PDA

View Full Version : Firebird tekeningen? & vraag over firebird neck



madman
11 februari 2007, 16:32
hey,
ik ga over een tijdje beginnen aan m'n eerste zelfbouw, en ik twijfel of ik een PRS, tele of een firebird zal gaan bouwen
het gave aan een prs spreekt natuurlijk voor zich
een tele is dan weer een stuk makkelijker om te maken, zeker voor een eerste zelfbouw, en het is natuurlijk een mooie klassieker

maar ik begin er nu eigenlijk ook over te denken om een firebird te bouwen, alleen zit ik nu nog met 2 belangrijke vragen daarover;
- op de site van gibson staat dat de neck(through) uit 9-ply mahonie en walnut bestaat, hoe krijg je dat voor elkaar en hoe dik moeten de lagen dan zijn?
- heeft er iemand goeie tekeningen van een firebird liggen?
- wat is de beste manier om de wings aan de body te verbinden, zwaluwstaarverbinding... iets anders...?

fred dons
11 februari 2007, 16:53
hier verkopen ze hele goede templates (ook voor firebird)
http://www.guitarbuildingtemplates.com/Firebird.htm

je lijmt de vleugels net zoals je normaal een 2 of meerdelige body zou verlijmen, is niet echt gemakkelijk met deze shape maar het is wel zoals gibson dat doet

madman
11 februari 2007, 21:46
ok, heb net even de prijzen van walnut bekeken; "slik"; als ik een firebird ga bouwen wordt ie dus helemaal van mahonie

die templates zijn op zich wel heel handig, alleen 55 dollar+verzendkosten voor iets wat ik maar één keer gebruik...
als er iemand is die ze heeft liggen wil ik ze best overnemen, of overtekenen als dat zou mogen
of is er iemand die die templates dan van mij over zou willen nemen?

heeft er trouwens iemand enig idee hoe dik de body en de wings zijn?

ps: een tele zou ik sowiezo ook van mahonie maken, met een paar (mini)humbuckers erin, beetje zoals die van hassent

Mattia
11 februari 2007, 23:40
Zo duur is noten niet; ligt op een lijn met Honduras Mahonie, zo ongeveer, net iets goedkoper. Voor een euro of 20 heb je ruim genoeg voor een hals, als het een beetje mee zit.

thijser
12 februari 2007, 00:10
ik dacht toch echt dat het iets duurder was hor,Noten. Licht natuurlijk aan de dikte en breedte, maar op mijn school(HM College) Betaal ik voor een enkel duims plankje noten, toch echt 40 euro. Niet eens een mooi stukje,(veel spinthout) En wij krijgen het voor de inkoopprijs. dus... Majah, zou wel willen weten waar jij je noten vandaan haalt.

Orpheo
12 februari 2007, 00:12
weird. ik zie juist overal dat t zo (relatief) goedkoop is.

Mattia
12 februari 2007, 06:54
In de VS is het zeker relatief goedkoop, hier redelijk aan de duure kant. Maargoed, voor alle duidelijkheid, ik heb het over amerikaans noten (Europees Noten is erg mooi, maar wel 50% duurder, zowat) dat bij de Arnhemse Fijnhouthandel (Amsterdamse is bijna altijd wat goedkoper) rond de 4600 per kuub, terwijls mahonie zo'n 4800 per kuub is.

Sipo/Sapele/Khaya zijn inderaad goedkoper, minder dan de helft hiervan per kuub.

madman
12 februari 2007, 09:12
ik ga waarschijnlijk van sipo bouwen, dan is het noten ongeveer 2 keer zo duur als het mahonie, europees noten zelfs 3 keer zo duur

voor een eerste project gebruik ik toch liever wat goedkoper hout, dan kun je nog eens een foutje maken...

Mattia
12 februari 2007, 13:08
ik ga waarschijnlijk van sipo bouwen, dan is het noten ongeveer 2 keer zo duur als het mahonie, europees noten zelfs 3 keer zo duur

voor een eerste project gebruik ik toch liever wat goedkoper hout, dan kun je nog eens een foutje maken...

