PDA

View Full Version : Mercury Magnetics trafo's



drap
12 februari 2007, 00:54
Vanmiddag ben ik ff bij het ministerie van amp-zaken geweest in Vleuten om een nieuwe trafo in m'n Marshall JTM60 te laten zetten. Na m'n klacht over te weinig laag uit m'n versterker in met name het cleane, gaf Chris Winsemius me het advies m'n transformator te laten vervangen voor eentje van Mercury Magnetics. Afijn, na veel te lang uitstellen ben ik dus toch maar eens bij Chris langs geweest om dan toch eindelijk m'n reeds lang en breed betaalde transformator erin te laten zetten. Na een fijn middagje neuzelen over versterkers en gitaren (met name telecasters :) ) heeft hij dus de Mercury Magnetic trafo erin gezet. Ik heb m'n versterker nog niet op vol volume uitgeprobeerd, maar ook op huiskamervolume viel me inderdaad meteen de veel vollere klank op. Zondag krijgt m'n versterker z'n echte doop, dan gaat ie namelijk mee met optreden en zal ik dus helemaal weten wat het verschil is in vergelijking met de oude trafo. M'n eerste indruk is in ieder geval al een goeie.

Wil je dus je versterker en dus jezelf een plezier doen, ga ff bij Chris langs en laat er een Mercury Magnetics transformator in zetten http://smile.smilies.nl/696.gif

Chris Winsemius
12 februari 2007, 17:20
Hoi Drap

Thanks, post zeker ook na as. zondag

Hoewel meestal precies hetzelfde formaat (bijvoorbeeld de trafo's voor Marshall 1987s en 2204s) bij MM heeft de MM JTM60 upgrade trafo 'n dikkere stack (maar wel precies passend); de originele uitgangstrafo was nauwelijks groter dan 'n 18 Watt of DeluxeReverb uitgangstrafo.

Naast materiaal n wikkelmethodes (zeer belangrijk) heeft de grootte v/d stack 'n behoorlijke impact op de hoeveelheid laag.

Mitch
12 februari 2007, 17:27
Tja, goeie trafo's wat zal ik zeggen ? Waarom heb je niet eerst een paar caps vervangen Chris ? Echt veel beter en véél goedkoper :D
Nee flauw, zal een eind schelen drap. Die JTM60 met 15 inch heb ik wel eens getest ergens.... Apart scheurkanaal toch ook ?
Als ik het me goed herinner vond ik toen 't clean wat aan de doffe kant en de scheur juist wat ielig. De balans leek niet zo mooi.

drap
12 februari 2007, 17:43
Tja, goeie trafo's wat zal ik zeggen ? Waarom heb je niet eerst een paar caps vervangen Chris ? Echt veel beter en véél goedkoper :D
Nee flauw, zal een eind schelen drap. Die JTM60 met 15 inch heb ik wel eens getest ergens.... Apart scheurkanaal toch ook ?
Als ik het me goed herinner vond ik toen 't clean wat aan de doffe kant en de scheur juist wat ielig. De balans leek niet zo mooi.

Dat hele scheurkanaal is wat mij betreft gewoon niet bruikbaar. Nou is dat in mijn geval niet zo'n drama, gezien ik gewoon een lekker clean wil hebben en van daar uit m'n overdrive/distortion erover heen pleur middels pedaaltjes. Het cleankanaal vind ik persoonlijk wel weer erg lekker. Verre van dof zelfs. Msschien dat het aan het setje buizen lag wat in die JTM60 zat die jij hebt getest? Momenteel heb ik er een setje JJ KT77's als eindbuizen in en ik ben ook na vandaag nog ff wat getest te hebben erg tevreden. Ik vind ze persoonlijk tot nu toe beter klinken dan EL34's.

Dat eerst alleen de trafo is vervangen was puur omdat ik laag miste. Zowel Chris als Xavier van Dr. Tube hebben mij van daaruit aangeraden eens een trafo upgrade te overwegen, omdat in recentere Marshalls niet echt bijzondere trafo's in zitten. Zo ben ik dus uitgekomen op die van Mercury Magnetics.

Een recap wil ik ook nog wel eens aan geloven, maar nu ff niet. Even de hand op de knip voorlopig. op een ouwe London City top na dan :D

Chris Winsemius
12 februari 2007, 20:17
Dat hele scheurkanaal is wat mij betreft gewoon niet bruikbaar. Nou is dat in mijn geval niet zo'n drama, gezien ik gewoon een lekker clean wil hebben en van daar uit m'n overdrive/distortion erover heen pleur middels pedaaltjes. Het cleankanaal vind ik persoonlijk wel weer erg lekker. Verre van dof zelfs. Msschien dat het aan het setje buizen lag wat in die JTM60 zat die jij hebt getest? Momenteel heb ik er een setje JJ KT77's als eindbuizen in en ik ben ook na vandaag nog ff wat getest te hebben erg tevreden. Ik vind ze persoonlijk tot nu toe beter klinken dan EL34's.

