PDA

View Full Version : boss micro br: kalel XLR->mini stereo jack



RolandT
10 februari 2007, 15:14
Mijn Boss Micro BR heeft als ingang een mini stereo jack (zoals je kan vinden op de meeste computers). Mijn microfoon kabel is XLR. Weet iemand welke kabel ik best gebruik om van XLR naar zo'n mini stereo jack te gaan? Ik heb wel XLR naar mono mini jack gevonden, maar nog niet XLR naar "stereo" mini jack...

Roman
12 februari 2007, 08:15
XLR->Jack->verloopje miniJack
(net als je bij de meest hoofdtelefoons hebt, een opzetstukje)

Dit werkt alleen bij dynamische mics. Condensator heeft fantoom spanning nodig die je niet via je boss/geluidskaart zult krijgen. Overigens, is het geen line-ingang op die boss? (daar zit nogal verschil in)

RolandT
12 februari 2007, 12:35
De Boss heeft wel een stereo minijack. Wat is het effect van een monojack in een stereo ingang, ik hoop 1 kanaal?

bert k
12 februari 2007, 13:30
Ja, je krijgt het op 1 kanaal binnen. Wel altijd hetzelfde kanaal, je kan niet kiezen.

Roman
12 februari 2007, 13:34
http://www.bosscorp.co.jp/products/en/MICRO_BR/images/info_06R_L.jpg

Line/Mic ingang. Ik las net snel even de website en volgens moet je via de onboard software aangeven wat de source is (line of mic).

"GUITAR / BASS jack: -20 dBu, LINE IN / MIC jack: LINE: -10 dBu (LINE), MIC: -40 dBu (EXT MIC)"


Een mic is mono, uiteraard heb je ook stereo mics maar dat zijn dan gewoon 2 mics feitelijk :)

Een dynamische mic zou dus er op aan gesloten kunnen worden lijkt me

RolandT
12 februari 2007, 18:35
Bedankt voor de info heren, ik heb nu een hele constructie van 2 XLR naar 2 RCAs naar 1 stereo mini-jack. Aangezien ik maar 1 mic gebruik is dat wat veel kabels en connectors. Op Thomann heb ik nu deze CAE 20035 KAMERAKABEL (http://www.thomann.de/de/cae_20035_kamerakabel.htm) gevonden.

bert k
12 februari 2007, 21:27
Dat werkt wel, maar ik lees dat de ring en de tip zijn doorverbonden, dus je krijgt dan het micsignaal op twee sporen binnen! Als dat de bedoeling is gaat er niks mis.

Kan je solderen? Je kan ook een mini-jacksnoertje aan 1 kant afknippe en er een XLR aansolderen. Niet zo moeilijk. De pennen op een XLR zijn genummerd. Soldeer de ommanteling aan pen 1, de rode signaaldraad aan pen 2 en de andere (zwart of wit)aan pen 3, en (belangrijk) soldeer dan een draadje van pen 3 naar pen 1. Zo wordt de ene kant aan aarde gelegd, en helemaal stil. Op de andere kant, de tip, komt dat je micsignaal.

RolandT
12 februari 2007, 21:36
Dat werkt wel, maar ik lees dat de ring en de tip zijn doorverbonden, dus je krijgt dan het micsignaal op twee sporen binnen! Als dat de bedoeling is gaat er niks mis..Mag geen probleem zijn (hoop ik) op de Boss kan je dan weer kiezen of je beide "stereo" signalen op 2 of op 1 track wil zetten.

... Zo wordt de ene kant aan aarde gelegd, en helemaal stil. Op de andere kant, de tip, komt dat je micsignaal.Dat is nu het probleem wat ik heb, 1 van de 2 kanalen is "open" en dus niet stil. Daarom was ik op zoek naar een andere kabel. Mss zal ik dan na 20 jaar eens opnieuw gaan solderen :)

lifespan
18 februari 2007, 08:40
Hallo lui,

Ik heb sinds eind december ook deze geweldige studio op zak-formaat, kom er een heel eind mee maar loop toch heel geregeld tegen dingen aan waar ik niet helmaal goed uit kom, is er iets bekend over een NL-talige handleiding??

Pep

RolandT
18 februari 2007, 09:15
Nederlandse handleiding (http://manuals.roland.be/Nederlands/MICROBR_nl.pdf) is te downloaden op de Boss website.