PDA

View Full Version : 'zachte' pickups



Guitar-freak
11 februari 2007, 17:26
Ik heb op mijn nieuwe nog ongemodificeerde usa strat pickups zitten die in vergelijking met mijn usa tele, veel zachter klinken, ik moet de versterker harder zetten om er een beetje geluid uit te krijgen. Wat kan ik er aan doenom zonder de pickups te vervangen het geluid toch kan opkrikken.

Als de pickups toch vervangen moeten worden, dan wil ik natuurlijk wel het standaard strat geluid behouden. Welke elementen heb ik dan nodig?

Wie red mij met dit probleem? aangezien mijn strat toch mijn grote favo is

Spitfire
11 februari 2007, 17:27
Elementen dichterbij zetten?

no 1 hops
12 februari 2007, 07:48
je wil een golf met een astra vergelijken.
vergeet niet dat men een tele en een strat een eigen klankleur meegeeft en dat heeft ook met de bouw van de gitaar en hardware te maken.
je zou eerst de strat zoals spitfire schreef wat hoger kunnen zetten (2 mm hoge e 4 mm lage e wanneer de snaar bij de neck overgang naar body op de laatste fret word ingedrukt (is een kleien regel om te beginnen))
is het dan nog zo dan zou je de tele pups iets kunnen laten zakken.

fred dons
12 februari 2007, 08:07
net als malmsteen (zijn strat heeft ook low output dimarzio's) een booster pedaaltje voor je versterker zetten, een aantal goede boosters kleuren je geluid niet en geven net dat beetje extra voor een strat
ik gebruik zelf een tubescreamer en een rocktron pedaaltje voor dit "probleem"

Rutger
12 februari 2007, 10:08
een tele is idd een stuk feller dan een strat, dus dat is moeilijk te vergelijken

het verstellen van de pu-hoogte maakt wel wat verschil, maar ik lees dat het output verschil nogal groot is, dus ik ben bang dat dat niet voldoende zal helpen. als je de strat wat meer output wilt geven zou ik, voordat je met boosts e.d. aan de slag gaat, beginnen met je 250k volumepot te vervangen door een 500k. ik denk dat je dan al een heel eind komt.

Kim Wilson
12 februari 2007, 10:13
Van andere pots krijg je geen hogere output. Het geluid wordt alleen nog maar dunner en scheller, en dat lijkt me bij een strat geen winst.

Je zou kunnen kijken naar andere pickups. Ik denk dat dat de enig juiste manier is om meer output te krijgen. Dat van de potmeters is echt onzin.

Rinze
12 februari 2007, 10:15
Het is inderdaad zaak om de elementen eerst eens ongeveer op de fabrieksspecificaties af te stellen bij beide gitaren, dan kun je eigenlijk pas vergelijken.

Dat een Tele een ander geluid heeft dan een Strat kan er goed mee te maken hebben. De Tele heeft veel output in een frequentiegebied waar onze oren erg gevoelig voor zijn, daarom wordt het geluid ook wel als fel of snijdend omschreven. Omdat onze oren voor die frequenties gevoeliger zijn lijkt het geluid harder.
Babies maken, doortrapt als ze zijn, slinks gebruik van deze verschillen in gevoeligheid van onze oren door net op die frequentie te huilen/krijsen die je niet kunt negeren.

Rutger
12 februari 2007, 10:16
Van andere pots krijg je geen hogere output. Dat van de potmeters is echt onzin.
Dat is dus weer onzin.... :roll:

Heb je t zelf al ns geprobeerd?

Kim Wilson
12 februari 2007, 10:17
Nee, dat is geen onzin. 500K pots laten alleen maar meer hoog door, maar je krijgt geen hogere output.

Rutger
12 februari 2007, 10:25
Ja dat klopt. Maar m'n Stratje klikt wel wat 'grootser' sinds er een 500k pot inzit. Kan natuurlijk ook het oor zijn wat het als grootser ervaart, omdat er een groter frequentiegebied wordt doorgelaten, terwijl het volume niet toeneemt (?)

Dunner en scheller wordt het in elk geval niet!

Kim Wilson
12 februari 2007, 10:28
Ja, het is scheller (meer hoge tonen dus), en dat zou je idd als harder kunnen ervaren. Maar ik weet niet of dat bij een strat altijd een voordeel is, nóg meer hoog...

Rutger
12 februari 2007, 10:30
Dat hangt idd van je pickups af, in mijn geval overwounded en daardoor iets donkerder... wel een voordeel dus!

Op een Tele zit naar mijn weten standaard een 500k pot, dus dan zouden zijn strat en tele soundwise wel wat meer bij elkaar in de buurt komen. De vraag is of de TS dat wil....

