PDA

View Full Version : zelfde punch, betere clean



a darker shade of grey
12 februari 2007, 16:27
Hallo medegitaristen,

Ik heb nu in mn gitaar emg 81/85 zitten, en zoals de titel al zegt, ik vind die chugga chugga van de 81 in de bridge echt heerlijk, mij hij is wat schel (kan aan de afstand tussen snaar en element liggen, maar toch...) en de clean is echt bagger...
Nu ben ik bijna jarig en toen kwam ik op het geniale idee om een elementensetje te vragen aan me ouders :)

Nu dus de vraag: ik wil het liefst dezelfde zware palmmutes uit de bridge krijgen, maar de hoge noten iets subtieler en de cleans veel beter. Zo kom ik dus uit op passieve elementen lijkt me zo...

Wat kan ik dan het beste pakken? Ik speel dus metal, maar de laatste tijd met erg veel cleane stukken erin, verder speel ik veel dream theater achtig spul en wat soms wat powermetal (vriend van me noemt het in ieder geval powermetal, ik heb geen idee wat ik speel...dus dan zal dat wel)

Ik heb op dit moment een Line 6 Spider II, ga wel nieuwe versterker aanschaffen.

Ik zat zelf te denken aan dimarzio Tonezone//paf pro of SD JB//Jazz

Goed idee? Ander idee? Laat het weten :)

mesa
12 februari 2007, 16:34
Duncan JB brug voor in de brug.
Duncan Jazz/59'PAF voor in de hals.

Tho
12 februari 2007, 16:36
Duncan JB brug voor in de brug.
Duncan Jazz/59'PAF voor in de hals.

jaaaaaaaaaaa! :cheerup:

Kim Wilson
12 februari 2007, 16:37
Wat voor gitaar heb je? Een SD '59 kon nog wel eens te donker en modderig worden voor een mahonie gitaar (LP). Dat was iig wel zo in mijn Epi Les Paul. Ik zou de Jazz kiezen.

Of Bareknuckles. Orpheo schijnt daar helemaal weg van te zijn.

drap
12 februari 2007, 16:45
Of Bareknuckles. Orpheo schijnt daar helemaal weg van te zijn.

Orpheo is niet de enige. Ik heb nu in twee van m'n gitaren Bare Knuckles zitten en ben er meer dan tevreden mee.

Van metal heb ik niet erg veel verstand qua gear, maar je zou in ieder geval eens een mailtje kunnen sturen naar Bare Knuckles met je specifieke eisen voor een elementen setje. Je krijgt geheid een passend antwoord terug en daarna bestel je ze gewoon bij Haar :D

Gitaro
12 februari 2007, 16:46
Buhh... die namen schrikken mij altijd zo af. Cannibal Corpse spelen over een pickup die de naam "jazz" draagt? Of nog erger, een thrashsolo moeten spelen met een pickup uit het jaar '59?!

Maar wat je daar zegt over de 81, dat is nou precies wat ik er ook van vind.

Tho
12 februari 2007, 16:48
Buhh... die namen schrikken mij altijd zo af. Cannibal Corpse spelen over een pickup die de naam "jazz" draagt? Of nog erger, een thrashsolo moeten spelen over een pickup uit het jaar '59?!

Maar wat je daar zegt over de 81, dat is nou precies wat ik er ook van vind.

Een solo á la Slayer lukt prima met een high gain versterker hoor. Je kan je solo's natuurlijk ook gewoon over je brug spelen... Ik heb zelf een JB en een '59 in mijn Jackson en geloof me.. dat is zeer prima, en ik speel ook trash

Gitaro
12 februari 2007, 16:54
Ja klopt, met de juiste amp is het prima te doen, maar het probleem lift bij mij echt bij de namen. Ik heb hetzelfde met dingen als 'superdistortion' enzo. Dan denk ik van "Bah, weer zo'n modderig kutding met veel te veel output" :seriousf:

Tho
12 februari 2007, 16:56
Ja klopt, met de juiste amp is het prima te doen, maar het probleem lift bij mij echt bij de namen. Ik heb hetzelfde met dingen als 'superdistortion' enzo. Dan denk ik van "Bah, weer zo'n modderig kutding met veel te veel output" :seriousf:

haha, nou ik kan je verzekeren dat je vooral niet op de namen af moet gaan wat dit betreft. Check ff de site van Seymour Duncan. Daar zijn ook soundsamples te horen. Er zijn trouwens een hoop metal gitaristen met Jazz of '59. Randy Rhoads bijvoorbeeld had een Jazz!

