PDA

View Full Version : G.A.S. weer even gestild ........



BS
13 februari 2007, 13:20
Wilde al langer een 2e buizenamp naast mn huidige set up hebben, maar bleef mezelf maar voorhouden dat het overdreven en niet nodig was.
Van de week toch de knoop doorgehakt en gisteren mn Mark IV opgehaald :D.

Had hiervoor al mesa versterkers gehad maar deze nog niet! 1e indruk ...
Wat gaat dat ding #$%*( hard voor zon klein combo ! Ook op class A stand maar goed hij is ook niet voor thuis bedoeld.

Het is inderdaad een versterker die wat tijd vraagt voor je de mooiste settings gevonden hebt maar lukte op clean en lead toch al vrij snel er al een paar te vinden. Crunch is wat lastiger maar ook daar heb ik nu een lekker standje voor gevonden. Voorlopig dan want er zit meer in maar goed die vind ik de komende dagen wel.

en uiteraard de fotos :D.

http://kathargo.com/picture_library/Afbeelding6%20002.jpg

http://kathargo.com/picture_library/Afbeelding6%20004.jpg

skabouter
13 februari 2007, 13:24
prachtig! :o gefeliciteerd man! hele mooie amps!
alleen waarom 2x2 verschillende eindbuizen? nooit gezien....

Kim Wilson
13 februari 2007, 13:27
Mooi uitgebreid ding! Niet mijn kopje thee, maar wel erg bruikbaar, denk ik.

Heb je die eq-setting zelf zo gezet, trouwens?

BS
13 februari 2007, 13:29
Tnx ! Het waarom moet je aan mesa vragen .. ik heb t niet bedacht ;).


Maar wel een coole optie in class A pakt ie alleen de el34s en in simulclass mengt ie met de 6l6s. Ietsje meer brits gevoiced dus maar dat mag ik wel, mn andere amp is volledig el34.

BS
13 februari 2007, 13:32
Mooi uitgebreid ding! Niet mijn kopje thee, maar wel erg bruikbaar, denk ik.

Heb je die eq-setting zelf zo gezet, trouwens?

nah hij stond al zo... klinkt wel leuk op lead op zich maar ik hou in bandsituatie er niet zo van om de mids eruit te draaien. Tot nu toe vind ik de eq op het crunch kanaal echt een verbetering van het geluid op clean en lead ga ik m niet veel gebuiken denk ik behalve dan dat je m handig als lead boost voor solos kan instellen.

skabouter
13 februari 2007, 13:39
grappig, maar bij het grote merendeel van de mark`s die ik zie staat de EQ in V-vorm....persoonlijk lijkt het me niets, maar mss dat het toch goed werkt bij die mark? wel vet btw dat ie 2 soorten eindbuizen hebt, waartussen je nog kan schakelen ook!!

AART
13 februari 2007, 13:43
Gefeliciflapstaart, welkom bij de club! :)
Maar die middelste twee buizen lijken me meer kt 88's ipv 6l6.

Je hebt btw een A versie(2 effectloops, vaste powercable, pre '94).
De nieuwe versie heeft slechts 1 effectsloop die stereo is(voor externe poweramp).
Mocht je een handleiding willen voor deze versie moet je me even mailen, dan kan ik hem sturen(ik heb ook een a namelijk).

@Kim: er valt heel goed mee te bluesen hoor, worden ze best veel voor gebruikt.

Kim Wilson
13 februari 2007, 13:46
Nee, ik bedoel meer qua uiterlijk. :)

En die middelste buizen zijn idd geen 6L6.

AART
13 februari 2007, 13:48
Tja, dat is een beetje vol ja. :)

almarvk
13 februari 2007, 13:51
6L6 was juist toch Amerikaans gevoiced ofzo??

Najah; mooi ding man! Met super veeeeel opties! :)

BS
13 februari 2007, 13:54
Gefeliciflapstaart, welkom bij de club! :)
Maar die middelste twee buizen lijken me meer kt 88's ipv 6l6.

Je hebt btw een A versie(2 effectloops, vaste powercable, pre '94).
De nieuwe versie heeft slechts 1 effectsloop die stereo is(voor externe poweramp).
Mocht je een handleiding willen voor deze versie moet je me even mailen, dan kan ik hem sturen(ik heb ook een a namelijk).

@Kim: er valt heel goed mee te bluesen hoor, worden ze best veel voor gebruikt.

Ik dacht eerst ook dat het kt88s waren maar het zijn echt 6l6s ! 6l6gc is de typeaanduiding op de buizen zelf.

