PDA

View Full Version : jazz



Pee
30 december 2002, 12:58
om wat inspiratie op te doen en wat nieuwe artiesten enzo te leren kennen wil ik voor het eerst me wat verdiepen in Jazz.
Naar welke artiesten zou ik kunnen luisteren? Welke sites zijn interessant (lessen)? Hebben jullie nog tips?

kom liever niet af met lessen volgen of boeken kopen want ik heb echt geen geld meer.

moretel
30 december 2002, 13:51
Er is al het een en ander aan topics over jazz, nog vrij recent met links naar jazz sites, ff zoeken.

Pee
31 december 2002, 09:48
ik heb alles gelezen en veel bijgeleerd, maar ik heb nog twee vraagjes:

- kan iemand mij het concept van de 'jazz standards' uitleggen? (waarom, wat, waarvoor,...)

- ik heb gelezen dat de ii - V7 progressie veel wordt gebruikt in jazz. Is dit vergelijkbaar met de I - IV - V van de blues? en zoja is dit ook 12 maten?
en ik heb ook gelezen dat na die ii - V7 een I komt???? verklaringen aub?

jpb
31 december 2002, 10:26
Op 2002-12-31 09:48, schreef Pee:
ik heb alles gelezen en veel bijgeleerd, maar ik heb nog twee vraagjes:

- kan iemand mij het concept van de 'jazz standards' uitleggen? (waarom, wat, waarvoor,...)

- ik heb gelezen dat de ii - V7 progressie veel wordt gebruikt in jazz. Is dit vergelijkbaar met de I - IV - V van de blues? en zoja is dit ook 12 maten?
en ik heb ook gelezen dat na die ii - V7 een I komt???? verklaringen aub?


Met Standards worden bekende, oudere nummers bedoeld. Toen de bebop ontstond (~1940)gebruikten de heren bekende songs uit de bekende musicals/films en van de 'dance-bands' uit de jaren 30 als uitgangspunt voor de vernieuwing. Zelfs de meest lullige composities als 'tea for two' werden, bv door Thelonious Monk, in een volledig nieuw jasje gestoken. Dat bleef nog ~20 jaar zo. Sonny Rollins' 'Surrey with the fringe on top' uit de musical Oklahoma is nauwelijks meer te herkennen. Coltrane speelde zelfs 'My favourite things' uit 'The Sound of Music'.
Nieuwere, echte jazz composities uit de jaren 50, 60 (en 70) worden overigens ook wel standards genoemd, omdat ze nog vaak gespeeld worden (Giant Steps-Coltrane; All Blues-Miles Davis; etc etc).

De II-V-I wordt inderdaad veel gebruikt in jazz, maar eigenlijk ook in klassieke muziek.

Jouw blues I-IV-V begrijp ik niet helemaal. Blues zijn eigenlijk drie V accoorden (b.v. A7-D7-E7) waarbij het niet-diatonische karakter (itt bij II-V-I) juist de specifieke "blues-feel" oplevert.
Bij complexere blues-schema's kun je overigens wel degenlijk II-V-I's tegenkomen.

Nog wat titels van goede jazzgitaar-albums:
Was Montgomery: "The incredible jazzguitar...."; "Full House"; "Smoking at the Half Note"
Kenny Burrell: "All night long"; "Two Guitars" (met Jimmy Raney)
Rene Thomas: "Guitar Groove"
Grant Green: "Idle Moments"
Allemaal jaren 50 en 60, maar daar ligt de basis van de jazz-gitaar. succes

Pee
31 december 2002, 12:41
onder het I IV V schema versta ik het volgende:

|-I--|-I--|-I-|-I-|
|-IV-|-VI-|-I-|-I-|
|-V--|-VI-|-I-|-V-|

dan heb je ook nog de 8 maten enzo...

en hoe zit dat dan bij jazz?

|-ii-|-ii-|-ii-|-ii-|
|-V7-|-V7-|-ii-|-ii-|
|-I--|-V7-|-ii-|-I--|

zoiets?

jpb
31 december 2002, 21:26
Op 2002-12-31 12:41, schreef Pee:
onder het I IV V schema versta ik het volgende:

|-I--|-I--|-I-|-I-|
|-IV-|-VI-|-I-|-I-|
|-V--|-VI-|-I-|-V-|

dan heb je ook nog de 8 maten enzo...

en hoe zit dat dan bij jazz?

|-ii-|-ii-|-ii-|-ii-|
|-V7-|-V7-|-ii-|-ii-|
|-I--|-V7-|-ii-|-I--|

zoiets?