Kim Wilson
12 februari 2007, 16:57
De Jazz is een vrij modern gevoicede pickup, en ik denk prima geschikt voor zeer veel stijlen. Ik zou me van benamingen niet teveel aantrekken. Het gaat er niet om hoe ze heten, maar hoe ze klinken.

almarvk
12 februari 2007, 16:58
JB en 59 is een prima combinatie! Heb ik ook in m'n LTD en ik ben daar meer dan tevreden over!

Tho
12 februari 2007, 17:08
JB en 59 is een prima combinatie! Heb ik ook in m'n LTD en ik ben daar meer dan tevreden over!

Is je LTD van mahonie?

Mitch
12 februari 2007, 17:25
Wat voor gitaar heb je? Een SD '59 kon nog wel eens te donker en modderig worden voor een mahonie gitaar (LP). Dat was iig wel zo in mijn Epi Les Paul. Ik zou de Jazz kiezen.


Same here, ik was ook niet zo weg van dat ding. Het blijft een lastige combinatie, als je mooi clean wil hebben van een (brug) humbucker moet je eignelijk naar low/medium output kijken, liefst Alnico, maar voor meer bite om nog een beetje door een high gain (al dan niet modelling) amp heen te komen en punch over te houden kun je weer beter naar keramisch kijken.

almarvk
12 februari 2007, 17:25
Is je LTD van mahonie?
Maar natuurlijk! :)

Tho
12 februari 2007, 17:27
Maar natuurlijk! :)

Okey! Kim Wilson denkt namelijk dat dat een niet al te goede combo was met die '59. Maar bevalt dat? en wat voor een heb je? :satisfie:

almarvk
12 februari 2007, 17:30
Op hoog volume kan het idd vrij bassig worden, maar je kan altijd volume terug draaien op je gitaar. Ik heb er iig geen last van. Een JB in een mahonie gitaar geeft echt een super geluid IMHO.

Kim Wilson
12 februari 2007, 17:31
In mijn Epi was dat idd geen goeie combi. Het is geen gokken of zo. Het is eigen ervaring en smaak. :)

a darker shade of grey
12 februari 2007, 17:40
Bedankt voor de massale reacties! Mijn gitaar is van Alder, ik heb een Cort EVL-K6, zeer tevreden erover....

ik weet de nederlandse benamingen van al die houten niet dus hou ik het maar op alder :)

Dus jullie zeggen eigenlijk die SD's , dus die dimarzios laten schieten voor een lekker geluid?

En die soundsamples op de sd site stellen geen barst voor, zijn allemaal hetzelfde...


edit: ik zie net op thomann dat je de JB en de jazz in een mooi setje kan krijgen met een mooie gereduceerde prijs, dus ik denk dat ik dat liever doe, hij komt namelijk niet ineen setje met de '59

edit 2: hoe zit het met de cleans van een emg 60? Ook bagger i suppose....

no 1 hops
12 februari 2007, 17:44
Same here, ik was ook niet zo weg van dat ding. Het blijft een lastige combinatie, als je mooi clean wil hebben van een (brug) humbucker moet je eignelijk naar low/medium output kijken, liefst Alnico, maar voor meer bite om nog een beetje door een high gain (al dan niet modelling) amp heen te komen en punch over te houden kun je weer beter naar keramisch kijken.
of je koopt gewoon een bill lawrence l500L of XL, en zo te horen (schelheid) zou een L genoeg zijn.