Bedankt voor het aanbod wat betrefd de manual ! Ik heb de orginele manuel er echter bij gekregen ;)

gerrekat
13 februari 2007, 13:55
grappig, maar bij het grote merendeel van de mark`s die ik zie staat de EQ in V-vorm....persoonlijk lijkt het me niets, maar mss dat het toch goed werkt bij die mark? wel vet btw dat ie 2 soorten eindbuizen hebt, waartussen je nog kan schakelen ook!!

Mark toonregeling werkt heel anders dan een normale toonregeling. bij mijn Mark IV staat ie vaak in een V patroon en dat klinkt super, de klassieke W werkt ook goed.

Rutger
13 februari 2007, 14:00
Hele gave combootjes zijn dat, veelzijdig en idd ook een mooie bluessound :)

De V-setting van de equalizer is vrij logisch hoor. Het komt overeen met de gevoeligheid van je oren. Die horen de mids het beste, en de bas- en hoge tonen minder goed (de bekende A-curve). Je compenseert dus automatisch voor deze gevoeligheid. De 'loudness'-knop op veel stereo's en autoradio's werkt precies zo: ze boosten de bas- en hoge frequenties, zodat het geluid voor je oren veel voller wordt.

BS
13 februari 2007, 14:03
@ AART en kim

Heb even een close up van de 2 middelste buizen gemaakt

http://kathargo.com/picture_library/Afbeelding6.jpg

AART
13 februari 2007, 14:10
@ BS: raar, nooit zulke raar gevormde 6l6's gezien.




6L6 was juist toch Amerikaans gevoiced ofzo??

Najah; mooi ding man! Met super veeeeel opties! :)

Iets minder grit dan een el34 ja, iets meer headroom.

KT88's echter zijn heerlijk, vooral als je rock of metal maakt, heel erg ín your face' en ontiegelijk strak.
Wil het zelf ooit eens proberen, 4 KT88's of 2KT88's en een set 6l6's in mijn Mark IV.

VHT ultraleads hebben ze namelijk en dat beukt zo geweldig.

Kim Wilson
13 februari 2007, 14:12
Jeej, aparte 6L6 idd. Maar bedankt voor de info! Altijd leuk om dit soort dingen te weten. :)

skabouter
13 februari 2007, 14:14
De V-setting van de equalizer is vrij logisch hoor. Het komt overeen met de gevoeligheid van je oren. Die horen de mids het beste, en de bas- en hoge tonen minder goed (de bekende A-curve). Je compenseert dus automatisch voor deze gevoeligheid. De 'loudness'-knop op veel stereo's en autoradio's werkt precies zo: ze boosten de bas- en hoge frequenties, zodat het geluid voor je oren veel voller wordt.kvind het helemaal niet logisch, op mn framus (of welke andere amp dan ook) draai ik ook niet de mid lager en de rest hoger. denk dat gerre gelijk heeft, zal wel aparte toonregeling zijn op die dingen, tis niet zo dat je dat vaak op andere amps zo doet!

BS
13 februari 2007, 14:18
kvind het helemaal niet logisch, op mn framus (of welke andere amp dan ook) draai ik ook niet de mid lager en de rest hoger. denk dat gerre gelijk heeft, zal wel aparte toonregeling zijn op die dingen, tis niet zo dat je dat vaak op andere amps zo doet!

Denk dat de EQ gewoon doet wat ie moet doen maar het is bij mesa meer de gewone toonregeling die totaal andere dingen doet dan bij de meeste andere amps. Was bij mn Nomad zo en bij de Mark precies hetzelfde. Waarschijnlijk is het effect van de EQ op het totale geluid dan inderdaad anders.

Rutger
13 februari 2007, 14:19
kvind het helemaal niet logisch, op mn framus (of welke andere amp dan ook) draai ik ook niet de mid lager en de rest hoger. denk dat gerre gelijk heeft, zal wel aparte toonregeling zijn op die dingen, tis niet zo dat je dat vaak op andere amps zo doet!
Nee, dat komt omdat je met de eq van de preamp corrigeert voor wat er uit je gitaar komt. En omdat je 'door de mix' heen wilt komen zul je die mids iets meer geven... als je dat eenmaal netjes gemaakt hebt, maak je het af met de 5 bands eq die vlg mij na de preamp zit. en je zult merken dat je dan heel gauw op zo'n V-setting uitkomt. of de W zoals eerder vermeld, omdat je als gitarist die mids wilt horen

BS
13 februari 2007, 14:21
@ BS: raar, nooit zulke raar gevormde 6l6's gezien.

Ik ook niet ! Dacht ook met KT88s te maken te hebben toen ik ze zag.
Of zouden ze ( alle 2 ) verkeerd "gemerkt" zijn......

Unicron
13 februari 2007, 14:38
KT-88s hebben een grotere buisvoet...

Iceman
13 februari 2007, 14:45
De toonregeling (niet de grafische eq) werken pre-gain. Meer als een eq-pedaaltje die je tussen de gitaar en amp hebt staan.

