PDA

View Full Version : Martin toest geen lemonolie ?



Marley
10 februari 2007, 21:57
Hallo ,

Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Martin J-15 . De gitaar is bouwjaar 98' en is werkelijk in perfecte staat .

Nu wil ik de Martin graag even voorzien van nieuwe snaren , toetsen reinigen en voorzien van lemonolie maar op de sit van Martin lees ik dit zo juist >>

We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings.

einde citaat

Is er speciale olie voor deze Martin verkrijgbaar of zijn er andere soorten olie waar ik dit ook mee kan doen ?
Ik heb ook nog waxolie thuis waar ik de eikenplankenvloer mee behandeld heb . Deze trekt ook geheel in hout en stoot vocht af .

Groetjes
Marley

jplm
11 februari 2007, 09:40
We do not recommend using lemon oil on our fingerboards. The acids in lemon oil break down the finish of our guitars. It may also aid the corrosion of the frets and lessen the life of the strings.

Is er speciale olie voor deze Martin verkrijgbaar of zijn er andere soorten olie waar ik dit ook mee kan doen ?

Ik gebruik ook lemon-oil, van D'andrea, op een goedkope tweedehands Koreaanse Strat-imitatie. De toets is volgens mij zelfs gelakt, maar ik heb nooit iets nadeligs ondervonden, niet de door Martin genoemde finish-breakdown, noch de fret-corrosie. Volgens mij valt het dus wel mee.
Voor wat betreft je vraag of Martin speciale olie heeft, dat weet ik niet zeker, maar dat kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen!! En de prijs ook, dacht ik zo. Ik heb trouwens wel een busje "Martin guitar polish" staan, ooit eens gekocht, en dat bevalt me ook niet zo, je gitaarlak wordt er nogal stroef van, vind ik. Maar goed, dat was je vraag niet. Concluderend; als je gewoon iets koopt wat een redelijke prijs heeft, en zodoende een redelijke kwaliteit zal hebben, dan zal het wel los lopen.

Groet, Jan.

Spitfire
11 februari 2007, 11:07
Is er speciale olie voor deze Martin verkrijgbaar of zijn er andere soorten olie waar ik dit ook mee kan doen ?
Martin heeft natuurlijk het liefst dat je 'hun speciale' olie koopt, ipv een goedkoper alternatief. Ik zou het wel aandurven iig.

Marley
11 februari 2007, 11:37
Duidelijk dat een fabrikant zijn eigen olie wil verkopen .

Maar , mag er gewoon geen lemon-oil op de toets ? Zou dit niet zijn wat Martin bedoeld hiermee ?

Is de toets gelakt van deze gitaar ?

Ik heb thuis nog best dure wasolie staan die ook wordt gebruikt voor massieve vloeren , zou je deze ook kunnen gebruiken ?

Eko
11 februari 2007, 12:53
Op een groot aantal gitaren van Martin zit geen echte houten toets maar Micarta. Dat is een kunstof laag zoals van Parket. In werkelijkheid is het Formica ,een onder hoge druk en temperatuur geperste hars. Het zou best kunnen zijn dat lemonoil zuur genoeg is om langzaam het kunststof aan te tasten. Echte houten toetsen kunnen het lemon gewoon hebben zonder problemen.

Marley
11 februari 2007, 13:22
Op een groot aantal gitaren van Martin zit geen echte houten toets maar Micarta. Dat is een kunstof laag zoals van Parket. In werkelijkheid is het Formica ,een onder hoge druk en temperatuur geperste hars. Het zou best kunnen zijn dat lemonoil zuur genoeg is om langzaam het kunststof aan te tasten. Echte houten toetsen kunnen het lemon gewoon hebben zonder problemen.

Volgens de specificatie's van Martin zijn dit de materialen van de J-15 >>

NECK MATERIAL: Select Hardwood
NECK SHAPE: Modified Low Oval
NUT MATERIAL: White Corian
HEADSTOCK: Solid/Square Taper
HEADPLATE: Solid East Indian Rosewood /Raised Gold Foil Logo
HEELCAP: none
FINGERBOARD MATERIAL: Solid East Indian Rosewood

Pais
11 februari 2007, 14:00
Mijn favoriete shoppy gebruikt.... olijfolie :chicken:
De pH en viscositeit van de veelgebruikte speciale middeltjes en olijfolie verschilt nauwelijks. Ik gebruik het ook, al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal met de speciale toetsolie.

Marley
11 februari 2007, 19:56
Geen Martin bezitters hier die hun gitaar onderhouden ????

duckman
11 februari 2007, 21:49
ik gebruik al meer dan 5 jaar lemonoil op mijn D-15.

Tot nu toe geen problemen mee.

Kim Wilson
11 februari 2007, 21:57
Mijn favoriete shoppy gebruikt.... olijfolie :chicken:
De pH en viscositeit van de veelgebruikte speciale middeltjes en olijfolie verschilt nauwelijks. Ik gebruik het ook, al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal met de speciale toetsolie.
Het grote verschil is voornamelijk de prijs. Omdat er "Speciaal voor je gitaar" o.i.d. op staat, zijn we bereid om ons een slag in de rondte te betalen. Terwijl er andere huis-, tuin- en keukenproducten zijn die minstens net zo goed zijn, maar slechts een fractie kosten.

Braindead
20 februari 2007, 16:18
Ik meen ook eens ooit ergens gelezen te hebben dat lemon oil wel voor licht en niet voor donker hout geschikt is (of andersom). Kon het daarna nergens meer terugvinden..