PDA

View Full Version : Blackmore Effecten (MXR Blue Box?)



artnaz
10 februari 2007, 16:54
Fan als altijd van Ritchie Blackmore, vind ik ook zijn sound hemels. Maar er is zo weinig te vinden over de effecten die hij gebruikt...:( Een aantal alternatieven heb ik al, maar sommige dingen weet ik nog steeds niet.

- Aiwa Tape Deck (mijn Carl Martin Delayla XL volstaat voorlopig)
- Moog Taurus (geen idee of er iets dergelijks te krijgen is?)
- Hornby Skewes Treble Booster (heb zelf een Treble Booster gebouwd)
- Flanger, geen idee welke. http://youtube.com/watch?v=7_qWf4ld4uw + http://www.youtube.com/watch?v=PNunNoReJXM (zelf gebruik ik een MXR M117)
- Octaver? http://youtube.com/watch?v=qcOCMuj7SWQ Zoals op de video vind ik het top klinken. Is dat een één of andere Octaver? Ik dacht zelf dat een MXR Blue Box wel in de buurt komt. Iemand ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor alle aanvullingen/verbeteringen! En graag ook jullie inbreng om de sound van de "Octaver"-video te krijgen en wat jullie van de MXR Blue Box vinden.

Speeddemon
10 februari 2007, 17:11
De MXR blue box is fuzz + octave, en pas na 1974 gebouwd, dus ik weet niet of Blackmore die toen al gebruikte.

artnaz
10 februari 2007, 17:13
Zou zo kunnen. Maar doet die Blue Box ongeveer hetzelfde als op dat filmpje?

zoon van Piet
10 februari 2007, 17:20
Kweenie wat het is, maar in ieder geval GEEN bluebox. Hij heeft hier een apparaat waarmee hij dynamisch kan spelen - en dat is een verwijt dat niemand de bluebox ooit gemaakt heeft of zal maken.
Er lijken zowel een octaaf up als octaaf down ( misschien zelfs 2) in te zitten. Gezien de tijd - 1984 - is er volgens mij maar en apparaat dat dit destijds kon: de zwarte Pearl Octaver. Succes met zoeken, want die dingen zijn zzzeldzzzaam....
Maar mogelijk gebruikt hij een combinatie van octavia ( up) en Octaver (down).

De flanger deed me even denken aan de EH Electric Mistress...

Ook lekker belangrijk: Richie gebruikte stras met driestandenschakelaar, het middenelement was niet aangesloten, dus de standen waren: nek/nek+brug+brug....

artnaz
10 februari 2007, 17:32
Bedankt!


Kweenie wat het is, maar in ieder geval GEEN bluebox. Hij heeft hier een apparaat waarmee hij dynamisch kan spelen - en dat is een verwijt dat niemand de bluebox ooit gemaakt heeft of zal maken.

Ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat je met de Blue Box niet dynamisch kan spelen? En een Blue Box zou dus niet hetzelfde resultaat geven?


Ook lekker belangrijk: Richie gebruikte stras met driestandenschakelaar, het middenelement was niet aangesloten, dus de standen waren: nek/nek+brug+brug....

Ja, klopt. Maar je bedoelt neck/neck+brug/brug...;)

zoon van Piet
10 februari 2007, 17:37
Bedankt!



Ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat je met de Blue Box niet dynamisch kan spelen? En een Blue Box zou dus niet hetzelfde resultaat geven?

de bluebox geeft immense dikke fuzz, twee octaven omlaag, eventueel vermengd met de originele toon die dan ook totaal verfuzzd is. Het klinkt een beetje als een ouwe Moog. Dit is octaaf up en down en redelijk clean.


Ja, klopt. Maar je bedoelt neck/neck+brug/brug...;)

Inderdaad. Foutje, bedankt!

Fuhgawz
10 februari 2007, 18:12
Nope dit is veeel te clean om een Blue Box te zijn. Daarbij trackt de Blue Box laaang niet zo goed als het pedaaltje hier.

Dirk_Hendrik
10 februari 2007, 18:34
De MXR blue box is fuzz + octave, en pas na 1974 gebouwd, dus ik weet niet of Blackmore die toen al gebruikte.


Dan lijkt me dat op een vidioo die in '84 is geschoten goed haalbaar ;)

Ik zou ook voor een cleanere octaver gaan kijken. Dod octoplus of Boss octave. Goed betaalbaar ook.

zoon van Piet
10 februari 2007, 18:44
In het intro dacht ik gelijk aan de boss octaver....maar er zit ook wat octave up in... en dat kan de boss niet.

