PDA

View Full Version : Pedaal tegen feedback



RvB
12 februari 2007, 21:01
Bestaat er een pedaal waar ik feedback tegen kan gaan. Ik heb gehoord dat een noise gate hier tegen helpt, maar anderen zeggen dat dat onzin is.

Heeft iemand ideeen?

fhensen
12 februari 2007, 21:12
Feedback kun je tegen gaan door o.a. de gain terug te draaien en het volume op een acceptabel level in te stellen.

Verder is een zeer voorkomende oorzaak van feedback microfonische elementen in je gitaar.

Ik heb zelf een Rocktron Hush in mijn Intellifex. Werkt goed

Geronimo
12 februari 2007, 21:21
Ik gebruik er een Boss NS-2 Noise Supressor (noisegate) voor. Werkt erg goed en het is zeker geen onzin. Kwestie van goed instellen. Niet te strak want dan vreet ie je tone op, en niet te los want dan piept het weer.
Bij sommige soorten muziek (zoals dikke metal waar ik van hou) is feedback nu eenmaal niet te voorkomen en kan je dat rondzingen alleen met een gate tegengaan. Wat wel zo is, hoe beter je gitaar en amp, hoe minder het rondzingt. Ik raad je aan je rig mee te nemen naar de muziekzaak en daar het een en ander uit te proberen in zo'n probeerhok waar je alles lekker goed hard kan zetten. Succes!

RvB
12 februari 2007, 21:32
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf een Gibson sg met standaard elementen (alnico geloof ik) en nog een ltd met emg's (81 + 60). Als amp heb ik er sinds zondag een Mesa/Boogie Subway Rocket combo (20 watt). Dus aan de gear kan het niet liggen denk ik.

Misschien hebben nog meer mensen ervaring om feedback tegen te gaan...reacties altijd welkom!

up-guitarman
12 februari 2007, 22:10
Gain niet TE hoog. Liever gain ietsje lager en volume ietsje hoger.
Hoeft soms niet extreem maar een heel klein beetje kan veel schelen soms !!!

Verder is een NS-2 best ok als feedback killer. Maar hij vreet wel wat tone en dynamiek weg ...

robert-gitarist
12 februari 2007, 22:45
Klopt het is wel een tone sucker maar werkt veder prima.Ik heb er zelf een en erg te spreken over.Ik heb na de NS-2 een cleanboost staan om het signaal enigzins een beetje weer op tepeppen.

RvB
12 februari 2007, 22:56
ik heb het nog een keer uitgetest en nu had alleen de ltd met emg's last van feedback bij een hoge gain, de sg niet. de emg's zijn natuurlijk actief, maar misschien is er dan wel iets te regelen met de hoogte van de elemtenten.

robert-gitarist
12 februari 2007, 22:58
Hmm ik speel op een LTD met EMG's en op Randall's(die hebben nog wel eens last van ruisen) maar met de NS-2 er tussen heb ik geen problemen.De gain heb ik net niet helemaal open staan en de volume van de gitaar staat altijd helemaal open :) Ik heb geen last van feedback of andere irritante geluiden.

RvB
12 februari 2007, 23:04
Dan zal het denk ik wel aan je afstelling van je elementen liggen t.o.v je snaren. Ik heb dus een mesa combo'tje en hoe ik ook sta met de gitaar, ik krijg feedback. Het geluid is wel harder vergeleken met de sg, dus ik ga ff proberen iets te doen aan de afstelling van de elementen.

robert-gitarist
12 februari 2007, 23:05
Hmm mijn elementen zitten dacht ik niet zo heel hoog.Zal eens kijken want ik weet het zo niet uit me hoofd.Probeer gewoon een beetje met je instellingen te klooien

RvB
12 februari 2007, 23:19
Probeer gewoon een beetje met je instellingen te klooien

Van de gitaar bedoel je?

robert-gitarist
12 februari 2007, 23:35
Beide.Gitaar en amp.Het is een combi tussen beide he ;) En eventueel met de rest van je pedalen.Weet niet of je nog gebruikt maakt van een extra overdrive pedaal ofzo.Anders kun je daar van ens kijken wat ie met de gain etc doet.

drap
12 februari 2007, 23:43
Het kan ook heel goed aan je elementen liggen. Ik had namelijk precies hetzelfde (toevallig ook bij een SG) en bij mij kwam het 100% door m'n elementen die zo microfonisch waren als de nete. Bij mij begon de zooi ook te janken met een dosis distortion, zeker bij hogere volumes. Ik heb m'n elementen vervangen en ik heb nergens last meer van. Je hoeft opzich je elementen niet te vervangen hoor, je kan ook langs een gitaarreparateur om je elementen eens te laten waxpotten. Dan is het waarschijnlijk ook wel opgelost.

RvB
13 februari 2007, 00:20
Het kan ook heel goed aan je elementen liggen. Ik had namelijk precies hetzelfde (toevallig ook bij een SG) en bij mij kwam het 100% door m'n elementen die zo microfonisch waren als de nete. Bij mij begon de zooi ook te janken met een dosis distortion, zeker bij hogere volumes. Ik heb m'n elementen vervangen en ik heb nergens last meer van. Je hoeft opzich je elementen niet te vervangen hoor, je kan ook langs een gitaarreparateur om je elementen eens te laten waxpotten. Dan is het waarschijnlijk ook wel opgelost.

Moet dat dan ook bij emg's? Ik dacht dat het aleen veel werd gebruikt werd bij passieve elementen, in het bijzonder single-coils.

drap
13 februari 2007, 00:34
Moet dat dan ook bij emg's? Ik dacht dat het aleen veel werd gebruikt werd bij passieve elementen, in het bijzonder single-coils.

Heb je hetzelfde probleem dan ook met de EMG's? Want dan trek ik bij deze m'n verhaal in... :confused: Ik dacht te lezen dat het probleem zich voordeed met je SG, maar ik lees nu ook ergens een LTD. In het geval het zich alleen voordeed bij je SG, dan was de kans erg groot geweest dat het met het waxpotten van je elementen was opgelost, maar dat gaat natuurlijk niet op voor EMG's gezien ze passief zijn.

Het is niet speciaal iets voor singlecoils trouwens, het gaat er puur om dat er een laagje om de spoel komt, in het geval van humbuckers twee.

RvB
13 februari 2007, 10:06
ik heb het nog een keer uitgetest en nu had alleen de ltd met emg's last van feedback bij een hoge gain, de sg niet. de emg's zijn natuurlijk actief, maar misschien is er dan wel iets te regelen met de hoogte van de elemtenten.

In mijn eerdere post stond dus dat nu alleen mijn emg's last hebben van feedback ;)

Ik ga dus even kloten met mijn emg's (niet waxpotten dus, wel ff afstellen)

Il_Falco
6 januari 2008, 21:18
Gain niet TE hoog. Liever gain ietsje lager en volume ietsje hoger.
Hoeft soms niet extreem maar een heel klein beetje kan veel schelen soms !!!

Verder is een NS-2 best ok als feedback killer. Maar hij vreet wel wat tone en dynamiek weg ...


kan je een beetje van die toon herstellen als je NA de NS-2 UIT de loop een equalizer zet?