PDA

View Full Version : eerste gitaar kopen



rkoep
11 februari 2007, 18:45
Hoi allemaal!

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste elektrische gitaar te kopen, aangezien ik in Doetinchem woon wilde ik eens bij muziekwinkel Vriese kijken. Heeft iemand ervaringen met deze winkel? (Zijn de bediening en prijzen goed of niet?) Hun assortiment staat ook op www.elektrischegitaar.nl (http://www.elektrischegitaar.nl) volgens mij.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik het best een gitaar kan uitzoeken, ik heb in de afgelopen weken al behoorlijk geresearched, zowel hier op het forum als op harmony central naar reviews gekeken, maar ik speel zelf geen noot... Moet ik iemand meenemen die wel kan spelen of lukt het me met slechts de verkoper ook wel een goede gitaar te halen? Ik wou een London City strat kopie kopen, volgens mij is dat wel een aardige beginnersgitaar, maar ik zal uiteraard ter plekke erachter moeten komen welke ik het best vind.

Hopelijk kan iemand me meer vertellen over Vriese, ik heb namelijk wel een paar kritische mensen over deze zaak gehoord, maar daar ging het niet om hun gitaarafdeling, dus ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor jullie hulp :hippie:

Ik hoop trouwens dat ik dit goed heb gepost hier... Anders moet iemand hem even verplaatsen

Spitfire
11 februari 2007, 18:50
Het allerbeste is natuurlijk om een gitarist mee te nemen, jij kan 'op gevoel' iets uitkiezen en hij weet wat kwalitatief het beste. London City is sowieso geen slechte keus, prima beginnersgitaren (en sommigen op dit forum zeggen dat ze niet onder doen voor de Mexicaanse Fenders).
Verkopers die ik heb meegemaakt (maar ik ben alleen hier in Groningen in 2 zaken geweest) zijn altijd aardig een behulpzaam, maar ze zeggen over het algemeen wel dat duurder toch écht beters is...

En wat betreft die zaak, ik vind hem iets aan de dure kant.

E-J
11 februari 2007, 19:04
Hoi!

Allereerst moeten we echt een paar dingen van je weten.

- wat voor muziekstijlen wil je spelen (bands?)
- wat voor geluid zoek je?
- wat is je budget?

robert-gitarist
11 februari 2007, 19:07
+1 EJ!!

Vriese?Dat is toch in de achterhoek?
ben dr zelf nog nooit geweest.Ze schijnen wel veel leuke gitaartjes te hebben.Merken zoals Squier,London City,Ibanez zijn vrijwel altijd goed om mee te beginnen en als je die wilt verkopen omdat je misschien terzijne tijd een andere gitaar wilt aanschaffen krijg je redelijk wat voor terug.

AART
11 februari 2007, 19:33
Ik ken Vriese wel.

Leuke zaak, en de service is beter geworden(vroeger waren ze wel eens wat nors, laatste tijd niet meer gezien).

Ik ben er wel eens geweest om wat te testen.
Je hebt er ruim de mogelijkheid en ze hgebben een leuk assortiment beginnersgitaren en ook de wat duurdere spullen zijn wel goed uitgezocht(veel engl en mesa oa).

Maar neem iemand mee die verstand heeft van gitaren want ook bij hen heb ik wel ens een rotte appel zien hangen(squier die echt vreselijk was).

Spitfire
11 februari 2007, 19:58
Hoi!

Allereerst moeten we echt een paar dingen van je weten.

- wat voor muziekstijlen wil je spelen (bands?)
- wat voor geluid zoek je?

Ik vind dit een beetje onnodig moeilijk doen, een LC Spitfire is een geweldige beginnersgitaar en als die binnen je budget valt is dat gewoon het beste wat je kunt kopen voor dat geld.
Als leek hoor je toch nog niet het verschil en kan je eventueel (bijvoorbeeld) metal op een strat spelen. Een even dure Ibanez met FL-like brug is toch meteen al van heel wat mindere kwaliteit.

E-J
11 februari 2007, 20:00
Ho ho ho.

Ik heb zelf een Spitfire maar deze gitaar is niet geschikt voor hardrock of metal ;) Dus als de TS dat wil spelen...helaas!

Spitfire
11 februari 2007, 20:06
Ho ho ho.

Ik heb zelf een Spitfire maar deze gitaar is niet geschikt voor hardrock of metal ;) Dus als de TS dat wil spelen...helaas!
Ok, fout voorbeeld misschien :sssh:
Maar als we muziek nou even opdelen in harde (metal etc.) en zachte (pop etc.) muziek dan kan hij het hele zachte gedeelte op een Spitfire spelen.

robert-gitarist
11 februari 2007, 20:13
Wat dachten jullie van een strat achtig iets met een H-S-S configuratie?? ;)
Harde stukken met de humbucker in de brug en single coils voor het zachtere werk zal ik maar zeggen.Zo kan je als beginner ook beetje kijken wat je fijner vind.Gitaar mt humbuckers of gitaar met single coils.Scheelt je wel met een keuze op de volgende gitaar als hij die wilt kopen tenminste.

