PDA

View Full Version : 'Tool' geluid



mesa
12 februari 2007, 13:28
Dag mensuh,

Ik heb pas geleden een cd aangeschaft van 'Tool' en was meteen verkocht.
Nu wil ik weten watvoor gitaar Adam Jones bespeeld, vind zn geluid echt te gek. Speel zelf op een Epi, maar klinkt niet hetzelfde!
Speelt de gitarist op een Ibanez Icy?

Laat weten,

Groetjessss MESA

Alain
12 februari 2007, 13:34
Adam Jones speelt live op een Gibson Les Paul custom silverburst, door een heel arsenaal aan fx-processors en effecten.

Amps zijn live Diezel Herbert, 2 vintage Marshall plexi's

In de studio werd ook een rivera knucklehead reverb en een Bogner Uberschall gebruikt, en werd deze studio ook redelijk specifiek gekozen omwille van enkele heel leuke vintage analoge spullen...

Hij speelt niet op een ibanez Icy.

jw009
12 februari 2007, 13:34
http://images.misupply.com/products/thumbs/Gibson/463950.jpg

Ik weet neit of wat voor versterker je speelt maar dat maakt ook nog een groot gedeelte van je geluid;


What is known for certain is that he uses multiple amplifiers simultaneously. Of the amplifers that he has cycled through, two have remained constant since 1994 and can be assumed to be "core" of his sound. These two amps are a 1976 Marshall Bass amp and a Diezel VH4 amp. The Marshall is his oldest amp, and was most likely used on all the Tool recordings, all the way back to Opiate EP. Adam has stated that this amp is of the "non-master volume" type and has had both channels wired together. He keeps this amp "in the freezer" when not in use to help preserve it. The Diezel has been in his live and studio setup since at least 1994. This is a four channel amp from Germany. From as early as 1994 until the late 1990s Adam can be seen live using a Mesa/Boogie amplifier as a third amp. In some interviews from the period, Jones describes this amp as Dual Rectifier. More recently, this Mesa/Boogie has not appeared on stage and appears to have been replaced with another Diezel amp that has a blue face. Interestingly, he appears to not always use this amp. During some shows, the blue Diezel's 'standby' clearly remains illuminated for the duration of the performance, while the amp is without a doubt on and being used at other shows. Other amps mentioned by Adam include a Sunn Beta Lead which he states he used in place of the Mesa/Boogie during studio recording in a June 2001 interview. More recently Jones has talked about using Bogner, Rivera, and Peavey amps in the studio as well as his Marshall and Diezel. The Tool guitar player appears to always use Mesa/Boogie cabinets with his amps. The only exception here is a Marshall cabinet which is always seen sitting under his Marshall.



edit : netjes gelijk gepost zeg!

sustain_freak
12 februari 2007, 15:29
Hij speelt op zoiets, net gevonden op internet:

http://bp1.blogger.com/_8q4ysW20I28/RdB44xr8PQI/AAAAAAAAAEc/MLF2hvKZBnM/s1600-h/Afbeelding.jpg

mesa
12 februari 2007, 15:50
Nja, in ieder geval bedankt allemaal voor de uitleg en foto's.
Heb het nooit geweten dat ie' op Gibson speelde.
Wel een apparte Gibson trouwens :p

marc_o
13 februari 2007, 09:38
Adam Jones speelt live op een Gibson Les Paul custom silverburst, door een heel arsenaal aan fx-processors en effecten.

Amps zijn live Diezel Herbert, 2 vintage Marshall plexi's

In de studio werd ook een rivera knucklehead reverb en een Bogner Uberschall gebruikt, en werd deze studio ook redelijk specifiek gekozen omwille van enkele heel leuke vintage analoge spullen...

Hij speelt niet op een ibanez Icy.

Nope,


Liveamps zijn 2 Diezel VH4 (gemod) en een Marshall 200 watt buizenhead voor het cleanere werk. Hij gebruikt slechts een aantal pedalen en een LadyShave voor rare effecten (kun je mee over de snaren en als je bij je elementen in de buurt komt, breekt de hel los, net als Van Halen die voor Poundcake een electrische boor gebruikt)

marc_o
13 februari 2007, 09:40
Dag mensuh,

Ik heb pas geleden een cd aangeschaft van 'Tool' en was meteen verkocht.
Nu wil ik weten watvoor gitaar Adam Jones bespeeld, vind zn geluid echt te gek. Speel zelf op een Epi, maar klinkt niet hetzelfde!
Speelt de gitarist op een Ibanez Icy?

Laat weten,

Groetjessss MESA

En trouwens, je speelt op een Epi?
Op een andere thread zit je te blaten dat je 3 les pauls hebt, waaronder een 70-er jaren Les Paul...
Zit je niet te jokken, jongen?

