PDA

View Full Version : beetje OT: iemand ervaring met 'voice' effecten?



Speeddemon
11 februari 2007, 10:28
Ik zit te denken om iets te kopen om mijn background vocals mee te verbeteren/verbreden, zo'n Digitech bakkie ofzo (Vocalist), waarin dan een compressor, reverb en harmonizer zitten. Die harmonizer is voor mij 't belangrijkst, aangezien ik vaak koortjes-achtige dingen moet zingen, waarbij een 2e stem (terts) en soms een 3e stem (quint, of octaaf voor de volheid) wenselijk zijn.

Heeft iemand ervaring met dit soort producten?
Het moet wel een (simpele) stompbox zijn, geen 19" unit. Prijs maakt niet zoveel uit, al moet 't niet TE gortig worden. (liefst onder de 300-400 euro)

vulvasonic
11 februari 2007, 14:39
Het is niet helemaal wat je zoekt, maar zoiets?



http://www.bossus.com/productimages/VT-1l.jpg

Volgens mij kun je hier zo'n switch op aansluiten van Boss en je hebt een leuk ding om je stem aan te dikken, of te vervormen en dat soort dingen. Maar een intelligente pitch functie zit er meen ik niet op.
Ik dacht dat ze die wel hadden trouwens.......

Tristan
11 februari 2007, 18:57
Misschien dat ze wel zoiets hebben van TC Helicon?
Of anders misschien een van die nieuwe pedalen van Eventide?
Of anders misschien een Digitech Whammy?

Tsja, echt mooi klinken zal het allemaal wel niet, of misschien dat het juist te mooi klinkt vrees ik, dus ik zou het wel echt als effect gebruiken, dus misschien nog met een soort leslieachtig effect erop en/of een delay enzo, dan kan het wel heel cool zijn...

Speeddemon
11 februari 2007, 19:07
Eventide en TC Helicon zijn een beetje te prijzig.

Nou las ik wat over de Digitech Vocalist Performer, dat leek me eigenlijk wel wat, ook al wordt ie niet meer gemaakt.
Toonsoort ingeven, en je kan 2 harmony parts (+5, +3, doubling, -3, -5, octave bass) tegelijk laten klinken naast je eigen stem.

Dirk_Hendrik
11 februari 2007, 19:14
Een originele vocalist moet in jouw prijsrange toch wel te vinden zijn?

200 euro BIN:
http://cgi.ebay.de/Vocalist-VHM-5-von-DigiTech-fertig-eingestellt_W0QQitemZ150090069401QQihZ005QQcategor yZ40732QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

44 minuten te gaan:
http://cgi.ebay.de/Digitech-Vocalist-Workstation_W0QQitemZ130076115538QQihZ003QQcategor yZ96634QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tristan
11 februari 2007, 19:24
Eventide en TC Helicon zijn een beetje te prijzig.

Nou las ik wat over de Digitech Vocalist Performer, dat leek me eigenlijk wel wat, ook al wordt ie niet meer gemaakt.
Toonsoort ingeven, en je kan 2 harmony parts (+5, +3, doubling, -3, -5, octave bass) tegelijk laten klinken naast je eigen stem.

Die Eventide pedalen schijnen iets van 300 te gaan kosten, dus dat zou misschien nog net binnen je budget vallen...
Een Whammy lijkt me op zich ook wel een coole optie, je zou het eens kunnen proberen, je kan er zelfs mee pitchen en weirde effecten mee maken, mij lijkt het erg gaaf... :D

Speeddemon
11 februari 2007, 19:54
Die Eventide pedalen schijnen iets van 300 te gaan kosten, dus dat zou misschien nog net binnen je budget vallen...
Een Whammy lijkt me op zich ook wel een coole optie, je zou het eens kunnen proberen, je kan er zelfs mee pitchen en weirde effecten mee maken, mij lijkt het erg gaaf... :D
Is een whammy niet meer voor gitaarinput signaal (hoogohmig) bedoeld?

Als die Eventides ook goed met een mic signaal werken, is 't wel interessant, maar ik dacht dat je met Eventide meer bedoelde 'Orville', 'Eclipse', H3000 enzo... wat dus wel dikke $$$ is.

Tristan
11 februari 2007, 20:15
Voor zover ik weet wordt de Whammy ook gebruikt i.c.m. trompet (door o.a. Niels Petter Molvaer en Eric Truffaz) en volgens mij gebruik je dan ook een microfoon, dus ik denk niet dat het echt een probleem is...

Eventide heeft op de NAMM net een aantal pedalen (dus niet 19") geintroduceerd, misschien dat daar nog wat tussenzit voor je, zouden rond de 300 euro moeten gaan kosten...