X-Rated
12 februari 2007, 18:20
Duncan JB brug voor in de brug.
Duncan Jazz/59'PAF voor in de hals.

Ik heb een Duncan Distortion en een Duncan Jazz en ik ben er blij mee. Het is alleen het eerste setje van hoge kwaliteit die ik ken. Dat de clean van EMG niet heel best is moet ik wel toegeven.

pol
12 februari 2007, 19:33
bill lawrence klinkt vooral heel proper, maar ik mis wat rauwheid bij die pickup, die is wel mooi clean.

AART
12 februari 2007, 19:36
@ TS: Wissel de elementen eens om, heel simpel als de gitaar nieuw is.
Je haalt de snaren los, schroeft het element los, tilt hem ietsjes op en haalt de stekker aan de onderkant los(quick connect).
Doe dat bij beiden en zo kan je ze heel makkelijk omwisselen.

85 is minder schel maar heeft wel de chuggah chuggah(in het lowmid zelfs iets meer) van de 81.
Ik vind 81's ook te schel maar heb nu al in twee van mijn gitaren 85's in de brug en dat beukt geweldig.

Clean is ook beter dan bij de 81, voller, cleaner en iets sprankelender/helderder.

Al ligt dat ook heel erg aan de gitaar zelf.

Tonezone raad ik af omdat die heel erg losjes is in het laag en zompig is, levert geen lekkere metalsound.
De PAF Pro is even schel als je 81. Zaten stock in mijn RGT en dat vond ik te schel.
De JB heb ik niet in mijn eigen gitaren gehad.

AART
12 februari 2007, 19:42
edit 2: hoe zit het met de cleans van een emg 60? Ook bagger i suppose....


Niet alle EMG's over een kam scheren. EMG 60 heeft zeer goed clean, beter dan de PAF Pro imo, die vind ik echt bagger, zeker in superstrats(Ibanez, Jackson, ESP).

pimmedoris
12 februari 2007, 20:19
Ik zit ook te denken aan een JB met Jazz of 59.

Mijn gitaar is ook van mahonie, maar het is een epi SG, dus die is wel een stuk dunner dan een LP. Zou deze combinatie dan weer te schel kunnen worden of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

Ik twijfel ook nog steeds over de combi Stormy Monday bij de hals en Rebel Yell of Holydiver van Bareknuckle, maar dan ben ik wel een stukje duurder uit...

Die SD's zijn over het algemeen nog wel 2ehands te vinden, maar BKP heb ik nog nergens gezien.

Ander vraagje. Ik heb gezien dat BC Rich in de duurdere modellen Rockfield pickups stopt tegenwoordig. Heeft iemand daar al ervaring mee?

groeten
Pim

Kim Wilson
12 februari 2007, 20:21
In een SG denk ik dat de '59 beter tot zijn recht komt dan in een Les Paul.

DarknessAwaits
12 februari 2007, 21:35
En die soundsamples op de sd site stellen geen barst voor, zijn allemaal hetzelfde...

Dit vind ik toch even een schitterende quote :seriousf:

Je moet wel echt de tijd nemen om te luisteren, het liefst over een degelijke hifiset. Maar ik hoor de verschillen hier ook op computerspeakertjes, dus echt eventjes je best doen.

Verder ben ik het helemaal eens met Aart's suggestie; draai ze even om. En als het kan zou ik ook een EMG 60 proberen, die schijnen heel behoorlijk clean te leveren. Ik heb er hier ook een liggen die ik nog niet heb ingebouwd, mocht je eens willen proberen stuur maar een PM.

a darker shade of grey
13 februari 2007, 09:27
Ik ben es goed gaan luisteren op de SD site...en verdomd ...het verschilt inderdaad van pickup tot pickup.