En dat juich ik alleen maar toe. Honduras gebruik ik eigenlijk alleen voor halzen en akoestische gitaren; voor bodies vind ik het qua klank geen moer uitmaken, qua looks is het allemaal wel goed, en gewicht, tja, hangt van het individuele stuk hout af. Sipo, Khaya, Sapele...allemaal onder mijn favorieten.

madman
12 februari 2007, 14:38
Honduras gebruik ik eigenlijk alleen voor halzen
Sipo zou (zeker icm met carbon fiber) toch ook sterk genoeg moeten zijn voor een neck?
maar gaat dat dan nog steeds op voor neckthrough?

Mattia
12 februari 2007, 18:40
Sipo zou (zeker icm met carbon fiber) toch ook sterk genoeg moeten zijn voor een neck?
maar gaat dat dan nog steeds op voor neckthrough?

Oh, ja hoor, zeker. Ik gebruik ook wel eens vaker sipo (en khaya) voor halzen, zowel electrisch als akoestisch. Maar het honduras mahonie dat ik nu heb zal ik vooral gebruiken voor halzen en akoestische gitaren. Omdat ik het nu eenmaal heb, gekocht toen het wat schappelijker geprijsd was (equivalent van 40 euro per body blank, ongeveer) en het ook gewoon mooi/goed hout is.

madman
13 februari 2007, 12:08
nog een dingetje wat ik me nu afvraag he;
ik heb ooit eens gelezen dat als je headstock een hoek maakt groter dan 4 graden, het verstandiger is om hem apart te zagen en te verlijmen omdat ze anders makkelijk afbreken
maar als ik naar wat foto's kijk van hoe gibsons gemaakt worden (met een headstockhoek tot 17!!! graden) lijkt het erop alsof die gewoon uit één stuk gemaakt worden, hoe zit dit???

nogmaals; als iemand interesse heeft in firebird templates, of ze heeft liggen, of een firebird heeft die ik op zou mogen meten, laat het weten aub!

G.G.
13 februari 2007, 13:00
nog een dingetje wat ik me nu afvraag he;
ik heb ooit eens gelezen dat als je headstock een hoek maakt groter dan 4 graden, het verstandiger is om hem apart te zagen en te verlijmen omdat ze anders makkelijk afbreken
maar als ik naar wat foto's kijk van hoe gibsons gemaakt worden (met een headstockhoek tot 17!!! graden) lijkt het erop alsof die gewoon uit één stuk gemaakt worden, hoe zit dit???

nogmaals; als iemand interesse heeft in firebird templates, of ze heeft liggen, of een firebird heeft die ik op zou mogen meten, laat het weten aub!
Zoek eens op "scarfjoint" of "luthiersjoint" Ook die Gibsons hebben een gelijmde verbinding tussen kop en hals.

Mattia
13 februari 2007, 13:34
Zoeken op Scarf Joint, niet aan elkaar. En de meeste gibsons zijn toch echt uit een deel gezaagd, vandaar de neiging om zo makkelijk te breken.

AvU
13 februari 2007, 14:09
ik ga waarschijnlijk van sipo bouwen, dan is het noten ongeveer 2 keer zo duur als het mahonie, europees noten zelfs 3 keer zo duur

voor een eerste project gebruik ik toch liever wat goedkoper hout, dan kun je nog eens een foutje maken...

sipo gaat goed, ik heb zelf mn basbody ook van sipo gemaakt, klinkt fantastisch!

G.G.
13 februari 2007, 14:14
En de meeste gibsons zijn toch echt uit een deel gezaagd, vandaar de neiging om zo makkelijk te breken.

Dat meen je niet.

Hoe kunnen ze dat nou doen bij Gibson? Dan heb je over het hele oppervlak van de kop kops hout. Kan het me haast niet voorstellen, maarja, ik weet ook niet veel van gibsons (ben meer van de strats).

niekb
13 februari 2007, 14:34
Madman,
Ga je nu voor de firebird?

Ik zou het doen, vette gitaren zijn dat (en vooral een interessant topic lijkt me juist omdat t eens een ander project is.

Waarom ga je niet naar een winkel, zoek een firebird, vraag aan de verkoper of het een en ander mag opmeten en fotograferen.

Of wellicht woont er een gitaarnetter bij je in de buurt met een firebird.

succes!:)

madman
13 februari 2007, 14:53
Madman,
Ga je nu voor de firebird?

