PDA

View Full Version : 5150combo buizen advies



Swan
11 februari 2007, 17:15
hey,
i heb n 5150combo van n aantal jaren oud en de buizen zijn voor zover ik t weet nog nooit vervangen...we gaan binnenkort wat gigs doen dus, tijd om de buizen te vervangen...
ik wil een donker en zo vol mogelijk geluid...wat is dan de beste keuze buizen?

dit werd mij geadviseerd;

1x JJ 6L6GC MP:
2x JJ ECC83S:
3x EHX 12AX7EH:
+bias mod

is dat n goeie keuze?

Negative K3 fan
11 februari 2007, 17:56
JJ preamp buisjes klinken wat donkerder/voller dan andere... ik denk dat je met die combinatie eigenlijk al niet fout kunt gaan.

ga je die bias mod nog laten doen of is dat al gebeurd?

Swan
11 februari 2007, 18:04
ja is nog niet gedaan voor zover ik weet...

jerome
11 februari 2007, 20:48
JJ voorbuizen klinken absoluut niet vol maar geven juist heel veel mid en hoog!
Wel een heel mooi hoog overigens maar het laag was echt bij mijn amp te weinig.

EH voorbuizen klinken vol en geven héél veel laag! Wel een redelijk kil en aggresief en pomperige bas. Ik denk voor strakke hardrock en metall een hele goede buis!

Tung Sol voorbuizen klinken ook heel vol en geven ook heel veel laag. Deze klinken warmer dan de EH´s. Voor hardrock, vintage hardrock, bluesrock blues en crunch een geweldige buis. Maar ik denk ie in een cleane versterker het ook heel goed zal doen.

Een bepaald merk buis kan overigens in de ene amp geweldig klinken en in de andere shit...
Als je een warm klinkende amp hebt en je zet daar een warm klinkende buis in kan het wel eens teveel warmte worden!

Negative K3 fan
11 februari 2007, 20:54
ja is nog niet gedaan voor zover ik weet...

dan zal dat wel een groot verschil in geluid opleveren, afhankelijk van hoe veel te koud hij nu staat afgesteld.

Soulflyhigh
11 februari 2007, 23:14
Betekend een warmere bias ook dat het typische brute gain geluid minder wordt?

Negative K3 fan
12 februari 2007, 00:50
ik heb het zelf niet kunnen ondervinden bij een 5150... maar het zou kunnen, door een koude bias ontstaat er een andere vorm van distortion, crossover distortion.

Wat ik wel heb gehoord bij andere versterkers met een te koude bias is dat het volume vermindert en de toon wordt schriller en dunner. Ik denk dat niemand een koud gebiaste versterker verkiest boven een goed gebiaste, om over te spelen. Maar misschien dat in een band setting, of in een opname juist dat aspect voor de unieke klank van de 5150 zorgt... puur hypothetisch trouwens.

jerome
12 februari 2007, 08:37
Betekend een warmere bias ook dat het typische brute gain geluid minder wordt?

Volgens mij wordt met een "warmere bias" de stroomspanning op je buizen hoger en dan wordt niet je geluid warmer maar de buizen zelf.
Ik heb van m'n buizenampdokter begrepen dat met een warmere bias wordt het geluid steviger wordt.
Ik heb ook begrepen dat je een bepaalde tolerantie hebt waartussen je die bias kan afstellen. Als ze echt te koud of echt te warm staan afgesteld schijnen je buizen snel op te zijn.

Kim Wilson
12 februari 2007, 09:11
Hoe warmer je buizen, hoe dynamischer je geluid. Als je ze te koud hebt, klinkt je versterker heel geknepen. Daarom heb ik mijn amp het liefst een beetje warm. Maar idd, je hebt een bepaalde marge, een soort richtlijn.

Je kunt je amp wel warmer zetten dan de advieswaarden, maar het is niet gezegd dat ze dan nóg beter gaan klinken, en je buizen zijn eerder versleten. Te koude buizen is voor de levensduur alleen maar goed, maar het klinkt voor geen meter. Vandaar de minimumwaarde.

