PDA

View Full Version : Setting effect loop op fender performer?



vic_maestro
10 februari 2007, 09:02
Hi,
Ik heb een fender performer 1000 (100W combo) waar ik mijn GT-8 op aansluit via de 4 cable method. Achteraan mijn amp heb je de send/return met een schakelaartje met 3 standen:
- Low (guitar) -16 dBv
- Med (guitar) -7 dBv
- High (line) +4 dBv

Waartoe heeft dit betrekking en hoe staat hij best?

peter_heijnen
10 februari 2007, 09:37
...een schakelaartje met 3 standen:
- Low (guitar) -16 dBv
- Med (guitar) -7 dBv
- High (line) +4 dBv

Waartoe heeft dit betrekking en hoe staat hij best?
Met die schakelaar stel je de "gevoeligheid" van je loop in om deze en het aan te sluiten apparaat -je gt8- zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.

Als je de schakelaar op high zet en je zou een gewoon pedaaltje in de loop zetten, dan zou het pedaaltje vanuit de send mogelijk veel te veel (lijn-)signaal voor zijn kiezen krijgen en in dat geval aan de input gaan vervormen. Voorts zou de return op de fender ook te weinig signaal terug ontvangen omdat het pedaal nu eenmaal geen lijnsignaal uitstuurt. Zodoende zou je dus door dat ene schakelaartje in de verkeerde stand met twee misaanpassingen geconfronteerd worden. De gt8 werkt waarschijnlijk het beste op med of ev high.

Als de gt8 nu ook mogelijkheden heeft om de in-/uitgangsgevoeligheid te beinvloeden, wordt het geheel alweer een stukje onoverzichtelijker. Dat overzicht bewaar je door steeds al je levels te "weten" en dus te controleren adh van de verschillende input meters op je gt8. Mijn oude gt3 had van die "digitale balkjes" in sommige menu's waarop je steeds netjes kon aflezen wat je ergens instuurde. Door de 4 kabel methode gaat je signaal door verschillende in- en outputs tot je geluid uit de speakers komt. Het loont dus best om je in deze te verdiepen en er mee aan de slag te gaan. Het zal je zoals gezegd overzicht geven en veel onnodige ellende besparen.

Maar zonder al deze toestanden zou je ook het volgende als uitgangspunt kunnen nemen: low voor pedalen, med voor semipro spullen (zoals bijv een gt8 ), high voor de pro spullen die op echt lijnsignaal (+4 db) werken.

vic_maestro
10 februari 2007, 09:43
ok, bedankt. Ik ga hier onmiddelijk mee aan de slag en als ik tot interessante bevindingen kom laat ik het zeker es weten!
Ik had dit al even kort uitgeprobeerd met de stand op low en dat werkte eigenlijk al naar behoren. Ik ga nu es kijken wat de med-stand zegt.