PDA

View Full Version : Strat alternatief bedraden, tips?



Ic3gl0vE
10 februari 2007, 19:12
Ik zat aan het volgende te denken voor mijn stratkloon:

Een 15k gfs lil killer bij de brug, midden- en hals element stock.
De lil killer heeft de mogelijkheid tot coil tap en dat leek me wel leuk. Zo'n vijfstandenschakelaar op een strat vind ik eigenlijk maar niks en ik wil liever een driestandenschakelaar gebruiken. Ik ben meer gewend aan een driestandenschakelaar en deze strat gaat mogelijk als backup dienen.

Kan ik dan het volgende doen of is dit totaal onhandig?
Schakelaar:
- Achterste stand lil killer
- Middelste stand lil killer met coil tap
- Voorste stand midden en hals element samen, zoals de vierde stand op een vijfstandenschakelaar zou zijn.
Potmeters:
1x volume
1x tone brugelement
1x tone midden- en halselement, maar eventueel sluit ik die potmeter niet aan en laat ik 'm alleen voor de sier zitten.

Zijn er nog dingen waar ik extra rekening mee moet houden in dit geval?

madman
10 februari 2007, 19:16
het zou moeten kunnen, mits de schakelaar het toelaat, en dat is bij de meeste driestanden schakelaars volgens mij niet het geval....

ik ga even googlen....

madman
10 februari 2007, 20:07
herstel; het zou wel moeten kunnen, post een schema voor je zodra ik m af heb...

Ic3gl0vE
10 februari 2007, 21:23
Ah dat zou echt geweldig zijn, bedankt!

madman
10 februari 2007, 21:49
ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij zou het zo precies moeten werken zoals je vroeg;
http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2/10/f_hsswiringm_1c444b0.jpg

de rode draad is je splitdraad, hoop dat je er wat aan hebt, laat het weten!

Ic3gl0vE
11 februari 2007, 15:43
Heel erg bedankt!! Ik zal je op de hoogte houden :)

Negative K3 fan
11 februari 2007, 16:08
met die schakeling mis je wel het geluid van alleen het nek element en dat is toch wel een van de sounds waar je een strat voor haalt! ik zou daar nog ff over nadenken maarten.

Ic3gl0vE
12 februari 2007, 00:20
Daar heb je gelijk in. In dat geval zou ik het middenelement helemaal niet aansluiten, is ook nog een optie. Mis 'm toch niet waarschijnlijk.

madman
12 februari 2007, 09:01
je kunt ook een van de potmeters vervangen door een push-pull, en daarmee het midden-element aan en uitschakelen...

Kim Wilson
12 februari 2007, 09:04
Middenelement zou ik persoonlijk ook niet willen missen. Push-pull is IMO ook de mooiste optie.

G.G.
12 februari 2007, 17:18
Middenelement zou ik persoonlijk ook niet willen missen. Push-pull is IMO ook de mooiste optie.

Ik zou het brug en halselement aan de 3standenschakelaar hangen. Het middenelement hang je aan de onderste potmeter (waarvan TS in de beginpost zegt dat hij hem misschien helemaal niet aansluit) zodat je het middenelement bij kan draaien in alle 3 de standen.

De volumepot vervang je door een pushpull om het brug element te splitten.

Lekker veelzijdig en toch een 3 standenschakelaar.

Ic3gl0vE
13 februari 2007, 00:22
Klinkt wel ideaal, GG!

Ic3gl0vE
13 februari 2007, 00:54
Even nog voor ik bestel, weet iemand hier of ik de 3wayswitch van GFS in een stratslagplaat kan stoppen zonder problemen?

edit: mailtje van guitarfetish:

Yes it fits Strats- No we only ship them with tele tips

Het gaat mij er in eerste instantie om dat het past, een tipje van 50 cent kan ik altijd nog kopen.

Ik heb de lil killer 15K en een switch besteld... Nu maar afwachten! De lage stand van de dollar bevalt me in ieder geval goed :D

Ic3gl0vE
20 februari 2007, 20:08
Laten we het erop houden dat GFS een foutje in mijn voordeel heeft gemaakt met mijn bestelling :D.

Ik heb nu 3x lil killer met een 3way switch, 1tone voor de brug, 1 tone voor de hals, en een volumeknop. Geen coiltap, misschien bouw ik dat later nog in met een miniswitch. In ieder geval moet ik de output van mijn stratje vervangen want die is niet meer goed.

Iedereen bedankt voor de adviezen!