PDA

View Full Version : Fretten buigen



oknarb180
12 februari 2007, 23:12
Hallo Allemaal,

Voor m'n gitaarproject ben ik er min of meer aan toe om m'n hals te gaan fretten. Inmiddels heb ik op het forum geleerd/gelezen dat je de fretten voordat je ze in de toets slaat/perst moet voorbuigen. De 2 meest bekende principes van "fret bending" zijn mij bekend tw. het dure apparaatje met de 3 wieltjes zoals Stewmac en Vox ze verkopen en het principe van de halve maan zoals heel duidelijk beschreven op projectguitar.com.

Voor mijn gitaar heb ik bij de Tonefactory Dunop 6000 frets gekocht, dat zijn 24 kant en klare stuks can ±7cm lang, recht. Kan iemand me vertellen hoe ik deze netjes kan buigen? Ik heb het idee dat je met de wieltjes 2 rechte einden overhoud (dus de kans dat ze opwippen aan de buitenkant, vermoed ik) en het principe van de "halve maan" heb ik het idee dat ze te kort zijn en daardoor niet makkelijk te buigen.

Ik wil de fretten erin persen en ben bang dat als ik het fretdraad van te voren niet goed gebogen erin pers dat het eindresultaat niet goed is/word. Met de hand buigen geeft denk ik geen mooie egale ronding, ik denk dat het dan gaat knikken.

Heeft er iemand ervaring met dit principe frets?
Kan iemand mij adviseren over het buigen van deze korte fretten?

mer vriendelijke groeten,

Branko

Valoosj
12 februari 2007, 23:25
charlotte had er iets voor gemaakt. check haar site eens

hassent
13 februari 2007, 06:41
Ik sluit me aan bij Oknarb180 omdat ik dezelfde vraag heb voor m'n FR-tele.

@Oknarb, misschien kun je het radiusblok gebruiken om ze in te duwen en dan met en rolletje net zo lang rollen tot ie in de juiste bollingstaat? Tis mer en ideetje.

Enra
13 februari 2007, 07:40
Er is ook een tang voor het buigen van frets in de handel. Vraagt wat meer finesse en geduld, maar werkt ook. De mijne is van het merk "Channel lock".

no 1 hops
13 februari 2007, 08:24
op ebay is wel eens iemand die zelf gereedschap maakt.
o.a ook een ding waarmee je frets kunt persen met darbij een soort van houten persblok met een ronding erin voorgefreest.

zelf doe ik het altijd met de hand, duimen eronder en buigen.
de bolling word dan wel iets meer maar dat is niet erg omdat de tandjes dan zijdelings in het hout glijden als ik ze erin sla.
daarna pers klem ik ze nog eens.
heb echter niet zo'n radius blok wat mij dan echt wel gemakkelijk lijkt

The_Darkness
13 februari 2007, 09:13
branko je zou dit kunnen maken is lekker makelijk en nog eens goedkoop
http://www.projectguitar.com/tut/bender.htm

mm80
13 februari 2007, 09:53
Ik gebruik een fretpull tangetje, dus het tangetje dat bedoeld is om versleten fretten uit een hals te trekken.

Ik pak de fret vast met de tang bij de baard(=het gedeelte van de fret wat in het fretboard verdwijnt)
Ik pak hem vast aan het uiterste einde van de fret, ik gebruik de tang als een soort handvat. Dan buig ik hem handmatig naar de gewenste radius. Daarbij verplaats ik de tang steeds een stukje naar het midden van de fret.

oknarb180
13 februari 2007, 10:03
Bedankt voor de reaties!

@The_Darkness:
bedankt voor de tip! maar die link kende ik toevallig al (staat overigens ook in m'n inleidende stukje genoemd). Maargoed, ik heb die methode geprobeerd en met kort fretdraad werkt dat niet echt. Wederom de uiteinden die niet volledig goed gebogen willen blijven.

Ik heb inmiddels wel een hersenspinsel:
Ik ga toch een halve ronding (bolle kant) maken met een radius van ±6" vervolgens maak ik een soort ven drukdeksel (holle kant), Ik maak een zaagsnede in de bolle kant om het fretdraad in te plaatsen. Door de holle kant op de bolle kant te drukken wordt de fret gelijkmatig in radius gedrukt.
Waarom 6"? Ik denk dat ik met een radius van 6" het fretdraad net over z'n vloeipunt heen breng waardoor het in een radius van naar schatting 10" tot 11" blijft staan, iets boller dus dan de toets zelf want die is 12". Vervolgens het persen van de fretten volgens het StewMac-principe, en dan moet het goed zijn.