En wat betreft die emg 60, laat dat maar ff zitten, ik denk dat als ik van pickups ga wisselen om de redenen die ik heb opgegeven, dat ik het beter in een keer goed kan doen...ik ga voor SD's denk ik, nu nog ff bepalen welke precies.

a darker shade of grey
13 februari 2007, 09:32
Ik heb ff goed zitten luisteren naar die samples en ik vind met name de SH-5 custom heel mooi klinken :O

Nooit echt gehoord dat dat een humbucker is die erg geschikt is voor heavy metal...verder vind ik de JB (die al wel is genoemd....en vaak) goe dklinken en de duncan distortion ook...

Vreemd genoeg vind ik de SP90 hot soapbar erg lekker klinken voor de neck ....maar ik moet nog ff naar de lagere output pickups luisteren voor in de neck..

edit: (man ik heb wel veel te vertellen vandaag en zo voreg al...) ik neem aan dat alle SD's die hier al genoemd zijn coil splittable zijn? Met uitzondering van de P90 offcourse, maar ik weet ook nog niet of dat zon puik idee is....

en jawel nog een EDIT: ik ben erg onder de indruk van de neck tone van een SH-10 full shred, in hoeverre combineert deze met de eerder genoemde bridgepickups en met mijn hout? Ik weet niks van gitaarhouten en hoe dat reageert op elementen.

a darker shade of grey
16 februari 2007, 16:06
Mensen ik haal dit topic toch weer ff naar boven, want ik heb nog een vraagje: ik heb een dubbellocking tremolo, en nu staat op de SD site dat je dan een trembucker moet hebben in plaats van een humbucker? Is dat waar? En wat is dan het verschil? Gaat mn clean er dan alsnog aan?

Thom TK
16 februari 2007, 16:20
Mensen ik haal dit topic toch weer ff naar boven, want ik heb nog een vraagje: ik heb een dubbellocking tremolo, en nu staat op de SD site dat je dan een trembucker moet hebben in plaats van een humbucker? Is dat waar? En wat is dan het verschil? Gaat mn clean er dan alsnog aan?

Een trembucker is de SD benaming voor F-spaced.
Dat wil zeggen dat de pole-pieces verder uit elkaar staan, zodat ze mooi onder de snaren liggen van een trem. gitaar.
Velen zeggen dat het qua geluid niks uitmaakt, maar mijn ervaring is dat het wel degelijk veschil uit maakt/kan maken.
Ik merkte vooral iets mindere output en minder bas bij een niet-f-spaced element op mijn Ibanez RG.

Rutger
16 februari 2007, 16:38
Om het over een heel andere boeg te gooien: als ik denk aan punch en helderheid, denk ik aan andere speakers....

a darker shade of grey
16 februari 2007, 17:56
Om het over een heel andere boeg te gooien: als ik denk aan punch en helderheid, denk ik aan andere speakers....

nou laten we dat maar niet doen ;)

Maar dus beter F-spaced elementen dan normale elementen? Het is trouwes geen echte floyd he...
En das best jammer, want f-spaced elementen komen niet in die mooie setjes...

Thom TK
16 februari 2007, 23:50
nou laten we dat maar niet doen ;)

Maar dus beter F-spaced elementen dan normale elementen? Het is trouwes geen echte floyd he...
En das best jammer, want f-spaced elementen komen niet in die mooie setjes...

Ja in mijn geval werkte f-spaced een stuk beter, maar of dat bij jou zo is...ik DENK het wel maar zeker weten doe ik het niet.
Een wat voor tremolo je hebt maakt niet uit, zelfs bij een vintage tremolo brug heb je al f-spaced "nodig" geloof ik.

a darker shade of grey
17 februari 2007, 11:23
Ja in mijn geval werkte f-spaced een stuk beter, maar of dat bij jou zo is...ik DENK het wel maar zeker weten doe ik het niet.
Een wat voor tremolo je hebt maakt niet uit, zelfs bij een vintage tremolo brug heb je al f-spaced "nodig" geloof ik.

hm...okee, dan wordt het ietsje duurder :) Bedankt voor alle tips :)

Maar nog een klein vraagje, weet iemand hoe goed een JB in de brug combineert met een Full Shred in de neck in het geval van een alder body en een ebben toets?