PDA

View Full Version : mahonie + setneck



JvD.
12 februari 2007, 11:39
Hoi allemaal. Gitaarforum is voor mij vooral een gigantische vraagbaak, met een heleboel wijze antwoorden. Maar wat het ook is, en dat zal voor meer mensen gelden, een constante onzeker maak factor over je eigen gear.


Ik speel zelf op een ic300, met een Tonezone in de brug en een p90 in de neck. Basswood en geschroefde hals.
Ik ben niet helemaal tevreden met de distortion, die ik vooral op de tonezone speel. Of het heeft teveel oomp, of het heeft teveel grind.

Ik was dit weekend in Eindhoven en ging bij de feedback langs, en dacht:
“Nou, als dat mahonie met setneck zoveel beter is, en zoveel sustain geeft moet ik dat maar eens testen.”

Ik pakte die nieuwe ic400, mahonie en setneck. En ging spelen.
Ten eerste klonk ie niet veel anders, het verschil zit hem denk ik in mijn elementen. Maar als ik onversterkt de sustain telde was dat ook geen seconde langer.
Gelukkig dus, mijn iceman ruled.

Toen pakte in een 1200euro Gibson SG. En dacht: mahonie + setneck dit gaat netzo als de ic400 zijn.
Maar toen ik er op speelde klonk dat ding zo verschrikkelijk strak! Echt ongehoord.
Verder was die manier dat ze bij Gibson die binding afwerken weer niet om aan te zien/voelen. Op een of andere manier voelen die Gibsons niet lekker, had ik ook al met een les paul.

Maar hoe komt het nou dat die SG zo strak klinkt. Zijn dat dan alleen de elementen?

Realeigo
12 februari 2007, 13:01
Nee joh, ook de kwaliteit van het hout telt mee en ook oe de lijmverbinding is.
En als jouw gitaar een tremolo brug heeft zorg dat ook een beetje voor minder sustain t.o.v de bruggen van gibson.

Orpheo
12 februari 2007, 13:17
niet ieder mahonie is hetzelfde he.... Het is de combi van (goed) mahonie met set neck en pickups...

G.G.
12 februari 2007, 16:48
niet ieder mahonie is hetzelfde he.... Het is de combi van (goed) mahonie met set neck en pickups...

Het is inderdaad een combinatie van diverse factoren.

Zo heeft mijn zelfbouw PRS een sustain die pas ophoud na 30 seconden.

Maar de hals is heel dik, keihard beukenhout dat bijna niet dempt. Ook de neckverbinding loopt erg ver de body in en is helemaal naadloos.

Ik ben van mening dat hoe stugger een neck is, hoe langer de toon klinkt omdat de zwabberbeweging van de snaren niet gedempt wordt door het buigen / absorberenvan de neck. (ik weet niet of het wetenschappelijk te onderbouwen is, maar dat is mijn gevoel als ik mijn gitaren (bolt-ons, neckthrough en setneck bekijk).

JvD.
12 februari 2007, 20:01
ja, sustain.
Maar ik heb het over hoe strak dat ding klink.
kort palm-muten, ik wist niet wat ik hoorde!

zijn dat dan hele stoere elementen in de SG?
misschien slim om te kopen en mijn tonezone in de uitverkoop te doen?

Anders Destium
12 februari 2007, 20:33
Mijn strakste gitaar is mijn Ibanez PGM met bolt-on basswood body en tonezones, het verschilt dus echt van gitaar tot gitaar.

Mijn ervaring is dat bolt-on gitaren van nature een fellere attack hebben dan set-neck gitaren, maar dat set-neck gitaren een langere sustain hebben (en een massiever geluid). Maar dat geeft een gemiddeld beeld, het zegt niets over afzonderlijke gitaren.