Het voordeel van die Whammy is dat je de harmonieen die je bovenop je zang wil leggen kan pitchen en controleren, als je gewoon vaste parameters als een kwint en een terts hebt dan kan dat soms echt heel dom en corny klinken, maar ik weet niet waar je het voor wil gebruiken, voor wat voor muziekstijl enzo...

Speeddemon
12 februari 2007, 17:53
we spelen o.a. Van Halen's "Running with the Devil", en daar waar de leadzanger de gekke vocale schreeuwen van Roth nadoet, moet ik in m'n eentje 't koortje van "Running with the Deviiiiiiil" doen, wat eigenlijk 3 stemmig is. Daar zou ik 't liefst een doubler en een +3 (terts) op gooien. Nu klinkt mijn stem te ielig.

Verder spelen we een stel nummers, waar je van die 'gang shouts' voor nodig hebt, dus doubler+octave zou dan handig zijn.
Whammy (variabele pitch) heb ik dus absoluut NIET nodig!
Gewoon intelligent harmonizers.
Btw, @D_H, heb nog wel geboden op die Vocalist Workstation, maar 't mocht niet baten.
Nu heb ik de HC reviews erop nageslagen, en die Workstation komt er echt een stuk beroerder vanaf dan de Vocalist Performer (kleine, nieuwere broertje).
Ik weet dat de trompettist van m'n vorige band ook zo'n ding had, en die gebruikte 'm dus precies waarvoor ik 'm ook wil gebruiken. Hij kon dan in z'n 1tje toch een 3-koppige blazersectie nadoen.

Dirk_Hendrik
12 februari 2007, 18:36
Ik weet dat de trompettist van m'n vorige band ook zo'n ding had, en die gebruikte 'm dus precies waarvoor ik 'm ook wil gebruiken. Hij kon dan in z'n 1tje toch een 3-koppige blazersectie nadoen.

Hmm..
Da's dus iets voor mijn huidige saxofonist! Thanks for the tip buddy!

cardinal
13 februari 2007, 19:47
die tc is erg mooi.


Die digi (dat vloerpedaal) hoor ik slechte dingen over.

Wellicht de digi vocalist, kost tegenwoordig een prikkie tweedehands.

Speeddemon
13 februari 2007, 20:56
die tc is erg mooi.


Die digi (dat vloerpedaal) hoor ik slechte dingen over.

Wellicht de digi vocalist, kost tegenwoordig een prikkie tweedehands.
Welk Digitech vloerpedaal bedoel je?
Die paarse?

rjong999
14 februari 2007, 10:04
Ik heb gisteren even een SM58 door een Zoom G2.1u gepatched, met daarin de harmonizer functie aangekozen. En dat werkt. Als je dus een goedkope out-of-the-box oplossing zoekt is dat misschien iets voor je.

vulvasonic
14 februari 2007, 10:15
we spelen o.a. Van Halen's "Running with the Devil", en daar waar de leadzanger de gekke vocale schreeuwen van Roth nadoet, moet ik in m'n eentje 't koortje van "Running with the Deviiiiiiil" doen, wat eigenlijk 3 stemmig is. Daar zou ik 't liefst een doubler en een +3 (terts) op gooien. Nu klinkt mijn stem te ielig.


Gewoon intelligent harmonizers.


'Running with the Devil' kun je wel 3-stemmig maken, maar zelfs met een intelligent harmonizer, kun je niet de stemmen inprogrammeren die daar in gezongen worden. En dat geldt voor nog veel meer nummers. Die tweede stem zingt z'n eigen contra melodietje. Als je de stemmen mee laat lopen via zo'n intelligent harmonizer zal het alleen maar belachelijk gaan klinken.

Wat ik maar wil zeggen; je kunt veel met die dingen doen en ik begrijp dat je ermee wilt experimenteren. Maar het is geen wonderdoos (dan zou je haast nog beter de extra stemmen opnemen en via een clicktrack en een pc de boel synchroon laten lopen met je eigen zang).

Kim Wilson
14 februari 2007, 10:20
Met een doubler en een terts kun je soms een heel ander akkoord zingen dan bedoeld. Wat Vulva al zegt, elke stem zingt zijn eigen partij. Als de lead een hele toon omhoog gaat, kan het voorkomen dat de tweede stem een halve of misschien wel anderhalve toon omhoog gaat, om in het akkoord te blijven.

Voor live kan het wel helpen. Maar het is niet dé oplossing voor al je koorproblemen...

rjong999
14 februari 2007, 10:21
Hmmm...het kan natuurlijk wel, maar dan heb je redelijk wat hardware nodig. De Digitech Harmonizer kan een midi-accoord als input gebruiken om tot max. 5 voices te genereren. Als je een sequencer met de juiste accoorden (of eenkeyboardje, als je een hand vrij hebt) aansluit kun je dus iedere harmonie maken die je wilt, incl. Running...

vulvasonic
14 februari 2007, 10:42
Hmmm...het kan natuurlijk wel, maar dan heb je redelijk wat hardware nodig. De Digitech Harmonizer kan een midi-accoord als input gebruiken om tot max. 5 voices te genereren. Als je een sequencer met de juiste accoorden (of eenkeyboardje, als je een hand vrij hebt) aansluit kun je dus iedere harmonie maken die je wilt, incl. Running...

