PDA

View Full Version : tremolo inbouwen



guitars and sigarettes
13 februari 2007, 15:19
ik heb ideeen om een van mijn gitaren te verbouwen. het is een ibanez dtx destroyer oftewel deze:
http://namm.harmony-central.com/SNAMM00/Content/Ibanez/PR/DTX120CA-sm.jpg
teneerste wil ik em schuren en overspuiten.. want de lak is op meerdere plekken beschadigd (denk aan stickers die met schuurmiddel zijn afgehaald (heel erg stom van mij ik weet..).
Verder wil ik graag een tremolo inbouwen. Maar dan moet er eerst een stuk uit worden gesneden. Dus mijn vraag.. hoe ga ik hiermee te werk? en wat heb ik ervoor nodig? ik dacht aan een floyd rose.. kunnen jullie mij helpen? :)

G.G.
13 februari 2007, 15:41
Als ik naar je foto kijk, dan lijkt het me niet verstandig een tremelo op deze gitaar te zetten.

De ruimte tussen brug en brugelement is maar heel klein. Bij een TOM maakt dat niet veel uit, want de brugstuds worden alleen naar beneden belast. De trekkracht komt op de studs van het staartstuk en die hebben genoeg "vlees" om hen heen.

Bij een tremelo zitten de schroeven redelijk ver vooraan (zeker geen low pro edge nemen, daarbij is het nog extremer).

fred dons
13 februari 2007, 19:50
ik zou in dit geval aan een nieuwe body denken, als je toch gaat lakken

oknarb180
14 februari 2007, 00:48
Ik weet niet of je gitaar een neckangle heeft? Maar het kan denk ik wel, alleen net als GG al aangeeft heb je voor een FR geen vlees om de studs te verplaatsen. Dan zal je de brughumbucker ook iets moeten verplaatsen, bestaande stud er uit halen, sparing van je humbucker opvullen met een klosje o.i.d. en dan de FR uitmeten etc. Zal wel een hele klus worden in ieder geval. Waarschijnlijk kun je (zoals Fred ook al aangeeft) net zo makkelijk van de huidige body een kopie maken, alleen dan met de gewenste brug erin.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
14 februari 2007, 01:02
Of je maakt 'm direct in de goede maat:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/ProjectDestroyer/body2.jpg
;)

Als je wilt kan ik een kopietje van mijn template maken, dat scheelt je alvast heel wat werk.

heinz3110
14 februari 2007, 01:16
Ehm, is opnieuw polijsten niet makkelijker op die plekken waar het dof is? Scheelt misschien wat werk, tenzij je m in een andere kleur wil hebben natuurlijk.

G.G.
14 februari 2007, 02:52
Als je toch opnieuw moet lakken zou ik Branco's aanpak nemen. Een passenblokje in de ruimte van het brugelement plaatsen met wat lijm, de gaten van de studs pluggen en de boel vlakken. Fresing voor de Floyd maken, dan uitmeten waar het brug element moet komen. Neck loshalen en achterkant van de neck afschuinen of de pocket uitfresen voor de juiste hoek voor de floyd.

Is wel een hoop werk, misschien is het eenvoudiger en sneller om een nieuwe body te maken en de oude te bewaren om hem in de toekomst weer origineel te kunnen maken (voor bijv. verkoop)

oknarb180
14 februari 2007, 10:02
Als je toch opnieuw moet lakken zou ik Branco's aanpak nemen. Een passenblokje in de ruimte van het brugelement plaatsen met wat lijm, de gaten van de studs pluggen en de boel vlakken. Fresing voor de Floyd maken, dan uitmeten waar het brug element moet komen. Neck loshalen en achterkant van de neck afschuinen of de pocket uitfresen voor de juiste hoek voor de floyd.

Is wel een hoop werk, misschien is het eenvoudiger en sneller om een nieuwe body te maken en de oude te bewaren om hem in de toekomst weer origineel te kunnen maken (voor bijv. verkoop)


Hey G.G.

Ben het zeker met je eens dat het veel werk is, maar als je dan op projectguitar.com ziet hoe ze een RG ombouwen naar een JEM, en bijv. de klauw voor de FR enzo, dan is dat mooie leesstof om eens en gitaar te gaan verbouwen. Dat van die RG naar JEM heb ik eerst zelf ook nog aan zitten denken, maar heb inmiddels de mallen voor een heuse JEM-kopie!!!
Dat komt t.z.t. wel weer!

vr.gr.

Branko

guitars and sigarettes
19 februari 2007, 10:04
dank voor jullie reacties. ik heb nu toch besloten niet door te gaan met de tremolo idee. ik hou te veel van deze gitaar, om te risceren dat het fout gaat. Wat ik wel ga doen is schuren en spuiten.

Hier heb ik ook nog een kort vraag over, klinkt misschien stom, maar..

Gewoon schuren met de hand.. is dat te doen? :satisfie:

Of doen jullie dit echt met een machine?...

en wat voor verf dan te gebruiken.. en hoe duur is de verf?"

( ik ben echt een amateur op dit gebied, maar heb de grootste waardering voor wat jullie doen.. heb al heel wat topics bekeken in de zelfbouw.. mooi werk en de ene niet minder dan de ander, omdat ik het allemaal knap vind wat jullie doen :) )

G.G.
19 februari 2007, 11:07
dank voor jullie reacties. ik heb nu toch besloten niet door te gaan met de tremolo idee. ik hou te veel van deze gitaar, om te risceren dat het fout gaat. Wat ik wel ga doen is schuren en spuiten.

Hier heb ik ook nog een kort vraag over, klinkt misschien stom, maar..

Gewoon schuren met de hand.. is dat te doen? :satisfie:

Of doen jullie dit echt met een machine?...

en wat voor verf dan te gebruiken.. en hoe duur is de verf?"

( ik ben echt een amateur op dit gebied, maar heb de grootste waardering voor wat jullie doen.. heb al heel wat topics bekeken in de zelfbouw.. mooi werk en de ene niet minder dan de ander, omdat ik het allemaal knap vind wat jullie doen :) )

Schuren doe ik met de hand met ene hardhouten schuurblokje. lakken doe ik met spuitbussen autolak, daarna met het zelfde merk blanke lak, en daarna een tijd wegzetten om uit te harden.

Kijk eens bij de topics bovenaan in de lijst. Daar staat een sticky onderwerp over lak.

guitars and sigarettes
19 februari 2007, 11:52
ok thx :)

ik ga vandaag schuurpapier halen.

welke dikte?

G.G.
19 februari 2007, 12:31
ok thx :)

ik ga vandaag schuurpapier halen.

welke dikte?Staat ook in de LAK FAQ