Gibsons onder high gain, wat hoor je? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87617)

hier is de thread...

mesa
13 februari 2007, 10:06
En trouwens, je speelt op een Epi?
Op een andere thread zit je te blaten dat je 3 les pauls hebt, waaronder een 70-er jaren Les Paul...
Zit je niet te jokken, jongen?

Gibsons onder high gain, wat hoor je? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87617)

hier is de thread...

Nou, ik speel o.a op een Epi :p

Maar dat van 'Tool' meen ik natuurlijk. Heb het nooit geweten dat hij een les paul bespeelde.

ljt
13 februari 2007, 10:08
Whehehe...

Maar hier is een behoorlijk logische verklaring voor... namelijk: Dit topic is van gister en die ander van vandaag...

Hij heeft vannacht waarschijnlijk binnen een paar uur zijn epi weggedaan en 3 LP's gekocht.

jimihattricks
13 februari 2007, 10:17
dit riekt idd een beetje..

maargoed, ik heb ook 3 60's fender strats en nog wat usa cs relic stratocasters staan en ik speel ook op mn stagg.. :P

btw, hoe kan ik met een stagg het SRV geluid krijgen? :P

--flauw, sorry--

drap
13 februari 2007, 10:30
Zomaar een leuk plaatje...

http://matus.wz.cz/tapety/velke/pinocchio.jpg

Had opzich ook in een ander topic gekunt.

glacius
13 februari 2007, 10:40
hahahaha hilarisch !!!

marc_o
13 februari 2007, 11:25
Nou, deze kwam ook zomaar voorbij...


http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Onzin/attention.jpg

jimihattricks
13 februari 2007, 13:32
ff ontopic btw, om t toch nog een beetje interessant te houden voor de (al dan niet jokkende) topicstarter ;)

http://guitargeek.com/rigs/img/t/tool_adam_2001.gif

t is dus idd meer dan alleen een silverburst lp custom..

G.G.
13 februari 2007, 13:48
Fotootje van de 3 gibsons met de krant van vandaag erbij zou een hoop twijfels weg kunnen nemen bij de ongelovige onder ons.















:)

mesa
13 februari 2007, 13:55
Ik lees helaas de krant niet, kijk altijd naar het journaal :)
By the way het gaat er niet om of ik er nou 3 heb of 10, het gaat erom dat ik Gibsons bezit, ondanks dat ik ook een EPIPHONE heb. Die combinatie gaat heerlijk samen, zet ik mn les paultjes naast de epiphone, bespeel ze achter elkaar en kan ik oprecht zeggen: ''WOW, Gibson is definately better!''

-------------------------------------------------------------
So Lady's en gentlemen, buy yourself a Gibson, not an Epiphone.
:)

almarvk
13 februari 2007, 13:58
Wil je aub je signature aanpassen? Dit ziet er erg nutteloos uit...

Maaruh; foto's doen het altijd erg goed op het forum! :)

jimihattricks
13 februari 2007, 13:59
wat mij betreft kan dit topic dicht.. topicstarter heeft antwoord gekregen op zn vragen en begint nu een beetje onzin uit te kramen (of deed hij dat eigenlijk de hele tijd al)..
ik vermoed dat er nu nog een paar boze epiphone-eigenaren hun zwaarden gaan trekken en dat een en ander helemaal uit de hand gaat lopen..

edt: ik wil wel die foto's nog zien ja :)

G.G.
13 februari 2007, 14:00
Fotootje van de 3 gibsons met de krant van vandaag erbij zou een hoop twijfels weg kunnen nemen bij de ongelovige onder ons.















:)



Ik lees helaas de krant niet, kijk altijd naar het journaal :)


Fotootje van de 3 naast de TV waar het nieuws van vandaag op staat mag ook hoor.














:satisfie:

Ik geloof niet dat we dat fotootje te zien krijgen

Alain
13 februari 2007, 14:44
Nope,


Liveamps zijn 2 Diezel VH4 (gemod) en een Marshall 200 watt buizenhead voor het cleanere werk. Hij gebruikt slechts een aantal pedalen en een LadyShave voor rare effecten (kun je mee over de snaren en als je bij je elementen in de buurt komt, breekt de hel los, net als Van Halen die voor Poundcake een electrische boor gebruikt)

1VH4 ! inderdaad geen herbert, maar toen ik ze laatst live zag was het wel degelijk 1 diezel en 2 marshalls

Geen ladyshave gezien trouwens.

Bl44t44p
13 februari 2007, 15:33
1VH4 ! inderdaad geen herbert, maar toen ik ze laatst live zag was het wel degelijk 1 diezel en 2 marshalls

Geen ladyshave gezien trouwens.

Nog steeds fout. Momenteel is het een Diezel VH4, een VH4s (stereo) en die Marshall bass head.

marc_o
13 februari 2007, 16:27
Nog steeds fout. Momenteel is het een Diezel VH4, een VH4s (stereo) en die Marshall bass head.