Mitch
12 februari 2007, 10:32
Tja, boosten. Als de klank prima is maar het volume niet dan zou ik gewoon een goeie clean boost proberen. MXR micro amp, Catalinbread Sagrado Poblano, etc.
Afgezien van het feit dat een Tele een andere gitaar is, kan het makkelijk dat de pickups daarvan meer output hebben. Er wordt hier en daar weer véél te makkelijk gecategoriseerd.... Een andere goede optie is de hoogte van de elementen controleren, die zou te laag kunnen zijn. Of andersom, misschien staan die van de Tele wel te hoog ;)

Kim Wilson
12 februari 2007, 10:32
Ach, ieder zijn smaak natuurlijk. :)

Echter, als je overwounded pickups hebt, en je gaat dat compenseren met 500k-pots, waarom heb je dan die pickups? Of hebben ze erg veel output, soort P90's?

Rutger
12 februari 2007, 10:35
Het zijn VanZandt rockpu's, dus overwounded en daardoor wat meer output. Heerlijke pickups maar icm met m'n rosewood toets wordt het ietsje te donker. met die 500k compenseert dat weer, waardoor de sound goed is uitgebalanseerd.

Rinze
12 februari 2007, 10:35
Ja dat klopt. Maar m'n Stratje klikt wel wat 'grootser' sinds er een 500k pot inzit. Kan natuurlijk ook het oor zijn wat het als grootser ervaart, omdat er een groter frequentiegebied wordt doorgelaten, terwijl het volume niet toeneemt (?)

Dunner en scheller wordt het in elk geval niet!

Dat is dus wat ik bedoelde, door een ander frqeuentiegebied te benadrukken kan er een verschil in volume lijken te ontstaan. Als je twee verschillend klinkende geluiden opneemt en bij allebeide de meters even ver uitslaan dan wil dat nog niet zeggen dat je oren ze als even hard ervaren.

Mitch
12 februari 2007, 11:00
Overigens zijn bij mijn weten gewoon net als bij andere single coil pups ook op een Tele 250k pots standaard. Die Van Zandts zijn inderdaad vrij pittig.

Chris Winsemius
12 februari 2007, 11:32
Overigens zijn bij mijn weten gewoon net als bij andere single coil pups ook op een Tele 250k pots standaard. Die Van Zandts zijn inderdaad vrij pittig.

Tot eind jaren 60: 250k, gedurende de jaren 70 1 of 2 keer 1M.....
In de 80s weer terug naar normaal :)

tomcat
12 februari 2007, 11:39
Ik kan je probleem begrijpen.
Ik heb een Strat'68 en reeds lang geleden liet ik er een piepkleine preamp in bouwen, met een batterijtje, zonder echter de body te beschadigen, en een kleine switch op de slagplaat. Meteen had ik veel meer output, zeker in vergelijking met m'n toenmalige Gibson.

Maar eigenlijk grijp ik nu terug naar het oorsponkelijk geluid, met de swicht off, omdat m'n andere gitaren (Godin LGX met Seymour en Grtesch met TV-Jones Powertron) zowiezo een verschillende output hebben.

Ik los dit op door de presets in m'n effectenapparaat (Boss GT 6) per gitaar af te stellen en dus aparte banken voor elke gitaar te voorzien. Zo kan je de Fender een beetje luider programmeren en dus een vergelijkbare output geven, zonder de basisklank te veranderen. Ik hoop dat dit wat duidelijk is.

no 1 hops
12 februari 2007, 11:54
Origineel gepost door Rutger
Ja dat klopt. Maar m'n Stratje klikt wel wat 'grootser' sinds er een 500k pot inzit. Kan natuurlijk ook het oor zijn wat het als grootser ervaart, omdat er een groter frequentiegebied wordt doorgelaten, terwijl het volume niet toeneemt (?)

Dunner en scheller wordt het in elk geval niet!
en het kan komen omdat die ouwe potmeter niet echt een goede was of er wat aan mankeerde.
ze kunnen coroderen van binnen (bekent kraak geluidje tijdens het draaien)
test een potmeter of die wel werkelijk de waarde heeft die hij zou moeten hebben.
dus een 250 kohm die 200 aangeeft is kapo!

Chris Winsemius
12 februari 2007, 12:30
test een potmeter of die wel werkelijk de waarde heeft die hij zou moeten hebben.
dus een 250 kohm die 200 aangeeft is kapo!

200 ohm is inderdaad kaduuk MAAR;
veel nieuwe 250k pots meten tussen de 200k en 300k

Als ik 'n potmeterzending binnenkrijg meet ik ze allemaal door en noteer de waardes (laatste zending lag tussen de 210k en 280k).
De lagere waardes gebruik ik dan voor brightere gitaren en de hogere waardes voor warmer klinkende gitaren.

no 1 hops
12 februari 2007, 13:44
200 ohm is inderdaad kaduuk MAAR;
veel nieuwe 250k pots meten tussen de 200k en 300k

Als ik 'n potmeterzending binnenkrijg meet ik ze allemaal door en noteer de waardes (laatste zending lag tussen de 210k en 280k).
De lagere waardes gebruik ik dan voor brightere gitaren en de hogere waardes voor warmer klinkende gitaren.
en dat zijn dat 10% foutwaarde pots?

Chris Winsemius
12 februari 2007, 15:10
en dat zijn dat 10% foutwaarde pots?

10% tolerantie; vrij normaal voor pots