PDA

View Full Version : midi 'maken' rivera



Chroxy
11 februari 2007, 16:52
SInds december ben ik in het bezit van een Rivera Chubster 40, enorm ideale versterker! Maar ik speelde met mijn oude versterker samen met een rackje met effecten en alles werd midi geschakeld. Nu wil ik dit ook graag maken voor mijn Rivera.

Helaas is dit niet zo makkelijk; de rivera heeft een 8pins din jack. Enige manier is om een Rivera apparaat te kopen (Van 250 euro) om ervoor te zoregn dat alles midi werkt.

Nu heb ik met mn switcher wat liggen testen en wat bleek!? Als je gewoon de kabel soldeert naar 3 / 4 monojackjes die in een switcher zitten kan het ook!

Zo gezegd, zo gedaan en aan het solderen geslagen. In de verwachting dat dankzij trial/error alles op zn pootjes zou vallen. Nou ja/nee. In middels heb ik van de 8 draadjes er 5 gebruikt (sommige gaan weer van ene jack naar andere) en hij schakelt alles, dus kanaal 1, 1 met randje, kanaal 2 en 2 met randje.

Maar toch; probleem! Normaal heb je ledje brandeb bij clean kanaal of bij drive kanaal, maar als hij op clean staat dan brandt nu ook het ledje bij het drive kanaal EN doet het clean kanaal het maar heel zacht. Er is dus sprake van een foutje ergens... Als ik 1 van die 3 overgebleven draadjes aan een jack vastsoldeer dan werkt clean weer en werkt het drive kanaal weer niet.

Hefet iemand misschien een idee welke kleuren draadjes is waar zou moeten solderen?

vinni
11 februari 2007, 22:22
Heb zoiets gedaan met mijn Rivera Rake Reverb.
Heb het FS-7 pedaal open geschroeft. Gekeken welke adertjes op de kanaalswitch en boostswitch zaten....met een mulimeter gemeten welke pinnetjes dat waren en een kabeltje gesoldeerd met aan de ene kant een 8-polige DIN en aan de andere kant twee jacks. Eentje voor de kanalen en eentje voor de boost op het drive kanaal. Werkt als 'n tiet!
Aarde is meestal gemeenschappelijk.

Vinni

vinni
11 februari 2007, 22:26
Oh ja....
Ligt er misschien ook aan of je op die switcher de switches kan definieeren als latch of momentary switch.....dat weet ik niet.....weet ook niet zeker wat die rivera gebruikt.

Ik heb mijn jacks in je switches zitten van mijn Brunetti Vector.
Maar ook met een Nobels MS-4 heb ik het werkende gekregen.

Groet,
Vinni

Dirk_Hendrik
11 februari 2007, 22:30
Blijf praten! Goeie info!

vinni
11 februari 2007, 22:40
Nou.....blijf praten.....

Dat was-ut.......het werkt gewoon!

Vinni

Chroxy
16 februari 2007, 16:51
super bedankt! Hoe stom; dit is zo'n simpele oplossing en toch zag ik hem niet!

De switcher is prima, het is inderdaad de juiste draadjes op de juiste plek solderen (wat dus door simpelweg wat uit te proberen neit gaat..).

Alleen een klein probleempje; een multimeter heb ik, maar op welke stand zet ik hem dan!?

vinni
16 februari 2007, 18:14
Gewoon op doorfluiten zetten....

Vinni

Chroxy
17 februari 2007, 14:57
ik doe iets fout of ik ben gewoon vrij achterlijk (ik gok het laatste)

Ik heb/had dus de kabel dorogeknipt en gebruik de 8pin din en deze gaat naar jacks. Nu heb ik dus mijn multimeter aangesloten op een switch en kijk dan bij welke draadje ik (in de kabel naar waar eerst de 8pin din zat) een meting heb.

Alleen bij welke stand ook heb ik altijd een emting van 0.0. Waar moet ik hem dus op zetten? Volt (neej toch?) mA (nee toch?) ?

bert k
17 februari 2007, 15:58
Weerstand, Ohm dus. Als een draad goed is meet je 0 ohm. Als er een breuk is, of de verkeerde connector meet je oneindig hoge weerstand.

Chroxy
22 februari 2007, 15:32
zo, carnaval voorbij, soldeerbout gepakt!

Bert K, bedankt! Alles was meteen duidelijk en na meten en solderen deed bijna alles het in 1x:

Hij schakelt beiden boosts -> alleen van clean naar het drive kanaal werkt nog steeds niet.

Zoals ik al in mijn openingspost zei; toen ik aan het trial en erroren was (woord!?) bleef na een tijdje opeens nog maar het ledje (op versterker) van distortion kanaal branden, zelfs wanneer ik op het clean kanaal zat (dat ledje ging ook branden).. alleen kwam er dus geen geluid uit het clean kanaal/zacht geluid uit het clean kanaal. Zelfs wanneer ik de footswitch/zelfgemaakte prul eruit haal en met de knoppen op het paneel wil schakelen; kan ik wel naar het clean kanaal, (ledje brand), maar krijg ik een zacht geluid..

Wat zou dit kunnen zijn en wat is een eventuele oplossing?

Het maffe is, dat toen ik ngo aan het trial/erroren was, ik op een bepaald moment de draadjes zo had dat het jusit andersom was, clean deed het maar distortion kanaal niet (precies omgedraaide met alle zelfde beschrijvingen als hierboven).

Chroxy
25 februari 2007, 19:29
Zo, de footswitch is inmiddels ook gerepareerd en ik ben er achter dat er echt iets kapot is in mijn versterker.

De footswitch is 100% zeker goed gesoldeerd (3x nagecheckt, 2x gemeten en 2x schema gecontroleerd) en nog blijft het ledje op het distortion kanaal altijd branden, ook wanneer ik schakel naar het clean kanaal (en daar het ledje ook gaat branden maar er maar eenz acht geluid uit komt).. Dit heb ik dus met footswitch, met midiswitch en als ik niks gebruik is het ook.

Oplossing heb ik nog niet gevonden, zodra ik meer weet (of iemand anders een idee heeft waar dit aan kan liggen, laat het me weten!)