PDA

View Full Version : En zo liep het af...



niekb
13 februari 2007, 14:13
Hallo medebouwers, ik heb me al vaker afgevraagd hoe het is afgekopen met al die zelfbouwprojecten. Hierover komt weinig tot niets terug, hoe "gedragen" de zelfgebouwde gitaren zich na een langere tijd. Blijkt het een goede gitaar te zijn of niet. Menig bouwer stort zich op t volgende project loopt daar dan op te gassen.

Een gitaar zet zich toch op een gegeven moment? Tenminste ik had dat idee met mn mustang, dat ie na een tijdje op spanning ineens beter klonk, qua sustain enzo, soort van breekpunt zeg maar. Als ik onzin loop uit te kramen hoor ik ut ook graag.

Ik ben serieus benieuwd hoe deze instrumenten zich kwalitatief verhouden met de fabrieksgitaren van de bekende merken. Vooral op de lange termijn!

Komt u maar!

Groet'n

Niek

Harry
13 februari 2007, 14:49
de andere gitarist uit mijn band heeft zijn eigen gitaar gebouwd en speelt er al jaren op. Hij zou wel eens een gitaar er bij willen maar is zo tevreden over zijn zelfbouw dat er bijna geen gitaren zijn die hem ook bevallen. Hij heeft op de zelfbouwmeeting een prijs gewonnen, even ter info voor de andere bezoekers.

DarknessAwaits
13 februari 2007, 17:50
Ik zal toch echt binnenkort nog eens nieuwe foto's maken van hoe m'n eerste (en voorlopig enige) gitaarbouwsel er tegenwoordig uit ziet. Hij houdt zich erg goed, ik heb er een keertje mee opgetreden (death/doom metal met een houtkleurige strat+pearloid slagplaat, zie je het voor je :)) en zelfs dat ging prima. Hij heeft een lekkere vintage klank, enorme sustain en toch nog nét bijterig genoeg in de brug.

Ik vind, voor zover ik dat van mezelf mag zeggen, dat ik het uitstekend heb gedaan. :satisfie:

Mattia
13 februari 2007, 20:09
Ik heb geen gitaren meer die ik niet zelf heb gebouwd. Er zit wel een stijgende lijn in, qua afwerking, looks, maar de klank die zit eigenlijk overal wel goed...

hassent
13 februari 2007, 20:50
M'm PRS ben ik best tevreden over, maar er zijn nog steeds wat probleempjes die ik op moet lossen; hals rechtzetten, neckpocket 1mm dieper maken, 250k pot's ipv 500k, topkam pasmaken. Allemaal kleine dingetjes. Maar inderdaad, ik ben nu met m'n 2e en 3e gitaar bezig en die hebben voorrang. Als m'n Tele af is ga ik weer verder met de PRS.

rinaldo
15 februari 2007, 22:07
ik gebruik m,n lacewood tele wekelijks in de band, en ik moet zeggen hij houd zich uitstekend.

het gibson element bij de brug klinkt lekker vintage en leent zich uitstekend voor solo werk, ik heb aleen het idee dat de b snaar in de hogere regionen een beetje out of tune is, maar verder klinkt hij prima en ben er heel tevreden over.

ook de hals houd zich prima, mooi stabiel, geen enkel probleem. :rockon:

B_2_the_a
15 februari 2007, 22:53
mijn jazzbas leeft na bijna 3.5 jaar nog hoor, soort van..

hij is 3 jaar intensief gebruikt, nu heeft ie een rust periode..

maar binnenkort gaat ie er weer tegen aan... even electronica opnieuw doen (half jaar geleden wazig experiment ermee gedaan)


Tis dan wel niet volledig zelfbouw, bouwpakket niveau eerder..
maar hij rocked nogsteeds iedere bas de pan uit!

G.G.
16 februari 2007, 10:18
mijn jazzbas leeft na bijna 3.5 jaar nog hoor, soort van..

hij is 3 jaar intensief gebruikt, nu heeft ie een rust periode..

maar binnenkort gaat ie er weer tegen aan... even electronica opnieuw doen (half jaar geleden wazig experiment ermee gedaan)


Tis dan wel niet volledig zelfbouw, bouwpakket niveau eerder..
maar hij rocked nogsteeds iedere bas de pan uit!En ik weet uit betrouwbare bron dat jij binnenkort nog een andere zelfbouw een weekje uitgebruid gaat testen.