Deze mega rare (http://cgi.ebay.com/MEGA-RARE-PEARL-OCTAVE-OC-07-with-box-MIJ-l1019_W0QQitemZ140082694026QQihZ004QQcategoryZ2266 9QQcmdZViewItem) knakker echter wel. Is nog heel eh.. goedkoop ook, gezien de prijzen die ik er eerder voor gezien heb en het bod dat ik ooit kreeg op de mijne...

robert-gitarist
10 februari 2007, 19:01
Heeft EH in die tijd toevallig ook geen octaver ofzo gehad?
Boss kan zowiezo niet want die maakte toen de tijd nog geen octavers tot zo ver ik weet.

artnaz
10 februari 2007, 19:15
Bedankt jongens! Ik vond het nogal fuzzy klinken, en die octave up was me ook niet opgevallen, vandaar dat ik aan de Blue Box dacht. Ik zal eens kijken of ik die Pearl OC-07 kan scoren. Wat zijn je bevindingen met het pedaal, Zoon van Piet?

Dirk_Hendrik
10 februari 2007, 19:33
Niet helemaal zoon van piet maar ik reageer toch ;)

1) Auw!! Ik heb zo'n ding gehad en em in een inruideal mee laten gaan. Als ik geweten had dat die dingen zo gewild waren had ik dat nooit gedaan)
2) De pearl octaver is schakeltechnisch bijna gelijk aan de Boss en de DOD octoplus... (nee, die jongens jatten niet van elkaar ) behalve dat er een stukje bij is geknutseld dat een octaaf omhoog genereert en voor geen meter werkt.

artnaz
10 februari 2007, 19:41
Dus je vond hem slechter dan een Boss of DOD? De reviewers op Harmony Central zijn er wel positief over (niet dat dat altijd veel zegt). Eéntje zegt idd dat die octave up niet echt een "octaaf omhoog" is maar wel voor een mooie extra ambiance zorgt...

zoon van Piet
10 februari 2007, 20:09
De pearl doet zeker niet onder voor boss -behalve dat apparaten van die zwarte pearl-serie enigszins een tikkie de neiging hebben om spontaan de geest te geven. Een exemplarisch, maar net iets te vaak voortkomend verschijnsel.

Het octaafje up vind ik dus juist heel geinig - of het helemaal goed werkt laat ik in het midden. In ieder geval doet de mijne dat behoorlijk. En we praten hier over 'clean' (haha) octave up, niet a la octavia.
er schijnt ook nog een modje te zijn om het nog wat extra te versterken... heb ik ooit op mn pc gehad...

er staat ook een OC-7 te koop op ebay duitsland, trouwens...

Dirk_Hendrik
10 februari 2007, 20:51
Dus je vond hem slechter dan een Boss of DOD?

Nee hoor. Minimale verschillen. Niet noemenswaardig daar bij alledrie dat bottom oktaafje zo synthetisch is dat het los sowieso al niet klinkt.
@ ZvP
Pearls hebben af en toe last van dramatisch slecht soldeerwerk. Kan mss je "de geest geven" ervaring verklaren.

artnaz
11 februari 2007, 11:46
Bedankt jongens. Ik zal hem proberen te winnen, ben ik zowiezo een ervaring rijker...;)

artnaz
20 februari 2007, 13:28
Ik heb de OC-07's gemist, maar er komt vast nog wel wat...

Wat ik me nou afvraag, is hoe je zo'n bandrecorder aan moet sluiten. Zoals Blackmore een Aiwa gebruikte voor de delay. Iemand ideeen/ervaringen? Want ik zie dat mijn vader een lading van die dingen heeft...;)

Chris Winsemius
20 februari 2007, 14:47
Ik dacht dat RB die Aiwa voornamelijk als preamp gebruikte.

artnaz
20 februari 2007, 14:50
Ja, maar hij haalde er dacht ik ook zijn echo's uit... Maar hoe sluit je zoiets aan?

zoon van Piet
21 februari 2007, 15:33
Lijkt me een hele opgave...
In de oerdagen van de electronica werden taperecorders wel eens ingezet om echo's te fabriceren. Charlie Watkins kreeg het idee voor zijn WEM Copycat nadt hij hoorde hoe ene Marino Marini tijdens zijn optredens echo's maakte met behulp van twee taperecorders.
Later wist Robert Fripp met een dergelijke opzet zijn beroemde Frippertronics (http://en.wikipedia.org/wiki/Frippertronics) vorm te geven.

Ik heb het vroeger wel eens horen gebeuren, volgens mij was het een kwestie van de playback-kop weer terugkoppelen aan de ingang. Als je dan gebruik maakt van een eeuwigdurende loop heb je een erg onbeholpen oerversie van een bandecho...
Ik heb idd ook weleens ergens gelezen dat Blackmore ooit een bandrecorder gebruikte , als preamp. Het lijkt me stug dat hij in de seventies - het tapeechotijdperk- nog tourde met zo'n ding als echoapparaat....

vulvasonic
21 februari 2007, 16:46
Ik heb idd ook weleens ergens gelezen dat Blackmore ooit een bandrecorder gebruikte , als preamp. Het lijkt me stug dat hij in de seventies - het tapeechotijdperk- nog tourde met zo'n ding als echoapparaat....