Wat ik overde blues zei klopt inderdaad niet helemaal. Blues bestaat zoals je laat zien uit I-IV-V, maar ze hebben alle drie de V-vorm (dus dom. septiem). Met de pentatonische toonladder blijf je dan binnen de accoorden.

Het tweede schema begrijp ik niet zo goed. Kun je er toevoegingen bij doen? ii=II?
In principe is een jazz-blues hetzelfde als een gewone blues, maar met toevoegingen en tussenaccoorden.

Pee
1 januari 2003, 10:57
ik dacht dat je gewoon die ii - V7 - I progressie kon gebruiken zoals in de blues.

maar er zijn dus zeer veel gebruikte progressies? en hoe weet ik welke akkkoorden ik kan toevoegen? en wat is dan de standaard?? kan iemand mijn, zonder rekening te houden met alles wat ik al gezegd heb, iets uitleggen over progressies??

en ik heb dat gevonden?
|-I7--|-IV7-|-I7-|-I7--|
|-IV7-|-IV7-|-I7-|-VI7-|
|-iim7|-V7--|-I7-|-V7--|

Shay
2 januari 2003, 21:50
luister naar George Benson


ik heb overigens wel wat jazzy akkoorden reeksjes voor jullie .. zet maar ff ewen berichtje ofzo

jpb
2 januari 2003, 23:20
Op 2003-01-01 10:57, schreef Pee:
ik dacht dat je gewoon die ii - V7 - I progressie kon gebruiken zoals in de blues.

maar er zijn dus zeer veel gebruikte progressies? en hoe weet ik welke akkkoorden ik kan toevoegen? en wat is dan de standaard?? kan iemand mijn, zonder rekening te houden met alles wat ik al gezegd heb, iets uitleggen over progressies??

en ik heb dat gevonden?
|-I7--|-IV7-|-I7-|-I7--|
|-IV7-|-IV7-|-I7-|-VI7-|
|-iim7|-V7--|-I7-|-V7--|



Ik weet niet precies of ik je begrijp, maar goed, mischien heb je hier wat aan:

De II-V-I wordt inderdaad veel in jazz gebruikt (eigenlijk in alle muziek), maar is niet altijd als zodanig herkenbaar. Soms is er alleen de II-V's, zoals bv in /Am7---/D7---/Gm7---/C7---/. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van diatonische substituties, bv een I wordt dan I6/9; Imaj13. En ook niet-diatonische substituties komen voor; eigenlijk 'andere' accoorden die mooi als overgang of 'apart' klinken (bv tritonus-verwant). Dit laatste gaat zover dat het soms moeilijk is om de basis-opbouw v/e song te achterhalen. Verder veranderen jazz-composities soms middenin van toonsoort waardoor het hele verhaal anders wordt, ook al staat het nummer dan wel gewoon in, bv, 'C'.

Pee
3 januari 2003, 10:55
en wat is diatonisch??

Shay
3 januari 2003, 11:38
Jah,


wat is diatonisch ??? sjeez

ColtraneMatrix
4 januari 2003, 10:31
met "diatonisch" wilt men zeggen dat men alleen noten gebruikt uit de "key".. dus zoals eerder werd vermeld is een diatonische substitutie in C.. een substitutie met de noten van Cmaj

voorjazz moet je niet enkel naar gitaristen luisteren, maar best ook naar andere instrumenten.

Gitaristen: Pat Metheny, Kurt Rosenwinkel, Bireli Lagrene, Luc Sylvain, Scott Henderson, John Scofield, Pat Martino, Frank Gambale, Mike Stern, Allan Holdsworth
Pianisten: Chick Corea, Art Tatum
Sax: John Coltrane(!!!), Miles Davis, Charlie Parker, Michael Brecker, David Sanborn, Lee Konitz, en zovele anderen

Luisteren is ZOOO belangrijk in jazz. Ook het volgen van de akkoorden is wat de goede jazzgitaristen onderscheidt van de minderen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ColtraneMatrix op 2003-01-04 10:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ColtraneMatrix op 2003-01-04 10:32 ]</font>

jpb
5 januari 2003, 12:04
Op 2003-01-04 10:31, schreef ColtraneMatrix:
...voorjazz moet je niet enkel naar gitaristen luisteren, maar best ook naar andere instrumenten.....
......Luisteren is ZOOO belangrijk in jazz.....


