PDA

View Full Version : Vraagjes bij shielden, en nee dit kon ik nergens vinden



E-J
11 februari 2007, 16:56
In het 'shieldingstopic' zei Piezo eens:

[quote=''piezo]Ho, het huis van een potmeter moet wèl in contact zijn met de afscherming, net als alle àndere metaaldelen die niet signaalvoerend zijn. Het kan alleen voorkomen dat je zo weinig ruimte hebt dat de signaal-aansluitingen van een pot of output contact zouden kunnen maken met de afscherming. In dat geval moet je daar maatregelen tegen nemen, middels isolatiemateriaal.

Verder kan het voorkomen dat het contact van de potmeter-as met het huis niet optimaal is of dat de folie beschadigt bij het aanbrengen van de pot. In die gevallen moet je het huis van de potmeter alsnog middels een vastgesoldeerde draad aan aarde/afscherming leggen, net als je zou doen in een niet met folie afgeschermde electronicaruimte.


Daarom een paar vraagjes. Ik ben nu het shieldingsproces een beetje aan het afronden.

1.
Betekent dit nou eigenlijk dat de bovenkant van de potmeter (het rode in het volgende plaatje) de folie nou wel mag raken en het gele deel niet?
http://img232.imageshack.us/img232/6749/potmetermk8.png

2.
Mogen de switch/outputjack(omhulsel)/schroefjes pickups nou pertinent niet de folie raken? Moet je dan even tape gebruiken om ze af te schermen?

3.
De schroefjes van de slagplaat mogen wel de folie raken zodat de boel geaard wordt?

P.S. ik kon de antwoorden echt niet uit het mooie PDF bestandje van NO1 hops halen of uit eerdere topics ;)

sickpunk
11 februari 2007, 17:24
net als alle àndere metaaldelen die niet signaalvoerend zijn

signaalvoerend houd in dit geval in, "het signaal wat naar je versterker toemoet" een behuizing is in dit geval om aarde te maken, dit zal dus nooit signaalvoerend zijn... signaal voerend zijn dus je hete draden en niet je aarde draden...

madman
11 februari 2007, 17:55
als je je slagplaat hebt bekleed met alu-folie dan kun je de potmeters er eigenlijk gewoon doorheen prikken, de schacht fungeert als aarde van de potmeter, en zo wordt die dus verbonden met de rest van de aarde

welke gedeelten van de potmeter allemaal precies kunnen dienen als aarde durf ik zo niet te zeggen, dus op die tekening durf ik niet in te gaan

de schoefjes van je slagplaat hebben geen invloed op je aarding, dus het maakt niet uit of ze de folie wel of niet raken

en ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij mag de shielding de jackplate niet raken. het is denk ik sowieso het handigeste (bij een strat iig) om de ruimte voor de jack niet te shielden
in plaats daarvan kun je een stukje geshielde draad gebruiken, met een pool voor de "+", een pool voor de "-", en de aarde vanuit de cavity verbinden met de mantel van het kabeltje

E-J
11 februari 2007, 18:03
als je je slagplaat hebt bekleed met alu-folie dan kun je de potmeters er eigenlijk gewoon doorheen prikken, de schacht fungeert als aarde van de p

Ik heb hem bekleed met koperfolie...maakt het dan wel uit?

madman
11 februari 2007, 18:06
alu-folie, koperfolie, maakt niet uit; geleidende folie iig:)

jan jansen
11 februari 2007, 19:44
alu-folie, koperfolie, maakt niet uit; geleidende folie iig:)


Dan is volgens mij zilver het beste materiaal....alleen quo prijs...

jj

kassie
11 februari 2007, 20:17
ik hoorde laatst in een electronica zaak dat koper alleen afschermende eigenschappen heeft.

no 1 hops
11 februari 2007, 20:20
ik hoorde laatst in een electronica zaak dat koper alleen afschermende eigenschappen heeft.
dan zouden alle ce keurmerken op metalen pc kasten ongeldig zijn.
een geleidend materiaal, daarmee kun je een shield maken, misschien dat koper wat beter geleid maar goud dan waarschijnlijk nog beter

madman
11 februari 2007, 20:23
zilver is de beste electrische geleider die er is, alleen door de prijs wordt vrijwel altijd de op 1 na beste geleider gebruikt; koper

op het moment dat je een geleider gaat gebruiken zoals hier bij het shielden, dan worden alle van buitenaf komende electromagnetische signalen opgevangen voordat ze bij andere onderdelen (er binnenin) storingen kunnen veroorzaken, en dat is allemaal dus ook een toepassing van electrische geleiders

kassie
11 februari 2007, 20:27
gibsons worden niet met folie geshield toch? die hebben toch geshield draad door de hele gitaar lopen? is dat voldoende dan want de potmeters liggen dan toch wel bloot aan electrische signalen?

DarknessAwaits
11 februari 2007, 20:32
Nja, met humbuckers heb je sowieso minder last van storing van buitenaf. Dus dan is het meestal wel afdoende. Het beste is beide gebruiken, geshielde draad en geshielde ruimtes.

madman
11 februari 2007, 20:35
hangt er vanaf of en hoe de aarde van de potmeters is geregeld, ik weet niet precies hoe ze dat bij gibsons doen
het zou ook kunnen zijn dat ze aan de binnenkant geleidende verf gebruiken, dat zou de potmeters beter beschermen tegen storingen dan alleen geshielde draad...

nogmaals; ik weet niet precies hoe ze dat bij gibson doen, maar of het voldoende is, ik heb al heel wat gibsons op flink volume gehoord, nog nooit iets gehoord wat erop zou wijzen dat het niet voldoende is....

hadv
12 februari 2007, 22:58
bij alle gibsons die ik open heb gehad (en dat zijn er heel wat) ligt shielding van de kabel vanaf de pu's altijd aan de behuizing van de potmeter