Ik zou het doen, vette gitaren zijn dat (en vooral een interessant topic lijkt me juist omdat t eens een ander project is.

Waarom ga je niet naar een winkel, zoek een firebird, vraag aan de verkoper of het een en ander mag opmeten en fotograferen.

Of wellicht woont er een gitaarnetter bij je in de buurt met een firebird.

succes!:)

ik neig nu wel heel erg naar de firebird
het liefste zou ik iemand vinden die een firebird heeft (omgeving breda zou helemáál geweldig zijn:)), en daar eens langs gaan om wat dingen op te meten en over te tekenen, (iemand???), ik heb al gezocht in de ledenlijst, maar niemand kunnen vinden

het voordeel daarvan is ook nog eens dat je de dikte van de body op kan meten, en de afschuiningen van de headstock beter kan bekijken.

zouden ze in een winkel bereid zijn om me daarmee te helpen? ik weet sowiezo geen winkel waar ze een firebird hebben hangen, laat staan hoe vriendelijk de verkopers zijn:)

niekb
13 februari 2007, 15:05
ik neig nu wel heel erg naar de firebird
het liefste zou ik iemand vinden die een firebird heeft (omgeving breda zou helemáál geweldig zijn:)), en daar eens langs gaan om wat dingen op te meten en over te tekenen, (iemand???), ik heb al gezocht in de ledenlijst, maar niemand kunnen vinden

het voordeel daarvan is ook nog eens dat je de dikte van de body op kan meten, en de afschuiningen van de headstock beter kan bekijken.

zouden ze in een winkel bereid zijn om me daarmee te helpen? ik weet sowiezo geen winkel waar ze een firebird hebben hangen, laat staan hoe vriendelijk de verkopers zijn:)

Ik denk dat ze dat best willen doen, mits je voorzichtig te werk gaat natuurlijk en uitlegt wat je plannen zijn. Misschien is een firebird in een winkel vinden idd wat lastig, hier in Zwolle heb ik er wel eens een zien hangen maar t is geen standaard gitaar.
Hmmm ik zal morgen eens even naar Big one gaan om te kijken of er daar 1 hangt. Wellicht is t ook wat voor een toekomstig bouwproject voor mij... (heb al teveel plannen stiekum maar goed, wel een vette gitaar)
Er is vast wel iemand in de omgeving van Breda die je kan helpen.

madman
13 maart 2007, 15:27
ok, maar even een updateje...

ik heb via marktplaats iemand gevonden die een firebirde uit 1957 voor me op papier heeft overgenomen, incluus een hoop details die ik zelf zeker vergeten zou zijn:), ontzettend gedetailleerd..., rob, als je dit leest, onwijs bedankt!!!

ergens de komende tijd maar eventjes templates maken, en nog eventjes sparen voor hout en onderdeeltjes, en dan ga ik aan de gang

nog een vraagje; weet iemand met welke hoogte ik moet gaan rekenen voor de halshoek als ik deze brug (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/labutustchbr.html) met bushings gebruik?

AvU
13 maart 2007, 16:18
madman.. is het misschien mogelijk om die te kopieren of die mall op te sturen?? ;)
maar wordt vast en zeker een mooie gitaar! zal deze zeker volgen!

grt. Arjan

madman
13 maart 2007, 16:37
hehe, verzin je een origineel projectje:p

AvU
13 maart 2007, 16:45
sorry ik speel basgitaar dus wordt geen gitaar :satisfie: :P

madman
13 maart 2007, 16:49
heb trouwens nog een handig linkje gevonden toen ik naar de hoek voor de headstock zocht;
http://en.wikipedia.org/wiki/Headstock

Aron Maiden
13 maart 2007, 16:49
woh! te gek, ben echt zeer benieuwd!!

Firebird zijn vet!:hippie:

madman
18 maart 2007, 12:08
weet iemand met welke hoogte ik moet gaan rekenen voor de halshoek als ik deze brug (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/labutustchbr.html) met bushings gebruik?

en is de halshoek te maken zonder vlakbank, of ontkom ik daar niet aan met een neck-trough constructie?