Het leadkanaal kun je superstrak instellen (ala Metallica) door de bass laag te zetten en de mid/treble hoog te zetten. Mark 4 is een amp die je echt moet leren kennen, maar dan heb je wel wat.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1916467917

Rechter gitarist Mark 4, de linker op een Recto.

interessander
13 februari 2007, 14:48
Ik heb precies dezelfde vorm buizen in mijn mark III, dit zijn de zogenaamde "coke bottle shaped" 6l6 buizen.

En die V is echt nodig, bij andere versterkers wilde ik er nog wel veel mids bijdraaien, maar bij de mark III is het echt overkill. Ik heb dus wel het idee dat het met de voicing van de mark series te maken heeft dat je er in vergelijking met andere amps zoveel uit kan draaien zonder echt dun te gaan klinken.

gerrekat
13 februari 2007, 14:54
@ BS: raar, nooit zulke raar gevormde 6l6's gezien.





Iets minder grit dan een el34 ja, iets meer headroom.

KT88's echter zijn heerlijk, vooral als je rock of metal maakt, heel erg ín your face' en ontiegelijk strak.
Wil het zelf ooit eens proberen, 4 KT88's of 2KT88's en een set 6l6's in mijn Mark IV.

VHT ultraleads hebben ze namelijk en dat beukt zo geweldig.

6550's zjin net zo strak en een stuk muzikaler, KT88's zijn nogal stijf en gritty.

AART
13 februari 2007, 15:01
De toonregeling (niet de grafische eq) werken pre-gain. Meer als een eq-pedaaltje die je tussen de gitaar en amp hebt staan.

Het leadkanaal kun je superstrak instellen (ala Metallica) door de bass laag te zetten en de mid/treble hoog te zetten. Mark 4 is een amp die je echt moet leren kennen, maar dan heb je wel wat.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1916467917

Rechter gitarist Mark 4, de linker op een Recto.

Haha, door jouw Mark IV gespam 1,5 jaar terug heb ik mijn eerste gekocht.
Bedankt nog! 8-)
Speelt die gitarist nog steeds op Mark IV btw?
Ik heb ooit een rackmountkit van hem overgenomen, hij had er toen 2 dacht ik.

AART
13 februari 2007, 15:02
6550's zjin net zo strak en een stuk muzikaler, KT88's zijn nogal stijf en gritty.

Tja, nogal een kwestie van smaak. Ik moet beiden eens proberen, maar dat kost je zo 200 euro dan, word me wel erg gortig dan.

Mitch
13 februari 2007, 16:16
Grappig dit.... die vorm 6L6 is al zo oud als de weg naar Kralingen hoor...
En 6L6 wordt juist geassocieerd met Amerikaanse voicing, EL34 meer met Brits. Tot zover amptalk for dummies, veel plezier verder met een bijzonder stukje Amerikaans vakwerk ! 8-)

Iceman
13 februari 2007, 16:38
Haha, door jouw Mark IV gespam 1,5 jaar terug heb ik mijn eerste gekocht.
Bedankt nog! 8-)
Speelt die gitarist nog steeds op Mark IV btw?
Ik heb ooit een rackmountkit van hem overgenomen, hij had er toen 2 dacht ik.

Hij heeft de Mark 4 nog, maar speelt meestal op zijn 5150 omdat de Mark 4 nogal wat aandacht nodig heeft bij instelwerk/soundcheck. 5150 = inprikken en spelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Mark 4, maar ik heb dan ook teveel kapotte 5150's meegemaakt.

Moet zondag spelen in Tilburg, dan gaat de andere gitarist waarschijnlijk over mijn Diezel VH4. Benieuwd hoe dat samen met de 5150 klinkt.

Nocki
13 februari 2007, 16:44
Super! de mark IV blijft een geweldige amp! hele veel plezier ermee!

provisus
13 februari 2007, 17:10
Wouw mooie versterker! is ie wel te tillen? haha
Kan er trouwens kt88 en 6550 in een SLO-100? (ik kan er namelijk van beide gratis een kwartetje mee nemen op mijn werk)

AART
13 februari 2007, 17:20
Wouw mooie versterker! is ie wel te tillen? haha
Kan er trouwens kt88 en 6550 in een SLO-100? (ik kan er namelijk van beide gratis een kwartetje mee nemen op mijn werk)

Als je het zelf niet wil of over hebt mag je mij altijd PM-en :)

En tja, mesa's en tilbaar.... denk dat dat nog wel even duurt :P

Unicron
14 februari 2007, 16:24
Kan er trouwens kt88 en 6550 in een SLO-100? (ik kan er namelijk van beide gratis een kwartetje mee nemen op mijn werk)

Als je amp normaal op EL34 draait moet het (met een kleine of geen aanpassing) wel lukken. Als ie 6L6 heeft kan het zijn dat de voeding te zwak is...