Spitfire
11 februari 2007, 20:16
Wat dachten jullie van een strat achtig iets met een H-S-S configuratie?? ;)
Laten we nou niet te hard van stapel lopen, we weten niet eens wat zijn muzieksmaak is :satisfie:

Ik heb zelf een HSS strat (zie sig), geweldige gitaar, maar als je niet zoveel te besteden hebt is de keuze heel erg beperkt bij HSS strats, hooguit een paar Squiers.

robert-gitarist
11 februari 2007, 20:19
Ik zeg ook strat achtig iets.Ibanez heeft tig goedkope modellen die H-S-S hebben.Neem de Gio serie.Een GSA60 zijn erg leuke planken en echt wel te vinden onder de 200 euro.Geloof dat ze nieuw nog net geen 200 euro zijn.Klinken en spelen prima.Squier heeft inderdaad een paar modellen met H-S-S maar goed zoals ik al zei,strat achtig iets.Dus kijk ff veder en kijk naar meer merken. ;)

Spitfire
11 februari 2007, 20:23
Neem de Gio serie.Een GSA60 zijn erg leuke planken en echt wel te vinden onder de 200 euro.
Oh ja, natuurlijk. Denk wel dattie een iets groter budget heeft aangezien een LC Spitfire rond de 250 euro is. En dan is een HSS Yamaha Pacifica ook nog altijd een optie.

Timotio
11 februari 2007, 21:43
ik weet niet of H/s/s nou wel echt nodig is. ik heb zelf een s/s/s squier standard en daar kan ik ook best mee scheuren. Als je ook nog clean wilt gaan spelen is dat erg lekker. Maar als je all1 maar hardrock/metal wil gaan spelen wordt het anders lijkt me..

rkoep
11 februari 2007, 22:23
Bedankt voor de vele (en snelle) reacties! Ik wil geen snoeiharde metal gaan spelen, maar wel hardrock à la Deep Purple of Sabbath, hoewel ik ook van iets softere muziekstijlen houd... Daar moet de gitaar dus ook geschikt voor zijn, maar misschien moet ik dan aan andere merken/modellen denken. Sowieso heb ik de Les paul special van Epiphone op het oog gehad (denkend aan wat hardere rock), maar ik weet niet hoe het met de kwaliteit van die gitaar zit, aangezien hij hele wisselende reviews krijgt. Misschien dat iemand ervaring heeft met dit instapmodel van epiphone??? (een epi LP standard zit er budgetsgewijs niet in denk ik, ik heb ook nog versterker e.d. nodig)

AART
11 februari 2007, 22:26
Bedankt voor de vele (en snelle) reacties! Ik wil geen snoeiharde metal gaan spelen, maar wel hardrock à la Deep Purple of Sabbath, hoewel ik ook van iets softere muziekstijlen houd... Daar moet de gitaar dus ook geschikt voor zijn, maar misschien moet ik dan aan andere merken/modellen denken. Sowieso heb ik de Les paul special van Epiphone op het oog gehad (denkend aan wat hardere rock), maar ik weet niet hoe het met de kwaliteit van die gitaar zit, aangezien hij hele wisselende reviews krijgt. Misschien dat iemand ervaring heeft met dit instapmodel van epiphone??? (een epi LP standard zit er budgetsgewijs niet in denk ik, ik heb ook nog versterker e.d. nodig)

Dan heb je wel een brughumbucker nodig lijkt me.
Ga gewoon eens testen met iemand die er verstand van heeft en zoek de in jouw ogen best spelende en best klinkende uit.
De persoon die je meeneemt kan dan altijd nog beoordelen of je koop slim is.

Brammibal
11 februari 2007, 22:26
weet je wat je ook zou kunnen doen, een tele custom met humbuckers of p90. Erg goed gitaartje, en beter dan die epi special, en ander idee is een epi standaard tweede hands kopen, dat lukt denk ik wel voor die prijs.

robert-gitarist
11 februari 2007, 22:31
Inderdaad.2de hands Epiphone LP standaard :) Super fijne planken.Ik zou geen special nemen.Deze zijn erg matig vind ik.Fretboard is niet altijd even mooi afgewerkt etc.Geen slechte beginners gitaar maar goed als je redelijk budget hebt zal ik kijken na een 2de handse Epi standaard.Of een SG400 van Epiphone.Ik heb die laatst gekocht met koffer voor 250 euro en ik vind het een super fijne plank.Okee,je moet van de hals houden maar veder fijne gitaren/

sustain_freak
11 februari 2007, 22:49
Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik het best een gitaar kan uitzoeken, ik heb in de afgelopen weken al behoorlijk geresearched, zowel hier op het forum als op harmony central naar reviews gekeken, maar ik speel zelf geen noot... Moet ik iemand meenemen die wel kan spelen of lukt het me met slechts de verkoper ook wel een goede gitaar te halen? Ik wou een London City strat kopie kopen, volgens mij is dat wel een aardige beginnersgitaar, maar ik zal uiteraard ter plekke erachter moeten komen welke ik het best vind.