Komt daar ook nog een kort verslagje van?

koennie
16 februari 2007, 10:54
Mijn broertje zijn strat is erg goed, vergelijkbaar met een stratje van 1000+ euro's. zeker qua klank. de afwerking ben ik niet 100% voor gegaan, maar dat doet er niet toe. Het gitaartje speelt na 1,5 jaar nog steeds als een trein alhoewel de schakelaar het onlangs heeft begeven. Ik heb al een nieuwe liggen.

Mijn neck-through telecaster is net af en speelt tot nu toe erg lekker. Ik heb wel gemerkt dat de lak na 1,5 maand uitharden nog steeds te zacht is en er zit al een klein deukje in. Verder vermoed ik dat dit een erg fijne player gaat worden.

Mijn Les Paul was in wrakstaat en heb ik zelf gerefret en ben ik nog niet tevreden over. Inmiddels heb ik de mechanieken ook vervangen en heeft deze een heleboel pickups gehad. Binnenkort wil ik de fretjob overnieuw doen en hem helemaal perfect maken.

In mijn ogen doen de meeste zelfbouw gitaren niet veel onder fabrieksgitaren. Omdat de meeste bouwers erg veel aandacht besteden aan de techniek. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een hals het spontaan begeeft ofzo :)

B_2_the_a
16 februari 2007, 23:03
En ik weet uit betrouwbare bron dat jij binnenkort nog een andere zelfbouw een weekje uitgebruid gaat testen.

Komt daar ook nog een kort verslagje van?


dat komt zeker goed :)

ik weet vrijwel zeker dat je 'm al kwijt bent :) mijn gevoel is er goed bij en dat is een goed teken :)

Mattia
17 februari 2007, 07:48
Ik durf zelfs te stellen dat de meeste zelfbouwgitaren beter zijn dan het gros van de fabrieksgitaren. De afwerking (lakken, vooral) is waar ze vooral iets minder zijn, maar de onderdelen en de 'fit', houtkeuze, hardwarekeuze, pickups zijn vaak stukken beter. Fabrieksgitaren heb ook niet vaak een goede fretjob, of setup, en verbazingwekkend veel merken zijn ook nog erg slordig met hun aflakken (I'm looking at you, Gibson...)

rinaldo
17 februari 2007, 10:40
zo is het maar net. waarom zou je genoegen nemen met een fabrieks gitaar die bv inelkaar geflanst is op een maandag morgen door een ongeintereseerde medewerker die mischien zelf wel helemaal geen gitaar kan spelen, terwijl je zelf met liefde voor het instrument dat ding zelf kunt bouwen.

met alle respect voor gibson gitaren trouwens, want het zijn en blijven prachtige instrumenten, ze zijn aleen zo duur.

btw. mattia je pm box zit weer eens vol. :)

Arjo
17 februari 2007, 11:04
nou.... ik heb dan net mijn eerste projectje af en die verdient geen schoonheidsprijs hoor (al is ie wel geslaagd), ben toevallig van de week weer bezig geweest met het vlakken en afwerken van de frets wat al wel weer een verbetering geeft maar ik ben nog niet tevreden dus we gaan het nogmaals doen (ja ik kom er wel :D )

Maar he dit was mijn eerste en dus mijn leerproject en de volgende word gewoon super :D Ik denk inderdaad als je er wat handigheid in hebt dat je zeker een betere kwaliteit als menig fabrieks gitaar uit kan halen.

Arjo

Mattia
17 februari 2007, 11:32
btw. mattia je pm box zit weer eens vol. :)

Grr...moet ook gewoon groter zijn. Is weer geleegd, hoor...

G.G.
17 februari 2007, 12:36
Ik durf zelfs te stellen dat de meeste zelfbouwgitaren beter zijn dan het gros van de fabrieksgitaren. D

Ik denk ook dat we vaak te bescheiden zijn.

Valoosj
17 februari 2007, 20:04
eerlijk gezegd, door projecten te zien van mensen als G.G., Charlotte, en nog wat anderen die hier rondhangen, heb ik helemaal afgezien van prefab gitaren die rechts van de band rollen.
geef mij maar een gitaar die je zelf naar je hand kan zetten.
mijn G&L heeft me al veel plezier bezorgd, en ook deze gitaar heb ik deels veranderd om ze naar mn hand te zetten.
volgend jaar bouw ik zelf mijn les paul, zoals ik mn perfecte gitaar zou voorstellen. dit alemaal dankzij het ontdekken van deze site.
veel beter dan een Gibson te kopen voor 3000 euro , en er dan toch niet 100% mee tevreden zijn.