Chris Winsemius
14 februari 2007, 16:28
Als je amp normaal op EL34 draait moet het (met een kleine of geen aanpassing) wel lukken. Als ie 6L6 heeft kan het zijn dat de voeding te zwak is...

Niet helemaal juist; 6L6s trekken beduidend minder gloeistroom dan de andere, veel voorkomende oktal-types.

Afgezien v/d impedantie (maar stock meer headroom en agressie) moet de biasspanning aangepast worden.

provisus
14 februari 2007, 17:16
Een SLO-100 is eigenlijk ontworpen voor 6l6 buizen, er zitten nu de standaart stock 5881 buizen in van sovtek, dus het zou kunnen alleen moet de Bias aangepast worden? Zou het uberhaubt wel een verbetering zijn? Ik wil namelijk toch een beetje strakker laag en meer headroom, maar ik wil absolute niet mijn versterker modden, want voor de rest ben ik zeer tevreden.

Ps. Sorry dat ik het vraag in deze topic alleen ik haat het om een nieuwe aan te maken terwijl de vraag maar zo klein is.

Unicron
16 februari 2007, 01:44
Niet helemaal juist; 6L6s trekken beduidend minder gloeistroom dan de andere, veel voorkomende oktal-types.

Afgezien v/d impedantie (maar stock meer headroom en agressie) moet de biasspanning aangepast worden.

Maar dan klopt het toch dat de voeding van een amp die normaliter op 4x 6L6 draait te zwak voor KT-88 / EL34 kan zijn?

provisus
16 februari 2007, 10:41
Ik heb het aan een Professional gevraagt en diegene zegt dat het niet mogelijk is, in iedergeval bedankt voor jullie moeite! dit waren trouwens de buizen heb er nu dus niks aan :( beide setjes gematched.

http://static.filefront.com/images/personal/p/provisus/23155/icntnftljq.jpg

BS
20 februari 2007, 19:27
Heb de Mark inmiddels in bandsituatie gebruikt en hij bevalt me uitstekend!
Mooie aanvulling naast de Tri-amp in ieder geval. Vind m niet beter of slechter maar gewoon anders maar wel lekker anders ! :D.

Hij klonk dus al geweldig tot ik hem vanmiddag eens heb aangesloten op mn Bogner 212 cab met v30s. Deze amp en cab combinatie is echt weergaloos! Het overall geluid word er niet alleen voller van maar ik krijg ook meer en mooiere overtonen dan met de EV speaker.
Zal wel komen omdat de Mark vrij "mid" gevoiced is en dit perfect door de v30s wordt weer gegeven. Voor een deel komt het ook omdat de combo open is en de cab gesloten maar dat is niet de hoofd reden. Zette me wel aan het denken dat mesa eigenlijk een mark IV 2x12 combo zou moeten maken met v30s! Voor de duidelijkheid de EV speaker klinkt al erg goed maar met v30s is ie echt perfect. :)

Nocki
20 februari 2007, 19:32
Ja! dat had ik zelf ook wel een beetje. ik had de Mark IV met EV speakers 1x12, met 2x marshall 1960 kasten en met 2x12 recto v30 cabs gehoord en hij klonk wel heel lekker over de 2x12 recto cabs!

veel plezier ermee!

Chris Winsemius
20 februari 2007, 20:05
Maar dan klopt het toch dat de voeding van een amp die normaliter op 4x 6L6 draait te zwak voor KT-88 / EL34 kan zijn?

Meestal is de voedingstrafo niet geschikt om de extra hoeveelheid gloeistroom te leveren. Ik zou het bij Boogies/Fenders/etc. niet proberen...

Chris Winsemius
20 februari 2007, 20:07
Een SLO-100 is eigenlijk ontworpen voor 6l6 buizen, er zitten nu de standaart stock 5881 buizen in van sovtek, dus het zou kunnen alleen moet de Bias aangepast worden? Zou het uberhaubt wel een verbetering zijn? Ik wil namelijk toch een beetje strakker laag en meer headroom, maar ik wil absolute niet mijn versterker modden, want voor de rest ben ik zeer tevreden.

Ps. Sorry dat ik het vraag in deze topic alleen ik haat het om een nieuwe aan te maken terwijl de vraag maar zo klein is.

In vergelijking met de stock Sovtek 5881 buizen kan de klank er wat op vooruit gaan met betere/moderne 6L6jes.

't Laag wordt niet veel strakker; dan zou het circuit aangepast moeten worden.

future2future
23 februari 2007, 22:25
Je kan zonder problemen 2 EL-34's in de buitenste 2 buis posities zetten in de Mark IV, heb ik zelf ook gedaan, heeft een auto bias