Hier staat het ook wel goed omschreven:


Bij het woord bias beginnen veel bezitters van buizenversterkers zachtjes te zweten. Het afstellen van de bias (in goed Nederlands “voorspanning”) is een handeling die veel bezitters van buizenversterkers nogal wat schrik aanjaagt. Wat overigens in het geheel niet nodig is. Maar waarom moet bij de meeste versterkers van het type Push/Pull (class AB) de bias worden afgesteld. De biasspanning zorgt voor een ideaal werkpunt van je eindbuizen. De stroom die door de buis vloeit wordt als het ware binnen bepaalde marges gehouden. Dat is noodzakelijk. Als je namelijk geen biasspanning zou toedienen blaast de buis zich binnen de kortste keren op. Staat je bias nu te laag afgesteld dan lopen je buizen te koud waardoor je versterker iel en dun gaat klinken. Staat hij echter te hoog afgesteld dan lopen je buizen te heet en slijten ze veel sneller. Je versterker klinkt bij een hot-afstelling wel een stuk warmer

http://www.tonefactory.nl/shop2/faq.htm

Swan
12 februari 2007, 09:35
JJ voorbuizen klinken absoluut niet vol maar geven juist heel veel mid en hoog!
Wel een heel mooi hoog overigens maar het laag was echt bij mijn amp te weinig.

EH voorbuizen klinken vol en geven héél veel laag! Wel een redelijk kil en aggresief en pomperige bas. Ik denk voor strakke hardrock en metall een hele goede buis!

Tung Sol voorbuizen klinken ook heel vol en geven ook heel veel laag. Deze klinken warmer dan de EH´s. Voor hardrock, vintage hardrock, bluesrock blues en crunch een geweldige buis. Maar ik denk ie in een cleane versterker het ook heel goed zal doen.

Een bepaald merk buis kan overigens in de ene amp geweldig klinken en in de andere shit...
Als je een warm klinkende amp hebt en je zet daar een warm klinkende buis in kan het wel eens teveel warmte worden!

tnx! hier heb ik zeker wat aan :)
ik zou het niet erg vinden om een beetje gain in te leveren, tegenwoordig speel ik vooral over t rythm kanaal met wat crunch en daarover n fuzz...
een geluid wat voor een ander te donker is is voor mij misschien wel goed, ik zoek n 'muur van geluid' en hoef geen snelle palmmute dingetjes te kunnen doen...

als ik uitga van;

1x JJ 6L6GC MP:
2x JJ ECC83S:
3x EHX 12AX7EH:

dan kan ik dus die JJ ECC83S beter vervangen door iets van EHX of dat TUng Sol?

Soulflyhigh
13 februari 2007, 18:10
@ Swan Sorry dat ik even inbreek op je topic maar ik ben dus ook op zoek naar een set nieuwe buizen voor m'n 5150 (combo) Ik denk dat ik het omgekeerde van Swan zoek. Ik zoek juist wel een strakke metalsound die zich goed blijft houden bij het snelle pm werk en ook voldoende oomph heeft. Wat zouden jullie mij aanraden?

Swan
13 februari 2007, 18:16
haha geen probleem...

ik zit nu alleen met t probleem dat Drtube precies t tegenovergestelde van jerome adviseert, juist wel JJs ipv EHX of TS voor meer donkerte en warmte...
dus ik ben in dubio :satisfie:
eigelijk zou ik dus n wat minder modern en minder 'metal' geluid willen hebben.

jerome
13 februari 2007, 20:14
haha geen probleem...

ik zit nu alleen met t probleem dat Drtube precies t tegenovergestelde van jerome adviseert, juist wel JJs ipv EHX of TS voor meer donkerte en warmte...
dus ik ben in dubio :satisfie:
eigelijk zou ik dus n wat minder modern en minder 'metal' geluid willen hebben.

Ik heb overigens niet gezegd dat JJ's niet warm zijn want dat zijn ze best wel...
Ze klinken alleen niet vol. Ze geven heel veel mid en heel veel hoog maar te weinig bas naar mijn smaak.
En nogmaals de EH's klinken vol ,maar niet echt warm
En Tung Sol's geven een volle én een warme sound.
Deze komen voor mijn gevoel redelijk dicht bij de NOS/ vintage buizen in de buurt.

