PDA

View Full Version : Buizen noob zoekt hulp bij keuze



Hoagiex
10 februari 2007, 19:03
Ik ben altijd tevreden geweest met mijn Line 6 flextone II halfstack, maar het is nu tijd om over te stappen naar een mooie warme buizenbak.

Mijn oog is gevallen op de volgende modellen:
- Mesa dual rect.
- Engl savage (120 of SE)
- Engl invader

Ik speel op een EB/MM jp6. Het geluid dat ik zoek in een amp is een combo van een strak 'Metallica-black album' scheur geluid, met de mogelijkheid om een mooie warme volle lead a la 'dream theater' neer te zetten. Voor een cab zit ik te denken aan een mesa of engl met v30's (afhankelijk van de amp keuze)

Hebben jullie tips over/kennis van de boven genoemde amps en wat denken jullie dat het beste is om het geluid at ik zoek te benaderen.

ps. ik weet dat de beste oplossing 'gaan proberen' is... maar helaas zijn er weinig winkels in de buurt die deze amps alle drie hebben.

robert-gitarist
10 februari 2007, 19:33
Hmm het zijn alle 3 aardige verschillende versterkers..
Met ENGL heb ik geen ervaring.Althans de ENGL's die je in je rijtje hebt staan.Recto wel maar ja wat kan ik dar van zeggen?Gewoon geweldige bakken.Loodzwaar maar goed,welke buizenmonster niet? ;) Ik vind Mesa persoonlijk helemaal geweldig.Daar kun je absoluut wel een black album scheur uit halen.En zoals ik al zei,met de ENGL's heb ik geen ervaring maar ENGL kennende zul je daar ook een hele vette gain uit kunnen halen ;)

SimonS
10 februari 2007, 19:43
Mesa Mark IV ?

LP_CL
11 februari 2007, 11:40
Spaar een hoop geld uit door de Peavey 5150 of 6505 te testen. Daar haal je zoveel scheur uit als je maar wil. En ze kosten maar 1000EUR (head)

jw009
11 februari 2007, 12:30
Koch Powertone II !!! Veel mooier clean en crunch dan een recto, en ongeveer vergelijkbare distortion. Per kanaal een solo volume wat toch extra handig is.

Test hem maar eens met een Bogner 4x12 en je staat versteld

AART
11 februari 2007, 12:38
Black Album sound: Mark IV
Dream Theater(IaW) sound: Mark IV


Lijkt me de keuze ook niet zo moeilijk.

Waar woon je btw? Kunnen we je zeggen waar je ze kan testen.

Jan-Willem
11 februari 2007, 17:28
Persoonlijk vind ik Mesa Boogie 3x niks, heb er een aantal geprobeerd maar vind ze maar dun klinken, te weinig ballen naar mijn mening.

Mesa Boogie overal wel en wat Engl betreft, die invader heb ik ook meerdere malen zien staan alleen de Savage niet geloof ik.

Je zou bij een Feedback kunnen kijken of de beste tip natuurlijk de Juxebox in Boekel waar je met je voorkeur amps ook de degens kunt kruizen met andere amps (Diezel, Bogner, Soldano, VHT, Brunneti en weet ik het wat).

Wil je hem nieuw of tweede hands kopen (wat ook erg veel geld scheelt natuurlijk)

AART
11 februari 2007, 18:12
M/B dun?

Welke heb je geprobeert dan? Want een mesa die dun klinkt vind ik vrij apart.

Jan-Willem
11 februari 2007, 18:30
ik heb de Duel Recterfire en de Stilleto en beide had ik wel wat bijzonder van verwacht omdat Mesa Boogie altijd zo'n grote naam heeft.

Maar ik vond ze maar matig, weinig bijzonder en de distortion had voor mijn gevoel niet veel ballen (dun). Vooral omdat ik ze naast vrij veel andere versterkers had gezet zoals Diezel (herbert, Einstein), Koch (powertone 2), VHT (Ultra-lead), Engl (Powerball)

AART
11 februari 2007, 21:22
ik heb de Duel Recterfire en de Stilleto en beide had ik wel wat bijzonder van verwacht omdat Mesa Boogie altijd zo'n grote naam heeft.

Maar ik vond ze maar matig, weinig bijzonder en de distortion had voor mijn gevoel niet veel ballen (dun). Vooral omdat ik ze naast vrij veel andere versterkers had gezet zoals Diezel (herbert, Einstein), Koch (powertone 2), VHT (Ultra-lead), Engl (Powerball)


Rectrumfriers kunnen best grommen hoor, mits je ze goed instelt.
Maar Mark IV's zijn echt heel anders dan rectifiers, totaal andere sound.

