PDA

View Full Version : strat modden, black ice



Janne
10 februari 2007, 10:23
Via stewmac heb ik zo'n black ice gebeuren besteld, een passief overdrivegebeuren voor in je gitaar (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Black_Ice_overdrive/1/Black_Ice_Overdrive/Instructions/I-5065.html#details).
Na veel proberen is het niet gelukt deze in mijn strat te installeren. Strat is gewoon standaard bekabeld:
http://users.chariot.net.au/~gmarts/pix/sd_strat.gif

Stewmac geeft wel aan hoe je hem kan installeren op de 2e tonepot, maar ik zou het graag anders willen.
Ik heb een extra tonepot die de overdrive moet gaan regelen, en deze wil ik met een on/on schakelaar (dpdt) aan en uit kunnen zetten. Ik heb al allemaal variaties geprobeerd met bekabelen, maar het wil maar niet lukken, wie kan mij helpen?
Janne

Lord Abortion
10 februari 2007, 18:03
Ik ga niet meteen een schemaatje tekenen, maar het is behoorlijk simpel. Je hebt dus een strat met 3 pickups, 1 volume, 1 tone, en 1 black-ice-tone. En je wil ook nog een schakelaar om de black-ice aan/uit te zetten. Het principe is als volgt:

pickups -> 5-way switch -> volume -> tone -> schakelaar -> black ice -> output jack

Als je gewoon telkens op een schema kijkt hoe deze elementen afzonderlijk staan, merk je wel hoe je het moet solderen. Je zet ze gewoon allemaal op een rijtje ... I.p.v. een schakelaar kan je ook steeds een push-pull pot gebruiken. Spaart meteen wat boorwerk uit.

Janne
11 februari 2007, 09:26
Hm, ik zie net dat mijn gitaar net iets anders bekabeld is dan t plaatje hierboven, de aarde van de tonepots gaat naar de volumepot en van daaruit naar de jack.
En ze gaan nu allebei apart direct naar de volumepot (dus niet via 5-way switch), maar daar ben ik eigenlijk wel tevreden over, iets makkelijkere controle vind ik.
Ik wilde een 3e pot aansluiten voor de black ice. Hij zit er nu op (zonder schakelaar) en ik twijfel een beetje of ie t doet :). Ligt misschien ook aan de versterker, hij geeft niet echt distortion, maar heb soms wel t idee dat er net een "ruig randje" bijkomt. Stond ook in de handleiding, geen high gain, maar warme buizendistortion ofzo, maar ik had meer verschil tussen wel en niet verwacht. Vandaag repetitie dus ga ik daar ns kijken of ik op wat hoger volume meer verschil hoor.
Maar bedankt voor je reactie, ik zal m nog ns opendraaien en kijken of ik er wat mee kan.

G.G.
11 februari 2007, 10:55
Van de site van stew mac:

In order for this passive circuit to work, the pickups must have a DC resistance of at least 10K ohms. Guitars with pickups with a lower DC resistance will not “drive” the Black Ice to properly clip the signal.

Is dit je probleem?

Janne
11 februari 2007, 17:07
Hey, dat had ik gemist. Ga ik eens achteraan, bedankt. (wilde er toch eens nieuwe pickups in gooien dus kan mooi in combinatie met die black ice).