Swan
13 februari 2007, 20:21
ok tnx!
dan ga ik denk ik voor een combi van JJ's en Tung Sols :)

jerome
13 februari 2007, 20:35
@ Swan Sorry dat ik even inbreek op je topic maar ik ben dus ook op zoek naar een set nieuwe buizen voor m'n 5150 (combo) Ik denk dat ik het omgekeerde van Swan zoek. Ik zoek juist wel een strakke metalsound die zich goed blijft houden bij het snelle pm werk en ook voldoende oomph heeft. Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik zou als ik jouw was dan 1 TubeTown voorbuis V1 geselecteerd, 1 TubeTown gebalanceerde voorbuis en 1 EH voorbuis V1 geselecteerd kopen en dan experimenteren met verschillende combinaties;


of:

1 EH voorbuis V1 geselecteerd in V1
1 TubeTown voorbuis V1 geselecteerd in V2
1 TubeTown gebalanceerde voorbuis in V3

of:

1 TubeTown voorbuis V1 geselecteerd in V1
1 EH voorbuis V1 geselecteerd in V2
1 TubeTown gebalanceerde voorbuis in V3

of:

1 TubeTown voorbuis V1 geselecteerd in V1
1 TubeTown gebalanceerde voorbuis in V2
1 EH voorbuis V1 geselecteerd in V3

jerome
13 februari 2007, 20:54
ok tnx!
dan ga ik denk ik voor een combi van JJ's en Tung Sols :)

1 Tung Sol voorbuis V1 geselecteerd in V1
1 JJ voorbuis V1 geselecteerd in V2
1 Tung Sol gebalanceerde voorbuis in V3

En eventueel ook de combi proberen met de JJ in V1 en de Tung Sol in V2

Swan
13 februari 2007, 20:59
1 Tung Sol voorbuis V1 geselecteerd in V1
1 JJ voorbuis V1 geselecteerd in V2
1 Tung Sol gebalanceerde voorbuis in V3


wat houden die posities en 'geselecteerd in' precies in?
waar haal jij al deze kennis vandaan Jerome? niet om je in twijfel te trekken maar vind t wel interessant, heb je ook specifiek ervaring met de 5150combo?

Chris Winsemius
13 februari 2007, 21:16
Bij Jerome gaat het om 'n eind jaren 70 Marshall 2203, andere amp dus.

Meestal heeft V1 (buis dichtste bij de ingang) het meeste effect, hierbij wat ervaringen van klanten van mij betreffende moderne pre-amp-buizen:

JJ : vrij warm, veel gain, nadruk op het middengebied
C (chinees) : ietsje minder gain, wat transparanter
EH : "metal", veel/meer laag
TungSol: transparant met wat extra hoog
TAD C : als C meer transparanter, ietsje warmer
TAD 7025HIGHGRADE : zeer transparant, ietsje warmer dan de TungSol

jerome
13 februari 2007, 21:30
Ik heb de afgelopen maanden veel geëperimenteerd met voorbuizen.
Maar kijk ook eens op sites van bijv. Tonefactory.nl, TubeTown, Dr Tube en TAD.
Daar is veel te lezen over de soundeigenschappen van de diverse tubes.
Alleen over Tung Sol buizen kom je wat minder info tegen maar ze zijn echt geweldig.
Met de 5150 heb ik geen ervaring wel met Marshall.
Maar de soundeigenschappen van de verschillende voorbuizen zullen toch in meer of mindere mate te horen zijn in de diverse amps, maar dat blijft natuurlijk van de soort amp afhangen....

Swan
13 februari 2007, 21:30
haha als ik dat lees ga ik weer voor n combi JJ/EH :seriousf: moet namelijk wel veel laag hebben ;)

jerome
13 februari 2007, 21:33
Je zoekt toch een vol en warm geluid en geen metall?!?

Swan
13 februari 2007, 21:34
ja maar ook juist veel laag...

Swan
13 februari 2007, 21:39
ik laat er gewoon EH/JJ inzetten en dan koop ik nog wel n keer TS buisjes om mee uit te proberen :) dat kan toch zonder problemen?

jerome
13 februari 2007, 22:23
Goed, nog één keer EH's klinken wel vol maar NIET warm....
Tung Sols klinken ook vol en wél warm!!!!

Swan
13 februari 2007, 23:42
maar hebben TS ook t laag van de EH?

Geronimo
14 februari 2007, 01:00
Ik zou er geen JJ ecc83's in doen. Schiet niet op in een highgain amp. Leuk voor een Fender maar niet voor zo'n brulaap als een 5150. Je hebt 'm toch niet voor BeeGees covers aangeschaft neem ik aan?