Klopt, ik heb er zelfs nog een foto van in mijn GSM, van na het optreden in de HMH. Eén van de Diezels is overigens blauw. als ik een manier vind om een foto uit mijn toestel hier te plaatsen zal ik dat doen. Vooralsnog ontbreekt het mij aan het juiste kabeltje...

Debaser
13 februari 2007, 16:35
blauwtanden of infrarood, wap / email.
tenzij het een Oekitoeki 23iX2 is die hebben dat allemaal niet.

Nickname
13 februari 2007, 18:39
Een HEEL groot gedeelte van zn geluid komt ook uit zn handen... mijn gitaar klinkt totaal anders in de handen van de andere gitarist uit mn band dan als ik er zelf op speel. :satisfie:

Bl44t44p
13 februari 2007, 19:18
Klopt, ik heb er zelfs nog een foto van in mijn GSM, van na het optreden in de HMH. Eén van de Diezels is overigens blauw. als ik een manier vind om een foto uit mijn toestel hier te plaatsen zal ik dat doen. Vooralsnog ontbreekt het mij aan het juiste kabeltje...

De VH4 met blauw frontpanel is 99% zeker de VH4s (stereo).

Ik heb zelf ook even tussen mijn foto's gezocht en dit kwam er uit (van de show in HMH ergens in juni afgelopen jaar) :)

http://home.planet.nl/~mol00387/misc/adamjones.jpg

marc_o
13 februari 2007, 20:50
Voila, het zijn bijna dezelfde foto's, ik hoef ze dus niet meer te plaatsen, haha.

Alain
13 februari 2007, 23:37
Nog steeds fout. Momenteel is het een Diezel VH4, een VH4s (stereo) en die Marshall bass head.

bij ons was het anders...

RechtsLib
13 februari 2007, 23:49
http://img253.imageshack.us/img253/7577/11v41shdf2.jpg

Van Pinkpop.

marc_o
14 februari 2007, 15:44
bij ons was het anders...


Was het wel de band TOOL?


:seriousf:

robert-gitarist
14 februari 2007, 17:23
ik vermoed dat er nu nog een paar boze epiphone-eigenaren hun zwaarden gaan trekken en dat een en ander helemaal uit de hand gaat lopen..

edt: ik wil wel die foto's nog zien ja :)

Ik ben een Epiphone bezitter maar sta ver boven dit soort vage types.Het zegt meer over hem zelf ;) Waarschijnlijk heeft ie zelf een Stagg en heeft ie vanacht liggen dromen over een Gibson,is wakker geworden in de veronderstelling dat zijn Stagg ineens een 70's Gibson is geworden ;)

maare die gitarist van Tool he,die dude heeft wel een verrekte mooie plank zeg!Is dat een Signature serie ofzo want ik ben ze niet echt vaak tegen gekomen die Silverburst's

biels
14 februari 2007, 19:44
nee het is geen signature, ze komen niet zo vaak voor :)
en inderdaad, een VH4 en een VH4s, als je er belang bij hebt, heb ik nog wel wat fotos op mn pc staan maar die zijn wat aan de grote kant

Eric_74
16 februari 2007, 02:44
Voor degene die een Silverburst les Paul Custom wilt horen:

http://www.youtube.com/watch?v=z8UUDg3KHfg

sustain_freak
16 februari 2007, 02:59
Voor degene die een Silverburst les Paul Custom wilt horen:

http://www.youtube.com/watch?v=z8UUDg3KHfg

Dude, dat is de re-issue les paul custom silverburst die je ziet en hoort.
Die komt uit 2003 of 2004 en is gebasseerd op de originele les paul customs uit de 70's en 80's.

Deze heeft niet de originele buick paint wat nou juist zo kenmerkend was voor de silverburst uit de oudere periodes en dus verkleurd de re-issue niet...die blijft grijs/zwart.
Helaas werd de buick paint verboden door Gibson omdat het invloed had op de toon vanwege oxidatie, verkleuring etc. Daarom bespeelt Adam Jones ze juist, maar je ziet ze maar zeer zelden.

Orpheo
16 februari 2007, 07:59
ik vind dat zulk gelul. dat de tone veranderd door die oxiderende lak. alsof dat net dat verschil maakt...

omni
16 februari 2007, 09:35
Ja das onzin of het is heeel subtiel. En ik kan het weten want ik heb er één ;-)

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/custom80whole.jpg

Trilogie_metal
16 februari 2007, 14:32
Zeg maar dag met je handje...

almarvk
16 februari 2007, 14:35
Wegens herhaaldelijk geneuzel van een zeker bepaald iemand uit Den Bosch gaat dit topic op slot

De jongeman in kwestie vind dit blijkbaar erg leuk, maar ik ben het zat. Je verpest het voor veel lezers en leden van deze website!!!

Vragen? -> PM!