PDA

View Full Version : trussrod bijstellen aan de hielkant op 22frets hals



jimihattricks
13 februari 2007, 10:07
Hey zelfbouwers!

Ik heb goedkoop een strat-hals kunnen scoren van Allparts. Ik wilde eigenlijk een esdoorn 21-frets rosewood-toets hals met trussrod access aan de hielkant (zoals op een 60's strat), maargoed, deze was zo cheap dat ik hem niet kon laten liggen;

Het gaat dus om een 22-frets esdoornhals met rosewood toets en jumbo frets (woohoo :)) (nog) Geen foto's, maar de meesten van jullie kunnen zich er wel een beeld bij vormen denk ik ;)

zoiets dus:
http://shops.netlease.co.nz/1002_required/images/products/Fender_Strat_Guitar_Necks_in_Standard_Rosewood_399 _large.jpg

Echter, ik zit nu met een probleem, een heel klein probleem, maartoch..

De trussrod op een 21-frets strathals kun je volgens mij nog wel bijstellen zonder de hals van de body af te halen, kijk maar:

http://www.davesguitar.com/product/C59930.JPG

maar gaat dat bij een 22-frets hals ook lukken? of moet ik dan de hals van de gitaar halen om m bij te stellen.. dat zou wel iets minder zijn, hoewel ik niet verwacht dat nou echt heel vaak te moeten doen..

of kan ik een sleufje in de pickguard (en body..?) zagen/frezen, zodat ik er toch bij kan komen?

een andere, wat meer drastische oplossing zou zijn om die hele 22e fret eraf te zagen en er vervolgens een 21-fret neck van te maken.. maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n slim idee..

bedankt alvast, keep up the good work!

G.G.
13 februari 2007, 10:24
Ik haal meestal de slagplaat eraf voordat ik zo'n hals voor het eerst plaats. Dan boor ik vanuit de ruimte van et halselement een klein gaatje naar de trussrod.

Als ik de halspen bij wil stellen haal ik wat spanning van de snaren,. haal de slagplaat los en hang die er naast. Dan kan ik de halspen netjes stellen. Daarna spanning van de snaren, slagplaat onder de snaren door op zijn plek leggen en vastschroeven.

jimihattricks
13 februari 2007, 10:43
ok, dat klinkt logisch..

wat ik verder op het net zie, is dat mensen de halsschroeven een beetje losdraaien, dan de hals een beetje kantelen (snaren dus slap), en vervolgens draaien..
maar dan moet je m steeds weer vastschroeven en kijken of t dan wel goed is, dus je blijft dan steeds bezig - hasl eraf, bijstellen, hals erop, hals eraf, bijstellen, hals erop, etc...

ik zou t liefst alles op zn plaats laten zitten en dan tussen de snaren door tweaken, maargoed, dit kan op zich ook wel..

btw, verhalen over verhoogde stabiliteit van zo'n design vs. trussrod-access aan de kopzijde > bullshit offeh..? kan me wel voorstellen dat het headstock-gedeelte wat minder kwetsbaar wordt..

edt: misschien oud nieuws btw, maar fender heeft hier een aantal handige tips staan voor strateigenaren:

http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php

iedereen doet dingen op zijn eigen manier, maar een aantal tips zijn toch wel erg bruikbaar..

Rinze
13 februari 2007, 12:23
Ik vijl meestal een stukje uit de slagplaat. Een ander optie is met de spanning op de snaren de hals losdraaien met een accuboor (terwijl je de gitaar bijv. plat op de tafel legt en de boel in het gareel houdt), de hals voorzichtig voorover laten scharnieren, de trussrod bijstellen en de hals weer terugzetten. Je moet er even bijblijven voor het beste resultaat maar als je een beetje oplet kan het best en het gaat supersnel.

Heb deze tip trouwens van een gerenommeerd gitaarbouwer, voordat er mensen gaan zeuren dat het niet verantwoord is. Als je het niet aandurft moet je het gewoon niet doen, da's niet lullig bedoeld, maar als je jezelf hier niet mee vertrouwt kun je het beter niet doen. Mocht het zo zijn dat de schroefgaten in de hals al niet meer goed houvast bieden (dus dat de boel lamgedraaid is) dan kun je óf het niet op deze manier doen óf er meteen voor zorgen dat die schroefgaten weer in orde komen. Deze manier van werken zorgt er in ieder geval wel voor dat je niet in je gitaar hoeft te vijlen/boren, mocht je daarmee zitten.

Het blijft een idioot ontwerp he, zo'n hals waarbij je allerlei kunstgrepen moet uitvoeren om de boel fatsoenlijk af te stellen.

jimihattricks
13 februari 2007, 12:49
dus met een stukje uit de slagplaat vijlen kom ik er ook bij wanneer we het hebben over een 22frets hals..? dat losschroeven moet wel lukken denk ik, maar is natuurlijk niet optimaal.

wat betreft het ontwerp, idd, vrij onpraktisch, maar het zou dus volgens sommige bronnen wel een meer solide geheel moeten opleveren, zonder zwakheden bij de kop-hals verbinding.. in hoeverre ik dat moet geloven weet ik ook niet, we zullen zien..