PDA

View Full Version : Pimp mijn Hufter



Tupelo
10 februari 2007, 16:45
De vraag leent of dit vooralsnog niet in het acoustische gitaren topic thuis hoort maar wat..

Na lange tijd gezeverd te hebben over plannen mijn Höfner elektrisch te maken ben ik vandaag daadwerkelijk zover gekomen het ding naar de gitaarbouwer te brengen. (Luthiers in Den Bosch). Een blije gitaarbouwer gezien, mijn Höffie verkeerd namelijk in uitmuntende staat, dat stemde de man blij! Het is een soort conserve, een tijdscapsule.

We hebben het over een schoonheid van dit type (alleen dan met fatsoenlijke brug).
http://i76.photobucket.com/albums/j25/Tupelo1011/53968051.jpg

Wat er gaat gebeuren.

De toets loopt vanaf de 14e fret ietwat op.
Jammer voor de bespeelbaarheid, juist vanwege de bereikbaarheid van de hogere frets.
(De hals komt de body pas binnen op de 15e fret zonder een knots hout daaronder).
Ze gaan de toets ietwat vlakken, en er wordt refret.

In de tussentijd bestel ik deze:

http://i76.photobucket.com/albums/j25/Tupelo1011/neck_mount_jazz_guitar_pickup_b2980.jpg

Een Kent Armstrong.
Nog even nagedacht over een Benedetto of Shadow Attilla Zoller, maar dat leek me over de top.
Kent Armstrong krijgt goede reviews en is aanzienlijk goedkoper.
Enfin, die komt erop.

Er wordt een slagplaatje gemaakt zodat het origineel onbeschadigd blijft.
Op het slagplaatje worden toon & volumeregeling gemonteerd.
Kabels gaan door de F-sleuf naarbinnen en de inputjack komt aan onderzijde, daar waar je je gitaarband bevestigd.

Daarna wordt die afgesteld met nikkelwound 011's.

Volgende stap is dat ik mijn FBT Solid State - super duper clean - amp laat opknappen.
Wellicht dat ik mezelf daar binnenkort mee bij Chris Winsensius meld.
Nieuwe 15 inch Jensen Speaker staat op de agenda, wat speakerdoek en nieuwe knopjes, of eigenlijk, knopjes..

En dan ben ik klaar om thuis loud & clean te jazzuhhhh! :cool:

Squier4ever
10 februari 2007, 17:05
nice, mooi gitaartje...

pick
10 februari 2007, 17:10
Luthiers Gitaren in Den Bosch RULED.
Echt een goede gitaarbouwer, kan alles voor elkaar krijgen.
Erg betrouwbaar.

Tupelo
10 februari 2007, 17:14
Ja ik begin er ook vertrouwen in te krijgen.
Pun hier op het forum, een maat van me, heeft er een gitaar laten bouwen/assembleren en dat is positief uitgepakt.
Erg te spreken over dat ding, behalve dat het een lefty is. :sneaky:

Onlangs mijn Telesonic door ze laten afstellen en ook daar erg tevreden over.
Toch een stuk beter dan dat ik het zelf doe.
Kreeg mijn gitaar terug en het is gewoon voelbaar dat er aandacht en zorg aan besteed is.

En dit, hier ben ik erg benieuwd naar.
Ik verlang er in ieder geval al lange tijd naar.

Richwoodje
10 februari 2007, 17:14
poeh hee tuup, nou opeens actief doen ofzo?

klinkt als een tof idee trouwens!

niekb
10 februari 2007, 17:16
nice, mooie gitaren zijn dat.

Tupelo
10 februari 2007, 17:16
Begin te ontdekken dat mijn gitaarspel best wel heerscht ondanks alle onvolkomenheden, dus ben ik mezelf aan het belonen. :satisfie:
Bovendien, actief... slow jazzuhhh hoor!

guitartub
10 februari 2007, 18:12
Mooie gitaar man, en die Hofners lonen de moeite om elektrisch te maken. Goeie keuze voor p.u. ook. Met die K.A. blijft het akoestische karakter van je gitaar behouden. Daar ga je plezier van hebben.

