PDA

View Full Version : Zoek: geweldig klinkend 1 x 12 cabinetje.



guitarguru
11 februari 2007, 17:29
Ik was eigenlijk op zoek naar een éénkanaals 1 x 12 combo als eindversterker voor mijn pedalenbak. Nu heb ik laatst mijn Mig-50 buizentopje van Sovtek laten repareren en weer om laten bouwen naar 6L6 eindbuizen en die klinkt eigenlijk wel erg goed... :)
Ik heb er een Genz-Benz 2 x 12 kast onder, maar die weegt ook wel ruim 30 kilo schat ik zo, dus ik zoek een 1 x 12 kastje, maar wel een hele goeie.

Ik denk zelf aan een open of half open kastje, klinkt waarschijnlijk niet zo dozig als een dichte kast. Dus geen Marshall 1912 of zo. Ik ken eigenlijk weinig kasten en al helemaal weinig 1 x 12 kastjes. Hebben jullie ideeën?
Speelstijl: blues/rock, classic-rock.

Zag laatst een Bogner 1 x 12 maar die zal wel erg duur zijn?

Alvast bedankt voor jullie suggesties. :strat:

Tristan
11 februari 2007, 18:43
Die Bogner 1x12 Cube kost ruim 500, misschien inmiddels wel 600 euro, maar dat is wel de beste die ik ooit gehoord heb...
Een nadeel van een 1x12 cab is dat er vaak speakers inzitten met wat meer vermogen en die klinken niet altijd even lekker met elke amp, vooral de wat meer ouderwetse amps klinken niet zo goed met dat soort speakers...

Je kan natuurlijk ook voor een wat lichter 2x12 cabje gaan, ik ben zelf erg enthousiast over mijn 2061CX 2x12 cabje, is lekker licht en handzaam en omdat het een vertical cab is kan je hem zo op de grond zetten met je top erop en spelen...

heavy-metal-thunder
11 februari 2007, 20:07
Onlangs een Mesa boogie kastje gehoord en ik vond die toch wel heel goed. Vraag me niet welk type, maar het zag er al wel wat jaartjes uit. Ik denk achteraan gedeeltelijk open...

Mitch
11 februari 2007, 21:55
Ja, de Bogner was inderdaad verrassend goed. Closed back hoeft overigens zeker niet dozig te klinken hoor. Ik gebruik zelf ook regelmatig closed back 1x12s (heb er overigens één te koop, zie sig) maar met een beam blocker ervoor is dat echt prima. Je hebt lekker al je laag doordat je 'm op de grond kan laten staan en hebt toch je spreiding.

guitarguru
11 februari 2007, 23:45
Ja Tristan, dat 2061CX 2x12 cabje kost dan ook wel een slordige 700 euro. Maar ja, you get what you pay for, nietwaar.
Ik had zelf gedacht aan een 300 euro voor een redelijk kastje. Maar geweldig klinkend en 300 euro gaan wellicht niet samen. :sneaky:

:strat:

future2future
12 februari 2007, 00:22
Ik denk dat 2e hands 300 euro en geweldig klinkend opzich wel samen gaan, alleen misschien niet geweldig klinkend voor wat je wilt

Tristan
12 februari 2007, 00:54
Ja Tristan, dat 2061CX 2x12 cabje kost dan ook wel een slordige 700 euro. Maar ja, you get what you pay for, nietwaar.
Ik had zelf gedacht aan een 300 euro voor een redelijk kastje. Maar geweldig klinkend en 300 euro gaan wellicht niet samen. :sneaky:

:strat:

Nee, goedkoop is het niet, helaas...
Tsja, ik weet het niet, voor 300 euro ga je geen goede kast vinden denk ik, of in waarschijnlijk niet voor hetgeen je zoekt zoals future2future al zegt...
Tot nu toe lijkt mij de optie van Kim Wilson nog de beste...

guitarguru
12 februari 2007, 08:50
Kim Wilson???

Kim Wilson
12 februari 2007, 08:52
Ja. :)

Niet spammen AUB!

Tristan
12 februari 2007, 15:28
Kim Wilson???