Ik hoop trouwens dat ik dit goed heb gepost hier... Anders moet iemand hem even verplaatsen


Je zou ook eens naar Epiphones kunnen kijken. Deze maken betaalbare kopieeen van Gibsons :)
Je hebt er mooie exemplaren tussen zitten, rond de 400-450 euro heb je er wel een. Zeer mooie beginners-gitaren!

rkoep
11 februari 2007, 22:58
Tweedehands is qua budget een goede optie waarschijnlijk, maar ik heb als ik een tweedehands LP (of SG of ...) haal geen vergelijkingsmateriaal volgens mij, ik denk dat ik daarom sowieso een aantal gitaren wil proberen. Het is op zich wel lullig om in een muziekzaak van alles te gaan proberen, maar vervolgens niks te kopen, hoewel ik wel een versterker nodig heb (dan zou ik die wel in de winkel kunnen halen oid)

Een Tele custom met humbucker en p90 klinkt voor mij min of meer als chinees (hoewel ik weet wat humbucker en p90 zijn, heb ik geen idee wat het verschil van een p90 is ten opzichte van een gewone single coil pickup ofzo), welk merk heeft die of moet ik dan zelf andere pickups in een gitaar (laten) zetten?

Brammibal
12 februari 2007, 10:14
Ja, sorry ik was vergeten het woordje squier er voor te zetten. Een squier tele custom dus. Zoiets:
http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327502506_md.jpg

Maar het is maar wat je fijner vind, zoon epiphone les paul is heel erg zwaar, en sommige mensne vinden dit prettig en andere neit. Als je het niet prettig vindt is zoon telecaster een goede optie, of een epiphone sg.

plaatje van een sg:
http://www.idmusikk.no/images/G400.jpg

E-J
12 februari 2007, 16:31
Ik zou in jouw geval eens kijken naar een Squier Telecaster Custom met P90 elementen i.p.v. humbuckers. Humbuckers klinken clean een stuk minder dan P90s (wat in feite dikke opgevoerde singlecoils zijn, een singlecoil met een dikker 'humbuckerachtig' geluid, zeker geschikt voor hardrock). Zoiets als dit: Squier Telecaster Custom II:
http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0327602506_md.jpg

Enige verschil met de Tele die Brammibal poste is dus eigenlijk dat hij P90 elementen heeft i.p.v. humbuckers.

Een Epiphone LP Junior is misschien ook wat... echt niet verkeerd en kost ook geen drol! Ideale startersgitaar... misschien dat ik er nog eentje bijkoop haha.

http://img142.imageshack.us/img142/2673/juniorqt4.jpg

Een Ibanez GSA60 zou ik niet pakken, ik heb er ééntje gehad, en ik vond het toch wel tegenvallen...klinkt behoorlijk doods en gare materialen etc. Een Epiphone SG (b.v. een G400) is daarintegen wel erg goed! Trouwens, mocht je een Epiphone willen, koop GEEN Special!

robert-gitarist
12 februari 2007, 16:48
Mwah Epiphone Les Paul zwaar?Vind het eigelijk wel mee vallen.Een Epiphone SG400 valt reuze mee kwa gewicht.Stuk lichter dan een Epiphone Les Paul en de SG heeft een super mooi geluid.De SG400 kost nieuw 339 euro maar goed,tweede hands rond de 200 tot 250 euro.

Brammibal
12 februari 2007, 18:16
Ag, het is maar wat je gewent bent. ik speel altijd op een ongelofelijk lichte tokai sg, dan is zoon epi les paul echt tyfus zwaar. Maar echte harde bazen hebben daar natuurlijk geen last van. :sneaky:
Ik vind dat je voor een sg400 moet gaan, ziet er vet uit, speel fantastisch en heeft karakter.

rkoep
13 februari 2007, 19:42
Bedankt voor de tips allemaal, ik zal zeker die tele custom in mijn overweging meenemen! De kwaliteit van deze gitaar is wel beter in orde dan die van de Squier affinity serie denk ik, right?

Anyhoo, zodra ik een gitaar heb gehaald zal ik wel eens melden welke het is geworden :hippie:

robert-gitarist
13 februari 2007, 19:45
Bedankt voor de tips allemaal, ik zal zeker die tele custom in mijn overweging meenemen! De kwaliteit van deze gitaar is wel beter in orde dan die van de Squier affinity serie denk ik, right?

Anyhoo, zodra ik een gitaar heb gehaald zal ik wel eens melden welke het is geworden :hippie:

Yepz.De affinity serie is ook de goedkoopste serie van Squier.Telecaster custom is een apparte serie en ook beter en mooier afgewerkt etc :) Maar inderdaad,de SG vind ik mooier.Fijner spelen en mooier klinken :)