PDA

View Full Version : Help! Brugelement Tokai les Paul doet raar



sustain_freak
11 februari 2007, 02:44
Heeyz,

Ik heb vorige week nieuwe elementen in mn Tokai gemonteerd.
Het halselement klinkt zoals het behoort te klinken, heel warm, bijna akoestisch. Het brugelement is verder clean in balans met het halselement wat betreft volume/toon.

* Losse tonen met het brugelement klinken bijterig en fel, ook met distortion en overdrive. Dit merk ik vooral in de hoge tonen tijdens het spelen van solo's...dat ze ietwat wegvallen en 'dun' en 'bijterig' klinken, iets minder lang houden ze de toon aan.

Het halselement doet alles gewoon toppie. Het punt is namelijk dat het volume van beide elementen gewoon klopt clean en de balans ook, maar de brug is dus naar mijn mening te 'dun' en 'bijterig' klinkend in verhouding met het halselement welke zeer warm klinkt.

De overschakeling is duidelijk te horen bij het switchen tussen beide elementen.
Wat kan ik eraan doen dat de balans goed blijft, maar de brug minder 'dun' en 'bijterig'?

no 1 hops
11 februari 2007, 09:41
volgens mij zou je eens wat moeten proberen met hoogte van de pups ten opzichte van de strings.
bij de laatste fret die bij de neckpup zit de snaren indrukken en dan ongeveer 2 mm bij de hoge e en 4 mm bij de lage e instellen.

wat voor potmeters zitten erin, wat voor config heb je?
2 volume 2 tone?

meestal zijn de brugpups met iets meer windingen gewikkeld dan de neck, en daar worden ze niet warmer van.
mocht het niet een soldeerfout zijn of iets anders dan zou je nog kunnen tweaken met een weerstand/condensator combinatie.

LP_CL
11 februari 2007, 10:49
koop een nieuwe pup, die je wel aanstaat.

fred dons
11 februari 2007, 10:53
wat voor pickups heb je gebruikt ?

sustain_freak
11 februari 2007, 17:16
volgens mij zou je eens wat moeten proberen met hoogte van de pups ten opzichte van de strings.
bij de laatste fret die bij de neckpup zit de snaren indrukken en dan ongeveer 2 mm bij de hoge e en 4 mm bij de lage e instellen.

wat voor potmeters zitten erin, wat voor config heb je?
2 volume 2 tone?

meestal zijn de brugpups met iets meer windingen gewikkeld dan de neck, en daar worden ze niet warmer van.
mocht het niet een soldeerfout zijn of iets anders dan zou je nog kunnen tweaken met een weerstand/condensator combinatie.


Het zijn Voodoo 59' PAF's en er zitten Gibson potmeters in.
Ik heb de effecten goed ingesteld vandaag en het klinkt al meer zoals het moet klinken, maar ik weet niet of het normaal is dat een brugpickup iets 'dunner' klinkt onder high gain dan de halspickup? Dit merk je gewoon met overschakelen, verder heeft de brugpickup wel een hoorbare iets hogere output. Ik weet niet of dit met toon-karakter te maken heeft.

Dit zijn de vragen:

Een neckpickup behoort over het algemeen warm en woelig te klinken en de brugpickup weer iets scherper....maar ik weet niet of een scherpe brugpickup normaal gesproken nog steeds megavet moet klinken, net als het neckpickup.

1) Behoort het zo te zijn dat de brugpickup even dik klinkt als de halspickup of is er altijd verschil tussen beide pickups tussen dik en dun?

LP_CL
11 februari 2007, 17:24
1) Behoort het zo te zijn dat de brugpickup even dik klinkt als de halspickup of is er altijd verschil tussen beide pickups tussen dik en dun?
Natuurlijk is er altijd een verschil. Daarom zitten er ook meer dan 1 pickup in een gitaar, omdat ze verschillen. :dance:

fred dons
11 februari 2007, 17:31
inderdaad, de brug pup zal nooit zo vet klinken als de nek pup, je stelt je versterker normaal gesproken af op de brug pup (zodat hij niet te schril klinkt)
en de nek pup zal daarna wat donkerder klinken maar tis niet anders

je zou er nog een superdistortion in de brug kunnen gooien omdat die van nature wat vetter klinken maar dat is in vergelijking met wat er nu inzit geen upgrade

sustain_freak
11 februari 2007, 17:39
Oke, bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het verder dan in orde is tussen beide pickups :)