PDA

View Full Version : Opzoek naar een rockabilly gitaar



keessie
12 februari 2007, 20:30
hallo ik ben kees en heb een vraag.echt waar ,echt waar
wil gaan rockabilly spelen maar ben er nog niet uit wat voor merk/type. gitaar ik wil heb net een IBANEZ AFS75-T gezien ziet er goed uit maar weet niet of het wat is. of kan ik beter naar anderen merken kijken (wel betaalbaar)begrijp dat gretsch de topper is maar wel de duurste

...rock...
12 februari 2007, 20:30
er bestaan best goodkope gretsch hoor , denk aan de nieuwe 5120! zeker de moeite...

Squier4ever
12 februari 2007, 20:38
zou ook eerder de gretsches nemen als de Ibbies, buiten het feit dat ik niet zo van de Ibbies ben, zijn de Gretsches IMO van betere kwaliteit, heb je denk k langer plezier van.

Orpheo
12 februari 2007, 20:58
zou ook eerder de gretsches nemen als de Ibbies, buiten het feit dat ik niet zo van de Ibbies ben, zijn de Gretsches IMO van betere kwaliteit, heb je denk k langer plezier van.


:seriousf: jij hebt duidelijk ze niet naast elkaar gehouden. die gretsches zijn brandhout vergeleken bij de ibanez AF105. maar ja, Mr. S4E is anti ibanez, waarom mag god weten, en dus denkt ie maar dat ze slechter zijn.

rickert
12 februari 2007, 21:14
:seriousf: jij hebt duidelijk ze niet naast elkaar gehouden. die gretsches zijn brandhout vergeleken bij de ibanez AF105. maar ja, Mr. S4E is anti ibanez, waarom mag god weten, en dus denkt ie maar dat ze slechter zijn.

Ik vraag me ook af of S4E uberhaupt 1 van deze 2 gitaren vast heeft gehad.

Spitfire
12 februari 2007, 23:33
Laten we het zo zeggen, voor de prijs van die Ibanez AFS 75T zijn er ook prima Gretsch, Epiphone, Yamaha en andere Ibanez gitaren te krijgen.

Typisch geval weer van testen en beslissen welke je de fijnste vind.

Harry
13 februari 2007, 10:24
welkom Keessie. Wil je je topictitel aanpassen aub, iedereen hier wil je helpen, en dat gaat beter als je je vraag in de topictitel zet.

Sjel
13 februari 2007, 12:32
Hoi Kees,

ik speel rockabilly en die Ibanez heb ik ooit gehad. Voor de prijs een leuk gitaartje. Met die goedkope Gretschen heb ik geen ervaring. Ik heb die Ibanez echter verkocht omdat ik ten eerste een dikkere body wilde. Ook wilde ik single coils ipv humbuckers. Toch wel een belangrijk punt als je rockabilly wil spelen.

Nu heb ik een relatief goedkope DeArmond met één humbucker op de kop kunnen tikken. Heb er twee P90's van GFS (helemaal spotgoedkoop) erin gezet, een bigsby en een Tune-o-matic bridge erop en het klinkt geweldig!!! Heb nu veel minder betaald dan wanneer ik een gretsch had gekocht en de sound die ik nu heb is veel meer mijn ding dan wat ik al uit een gretsch heb gehaald (maar ja, da's een kwestie van smaak).

VOOR
http://i30.photobucket.com/albums/c302/Catslap/x135/DSC_3928klein.jpg


NA
http://i30.photobucket.com/albums/c302/Catslap/DAX135.jpg

Conlusie: als je echt je eigen geluid wil en niet veel cash hebt: zoek een goeie budgetgitaar die je vervolgens aanpast aan je eigen wensen. Wil geen reclame maken hoor, maar die DeArmonds zijn maar iets duurder dan die Ibanezzen en naar mijn mening veel beter.

Sjel
13 februari 2007, 12:43
was ik nog vergeten: als je zo'n DeArmond gaat zoeken moet je de tweedehandsmarkt op. Ze worden al een poosje niet meer gemaakt.

