PDA

View Full Version : Les Paul met piëzo



Magic Bean
11 februari 2007, 23:25
hallo allemaal,

ik ben verschrikkelijk aan het gassen op een Fame Forum IV, mede vanwege de piëzo-brug die er inzit.
De prijs was vorig jaar nog rond de 600€, nu al opgelopen tot 777€.
Ik zal lang moeten sparen voor deze gitaar en loop dus de kans dat de prijs nog verder oploopt.
Nu zat ik te denken: Ik heb een Gibson Les Paul Studio, met gouden hardware.
Is er een GOUDEN Fishman Powerbridge te bestellen en in te bouwen (incl. powerchip)?
Is dit eenvoudig zelf te installeren? Anders, waar laat ik dit doen?
Welk prijskaartje hangt eraan?

Ik ben niet van plan om een extra jack in te bouwen. Niet alleen vind ik dit zonde van de gitaar, maar ik gebruik wireless en die is uiteraard mono.
Met de powerchip stuur je dan een mix van je magnetische en je piëzo signaal.
Als ik nou de volumepot dichtdraai, heb ik dan 100% piezo? Of is het dan op half volume?

Al deze dingen meenemend, is het dan een goed idee? Of kan ik beter doorsparen en een Forum IV kopen?

Alvast bedankt voor de reacties, opmerkingen, tips en vragen!
Arnout

Orpheo
11 februari 2007, 23:59
ik zou gaan voor een graphtech/ghost brug. en ja, die is er in t goud. met de preamp (die echt nodig is als je mag en piezo wilt mixen) kan je schakelen tussen magnetisch/magnetisch+piezo/piezo. Je hebt dan wel een stereojack nodig geloof ik. Het kan wel hoor wat jij wilt, maar de draadjes uit je brug, die moeten ergens heen, en de afwerking van die draadjes op een LP is vaak, imo, niet mooi, tenzij natuurlijk je even een kanaaltje boort door de top naar de cavity.

DarknessAwaits
12 februari 2007, 00:00
Ik weet niet of de Fishman in het goud te koop is, maar L.R. Baggs heeft eenzelfde type brug en die is in ieder geval wel in allerlei uitvoeringen te koop. Maar al met al is dat toch een behoorlijke investering in je gitaar waarschijnlijk, de powerchip kost iets van 100 euro? En dan nog +/- 200 euro voor de piezobrug. Ik denk wel dat een Gibson zo'n investering waard kan zijn, waarschijnlijk is hij kwalitatief beter dan de Fame.

Anders Destium
12 februari 2007, 00:37
Anders, waar laat ik dit doen?



Ik ken weinig bouwers in Brabant, ik vrees dat ik je niet echt verder kan helpen!

Wat ik zou doen als ik jou was is naar een goede bouwer gaan (er zijn vast mensen hier die mensen bij jou in de buurt kennen), Zelf zou ik een van de tonepots laten ombouwen tot een volumepot van de piezo en de ander de tone van beide elementen laten regelen. Zo kan je een schakeling (laten) maken waarbij je je magnetisch volume en je piezo volume kan regelen, geen idee of het in de praktijk werkt maar het lijkt me veel beter uitvoerbaar dan wat je zelf voorstelt!

Orpheo
12 februari 2007, 00:40
Ik ken weinig bouwers in Brabant, ik vrees dat ik je niet echt verder kan helpen!

Wat ik zou doen als ik jou was is naar een goede bouwer gaan (er zijn vast mensen hier die mensen bij jou in de buurt kennen), Zelf zou ik een van de tonepots laten ombouwen tot een volumepot van de piezo en de ander de tone van beide elementen laten regelen. Zo kan je een schakeling (laten) maken waarbij je je magnetisch volume en je piezo volume kan regelen, geen idee of het in de praktijk werkt maar het lijkt me veel beter uitvoerbaar dan wat je zelf voorstelt!

of een blendpot. Als ie 'dicht' is links heb je alleen magnetisch, en je draait je piezo erin. Ikzelf heb echter liever de toggle, want ik heb graag (wanneer je 2 normale pickups hebt, met meer is t een ander verhaal) per pup 1 volume 1 tone.

sustain_freak
12 februari 2007, 00:51
Ik ken weinig bouwers in Brabant, ik vrees dat ik je niet echt verder kan helpen!

Wat ik zou doen als ik jou was is naar een goede bouwer gaan (er zijn vast mensen hier die mensen bij jou in de buurt kennen), Zelf zou ik een van de tonepots laten ombouwen tot een volumepot van de piezo en de ander de tone van beide elementen laten regelen. Zo kan je een schakeling (laten) maken waarbij je je magnetisch volume en je piezo volume kan regelen, geen idee of het in de praktijk werkt maar het lijkt me veel beter uitvoerbaar dan wat je zelf voorstelt!

Luthiers Gitaren in Den Bosch.
Deze gitaarbouwer kan alles, heel veel ervaring. Het is een akoestische gitarenzaak met veel topmerken, waaronder dealer van Lowden. Gitaren worden daar nagekeken, professioneel afgesteld etc. Hij bouwt trouwens ook zelf gitaren, ook electrisch...top!

Magic Bean
12 februari 2007, 14:36
Al mijn gitaarspul staat in Cuijk (bij Nijmegen), dus ik zou ook bij Patrick Koopman langs kunnen gaan.
Ik heb al gezien wat voor prachtwerk hij heeft geleverd bij Rwin's gitaar.
Wat ik wil is een puur akoestisch geluid, dus niet gemixt met mijn magnetische elementen.
Volgens de handleiding van de powerchip kan je een mono-kabel gebruiken, want de pre-amp maakt zelf een mix.
Wat afwerking betreft: ik heb een zwarte les paul, dus kabeltjes zal je nauwelijks zien.
Ik ga zelf niet boren in mijn gitaar, maar dit laten doen door een tech kan natuurlijk wel.
Hij moet sowieso afgesteld worden voor dikkere snaren (.52)

kassie
12 februari 2007, 14:44
de nieuwste gibson 'slash' signature heeft ook een fishman powerbridge. dat draadje loopt gewoon van de brug richting het pickupframe van het brugelement. ziet er niet storend uit ofzo. Waar kun je trouwens zo'n fishman bestellen? ben hem nog niet echt tegengekomen op het net. Bij stewmac hebben ze wel een andere piezo brug, en bij tonefactory hebben ze een piezo brug van schaller. Maar fishman is wel een stuk duurder. zal dan ook wel beter zijn.