Tupelo
10 februari 2007, 18:19
Thanx!

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat klinken.
Akoestisch klinkt het al geweldig.
Zeker op een laag volume gaat dat een mooie combo worden, versterkt/onversterkt, want er zit al behoorlijk wat volume in de klankkast.
Ik ben erg benieuwd hoe het element klinkt.
Is toch een beetje een gok zoiets, echt uitproberen is niet mogelijk.
Het mag wel iets kleuren voor een 'wat mellow sound', maar ik hoop inderdaad dat het akoestische karakter voldoende behouden blijft. :p

Tupelo
28 februari 2007, 16:45
What can I say? Ai, Ai, Ai, retegeil! :dance:

Hij is terug en het resultaat is mooier/beter dan ik had durven verwachten.
Alles is netjes afgesteld.
De hals is gevlakt vanaf 12 en nu heerlijk bespeelbaar.
En de sound, zo clean, zo zuiver, gewoon akoestisch, wat een element zeg! :p
Pas op het ogenblik dat ik er wat toon uitdraai begint het ver weg een beetje als een elektrische gitaar te klinken. :D

Cosmetisch nauwelijks iets zichtbaar, behalve dan het elementje.
De slagplaat is identiek aan de originele met 2 kleine zwarte knopjes.

Heel erg blij! :cheerup:

En een aanrader voor een ieder die een leuke jazzbak zoekt; koop een leuke oude niet te dure Framus of Höfner & pimp dat ding; niet te vergelijken met wat er verder op de markt rondzwerft!

guitartub
28 februari 2007, 18:22
Ben gisteren aan het jazzzuhhh geweest met een maatje en een zangeresje. Hij heeft dezelfde Hofner, een blonde, ook elektrisch gemaakt met een
George Benson (zwevend) elementje aan de hals. Mooooiiii, samen met mijn Gretsch twee gitaartjes die klinken als een TIERELIER.
We hebben geweldig geNOTEN.

evilpompie
28 februari 2007, 20:36
Luthiers: topzaak. Hebben ook mijn akoustische gitaren voorzien van highlanders. Altijd oprecht, hebben kennis van zaken en proberen je nooit iets aan te smeren.

Pun
28 februari 2007, 22:26
Man, helemaal dit topic over het hoofd gezien.
Ik dacht al zaterdag bij de W2, waar heeft hij het precies over ;)

Post eens een fototje van na het pimpen, ben beniewd hoe hij er uit ziet, en een soundclipje, zodat ik kan horen hoe hij klinkt. Ben namelijk erg benieuwd.


Luthiers: :cheerup:
Inderdaad zeer te spreken ook over mijn gitaartje. En tuurlijk is het een lefty, dan kunnen normale mensen er tenminste op spelen :p

frekie
1 maart 2007, 11:33
Kent Armstrong goedkoper? Noem eens wat prijzen? Ik wil misschien ook wel gewoon 1 echte jazz humbucker op mijn cheapo Richwood RE450. Ik heb gedacht aan de Attila Zoller maar die was 120 euro ofzo.
Ik heb ooit een Epi Joe Pass gehad waarvan de hals helemaal krom trok na het opzetten van een 012 setje. Met name aan de bodykant. De gitaarbouwer zei, ik wil de frets er wel afhalen en de toets vlakken maar dan kan het weer opnieuw beginnen dat kromtrekken. Ik hoop niet dat dat met jouw Huf aan de hand is.

Tupelo
1 maart 2007, 14:27
Post eens een fototje van na het pimpen, ben beniewd hoe hij er uit ziet, en een soundclipje, zodat ik kan horen hoe hij klinkt. Ben namelijk erg benieuwd.Mag je 'm zelf komen nemen want een digitale camera daar doen we niet aan hier. :D

Tupelo
1 maart 2007, 14:36
Kent Armstrong goedkoper? Noem eens wat prijzen? Ik wil misschien ook wel gewoon 1 echte jazz humbucker op mijn cheapo Richwood RE450. Ik heb gedacht aan de Attila Zoller maar die was 120 euro ofzo.Kent Armstrong is 89 dollar. Benedetto 149 dollar (en minder eenvoudig te monteren). Shadow Attila Zoller 139 dollar / 79 pond. Kwamen nog 27 euro aan UPS kosten bij.


