PDA

View Full Version : Ibanez AW of Yamaha FG...een dilemma!



homecore
11 februari 2007, 18:05
Omdat ik nog weinig weet over akoestische gitaren, hoop ik hier wat meningen te krijgen van enkele gitaar-wizards. :-) Ik twijfel tussen een aantal modellen die ik hieronder opsom, de prijzen zijn gevonden op een Duitse website. Alle meningen zijn welkom, zeker van mensen die een van de modellen in huis hebben!


1)Ibanez AW 90 ECE -- €422 (http://www.ibanez.co.jp/ac_page_2007.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=69&COLOR=CL01&MODEL_NO=AW90ECE)
Ik heb de AW40 kunnen testen in de winkel en die stond me al aan, maar toen ik op het internet ging zoeken viel mijn oog op deze 90-versie.
Specs:= Solid Spruce Top/Walnut back&sides/Fishman Sonicore/Ibanez SST PreAmp
Wat mij ook opviel was de AW800 - €510 (http://www.ibanez.co.jp/ac_page_2007.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=67&COLOR=CL01&MODEL_NO=AW800ECE), met Solid Engelmann top en SOLID Mahogany sides en 2xB-Band electronica. Deze kost ruim 100€ meer, maar is hij dat waard?

2)Yamaha FGX720 SC - 405€ (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/belgium/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/10_acoustic_guitars_western/10_acoustic_guitars_western/20_fg_guitars/96_FG720SC/index.html) Helaas is de Yamaha website niet zo verzorgd als de Ibanez website, waardoor ik minder informatie over de gitaar kon vinden. Wat ik wel weet is het volgende: Solid Sitka Spruce Top/Sycamore sides&back

Een Sitka Spruce hebben lijkt heel mooi, maar waarschijnlijk mag ik mij daar ook niet op blindstaren? Momenteel twijfel ik vooral tussen de AW90 en de Yamaha. Dit zijn namelijk online prijzen zijn en aangezien ik misschien beter in de winkel koop(?), zal de eigenlijke winkelprijs wel zo'n 30-50€ duurder zijn, vermoed ik? Dus dan wordt de AW800 wel al heel prijzig...

Spread your wisdom! Alvast bedankt.

homecore
12 februari 2007, 18:07
Niemand? =(

Picker
12 februari 2007, 18:14
Het is heel moeilijk om op grond van specs alleen advies te geven. Ik denk dat beide gitaren goed zijn. Je zou ze gewoon eens moeten uitproberen allebei. Er zijn geen echte 'vuistregels'.

Walnoot is een mooi en exclusief klankhout, dus daar zou ik zeker eens naar kijken.

homecore
14 februari 2007, 18:26
Een van de winkels waar ik om informatie vroeg per e-mail, gaf me dit als antwoord. Ik vind het vreemd, op zijn zachtst gezegd:


VRAAG:
Ik ben al een tijdje op een zoektocht naar een geschikte akoestische(-elektrische) gitaar. Momenteel twijfel ik tussen 3 gitaren: de Ibanez AW90ECE of AW800ECE en de Yamaha FGX 720 SC. Heeft u één of meerdere van deze gitaren in huis in uw muziekwinkel? Als jullie ze in huis hebben, kom ik dus zeker eens een kijkje nemen!

ANTWOORD:
hoi, ik heb bij beide gitaren mij bedenkingen, ze zijn beide chinees, en ook al zien ze er goed uit, het hout is niet super. Ik zou eerder eens kijken naar seagull of simon & patric, daar heb je voor 500 euro een folk gitaar met element die 10x beter klinkt dan die chinese triplexhout gitaren...

Spreekt deze man de waarheid?

kornelius
14 februari 2007, 19:47
Het kan zijn dat de beste man meent wat ie zegt. Daar zijn dan de meningen over verdeeld. het kan ook zijn dat ie, vertaald naar ABN, het volgende echt zegt:

"Hoi, ik heb bij beide gitaren mij bedenkingen, ik heb die namelijk niet te koop. Ik zou eerder eens kijken naar seagull of simon & patric, daar heb je voor 500 euro een folk gitaar met element die ik wel te koop heb."

Spitfire
14 februari 2007, 22:52
Het kan ook zijn dat de man bedoelt: beide gitaren zijn rond de 400 euro, mijn winkel wil meer geld vangen, dus is het voor ons beter als je een gitaar van 500 euro koopt.

prullos
15 februari 2007, 14:17
ik ben vandaag ook even in de muziekwinkel geweest om het een en ander uit te testen.

ik kwam al snel op de tanglewood tw115 uit en dit werd mn ijkpunt. ook een aantal yamaha's in mn handen gehad, maar dat klonk gewoon ff minder en voelde niet zo goed als de tanglewood.

tot ik een ibanez aw85 in mn handen nam. dat speelde en klonk als een zonnetje en vond ik zelfs iets mooier uitzien als de tanglewood (geheel ongelakt, vind ik mooi :D)

nu zit ik in een dilemma: of tanglewood tw115 of ibanez aw85. en in ieder gevaal geen yamaha

homecore
15 februari 2007, 17:35
"Hoi, ik heb bij beide gitaren mij bedenkingen, ik heb die namelijk niet te koop. Ik zou eerder eens kijken naar seagull of simon & patric, daar heb je voor 500 euro een folk gitaar met element die ik wel te koop heb."

Welja die indruk had ik ook wel wat. Maar zobiezo wil ik ook graag meer leren over de constructie van een gitaar en het effect op de klanken. Ik heb een mail teruggestuurd om meer uitleg, benieuwd wat hij daarop gaat antwoorden.

Zen
2 februari 2008, 02:28
en wat heb je nu gekozen van guitar?
ben benieuwd :)