PDA

View Full Version : Mod Jekyll & Hyde?



Rinze
13 februari 2007, 09:12
Sinds een paar maanden heb ik een rode J&H, die ik gebruik voor mijn Peavey Classic 30. De distortionkant is prima, maar ik merk dat ik de overdrivekant wat te mellow vind. Ik heb ook een Jacques Tubeblower, die vond ik juist te scherp en niet vet genoeg, maar de J&H vind ik net klinken alsof er een deken overheen ligt. Op zich wel een leuk geluid, maar het is niet mogelijk om dat effect er uit te krijgen.

Nu heb ik twee vragen: wie heeft er vergelijkbare ervaringen, en kun je hem makkelijk modden? Van de VS-site heb ik deze quote:

""Jekyll" channel sounds like the original TS808 and even uses the JRC4558 op-amp."

Hij klinkt bij mij dus niet als een TS. Of zou er iets niet goed zijn aan mijn exemplaar? Misschien even een keer in een winkel proberen. Een andere mogelijkheid is dat ie niet goed samengaat met de Classic 30. Maar goed, nog even over dat modden: is de overdrivekant van de J&H hetzelfde qua circuit als een TS? Dan zou je dus precies dezelfde mods kunnen uitvoeren.

marc_o
13 februari 2007, 09:50
Ik heb zowel de rode J&H als de Ibanez TS808 en ze klinken redelijk hetzelfde, alleen kun je meer met de J&H qua EQ volume en gain. (ik heb het over het overdrivegedeelte, niet over de distortion).

Ik snap wel wat je bedoelt, en ik denk dat dit hoort bij alle TS-achtigen.
Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat je altijd een clean signaal door de drive heen hoort, ik hou daar niet van in ieder geval. Als je 'm gebruikt op een reeds licht overtuurd geluid, is het wel mooi, maar feitelijk zijn TS-achtigen naar mijn mening ongeschikt als stand-alone driver.

Mr.Bluesbreaker
13 februari 2007, 12:28
Ik weet zelf niet zo gek veel af van de verschillen tussen de originele TS808 en het groene kanaal op de J&H. Ik heb hem zelf ook, en inderdaad werkt het groene kanaal het beste als je je versterker al een beetje aan het oversturen hebt.

Mijn favo setting: JCM800 2203 op standje AC/DC, pre amp ongeveer halverwege. Groene TS kanaal op J&H met bass boost on, volume voluit, tone op 4 a 5, gain op 1-1,5. Hierdoor krijg je een sustainrijk leadgeluid, wat iets minder tophoog heeft dan standaard, dat klopt. Op zich vind ik dat wel lekker voor leads, je zou de toneknop nog iets verder open kunnen zetten.

De truc is denk ik een niet al te donker slaggeluid instellen op je versterker dat lekker door de mix snijd. Amp op het drive kanaal zetten of in een singlechannel-amp geval lekker crunchy afstellen, en dan de boost er nog eens overheen. Dan komt de overdrive het beste tot zijn recht.

@ Rinze: als je de J&H live in aktie wil horen, ik speel binnenkort in Uithuizermeeden (jaja, mijn god) met de 2203, als ie weer gezond is, en mn Bogner 4*12. Dat moet echt een geweldige sound worden denk ik, vuurdoop voor mn nieuwe cab. 17 maart in Rehoboth, geen idee wat het is maar we zien wel:D

jozum
13 februari 2007, 18:53
maar feitelijk zijn TS-achtigen naar mijn mening ongeschikt als stand-alone driver.

die mening deel ik compleet. Ik heb de route 66 van Visual Sound, en het overdrivegedeelte is geloof ik hetzelfde als bij de J&H. De drive is muffig bij gematigde instellingen, de basboost vind ik alleen voor single-coil geschikt (zeker voor lichte oversturing). Als je m gebruikt icm een lichte distortion (ik vond m heel goed samengaan met een RAT) is het opeens een superapparaat. Nog een tip voor stand-alone gebruik is de toneknop (bijna) helemaal open draaien. Op de route66 zit in het laatste kwartje van die knop ineens een heel ander geluid, fel en scherp. Misschien is dat bij de J&H ook zo.

Met welke pedalen gebruiken jullie de drive van de J&H?

Rinze
13 februari 2007, 19:52
@ Rinze: als je de J&H live in aktie wil horen, ik speel binnenkort in Uithuizermeeden (jaja, mijn god) met de 2203, als ie weer gezond is, en mn Bogner 4*12. Dat moet echt een geweldige sound worden denk ik, vuurdoop voor mn nieuwe cab. 17 maart in Rehoboth, geen idee wat het is maar we zien wel:D

Weet niet of ik kan, lijkt me wel leuk maar hangt ervan af of ik de kids heb, zit op dit moment ook nog met een hernia waardoor ik niet kan autorijden. Maar misschien is dat dan weer over...

Algemeen: aha, dus ik ben niet de enige die dit "probleem" heeft. Als je de toonknop op de J&H te ver opendraait krijg je niet alleen een feller geluid, maar ook nog iets wat voor mij viezig klinkt er bij (een soort piek in het hoog/midgebied waar ik hem niet wil hebben ofzo). Het lijkt voor mij bij het groene kanaal alsof er eerst een deken over je speaker is gegooid, je probeert dat daarna te compenseren, maar omdat er al een deel van het hoog pleite is krijg je het niet weer goed terug.

Ik heb wel vaker TS-achtigen bespeeld en die hadden dit probleem niet, klonken ook direkter. Misschien toch eens kijken of er een schema te vinden is en dat dan eens vergelijken. Ik vind het rode kanaal namelijk wel te gek, daar kun je enorm veel uit halen.

Jozum: mijn signaal gaat vanuit de gitaar door een Morley Wah, dan door de J&H, vervolgens door een Line 6 Echo Park en een Line 6 Space Chorus, en tenslotte door het cleane kanaal van mijn Peavey Classic 30.

marc_o
13 februari 2007, 20:49
Ik gebruik 'm ook wel eens ándersom' waarbij ik het distortiongedeelte gebruik als basisdrive en de overdrivekant gebruik als boost, en dat werkt ook erg goed. Werkt overigens beter met singlecoils dan met humbuckers.

strat58
13 februari 2007, 21:31
Ik gebruik 'm ook wel eens ándersom' waarbij ik het distortiongedeelte gebruik als basisdrive en de overdrivekant gebruik als boost, en dat werkt ook erg goed. Werkt overigens beter met singlecoils dan met humbuckers.

Hoi ik heb hem ook maar weer terug gekocht, ken je dat je probeert iets, nhaa denk je is niks je verkoopt hem en shoot ik wil hem terug ik heb spijt.
Bij dit pedaal is dat bij mij gebeurt er zit iets in wat ik erg goed vind klinken, ga eens proberen de combinatie CB en J & H :)
Peace Strat58

jaspie
13 februari 2007, 22:11
is die DS kant een beetje smooth? ik zit er namelijk aan de denken een JH te fixen, maar zoek voor high gain wel iets zeer romigs en niet fuzzy. Als de ds op een TS lijkt zal die me verder wel bevallen voor blues(srv etc) lijkt me.

marc_o
13 februari 2007, 22:21
Je kunt er alle kanten mee op, maar ik herhaal het nog maar eens, zoals ik altijd doe als de J&H in een topic wordt genoemd.

Gebruik de gebruiksaanwijzing en neem absoluut je tijd, ruime tijd, om het te testen. Ik denk dat je een bijzonder pedaal laat staan als je die moeite niet neemt. De DS-kant kan van zeer vintage tot heavy metal, geen probleem...