Vast wel. Maar ook dan zit je vast aan midi, en zul je moeten werken met click tracks of je zult de vocals moeten aansturen met een keyboard.

En dan NOG kun je 'Running with the Devil' wel vergeten (okee, ik weet niet wat het ding allemaal kan). Maar de Eb in de leadpartij wordt in hetzelfde kleine zinnetje tweemaal gezongen en beide keren zit daar een andere toon als tweede stem op. De eerste keer zit er een G op en de tweede keer een Ab (die aangehouden noot). In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om in beide gevallen de Ab in te stellen, boven op die Eb, da's in ieder geval beter dan 'm in te stellen op de G, maar het is NIET wat er wordt gezongen in het origineel.

Dat is alleen maar op te lossen door daar op DAT punt via een keyboard in te stellen dat er een Ab accoord moet worden gespeeld ipv een Eb. Hoe los je dat op als je met je smoel voor een microfoon staat (en een gitaar in je handen)?
Ik geef het je te doen. Niets is onmogelijk. Maar dit is gewoon nauwelijks te doen, tenzij je genoegen neemt met flink wat concessies.

En dat is het punt met die dingen (tot zover ik daarvan op de hoogte ben).

Rutger
14 februari 2007, 10:49
Is een Boss Loop Station niks voor je? Je kunt verschillende loops over elkaar heen inzingen en opslaan. Je zingt de partijen vlak van tevoren in, en als je bij het reffreintje aankomt trap je dat ding in en zing je eroverheen.

Het is ook niet het meest ideaal, maar je krijgt daarmee wel een correct koortje :)

Kim Wilson
14 februari 2007, 10:51
De mooiste oplossing is natuurlijk om met meerdere personen te zingen...

Hoe loste Van Halen het live op? Misschien helpt dat...

rjong999
14 februari 2007, 10:55
Vast wel. Maar ook dan zit je vast aan midi, en zul je moeten werken met click tracks of je zult de vocals moeten aansturen met een keyboard.

En dan NOG kun je 'Running with the Devil' wel vergeten (okee, ik weet niet wat het ding allemaal kan). Maar de Eb in de leadpartij wordt in hetzelfde kleine zinnetje tweemaal gezongen en beide keren zit daar een andere toon als tweede stem op. De eerste keer zit er een G op en de tweede keer een Ab (die aangehouden noot). In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om in beide gevallen de Ab in te stellen, boven op die Eb, da's in ieder geval beter dan 'm in te stellen op de G, maar het is NIET wat er wordt gezongen in het origineel.

Dat is alleen maar op te lossen door daar op DAT punt via een keyboard in te stellen dat er een Ab accoord moet worden gespeeld ipv een Eb. Hoe los je dat op als je met je smoel voor een microfoon staat (en een gitaar in je handen)?
Ik geef het je te doen. Niets is onmogelijk. Maar dit is gewoon nauwelijks te doen, tenzij je genoegen neemt met flink wat concessies.

En dat is het punt met die dingen (tot zover ik daarvan op de hoogte ben).
De tehcniek staat natuurlijk voor niets...wat je zou kunnen doen is ieder accoord als lossen NOTE ON commando's in een midi converter te stoppen die getriggerd worden door een enkele PC (of CC of Note On), en die laat je dan weer uit een voetpedaal genereren, FCB1010 ofzo. Je kunt dan met je voetpedaal bepalen welk accoord je harmonizer van je stem maakt.

Ik neem aan dat dit wat verder gaat dan wat TS in gedachten had...

(ik ga het wel even uitproberen, ik voel weer iets cools aankomen. Het werkt natuurlijk ook met bijv. blokfluit of viool)

vulvasonic
14 februari 2007, 11:04
(ik ga het wel even uitproberen, ik voel weer iets cools aankomen. Het werkt natuurlijk ook met bijv. blokfluit of viool)

Hahaha..., inspiratie?
Maak er iets moois van!

En laat het eens horen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar mensen met de kwaliteiten om inspiratie om te zetten in een mooi stuk muziek. :)

vulvasonic
14 februari 2007, 14:56
Eigenlijk zou je dit moeten hebben:


http://www.digitech.com/products/Vocalist_Live4/

Hier bepaalt de gitaar hoe de stemmen reageren op je zang.