Ik heb in de jaren 80 ook nog een Dynachord bandecho gebruikt om mijn solo's te boosten en dat werkte als een tet!
Helaas is dat ding bij iemand terecht gekomen die 'm wel even zou fixen, waarna ik 'm nooit meer terug heb gezien. Maar het was echt een geweldig mooi geluid wat er uit kwam. En ja, ik gebruikte 'm dus als boost, niet voor de echo.

artnaz
25 februari 2007, 23:36
Ik heb dus een prachtige Akai bandrecorder hier staan, en kan niet wachten om het uit te proberen... Kan iemand helpen met de aansluitingen?
Ik heb het vroeger wel eens horen gebeuren, volgens mij was het een kwestie van de playback-kop weer terugkoppelen aan de ingang. Als je dan gebruik maakt van een eeuwigdurende loop heb je een erg onbeholpen oerversie van een bandecho...Euh... Sorry, maar zou je het nog een keer (concreter) uit kunnen leggen...:(?

zoon van Piet
26 februari 2007, 15:19
tja, kut, het is 20 jaar geleden dat ik dat meemaakte - en toen deed ik het niet eens zelf...
Maar bandrecorders hebben drie koppen: opname-, weergave- en wiskop. Je neemt op via de opnamekop en speelt bijna gelijktijdig weer af via de weergavekop. Als ik me goed herinner zit er een schakelaartje op zo'n recorder, waarmee je dat eigenlijk hoort te kunnne voorkomen ( maar dat je nu misbruikt om die echo te kunnen horen). Maar hoe heette die fukking schakelaar ook weer...?

Andere optie is een loop te maken, een kort stukje tape dat via een of beide spoelen weer teruggevoerd wordt naar de weergavekop. het ingespeelde signaal komt afhankelijk van de lengte van de loop terug.

Zo duidelijk? Nee he? Ik weet het ook niet meer.

artnaz
26 februari 2007, 15:27
Hmm... Ik snap nu wel wat de bedoeling is. Zal straks maar eens gaan klooien... In ieder geval bedankt! :)

artnaz
1 april 2007, 21:23
Goed, ik heb nog niet met de bandrecorder gerotzooid...

Maar ik heb wel de Pearl Octaver. Ik moet zeggen dat hij vies tegenvalt! Zoals D_H dat zegt: klinkt erg synthetisch. Mist alle dynamiek en karakter van je toon. En die octave-up werkt inderdaad voor geen meter, is gewoon je normale signaal, maar dan lelijker. Alhoewel hij toch voor dat beetje extra zorgt. Maargoed, die octave down's vind ik eigenlijk best lelijk. Vibrato, overdrive, of wat je ook doet, die octave reageren er niet op. Zou dat nou ook met de Boss'en zijn?

Speeddemon
1 april 2007, 21:25
Ik vind de Boss OC-2 wel lachen, ga je bijna instant stoner/black sabbath achtige shit van spelen. Tracking kan beter, maar met een compressor ervoor gaat 't wel. Uiteraard geen akkoorden mee willen spelen.

zoon van Piet
2 april 2007, 08:48
jammer dat ie tegenvalt. maar het wil weleens schelen als je m goed aanstuurt. Compressor kan helpen, idd. Maar de beste manier om een octaver aan te sturen is via het halselement met de toonknop dicht. Dan heeft het ding de minste moeite om je noten zuiver te zien en om te zetten.
Ik denk dat een andere octaver je geen uitkomst biedt, ze klinken allemaal bijna hetzelfde. Een modernere okkie zou misschein beter werken, maar is geen alternatief omdat je sounds van vroeger wilt doen herleven...

Ik denk dat je wat meer moet experimenteren. Hij gebruikt het ook en die octaver van hem klinkt in wezen net zo kut als die van jou - alleen klinkt d'n Black misschien uit zichzelf beter (Sorry!) dan jij...

artnaz
2 april 2007, 14:43
alleen klinkt d'n Black misschien uit zichzelf beter (Sorry!) dan jij...Wat? Hoe durf je?!

:seriousf:


Compressor kan helpen, idd. Maar de beste manier om een octaver aan te sturen is via het halselement met de toonknop dicht. Dan heeft het ding de minste moeite om je noten zuiver te zien en om te zetten.
Ik heb momenteel geen compressor om dat te testen. Ook in de loop hangen dan? Maar met halselement plus toonknop dicht klinkt hij inderdaad wel lekker. Normaal haal ik die toonknop niet lager dan ca 6, maar zo klinkt het echt goed!

Ach, ik houd hem nog wel een tijdje. Het is ook niet zo dat ik hem onbruikbaar vind, maar ik had toch wat meer verwacht. En het blijft cool...:coolest:

Straks Ritchie even bellen hoe hij dat precies deed...