PDA

View Full Version : A-majoor



gek word ik er van
30 december 2002, 19:26
Wat is nu de enige echte juiste manier om het A-majoor accoord te pakken?
Ik ben nu al op 5 van die online lessen sites geweest en steeds pakken ze daar het A-majoor accoord anders.
De een doet het met de alleen de wijsvinger , de ander met de wijs , middel en ring vinger in de volgorde van D,G,B
en weer een ander met de middel ring en wijs vinger in de volgorde D,G,B en weer een ander pakt er zelfs zijn pink bij .
Het lijkt misschien een heel domme vraag , maar ik als beginner weet het dus echt niet meer , en als al die websites ook steeds een verschillende aanpak hebben , heb ik het idee dat ik het dus nooit leer.
Naar mijn mening is de methode middel wijs ringvinger in de volgorde D,G,B voor mijn de beste manier , omdat ik dan met mijn wijsvinger die dus de pivot vinger is ,makkelijker naar het E-majoor en D majoor kan overpakken zonder al te veel na te denken en te kijken.
Maar goed ik ben maar een beginner.
Maar ik wil wel graag weten wat nu de juiste vingerzetting is.

Balladeer
30 december 2002, 21:36
Van beginner tot beginner:
Ik heb / had ook hetzelfde probleem. Volgens het boek DE GITAAR van Ralph Denyer (gekocht op advies elders in dit forum) moet de A majeur met de ringvinger op de B-snaar gespeeld worden. Aangezien ik zelf nogal dikke vingers heb speel ik de A majeur liever met de pink op de B-snaar en mijn wijsvinger is los. Zo staat het ook omschreven in de Beginners Special Issue van Total Guitar. What ever.. als er maar geluid uitkomt en de overgang naar andere akkoorden snel en soepel verloopt denk ik dan maar!

Het boek van Ralph Denyer moet je sowieso halen want in dit handboek staat echt veel informatie.

Succes en heb je ook zo'n K..-gevoel op de vingertoppen van je frethand?

gek word ik er van
30 december 2002, 23:40
Kut gevoel?
Er staan zowat blaren op , maar ik moet en zal iedere dag een uur oefenen .
En de open akkoorden gaan op zich best goed , maar ik vind al die verschillende aanpakken gewoon erg verwarrend.
En het is inderdaad waar wat je zegt.
Je moet ze pakken zoals het het makkelijkst gaat , dat lijkt mij ook tenminste.
Kun je me ook vertellen waar ik dat boek eventueel kan bestellen?

Kjiratsiekoedel
31 december 2002, 01:44
De A-majeur (het is geen militaire rank!!)
pak je op de makkelijkste manier.

Met welke vingers dit is, is afhankelijk van verschillende dingen:
-wat is gewoon plain het makkelijkst (sterkste vingers/controle)
-wat is de volgende stap (wat is de volgende greep/komt er bv. een andere bas bij?)

(een paar, haalbare) A-maj-grepen

E-x -5 -x
A-0 -7 -x
D-2 -7 -7
G-2 -6 -9
B-2 -5 -10
e-0 -5 -9

Balladeer
31 december 2002, 18:20
Het boek van Ralph Denyer is waarschijnlijk in iedere muziekwinkel te krijgen, daar heb ik het gekocht. Als je via de boekhandel wilt bestellen --> ISBN 90 230 0826 X

Groet, en wees geen rund vanavond, dat zou in ons geval extra pijnlijk zijn als je de A-majeur met bijv alleen 2 vingers moet spelen...

BLOK182
31 december 2002, 18:21
dacht ook al, tis A majeur i.p.v. majoor, zoveel weet ik nog net van mun geweldige theoriekennis :wink:

dirkw83
2 januari 2003, 08:45
Ik denk niet dat het uitmaakt hoe je hem pakt. Ik kan hem op 2 manieren (of drie). Het ligt er net aan wat je moet spelen. Als ik moet switchen tussen A2, A en A4 in een bepaald schema dan pak ik hem anders dan wanneer ik van een ander open akkoord naar open A ga.

renemeester
2 januari 2003, 13:27
Ik denk dat je bedoeld dat je de A-majeur op de 2de fret speelt. Het meest logische is dat je met 1 vinger traint. Ikzelf doe het met de wijsvinger. In het begin is het ff oefenen, maar het is de basis van een barre gebaseerd op dit akkoord. Als je bijvoorbeeld een Bb speelt doe je dit op dezelfde manier. Alleen gebruik je je wijsvinger dan voor de barre en je ringvinger of pink dan voor het akkoord.

Succes ermee

dirkw83
2 januari 2003, 16:11
da's ook een manier ja.

Kjiratsiekoedel
2 januari 2003, 17:53
Op 2003-01-02 13:27, schreef renemeester:

Het meest logische is dat je met 1 vinger traint.



Waarom is dit het meest logisch?? er zijn vele wegen die naar rome leiden.

hoe switch je dan bv snel naar een open-Amin of open-Cmaj

dirkw83
2 januari 2003, 19:47
júist... dat impliceerde ik dus ook.

Daarom kun je ook het beste meerdere manieren van spelen klaar hebben.