Kim Wilson
14 februari 2007, 15:00
Eigenlijk zou je dit moeten hebben:


http://www.digitech.com/products/Vocalist_Live4/

Hier bepaalt de gitaar hoe de stemmen reageren op je zang.
Cool ding!

Leuk ook als je een verkeerd akkoord pakt. :D

vulvasonic
14 februari 2007, 15:07
Je hebt ze ook een maatje kleiner (goedkoper).

Op het volgende filmpje zie je dat dit PRECIES het apparaat kan zijn wat je zoekt. Ik ben er zelf nogal lyrisch over nadat ik dit filmpje zag.
Op het eind van het filmpje hoor je het ding in actie.

De kleine versie gaat 300 dollar kosten en de grote versie 400 dollar. Maar dan heb je ook echt een leuk ding. Ze komen trouwens pas in maart of april uit. Dus je hebt nog even om te sparen.

Ik hoop dat het filmpje het doet:
http://rhythm.harmony-central.com/video_popup/popup_theater.php?url=http://www.harmony-central.com/theater/DigiTech_VocalistLive2_4_01_W-NAMM-07

vulvasonic
14 februari 2007, 17:16
Verdomme, ik wil ook zo'n ding! :o

Speeddemon
14 februari 2007, 18:55
Hey mario, die had ik dus ook al gezien en leek me ook reuze interessant, al ben ik nog wel sceptisch hoe goed ie reageert op allerlei metal/rock akkoorden.

Wat die gozer in 't clipje speelde was namelijk heel clean, heel jazzy, en heel ondubbelzinnig (ladder-eigen spul enzo).
Als je zwaar vervormde powerchords staat te rammen, kan ie nog wel eens alle kanten op springen, ben ik bang.

Die grotere variant is misschien nog wel interessanter, maar ik hoef die gitaarprocessing absoluut nie! (De pitch correction is misschien weer wel handig).
En gezien mijn best wel klinkende rig (80's Burny LP Custom -> Engl Savage 60), wil ik die zooi misschien ook niet 'thru' door dat apparaat hebben.
Zou wel een splittertje kunnen maken met pre-amp, en die vanaf m'n cleane gitaar richting dat ding sturen... doet ie 't misschien nog beter ook! :satisfie:

vulvasonic
14 februari 2007, 22:55
Hey mario, die had ik dus ook al gezien en leek me ook reuze interessant, al ben ik nog wel sceptisch hoe goed ie reageert op allerlei metal/rock akkoorden.

Wat die gozer in 't clipje speelde was namelijk heel clean, heel jazzy, en heel ondubbelzinnig (ladder-eigen spul enzo).
Als je zwaar vervormde powerchords staat te rammen, kan ie nog wel eens alle kanten op springen, ben ik bang.

Die grotere variant is misschien nog wel interessanter, maar ik hoef die gitaarprocessing absoluut nie! (De pitch correction is misschien weer wel handig).
En gezien mijn best wel klinkende rig (80's Burny LP Custom -> Engl Savage 60), wil ik die zooi misschien ook niet 'thru' door dat apparaat hebben.
Zou wel een splittertje kunnen maken met pre-amp, en die vanaf m'n cleane gitaar richting dat ding sturen... doet ie 't misschien nog beter ook! :satisfie:

Yep, daar noem je twee grote problemen op waar ik ook al aan moest denken.
Het tweede probleem zou je met jouw kennis kunnen omzeilen. Maar dat eerste probleem is best nog een groot probleem, want het apparaat verplicht je in feite om tijdens de meerstemmige zangstukken volle accoorden te spelen.
Misschien zou je het probleem met de powerchords nog ergens kunnen instellen (dat je, ondanks de voordelen van het apparaat dat je JUIST niet afhankelijk bent van 1 toonsoort, tóch een basis toonsoort kunt instellen, zodat je tertsen en kwinten klein of groot en rein of verminderd goed mee blijven doen en in tune blijven).
Maar je kunt in deze opzet volgens mij geen riffs spelen, want daar snapt zo'n apparaat natuurlijk ook geen hol van.

Of je zou een extra gitarist mee moeten laten doen die alle accoordjes netjes mee blijft spelen..... :seriousf:

Ik vrees dat je weinig alternatieven overhoudt. :)
Hoe intelligent zo'n apparaat ook is, het kan nooit voorspellen wat jij gaat spelen en welke harmonie je onder een aparte riff gehad had willen hebben.

rjong999
15 februari 2007, 14:08
Ik heb nog even wat zitten klooien met een Digitech Studio Quad, dat is een behoorlijk oud beestje maar heeft wel een fijne harmoniser. Microfoon er in, en dan de harmoniser settings aanpassen met midi, werkt prima. Ik heb een schakelingetje gemaakt dat achter iedere CC een ander accoord heeft, ik kan zo met mijn FCB1010 dus 10 accoorden kiezen zonder van bank te switchen.