naar deze bassen.
http://www.fender.com/products/prod_images/basses/0136100306_md.jpg
http://www.cort.co.kr/DataBank/product/model/Action/view/action_03.jpg
Verder ben ik het eens met primitive dat je gewwon een linkshandige bas moet kopen of rechtshandig leren spelen.

olaf reijnders
14 februari 2007, 15:02
Aangezien hij al gitaar speelde zou ik gewoon een lefty kopen. Ik ben zelf begonnen op een righty en de snaren omgedraaid maar ik kwam telkens in aanvaring met de potmeters die aanmerkelijk in de weg zitten.

Ik zou deze (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/70585759-linkshandige-basgitaar-absolute-nieuwstaat.html) proberen voor €150,- mee te krijgen.

amon
14 februari 2007, 15:03
Het probleem met linkshandig spelen is dat we vanwege het budget 2dehands moeten zoeken om iets leuks te kunnen kopen...

Ik zal eens kijken wat ie vind van rechtshandig

Valentijn
14 februari 2007, 17:21
P-elementen kan je gewoon omdraaien, kijk maar naar deze bassen.


je kan ze inderdaad omdraaien, maar dan moet je t geluk hebben dat t uitkomt met ruimte in je hout (anders krijg je groot gat) of je moet slagplaat hebben die andersom kan, en dan moet t binnen passen.. dus dat omdraaien is nog niet zo makkelijk.

En voor t geluid... voor gewoon aanslaan/plectrum heb je nergens last van (voor met plectrum zitten er zelfs voordelen aan)

Je kan dan inderdaad minder makkelijk slappen.. maar niet iedereen doet dat.

Maar ik zei ook al dat een gewone linkshandige bas makkelijker is.

Rechtshandig beginnen met spelen is ook optie.. maar lijkt me lastiger omdat hij al ervaring heeft met linkshandig gitaar spelen.. en niet iedereen kan t, al kunnen sommigen het juist beter met hun 'verkeerde' hand dan met hun 'goede' hand

Jeroen_TRC
15 februari 2007, 12:32
Dus 50 € is het waard om een verkeerde manier van spelen aan te leren?
Vind ik een beetje krom.... wacht dan gewoon nog een maandje!
Het is niet alsof jullie per sè NU moeten beginnen of wel?

olaf reijnders
15 februari 2007, 17:01
Vind ik ook. Gewoon een lefty kopen.

Pedulla
15 februari 2007, 18:25
durf uniek te zijn....


Lefties Rule !!!

olaf reijnders
15 februari 2007, 21:05
Dat bedoel ik. Waarom eenheidsworst wezen als je ook uniek kan zijn? ;)

Jorisch
9 maart 2007, 23:29
Ik ben ook linkshandig en ben begonnen op een acoustische gitaar (snaren omgedraaid), daarna heb ik een elektrische gekocht (strat type) en toen bleek snaren omdraaien een erg onpraktisch gedoe te zijn, vooral met de vorm van de gitaar (er zit een soort van indeuking aan de achterkant zodat ie confortabel zit) en toen heb ik besloten om gewoon rechtshandig te spelen

Ik ben nu 2 jaar verder en ik ben heel blij met deze beslissing

Eigenlijk doe je toch het meer ingewikkelde werk met je linker en dus goede arm dan

Ik speel nog steeds gitaar en ook basgitaar in een band

Het is echt heel fijn om gewoon alle keus te hebben uit alle gitaren en je hebt een voordeel qua vingervlugheid op de hals omdat je gewoon je goede hand op de goede plek hebt

Ik raad heel erg aan om een rechtshandige te kopen, ik heb ongeveer 2 maanden "omgekeerd" gespeeld maar binnen 2 weken was ik gewend

Gr Joris