Hij heeft een zelfbouw 2x12 te koop staan met oude G12H's erin, ik weet niet wat hij ervoor wil hebben, maar pb hem maar even zou ik zeggen... :D

guitarguru
12 februari 2007, 17:20
Ja, leuk aanbod, mooie kast, maar zoek toch echt een 1 x 12 cabinet. Heb zelf al een Genz Benz G-Flex 2 x 12 hernia-cab. :D


:strat:

Tristan
12 februari 2007, 18:03
Hmm, volgens mij heb ik me vergist en de verkeerde post in het verkeerde topic gezet, maar ik weet niet hoe zwaar die 2x12 van Kim Wilson is...
Wat betreft 1x12's zit je dus met de problemen die ik eerder al aangekaart heb, maar ga er gewoon eens een paar testen en vergeet vooral de Bogner niet zou ik zeggen...
Is het trouwens niet een optie om bijvoorbeeld toch voor de 2061CX 2x12 cab te gaan en je Genz Benz te verkopen?
Dan zou het je toch niet zo heel veel meer moeten kosten dan 300 a 400 euro lijkt me...

guitarguru
12 februari 2007, 22:03
Is het trouwens niet een optie om bijvoorbeeld toch voor de 2061CX 2x12 cab te gaan en je Genz Benz te verkopen?

Tristan, wil je de kast eens voor me op de weegschaal zetten? Welke speakers zitten er in? En, tja, ik heb de Genz-Benz al eens te koop gezet maar het lijkt of niemand het merk kent en dus raakte ik hem domweg niet kwijt of het moest zijn aan die ene goochemerd die 150 euro bood. :mad:
Kast kost nieuw 700 euro...


:strat:

skabouter
12 februari 2007, 22:15
is zo`n Bag-end 1x12 of MesaThiele niet GEWELDIG? dat hoor ik overal tenminste. zijn 2e hands rond de 350 euro geloof ik.........

alleen als wat Tristan zegt waar is dan kan het nadelig zijn dat ze een speaker hebben met nogal hoge belastbaarheid.............ff testen maar zou ik zeggen :)

Mitch
12 februari 2007, 23:58
Da's wel weer héél andere koek hoor. Die hebben allbei (hoewel ze best met elkaar verschillen) een ontzettende hang naar hifi en dat moet wel heel erg je smaak zijn. Een hoop amp crunchen daar niet lekker op. Geen idee hoe dat met die Sovtek zit ?
En die Mesa Thieles leveren 2ehands echt geen 350 op hoor, daar gaan de 2x12 Thieles voor weg.

skabouter
13 februari 2007, 00:19
dan zit ik op het verkeerde spoor.....ik hou me ook niet bezig met 1x12`s......

Tristan
13 februari 2007, 00:25
@guitarguru:
Ik heb mijn 2061CX 2x12 cabje even op de weegschaal gezet en hij weegt 23 kilo, misschien toch een beetje aan de zware kant voor je, ik weet het niet, ik vind hem zelf in ieder geval heel goed handelbaar, met name ook omdat het zo'n compact cabje is met de speakers boven elkaar...
Er zitten trouwens G12H speakers in en ik denk dat die heel goed zullen combineren met je Sovtek topje, aangezien dat een Marshall based amp is...

Raffie
13 februari 2007, 07:32
Ik speel nu over 2 Rocktron S112 cabinets ipv een Line6 412. er komen wss deze week wel 2 eminence texas heat speakers in van 150W. De cabs zijn ech heel licht en klinken super. voor mij geen gesleur meer met grote 4x12's ...

koste me 300 euro voor de 2 , er staan er nu weer wat te koop op ebay.de

Raf

Dude
14 februari 2007, 10:38
Ik ben de laatste jaren in mijn zoektocht naar kleiner ook op een hoop kleine cabjes geweest... zelfbouw 1x12, marshall 2x12's, weet ik het allemaal..

uiteindelijk gisteravond tijdens auditie bij nieuwe bandje effe mn 4x12 1960AX meegenomen en meteen besloten dat ik die voortaan weer mee ga nemen, fuck het gesjouw... het draait om geluid en niet om effe iets meer tillen... het sjouwen was tegenover alle frustraties (lees kutgeluid met alle andere speakers) de afgelopen tijd dubbel en dwars waard.

Bovendien zitten er wieltjes onder een 4x12....
ideaal !

Braindead
14 februari 2007, 14:07
Hey Raffie, hoe klinken die rocktron a112 met high gain tube amp?
En waarom ga je er eminence texas heat speakers in zetten?



Ik speel nu over 2 Rocktron S112 cabinets ipv een Line6 412. er komen wss deze week wel 2 eminence texas heat speakers in van 150W. De cabs zijn ech heel licht en klinken super. voor mij geen gesleur meer met grote 4x12's ...

koste me 300 euro voor de 2 , er staan er nu weer wat te koop op ebay.de

Raf