Ziet iemand hier wat in? Graag jullie reacties!

Ik denk dat ik dit idee vanavond of morgenavond eens ga testen, ik heb tenslotte nog een stuk lang fretdraad over van m'n "proefhals/oefenhals"
Na de test laat ik uiteraard m'n bevindingen even weten.

vr.gr.

Branko

oknarb180
13 februari 2007, 10:15
Ik sluit me aan bij Oknarb180 omdat ik dezelfde vraag heb voor m'n FR-tele.

@Oknarb, misschien kun je het radiusblok gebruiken om ze in te duwen en dan met en rolletje net zo lang rollen tot ie in de juiste bollingstaat? Tis mer en ideetje.

Hey Hassent,

Heb ik wel aan zitten denken, maar weetje, iemand heeft heel hard z'n best gedaan om deze mooie radiusblokken voor me te maken (ik denk dat je 'm wel kent!) en ik vind het zonde om ze te verknallen op een paar fretten (die van 12" doet het perfect!), en het fretdraad blijft niet in de gewenste radius, buigt te ver terug. Het moet over z'n vloeipunt heen om een goede radius de behouden, maar ik heb hiervoor een hersenspinsel gepost. En ik denk dat het nog gaat werken ook.

vr.gr.

Branko

G.G.
13 februari 2007, 10:20
Al het getob herboven is precies de reden dat ik voorgeradiusd fretdraad koop.

Valoosj
13 februari 2007, 10:57
iedereen negeert mijn post. of zat ik dan zo fout? ik dacht echt dat ik op Charlotte haar site iets had gezien om de frets te buigen

madman
13 februari 2007, 11:06
ik zou gewoon een houten blokje maken met een sleufje erin, net iets breder dan de "baard", geef dat blokje een radius, leg je frets erin, en buigen maar

volgens mij deed charlotte het ook zo....

sickpunk
13 februari 2007, 13:00
en zoals je kan lezen, denkt de poster niet dat dta zo gaat werken en hij heeft dus al een ander idee gepost(trouwens met goede reden, het buigt altijd weer wat terug)

oknarb180
13 februari 2007, 13:11
iedereen negeert mijn post. of zat ik dan zo fout? ik dacht echt dat ik op Charlotte haar site iets had gezien om de frets te buigen

Hey Valoosj,

ik negeer je post niet hoor!!! Ik ben alleen vergeten aan je aan te geven dat het principe dat Charlotte gebruikt, hetzelfde is als op project guitar.com, Excuses voor het ongemak. Je had het echt niet fout hoor!!!

@Madman,
Heb ik getest, maar werkt niet helemaal goed omdat de fretten slechts 7cm zijn, vandaar m'n Hersenspinsel.

@No 1 hops,
De duimenactie heb ik geprobeerd maar die vind ik met de Jumbo 6000 toch even te gevoelig, en ik krijg er geen mooie ronding in.

@G.G.
Heb je helemaal gelijk in, alleen wou ik persé de Dunlop Jumbo 6000 net als op m'n Malmsteenstrat, en die kon ik niet voorgeradiust vinden, ook niet als hele draad. Daarom maar de rechte besteld. Ze zijn overigens aanzienlijk meer Jumbo dan het Jumbo draad van bijv. Stewmac.

vr.gr.

Branko

kiem
13 februari 2007, 20:10
ik heb thuis zon fretbender van stewmac, werkt prima, niet goedkoop alleen, tis dat ik nu nietmeer thuis woon, dus nu buig ik fretdraad met een blokje hout waar een holle kant in zit (zie voor je, een radiusblokje dat met de radius naar boven ligt) gwoon fretdraad eropleggen, paar tikjes klaar, al dat moeilijke gedoe...