Helemaal mee eens.
"Moonlight in Vermont" van Harry Edison &amp; Ben Webster (American Jazz &amp; Blues History Vol. 6) had ik vanmorgen opstaan. Een kant blues, en een kant standards, ook nog met Herb Ellis (?) op gitaar. Een perfecte plaat om de beginselen van de jazz-blues te leren; vooral goed om mee te spelen. Mischien vindt je dit wat ouderwets klinken, maar vergeet dan niet dat dit soort muzikanten mede de basis vormden voor ongeveer alle latere jazz, en de meeste moderne jazz-muzikanten deze albums echt wel in hun platenrek hebben staan.......

Coltrane enzo is natuurlijk mooi, maar zijn harm. conceptie is nogal complex; ik zou daar zelf van schrikken wanneer is het voor het eerst zou horen. Wil je toch iets van hem, dan zijn "Soultrane" "Blue Train" "Setting the Pace", en (met Davis) "Kind of Blue" en "Workin"/"Steaming" aanraders. Zijn latere werk is vooral voor wat meer getrainde oren (zoals die van mij...hehe).

ColtraneMatrix
5 januari 2003, 19:30
hehe :smile:

wat denk je van Equinox? Naïma? zo'n mooie balade!

luisteren naar drummers kan ook belangrijk zijn (Vinnie Colaiuta, Billy Cobham, Dennis Chambers, Chad Wackerman, Steve Smith, Virgil Donati, ...)

jazz = spelen met RITME(en noten natuurlijk)

hoofd
5 januari 2003, 20:04
Tsja, nu het hier dan toch over jazz spelen gaat, heb ik een vraagje. Wat zijn goede jazzstandards voor een beginner? Beetje herkenbaar en leuk om te spelen, en wat ik dan zeg maar kan spelen tijdens het toelatingsexamen voor een jazzopleiding.

Graag ook met de akkoorden (of waar ik die akkoorden kan vinden) en voorbeelden van artiesten die ze spelen erbij, dat maakt het een en ander wat makkelijker :smile:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-01-05 20:07 ]</font>

jpb
5 januari 2003, 21:06
Op 2003-01-05 19:30, schreef ColtraneMatrix:
[...]wat denk je van Equinox? Naïma? zo'n mooie balade![...]


Of Lonnie's Lament? Central Parc West? Lush Life?
Of een beetje wilder (zei ik beetje???): Traneing In (niet album, maar live, Europa-1962)?
Is allemaal mooi....
Maar juist die langzame Coltrane-nummers lijken me bijzonder moeilijk op gitaar..

ColtraneMatrix
6 januari 2003, 16:24
Op 2003-01-05 20:04, schreef mtlhead:
Tsja, nu het hier dan toch over jazz spelen gaat, heb ik een vraagje. Wat zijn goede jazzstandards voor een beginner? Beetje herkenbaar en leuk om te spelen, en wat ik dan zeg maar kan spelen tijdens het toelatingsexamen voor een jazzopleiding.

Graag ook met de akkoorden (of waar ik die akkoorden kan vinden) en voorbeelden van artiesten die ze spelen erbij, dat maakt het een en ander wat makkelijker &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-01-05 20:07 ]</font>


op deze pagina
http://mapage.noos.fr/realbook/index_a-f.htm vind je een groot deel van het realbook terug (verzameling van standards).. hier haal je de akkoorden al (de artiest staat er bij)

enkele simpelere standards (versta me niet verkeerd.. ook jazzmonsters spelen hier graag over)

- All Of Me
- Autumn Leaves
- How High To The Moon

enkele John Coltrane en Charlie Parker standards bevatten grotendeels de standaard II V I progressie. Die moet je hebben om te starten!

gertdm
15 januari 2003, 11:20
Lee Ritenour is ook een gitarist om naar te luisteren. Veel eigen composities maar ook bewerkte standards.

Butcher
4 februari 2003, 20:28
Aan alle beginnende jazz gitaristen:

TAKE IT EASY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Neem jezelf niet te serieus. Vergeet niet dat alle (ALLE) jazz gitaristen niet met jazz begonnen zijn. In de meeste gevallen was dat blues. Scott Henderson, Mike Stern, Scofield, noem ze maar op.