Mattia
18 maart 2007, 13:34
Kopen, dan uitrekenen. ALTIJD zo doen.

madman
18 maart 2007, 14:14
klinkt logisch, maar het gaat me er voorlopig alleen even om om uit te rekenen hoe dik hout ik minimaal moet hebben, de precieze hoek reken ik later wel uit...

Mattia
18 maart 2007, 14:43
klinkt logisch, maar het gaat me er voorlopig alleen even om om uit te rekenen hoe dik hout ik minimaal moet hebben, de precieze hoek reken ik later wel uit...

Halshoeken zijn - afhankelijk van de top carve - altijd ergens tussen de 2 en de 4 graden. Marreh, eerst hardware, dan hout kopen. Als het even kan. Of gewoon tweeduimsch hout kopen, drieduimsch voor 'ouderwetse' Gibson 1-delige halzen.

madman
18 maart 2007, 14:50
Of gewoon tweeduimsch hout kopen, drieduimsch voor 'ouderwetse' Gibson 1-delige halzen.
het is een neck-trough he, moet de body+neck incluus angle uit hetzelfde stuk hout kunnen halen, gaat dat dan nog steeds op, of moet ik dan iets dikkers nemen?

de headstock ga ik trouwens wel met scarf joint maken.

Mattia
18 maart 2007, 15:52
het is een neck-trough he, moet de body+neck incluus angle uit hetzelfde stuk hout kunnen halen, gaat dat dan nog steeds op, of moet ik dan iets dikkers nemen?

de headstock ga ik trouwens wel met scarf joint maken.

Hmmm...denk 't wel, maar teken het even uit. Kijk anders op StewMac's website, die hebben een soortgelijk ding (Gotoh Studmount TOM, ofoz), onderaan staan plaatjes met afmetingen.

madman
19 maart 2007, 19:13
goed idee, thnx!

weet iemand zo wat ongeveer de diameter is van de behuizing van een standaard potmeter?
dan kan ik van de week alvast m'n freesmal voor de control cavity maken...

Mattia
19 maart 2007, 19:30
goed idee, thnx!

weet iemand zo wat ongeveer de diameter is van de behuizing van een standaard potmeter?
dan kan ik van de week alvast m'n freesmal voor de control cavity maken...

Doe maar een gat van 1" diameter minimum (25mm). Heb je nog wat ruimte voor draadjes en dergelijke.

madman
19 maart 2007, 19:56
ga er hier wel even verder op in, wil die andere gozer z'n topic niet kapen...


Als je lamineert, lijm je lange stroken hout mooi naadloos tegen elkaar. Als je dat kunstje beheerst, kun je de body wings goed op hun plek zetten en naadloos verlijmen. Dat valt niet altijd mee; toen ik begon vond ik het perfect verlijmen van een 2-delige body net wat lastiger dan het carven van een top.

Verder, ik heb in jaren geen neck-through bas gezien die een 1-delige, niet-gelamineerde hals heeft ;)

aha....
waar ik aan zat te denken is om te zorgen dat de delen allemaal goed vlak zijn,
misschien deuvels gebruiken om te zorgen dat alles gepositioneerd is (deuvels; goed of slecht idee???), met een beetje assistentie van een blokje hout tegen de zijkant van de naad
en proberen te zorgen dat de afwijkingen aan de zijkanten zo klein zijn dat ze met een schuurpapiertje weg te werken zijn....

Mattia
19 maart 2007, 21:18
Deuvels mogen, maar alleen om de boel uit te lijnen. Voor de kracht doen ze noppes.

Als je schuurt, NOOIT heen-en-weer, ALTIJD in een richting, lang schuurblok (zo lang mogelijk) gebruiken.

madman
19 maart 2007, 21:32
Deuvels mogen, maar alleen om de boel uit te lijnen. Voor de kracht doen ze noppes.

Als je schuurt, NOOIT heen-en-weer, ALTIJD in een richting, lang schuurblok (zo lang mogelijk) gebruiken.

daar maak ik me stiekem trouwens wel een beetje zorgen om... er wordt wel gezegd dat titebond sterker is dan het hout zelf, maar toch, voor je gevoel....

maar goed, als je het in je handen heb merk je vanzelf wel of het sterk genoeg is...