Hoagiex
12 februari 2007, 00:11
Black Album sound: Mark IV
Dream Theater(IaW) sound: Mark IV


Lijkt me de keuze ook niet zo moeilijk.

Waar woon je btw? Kunnen we je zeggen waar je ze kan testen.

Ik woon in utrecht.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit over een mark IV heb gespeeld.... misschien ook maar aan de optie lijst toevoegen als hij klinkt zoals jij zegt.

Chris Winsemius
12 februari 2007, 00:24
M/B dun?

Welke heb je geprobeert dan? Want een mesa die dun klinkt vind ik vrij apart.

De meeste Boogies zijn standaard zeer koud gebiased dus in ieder geval qua eindbuizen "dunner" dan normaal/wat mogelijk is hoewel de pre-amp-voicing meestal zeer "mid-heavy" is...

AART
12 februari 2007, 17:36
De meeste Boogies zijn standaard zeer koud gebiased dus in ieder geval qua eindbuizen "dunner" dan normaal/wat mogelijk is hoewel de pre-amp-voicing meestal zeer "mid-heavy" is...


Weet je, grappig dat je erover begint.
Ik heb 2 Mk 4's gehad, een bias modded en een stock.
Ik heb ze met Orpheo naast elkaar gehad, en het maakt echt geen zak uit, dat fixed bias verhaltje over MB klopt niet helemaal.
Peavey is standaard idd erg koud gebiassed, maar MB is heel goed afgestelt hoor standaard.

De bias mod Mk 4 heb ik nog en ik zit eraan te denken dat weer stock te laten maken omdat je dan makkelijker de eindbuizen kan verwisselen.

AART
12 februari 2007, 17:38
Ik woon in utrecht.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit over een mark IV heb gespeeld.... misschien ook maar aan de optie lijst toevoegen als hij klinkt zoals jij zegt.

Nouja, of ie goed klinkt is een kwestie van smaak, maar je noemt twee voorbeelden die beiden de Mark IV gebruiken.

Mark IV testen is wel even zoeken denk ik. Misschien moet je mar eens wat winkels afbellen in je regio om te kijken of er een staat.
Anders kan je voerman ook altijd even een mailtje sturen of bellen.

Af en toe staat er ook eentje op MP of gitaarmarkt, en dat scheelt je wel een flinke slok op een borrel(nieuw: 2800 in Dld, 2ehands 1400-1800).

Hoagiex
12 februari 2007, 17:57
- Wat voor cab raden jullie aan bij een Mark IV?
- Heeft de Mark IV nog wat output hulp nodig (maar 85 watt..) in de vorm van de extra rack-amp of iets dergelijks?

SimonS
12 februari 2007, 18:01
- Heeft de Mark IV nog wat output hulp nodig (maar 85 watt..) in de vorm van de extra rack-amp of iets dergelijks?
hoezo, van plan om in de ArenA te gaan spelen zonder PA ofzo?

AART
12 februari 2007, 19:32
- Wat voor cab raden jullie aan bij een Mark IV?
- Heeft de Mark IV nog wat output hulp nodig (maar 85 watt..) in de vorm van de extra rack-amp of iets dergelijks?


Haha, die "schamele" 85 Watts bliezen mijn 120 W 5150 en 100 W marshall echt naar timboektoe.

Mesa's zijn gewoon verschrikkelijk luid.
Mocht je in de ArenA willen spelen zonder PA kan je altijd nog een Coliseum 300 poweramp erbij nemen. Maar die 2 x 200 W met 10 speakerkastaansluitingen heb je denk ik echt niet nodig. :P

Ik heb al 1,5 jaar een Mark IV nu en ik heb hem nooit boven de master en ouput op 3 gehad.

Hoagiex
12 februari 2007, 19:37
hoezo, van plan om in de ArenA te gaan spelen zonder PA ofzo?

Hehe ... nee ik ging gewoon even op het wattage af ....

Ik heb zelf een flextone II HD .. maar die 200 watt komt nog wel eens iets te kort.

Maar wat was jullie tip voor het cabinet bij een Mark IV?

Hoagiex
14 februari 2007, 16:29
....en hebben jullie btw wat sound samples ergens rondslingeren van een Mark IV (liefst met een cab met V30's en een gitaar met DiMarzio's).