Een student van me wilde jazz gaan doen. Ze kon al een potje blues blues spelen, was een Zeppelin fan etc etc. Komt ze aanzetten met een Miles Davis CD, en vraagt of ik haar dit en dat nummer kan leren. Hell No!!!!!

Leer effe wat Zeppelin zooi, Physical Graffiti heeft killer jazz-progressies, leer wat Brain Setzer. Op deze manier leer je jazzy zooi in een rock-n-roll context, waardoor het wat meer down to earth is, en hierdoor is het wat makkelijker, omdat je jazzy dingetjes doet in een gebied waarin je al bekend bent, zodat je niet iets volslagen nieuws en onbekends aan 't doen bent.

Veel plezier.

moretel
4 februari 2003, 22:44
Ik ben gestart met een boek Jazz voor de rock gitarist en ga sindsdien elke keer een stapje verder.
Op mijn 65 ste ofzo verkoop ik al mijn elektriek en koop zo'n mooie Jazz gitaar, nog 25 jaar te gaan en ik doe het rustig aan, voorlopig wat blues opleuken met jazz accoorden en theorie etc.

Leuke tip van Led Zeppelin, die lp's heb ik in het verleden grijs gedraaid maar nooit nummers van gespeeld, ga ik eens verandering in brengen.

hoofd
4 februari 2003, 23:13
Ik kan het begin pingeltje van Stairway to Heaven en de mainriff van Kashmir :grin:!

Butcher
5 februari 2003, 02:07
Een paar Zep voorbeelden:
accoorden:
Fm7 - Bdim - Cm7 - C#dim (brug in Wanton Song)

A - D#dim - Em7 - Dmaj7 - Cmaj7 (Ten Years Gone)

En de solo in The Rover is ideaal om jazzy phrasing te leren.

Wat Setzer betreft, een hele hoop Rockabilly heeft Bebop invloeden, en arpeggios, passing tones, noem het maar op.

Butcher
5 februari 2003, 02:07
Een paar Zep voorbeelden:
accoorden:
Fm7 - Bdim - Cm7 - C#dim (brug in Wanton Song)

A - D#dim - Em7 - Dmaj7 - Cmaj7 (Ten Years Gone)

En de solo in The Rover is ideaal om jazzy phrasing te leren.

Wat Setzer betreft, een hele hoop Rockabilly heeft Bebop invloeden, en arpeggios, passing tones, noem het maar op.

lau
11 februari 2003, 22:24
"ter leering ende vermaeck"

leuke instructieve site
http://www.visionmusic.com
zo kan het dus ook.
meespelen over standards?
http://www.visionmusic.com/jamtracks.html
Ook die link naar 'het realbook'
http://mapage.noos.fr/realbook/index_a-f.htm
is 'n goeie en kende ik niet.
waarvoor dank.
'Comping' 'n boek van Ron Anthony
met voorwoord van Joe Pass
ooit ('80er jaren) verschenen bij Hall Leonard Press
http://www.ronanthonyjazz.com
bevat ook geweldig materiaal.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lau op 2003-02-11 23:10 ]</font>

burt
13 februari 2003, 05:59
Luister naar Sting! Da's meer een algemene tip dan een jazz-tip, maar desalniettemin...

Niet dat ik zo'n Dominic Miller fan ben hoor, maar Sting heeft wel begrepen hoe je Jazz-muziek integreert met pop. Trouwens Sting z'n bootlegs en B-sides zijn een heel stuk jazzier dan het spul waar hij op z'n albums mee voor de dag komt.

Zoek eens met een P2P proggie op wat hij met 'Ain't No Sunshine' heeft gedaan (al dan niet met David Sanborn), of wat hij zoal uitspookte voor de Leaving Las Vegas OST. Erg vet!

En wat betreft mijn favoriete standard... ik denk toch Summertime, ten eerste omdattie in e mineur is (je bent toch gitarist he...), en ten tweede omdat je zo veel met die accoorden kan doen. Ten derde trouwens omdat er zo'n heerlijke niets-zeggende text bij zit, en ten vierde omdat er ontzettend veel coole muzikanten zijn die er echt bizarre shit mee hebben gedaan (Al Jarreau!!)

moretel
13 februari 2003, 19:41
Op 2003-02-11 22:24, schreef lau:
"ter leering ende vermaeck"
http://www.visionmusic.com


Leuke site, zonder lid te worden leuke stukjes vanaf te halen.

Er staat trouwens ook een leuke test op.