Een ander merk dat je ook zeker eens moet checken: http://www.duesenberg.de/
Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er heel wat goed over.

groetjes, en hou ons op de hoogte!
sjel

Harry
13 februari 2007, 12:45
en nog een dikke +1 voor DeArmond, ik heb er 2 (andere modellen dan hierboven), en inderdaad, zo'n ibanez kan er niet tegenop.




en bedankt voor het aanpassen van je topictitel.

Luctor
13 februari 2007, 14:02
Ik heb zo'n Ibanez AFS75T en ik kan niet anders zeggen dan dat ie reuze bevalt. Ik speel er geen rockabilly op maar een beetje blues en jazz. Het enige dat ik kan aanmerken is de postie van de 3-wegschakelaar. Maar da's geloof ik een open deur die ik intrap. Verder is het een knap gitaartje, zeker voor die prijs. Ik speel deze over een Fender Sidekick 15 watt als setje naast mijn dikke jazzer.
Ik zoek er nog een koffer voor. Maar dat valt niet mee. Ben al een tijdje op zoek. Iemand nog suggestie?

blademan
13 februari 2007, 14:37
Je moet ook zeker eens bij Reverend gitaren kijken. Die hebben in die lijn ook best wat interessante dingen voor je. De ClubKing of de Flatroc zouden jou wel eens aan kunnen spreken, evt. de Manta Ray.

http://www.reverendguitars.com/reverend/images/guitars/bolt_on_series/hi_res/club_king_RT_RORG.jpg

http://www.reverendguitars.com/reverend/images/guitars/set_neck_series/hi-res/manta_ray_290_fm_lg.jpg

www.reverendguitars.com

Jay75
13 februari 2007, 14:41
Ik heb net zon Duesenberg gekocht, 2e hands, maar gloedjenieuw, dik onder de 1000 euro zelfs, en daar krijg je echt wel vette Rockabilly sound uit!

keessie
13 februari 2007, 15:16
oke jongens bedankt voor de info maar het blijft moeilijk.
maar dat komt omdat ik nog niet zo heel veel verstand van gitaren.
kijk nu zelf heb ik epiphone (les paul) ben zeer te vreden over ,zijn er van epi ook toppers voor de rockabilly ? de joe pass of wildkat. want die zijn 2e hands ook niet zo duur .

Jay75
13 februari 2007, 15:19
Ik moest paar weken geleden spelen met de Germaphonics en die gitarist had een geniale sound!

Die had een Les Paul Epiphone met P90 elementen, klonk fantastisch.

ik denk www.myspace.com/germaphonics

keessie
13 februari 2007, 15:19
en trouwens die duesenberg zien er ook zeker top uit maar in welke prijs klassen zit die 2e hands? kan ze niet zo makkelijk vinden op internet?

keessie
13 februari 2007, 15:20
dus moet zo enzo p90 elementen hebben?

keessie
13 februari 2007, 15:51
ziet er zeker goed uit
Hoi Kees,

ik speel rockabilly en die Ibanez heb ik ooit gehad. Voor de prijs een leuk gitaartje. Met die goedkope Gretschen heb ik geen ervaring. Ik heb die Ibanez echter verkocht omdat ik ten eerste een dikkere body wilde. Ook wilde ik single coils ipv humbuckers. Toch wel een belangrijk punt als je rockabilly wil spelen.

Nu heb ik een relatief goedkope DeArmond met één humbucker op de kop kunnen tikken. Heb er twee P90's van GFS (helemaal spotgoedkoop) erin gezet, een bigsby en een Tune-o-matic bridge erop en het klinkt geweldig!!! Heb nu veel minder betaald dan wanneer ik een gretsch had gekocht en de sound die ik nu heb is veel meer mijn ding dan wat ik al uit een gretsch heb gehaald (maar ja, da's een kwestie van smaak).

