PDA

View Full Version : Snaren op juiste wijze vervangen...



~TinuZ~
30 december 2002, 15:11
Hai,

Ik moet nu toch echt mijn snaren gaan vervangen. Ik ben echter een volledige rookie op snaargebied(niet op speelgebied haha).

Zijn er handige tips voor het vervangen van snaren en/of weten jullie handige weblinks hiervoor?

GreetZ

basbeest
30 december 2002, 16:35
Het is belangrijk je snaren op lengte te knippen met een tang (10 cm langer dan ie eigenlijk moet zijn). En dan de laatste centimeter haaks buigen met een dikke platte tang zodat je deze in het gaatje van (geen idee hoe zo ding heet) in ieder geval waar je de snaar mee strak zet (draaiknoppen voor het gemak). Uiteinde erin doen en dan zo draaien dat hij zo laag mogelijk zit zodat er veel druk op de bovenste brug zit. Beetje vaag verhaal geworden door mijn gebrek aan namen kennis van onderdelen maar dit is wel een goede manier (is mij ook zo geleerd door een profi) Good luck :wink:

Ruud
30 december 2002, 23:23
Klopt wel, zorgen dat je ze in ieder geval nog ruim 1 keer om de knop kunt draaien (of hoe dat ook heet), en ook goed in dat gat kunt steken. Dat ombuigen hoeft echt niet speciaal met een tang..., maar altijd zorgen dat je omlaag windt..,

Dikste snaar bovenaan.., eerste keer niet direct te enthousiast gaan draaien aan je knoppen maar beetje geleidelijk..

euh, gewoon proberen, stelt werkelijkwaar geen ene flikker voor

koen_V
30 december 2002, 23:35
Volgens mij noemt zo een knop een stemschroef! :smile:
Zo doe ik het ook, zorg vooral dat je je snaren niet de kort afkipt, voor de rest kan er weinig verkeer gaan!!

basbeest
31 december 2002, 12:15
aha een stemschroef klinkt nog logisch ook :grin:

bassopotmus
31 december 2002, 12:18
Ikgebruik een ddariob stringwinder met in gebouwde kniptang, lekker snel en handig.

MINSTENS 3 windingen!!!

Semafoor
31 december 2002, 13:31
Zie deze link: http://archive.bassplayer.com/gear/install.shtml

Iig niet je snaren te kort afknippen, want dan zijn ze verloren en heb je waarschijnlijk een redelijke hoeveelheid geld over de balk gesmeten.

Ruud
31 december 2002, 15:57
vooral niet de verkeerde kant afknippen :razz:

Maareuh, waar ik eigenlijk voor post, wat doet zo'n stringwinder precies, oprollen en afknippen?, heb je daar echt zo'n tang voor nodig dan?
Foto's van die dingen???????

Ik trek maximaal 4 snaren door op jaarbasis, 2x snaren vervangen... das om precies te zijn 14 snaren, + paar keer enorm schoonmaken.., nou daar heb ik geen tang voor nodig

AllodoX
1 januari 2003, 12:33
dan speel je wel ERG lomp, kerel...

AllodoX
1 januari 2003, 12:37
b.t.w.

Dr. AllodoX z'n " dirty trick " om de snaren op de juiste lengte te knippen :

leg de snaar op de hals en de kam ( ofcoz wel in de brug haken :wink: ) vervolgens pak je de snaar bij de " nut " vast en trek je hem naar de 2e fret. afknippen bij de tuner en hij is perfect voor 3 windingen.

dit geldt voor de E en de A snaar.. voor de lage B is het anderhalve fret ( 2 windingen ), voor de D en de G is het tot de 3e fret ( 4 tot 5 windinden ) en een hoge C is het 4 frets ( 6 windingen ).

dit truukje gebruik ik al 6 jaar en heeft tot nu toe altijd perfect gewerkt :smile:

bassopotmus
1 januari 2003, 13:07
Een stringwinder is gewoon een soort ratel at je op je stem meganiek zet en dan kun je een snaar rete snel vast draaien.

bassopotmus
1 januari 2003, 13:18
ook ff btw

http://www.planet-waves.com/guitargear/home.html

hier heb je een string winder, het heet volgens my pegwinder, maargoed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-01-01 13:22 ]</font>

Ruud
1 januari 2003, 14:57
Op 2003-01-01 12:33, schreef AllodoX:
dan speel je wel ERG lomp, kerel...


Tja, live en int oefenhok speel je altijd iets steviger en dan trek je de D en G wel eens door tijdens het slappen enz.., over het algemeen niet zo supervaak hoor.
niemand anders die zijn snaren doortrekt dan?

Bedankt voor die goeie tip, ik zalt eens proberen, dus gewoon je snaren 2 - 1,5 fretlengte te lang afknippen.

Ruud
1 januari 2003, 15:01
aaah, die stringwinders hek wel eens gezien ja.., toch eens beter bekijken in de winkel... maar om er voor die paar snaartjes nou speciaal een te kopen..., en snaren vervangen vind ik echt geen rotwerk hoor..kan ideaal voor de TV dus hoef je goede tijden, slechte tijden ook nooit te missen.:smile:

MikeDirnt
1 januari 2003, 15:42
bij sommige muziek zaken krijg je een simpele stringwinder bij duurdere snaren. ik heb dat al vaker gezien =)

bassopotmus
1 januari 2003, 18:03
nja ik heb em omdat ik geen back-up bass heb en in een jam ofzo heb je geen zin om een half uur over een snaar wissel te doen

basswasp
1 januari 2003, 21:24
Ja ik pop weleens snaren doormidden; die breken altijd bij de brug... maar de Yamaha-bruggen schijnen wel iets scherp te zijn. Ik heb de brug al een beetje bijgevijld, maar de snaren knappen nu alleen minder vaak... misschien een keer een andere brug...

AllodoX
1 januari 2003, 23:43
* standaard preek over harde muziek spelen met beleid *

:wink:

basswasp
2 januari 2003, 11:06
Op 2003-01-01 18:03, schreef bassopotmus:
nja ik heb em omdat ik geen back-up bass heb en in een jam ofzo heb je geen zin om een half uur over een snaar wissel te doen


Een snaartje kan er in een korte tijd op hoor, hoeveel windingen wil je om je stemschroef doen?

bassopotmus
2 januari 2003, 18:09
we hebbe het over een g snaar die knapt, 4 windingen, zit met een winder in 10 sec erop
dan nog ff stemmen en oprekken, weer stemmen

bathmutz
4 januari 2003, 13:11
ik heb 2 keer een g-snaar gebroken, om dat er een klein "hapertje" aan mn brug zat wat ik niet door had eerst. gewoon even weg geveild en geschuurd en nergens meer last van gehad. :wink:
het is volgens mij erg moeilijk met een normale pop-techniek je g-snaar ergens in het midden te breken. trouwens als je harde wilt spelen zitten er ook nog knoppen op je versterker! :smile:

BathmutZ

basswasp
4 januari 2003, 20:27
Zonder winder heb ik een snaar met 3 windingen er in 3 minuten op... daar koop ik dus geen winder voor...