Ik heb ooit een Epi Joe Pass gehad waarvan de hals helemaal krom trok na het opzetten van een 012 setje. Met name aan de bodykant. De gitaarbouwer zei, ik wil de frets er wel afhalen en de toets vlakken maar dan kan het weer opnieuw beginnen dat kromtrekken. Ik hoop niet dat dat met jouw Huf aan de hand is.Ik hoop het niet en verwacht dat het wel mee gaat vallen. Ik veronderstel dat ik er wel iets over gehoord zou hebben indien dat het geval is. Bovendien, 't heeft er 30 of meer jaar over mogen doen om zover te komen, wanneer het dat nu opnieuw doet ben ik al lang tevreden.

Yamhammer_71
1 maart 2007, 14:40
Luthiers: topzaak. Hebben ook mijn akoustische gitaren voorzien van highlanders. Altijd oprecht, hebben kennis van zaken en proberen je nooit iets aan te smeren.

Klopt, ik breng mn akoestische gitaren ook altijd naar 'Luthiers Gitaren' in Den Bosch en elke keer heeft de gitaarbouwer (Chris) weer bewezen dat het helemaal naar je eigen smaak kan worden afgesteld.
Ik heb ooit mijn Yamaha FG 340 met HELE hoge actie, plastic zadel etc naar 'Luthiers' gebracht en ik kreeg een droom-instrument terug. Tot op de dag van vandaag is het mn favoriete gitaar, nergens een rateling te bekennen en ga zo maar door.
Door de nieuwe afstelling is de gitaar veel en veel beter gaan klinken door de jaren heen, dat is ook het aandeel van een goede gitaarbouwer!
Ik zou graag nog eens een semi-acoustische met een geweldige klank willen hebben, net als de topic-starter hier...zo kom je weer een beetje in de Jan Akkerman-sferen :dance:

Tupelo
1 maart 2007, 14:45
Alsof er een engeltje over je gitaar gepist heeft toch? :D

zoon van Piet
1 maart 2007, 15:22
What can I say? Ai, Ai, Ai, retegeil! :dance:

En een aanrader voor een ieder die een leuke jazzbak zoekt; koop een leuke oude niet te dure Framus of Höfner & pimp dat ding; niet te vergelijken met wat er verder op de markt rondzwerft!

Helemaal mee eens. En gooi er gelijk wat namen bij als Hoyer, Hopf, Klira.. Duitse gitaren hebben een slechte repuatie: stugge gitaren, dikke nekken uit honderd delen, slechte sound. En er is iets voor te zeggen, in de najaren van de Duitse gitaarindustrie is veel rommel gemaakt. Zeker nadat m.n. Framus zich toelegde op massaproductie.
Maar er is ook veel kwalitatief hoogstaand spul gemaakt, zeker in de periode eind vijftiger, begin zestiger jaren. De prijzen stijgen, maar Duits is nog steeds betaalbaar - dus grijp je kans!

Ik heb een Hoyer Esquire en een Atilla Zoller pu en slagplaat liggen hier... krijg zin om te gaan prutsen!

frekie
2 maart 2007, 11:36
"Kwamen nog 27 euro aan UPS kosten bij. "

Da's het punt en ik heb ook geen creditcard. Ik kan de Shadow bestellen bij mijn lokale muziekboer via deze site:
http://www.basvandenbroek.com/nederlands/consument/rest/catalogus3.php?groep=177&pagnaam=ELEMENTEN%20SHADOW%20(+PAG%20798)
(helemaal onderaan)
Komt geen cent bestelkosten bij, contant betalen, ophalen in het dorp.

Tupelo
2 maart 2007, 13:13
O.k. dat verandert e.e.a. dan kost het je circa hetzelfde; al zie ik nergens dat dat je 120 euro kost.

Pun
2 maart 2007, 22:58
Mag je 'm zelf komen nemen want een digitale camera daar doen we niet aan hier. :D

Tjonge tjonge, ga toch eens met je tijd mee :p