VOOR
http://i30.photobucket.com/albums/c302/Catslap/x135/DSC_3928klein.jpg


NA
http://i30.photobucket.com/albums/c302/Catslap/DAX135.jpg

Conlusie: als je echt je eigen geluid wil en niet veel cash hebt: zoek een goeie budgetgitaar die je vervolgens aanpast aan je eigen wensen. Wil geen reclame maken hoor, maar die DeArmonds zijn maar iets duurder dan die Ibanezzen en naar mijn mening veel beter.

Jay75
13 februari 2007, 17:14
en trouwens die duesenberg zien er ook zeker top uit maar in welke prijs klassen zit die 2e hands? kan ze niet zo makkelijk vinden op internet?

Mijne was 800 euro en gebouwd in 2005, net 2 jaartje oud en not a scratch.

Maar klopt, je ziet ze bijna niet, staan er nu wel 2 op marktplaats.
Ik kende ze al een tijdje, was ze vergeten, toen ik opeens weer op gitaarmarkt de review las. Meteen effe checken en er stond een 2e handse!

Sjel
13 februari 2007, 18:19
dus moet zo enzo p90 elementen hebben?

Moeten is een groot woord. De originele rockabilly werd heel vaak op gitaren met P-90's gemaakt. Maar evengoed werden toen veel Fender Telecasters en nadien Stratocasters gebruikt... (zowel P-90 als fenderelementen zijn single coil)

Gretsch heeft veel gitaren met humbuckers (maar die zijn niet te vergelijken met humbuckers op die ibanez hoor).

Ik (en veel rockabilllyliefhebbers met mij) verkiezen single coils boven humbuckers omdat je daar een heel pure, twangy klank uitkrijgt.

Gewoon zelf testen is de boodschap en je niet iets laten aanpraten.


Trouwens, nog bedankt voor het compliment op mijn gitaar!

keessie
14 februari 2007, 17:47
heb een mooie epi wildkat op het oog is het wat?

Jay75
15 februari 2007, 00:02
Ja man, vet ding!
Kopen proberen en als je t niks vind, verder zoeken!

Squier4ever
15 februari 2007, 00:07
Ik vraag me ook af of S4E uberhaupt 1 van deze 2 gitaren vast heeft gehad.

ik heb de AF 75 en de electromatic getest, de 105 helaas nog nooit...
hoewel ik tegen ibanez ben, vind ik de artcore wel de beste ibbies die ik vast heb gehad (stiekum toch best veel vroegâh, toen vond ik die halsjes nog fijn).

toch vind ik de Gretsch nog steeds het fijnst, zowel de sounds, flair en looks....

keessie
15 februari 2007, 10:30
de epi 's met het seri nr I zijn die in korea gemaakt of china?

Sjel
15 februari 2007, 11:23
Epi Wildkat: vriend van me heeft er een. Het enige probleem dat hij er mee had was dat de frets aan de zijkant slecht waren afgeveild zodat hij er heel de tijd zijn duim aan openhaalde... Maar da's met een veiltje en wat geduld natuurlijk snel verholpen. Weet trouwens niet of dit een algemeen probleem is bij de Wildkats. Misschien had hij gewoon een slecht afgewerkt exemplaar...

Voor de rest een cool ding!!!

keessie
15 februari 2007, 11:44
ja vindt hem er ook zeker schitterend uit zien maar ben erg benieuwd of het serie NR die begint I of deze in korea of china gemaakt is hij is ong van 2005
heb gehoord dat epi"s uit korea beter zijn

frekie
15 februari 2007, 12:02
Versterking is ook niet onbelangrijk. Lekkere buizen amp met een fijne veergalm doet wonderen. En een analoog delay pedaaltje voor de korte slapback echo. Verder vooral blijven oefenen op het "Scotty Moore" fingerpicking werk :cooler:
Idd een goedkope archtop pimpen met Filtertrons of P90s en een vette Bigsby erop. Heb ik hier al fraaie voorbeelden van gezien.