Valoosj
13 februari 2007, 20:10
ach, ik zaag soms. maar dat komt door de slechte ervaring met G&L guitars, Seymour Duncan, en nog enkele sites en klantendiensten die amper reageren als je iets mailt.
mijn excuses voor mijn gezaag :D

no 1 hops
13 februari 2007, 21:33
ach, ik zaag soms. maar dat komt door de slechte ervaring met G&L guitars, Seymour Duncan, en nog enkele sites en klantendiensten die amper reageren als je iets mailt.
mijn excuses voor mijn gezaag :Dzolang je maar niet in jezelf gaat 'zagen', dan ben je rijp voor de psych bij de GGZ

hassent
13 februari 2007, 21:47
Ik zie inderdaad dat ze bij Tonefactory voorgebogen fretdraad hebben. Setjes van 25st van 7cm. Toevalig ook exact de maat die ik zocht (6105, net als op m'n JS1) dus ik ga niet lopen tobben. Setje kost 8,95....

oknarb180
14 februari 2007, 10:11
Ik zie inderdaad dat ze bij Tonefactory voorgebogen fretdraad hebben. Setjes van 25st van 7cm. Toevalig ook exact de maat die ik zocht (6105, net als op m'n JS1) dus ik ga niet lopen tobben. Setje kost 8,95....

Hey Hassent, heb ik ook gezien (na jou reactie). Helaas de 6000 niet voorgebogen.

Allen:

zoals beloofd de uitslag van de test van m'n hersenspinsel: Het werkt, tenminste, met het Jumbodraad van Stewmac. Ik heb het nog niet met de Dunlop Jumbo 6000 geprobeerd, maar dat zal niet al te lang meer op zich laten wachten. Ik ga ervan uit dat het met de Dunlop draad ook werkt. Ik had in m'n proefhals de fretten er met een kunststof hamertje ingeslagen, echter, deze heb ik geperst. Jemigdepemig wat gaat dat fretten persen mooi en makkelijk zeg!!! Ik kan wat dat aangaat iedereen de fret-press-caul van stewmac aanraden (alleen het mondstuk met radiusijzertjes dus). Ik heb 'm zelf in een boorstatiefje met een wat zwaardere boor staan. verder geen dure spullen dus.

Heb geen foto's gemaakt, sorry!!! 'k was te enthausiast over m'n test.
In m'n PRS-toppic zal ik uiteraard de nodige foto's posten van het fretproces van m'n PRS.

vr.gr.

Branko

Stief
14 februari 2007, 12:20
Branko heeft gelijk. Die methode werkt heel goed. Ik hou voor de buigradius in het algemeen 2" kleiner aan dan nodig. Mijn ervaring is dat de frets dan nagenoeg goed blijven staan. Ook gebruik ik die press caul icm met mijn boorstandaard. Werkt perfect gewoon.

G.G.
14 februari 2007, 12:38
Ik krijg een heel andere brainfart:

Zoals Javaca de rosetten maakt: een ronde schijf, maar dan met een groef rondom, fretdraad aan 1 kant vastklemmen en dan om de ronde schijf heen buigen. Zo krijg je overal ook dezelfde radius. Moet ook simpel te maken zijn.

oknarb180
18 februari 2007, 21:41
Hey allemaal.

Hier dan een fotootje waarop je kunt zien hoe ik de fretten heb geradiust. Ik moet eerlijk zeggen dat het perfect ging. Fret ertussen, aandrukken (met 2 handjes) en voilà!!! geradiust. Op de foto lijkt het alsof er een knik in de fretten zit, hoe dit kan, geen idee want ze waren keurig gelijkmatig in radius. Bekijk verder m'n PRS project om het bouwproces te volgen.
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/39.jpg

En nog allemaal bedankt voor de tips en reacties op dit onderwerp!!!

vr.gr.

Branko

hassent
19 februari 2007, 06:44
Zie ik daar Bankirai tuinhout? :seriousf:

Maar inderdaad, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Weer wat geleerd.

no 1 hops
19 februari 2007, 08:15
Zie ik daar Bankirai tuinhout? :seriousf:

Maar inderdaad, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Weer wat geleerd.bankirai is topy (voor tuinhout iedergeval)
bij de laatste storm staat onze schutting (nu 7 jaar oud)nog overeind met bankirai palen en die van de buren, gewone gewolmaniseerde tuinpalen, knapten bij de grond af na 5 jaar!

oknarb180
19 februari 2007, 09:39
Zie ik daar Bankirai tuinhout? :seriousf:

Maar inderdaad, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Weer wat geleerd.

Inderdaad, bankirai (o.g.). Overgehouden van de schutting!!

vr.gr.

Branko