Dat eerst alleen de trafo is vervangen was puur omdat ik laag miste. Zowel Chris als Xavier van Dr. Tube hebben mij van daaruit aangeraden eens een trafo upgrade te overwegen, omdat in recentere Marshalls niet echt bijzondere trafo's in zitten. Zo ben ik dus uitgekomen op die van Mercury Magnetics.

Een recap wil ik ook nog wel eens aan geloven, maar nu ff niet. Even de hand op de knip voorlopig. op een ouwe London City top na dan :D

Xavier is ook "helemaal om" sinds ik hem (of Len) 'n set MMs leverde.

Ik was al jarenlang op zoek naar de "perfecte (Marshall) trafo's" na het beluisteren/bespelen v/d '67 50 Watt plexi van David Hollestelle. Na tig merken en types kwam ik bij MM terecht. Ze kunnen gewoon de "perfecte" trafo voor heel veel amps bouwen. Heb er ook veel voor Fenders gebruikt qua bouw en revisie/reparatie van oude amps.

Binnenkort 'n 90s AC30 (stock AlniocBlue speakers) v/e andere OT en 'n mastervolume voorzien, ik zal wat posten.

hubert
12 februari 2007, 23:00
yep, dat wordt mijn vox. Ik ga hem woensdag brengen. Ik denk dat het een goede zet wordt. ik zie het vervangen van de trafo als het maximale uit je versterker halen....

Mitch
12 februari 2007, 23:54
Een master volume op een (nineties) Korg RI doet al wonderen ;) Met betere trafo moet je daar volgens mij een zalige crunch uit kunnen halen, zeker met de kanalen gepatched....

hubert
13 februari 2007, 13:27
dus mitch, jij vind het een goede zet?
Ik ben heeeeel benieuwd hoe ie dadelijk gaat klinken...

Mitch
13 februari 2007, 17:08
Het is een hele verbetering, de amp wordt er een stuk praktischer van. Zowel in de oefenruimte als op het podium een lekkerder geluid op een beter niveau. Afgelopen weekend in de studio hadden we, mede door een multi-effect, een extreme setting nodig (master bijna helemaal dicht, op 9 uur !) en volume normal channel op 2 uur en als je hoort hoe zelfs dat opgenomen is....zalig. We hadden het nog niet eerder geprobeerd, maar zelfs zo extreem ingesteld werkt het nog.

Chris Winsemius
13 februari 2007, 22:52
@Mitch en hubert

Ik denk dat jullie morgen elkaar net missen hier, Mitch komt 's ochtends en hubert 's middags langs.

Ik heb hier in ieder geval 'n gemodde tweed Bassman staan met MV, wl anders dan 'n AC30 maar ff 'n indicatie wat zo'n regelaar kan doen.

De impact v/e trafo-upgrade is te vergelijken met het vervangen van goedkope elementen door goeie/handgewikkelde.

gradje pbc
13 februari 2007, 23:08
Mercury M. wordt ook door Mike Soldano gebruikt.

Chris Winsemius
13 februari 2007, 23:12
Mercury M. wordt ook door Mike Soldano gebruikt.

Klopt, bhelave voor de SLO100.... DeYoung of zo, komt bij mij iets meer "1966-1967 Marshall" achtig over maar MM levert ook trafo's voor zulke Marshalls.

Meer MMs in amps: Bogner, '57 tweed Twin van Fender, VoodooAmps.

(Dit geeft trouwens ook aan dat het circuit/etc. net/ook zeer belangrijk is.)

hubert
13 februari 2007, 23:23
@Mitch en hubert

Ik denk dat jullie morgen elkaar net missen hier, Mitch komt 's ochtends en hubert 's middags langs.

Ik heb hier in ieder geval 'n gemodde tweed Bassman staan met MV, wl anders dan 'n AC30 maar ff 'n indicatie wat zo'n regelaar kan doen.

De impact v/e trafo-upgrade is te vergelijken met het vervangen van goedkope elementen door goeie/handgewikkelde.

precies weet ik het niet. Ik kom in de ochtend. Ik ben ook bezig met klussen. zaterdag ga ik verhuizen. Ik moet ook de zoon van 16 maanden meenemen, maar die vindt het allemaal prachtig....of slaapt....

Chris Winsemius
13 februari 2007, 23:34
Lijkt me leuk!
Mitch is hier rond 10:30.

Doe rustig aan, ik maak wat tijd voor je vrij.