Ik zou voor EH gaan.

jerome
14 februari 2007, 08:58
maar hebben TS ook t laag van de EH?

In mijn amp geven die TS's net zoveel laag als de EH's.
Het totaalgeluid is met de TS's voller dan met de EH's.
Vooral als je een V1 geselecteerde in V1 stopt en een gebalanceerde in V3 dan heb je heel veel en diep laag.
Ze klinken wat warmer dan de EH's zijn wat meer geschikt vitage rock en de EH's zijn meer voor metal.
Maar ik zou gewoon eens wat uitproberen want kan per amp verschillen.
En de V1 positie is voor het grootste gedeelte bepalend voor je sound.

Swan
14 februari 2007, 11:07
ok tnx, dan wordt dat hem :)

@geronimo: nee covers van Mr. Big

Soulflyhigh
14 februari 2007, 16:03
haha als ik dat lees ga ik weer voor n combi JJ/EH :seriousf: moet namelijk wel veel laag hebben ;)
Hehe als ik dit zo lees ben ik helemaal met je eens. Mmm toch een beetje vreemd met de beschrijving die we beide van onze sound gaven :)

Swan
3 maart 2007, 17:51
vandaag mn 5150 opgehaald bij DrTube, toch voor de combi van JJ en EH gegaan, en hij klinkt super, een hele vooruitgang, zal ook wel door de biasmod komen :) t clean is iig n stuk voller en warmer en de distortion minder schreeuwerig en ook n stuk dikker :)

Swan
6 maart 2007, 13:55
ff nog n vraagje, als ik nu n tijdje over mn 5150 speel begin ik iets te ruiken, deed hij voor het retuben iig niet... t ruikt alsof er iets warm wordt, kan t iets onschuldigs zijn als verplaatst stof ofzo? of kan het kwaad?

verder ben ik echt super tevreden over de nieuwe buizen en de biasmod, hij klinkt echt als n andere versterker :)

Kim Wilson
6 maart 2007, 13:57
Ja, het zou goed kunnen dat ie nu warmer wordt. Je zegt al dat hij als een andere amp klinkt, dus goed mogelijk dat ze hem een stukkie warmer hebben gezet. Tenminste, dat zou ik denken...

Swan
6 maart 2007, 14:00
ja dat zowiezo met die biasmod, maar is het normaal dat je zoiets ruikt? is het nieuwigheidd van de buizen bijv, of is het iets om me zorgen over te maken?

Negative K3 fan
6 maart 2007, 19:45
bij sommige versterkers heb je inderdaad soms dat je iets ruikt, had ik bij mn 5150 combo en mijn vox ook. Die dingen werden dan ook gloeiendheet (front panel op eierbak temperatuur), maar daar zijn ze als het goed is tegen bestend. Het is heel goed mogelijk dat jouw versterker nu hij zo'n bias mod heeft gehad een stukje meer inspanning moet leveren...

Heb je misschien een idee waar die geur vandaan komt?

Swan
6 maart 2007, 22:14
ja t komt duidelijk van de buizen, merk ook wel dat ie wat warmer wordt, ik ga ervanuit dat t wel goed zit, t ruikt niet branderig...

Negative K3 fan
6 maart 2007, 23:44
ik geloof dat bij mij de hitte vooral bij de PT zat, bij de stand by en power knopjes op het paneel.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 23:52
Meer warmte, meer geur :)

Afgzien v/d iets betere/warmere biasing heeft 'n warmer paneel meestal puur te maken met de fysieke constructie v/e amp (warmte gaat naar boven/richting het paneel).

Swan
7 maart 2007, 16:58
klinkt logisch ;)
t paneel wordt nog niet echt warm, maar ik heb hem ook helaas nog niet op normaal volume kunnen testen, hij klinkt nu op laag volume ook wel veel beter dan eerst :)

Negative K3 fan
7 maart 2007, 21:14
ja, juist op laag volume zou je die bias mod moeten merken... dat is het crossover gebied van je eindbuizen

Swan
8 maart 2007, 18:40
ah mooi :)

verder, wat een belachelijk groot en zwaar ding is t toch :angry:

EpiCenturiesAWAy
8 maart 2007, 19:51
Die geur heb ik ook al eens gehad :)
Da's gewoon wat stof dat derin is gekomen als je de buizen vervangt, gewoon even blazen en dat gebeurt niet meer..

T