PDA

View Full Version : Gibson vs Hagstrom vs ...



Wimvdb
10 februari 2007, 07:13
Zoals vele onder jullie weten heb ik een gibson sg special. Ik ben daar héél tevreden over, alleen de klank mag wat meer vintage/lower output en het geluid mag iets warmer/voller zijn. Dit valt natuurlijk ook op te lossen met pickup's maar er is voor mij één gitaar die beter zou kunnen zijn : De Les Paul.

Nu zit ik al een tijdje advertentie's te plaatsen of er iemand mijn sg wil ruilen voor zijn les paul ( gibson,tokai , orville , burny , high end epiphone , ... ) maar hier komt dus weinig nuttige reactie op... Dus zat ik te denken om zelf eens een Lp te zoeken en ik kwam uit op een hagstrom "Super swede". Ik vond dit een toffe gitaar , maar een LP is geen LP als hij een 25+ " scale heeft.
Gisteren kwam ik echter tot ontdekking dat dit bij de "swede" anders is. Die heeft dus de normale gibson scale enzo. Ik ben deze gitaar gaan testen en het was echt een toffe gitaar ( gemakkelijke tuners , singlecoil switch , ... ), echter heb ik hem enkel op een cube kunnen/mogen testen dus het geluid is niet echt te vergelijken met mijn amp , maar... is het wel verstandig om mijn gibson hiervoor weg te doen ? Qua doorverkoopwaarde enzo zal ik waarschijnlijk dalen ( ok , mijn sg is al erg worn ) en om eerlijk te zijn ben ik nog een merkenslet ook :hippie:.

Dus hier is de vraag van vandaag : Mijn gibson op lange termijn pimpen ( Pu covers zijn al onderweg , mischien later P90's , bigsby , ... ) en deze zomer na vakantiejob een Gibson LP studio zoeken ... Of mijn sg buitengooien en nu voor zo'n toffe hagstrom gaan...

Mijn Sg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/HPIM4613.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/HPIM4612.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/HPIM4615.jpg

Wimvdb
10 februari 2007, 07:16
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/HPIM4555.jpg


En de Swede:

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/hagstromswedecherry.jpg

Wimvdb
10 februari 2007, 07:56
En moest ik hem pimpen heb ik deze opties:

De binding moet je wegdenken , want die krijg ik er met kasekae er niet echt af...

Een bigsby wil ik ook wel , maar dan zit ik met gaten van mijn stoptail enzo , en het is wel erg kostelijk...


http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/SG.jpg

1ste foto zie je Iomi style pickup's , zo'n covers zijn nu onderweg , omdat dat chrome toch al een heel verschil maakt... Verder zou ik dan nog LP style knoppen willen en zo'n vintage oranje/geel hoedje op de toggle switch...

2de optie wou ik P90's zetten , maar dan zou ik chrome phat cats nemen ( dus humbucker sized ). Die kan ik niet maken op kasekae dus maar even zo... Ook dan zou ik graag de knoppen enzo veranderen. Deze optie is vooral voor de klank beter, en is dus waarschijnlijk de beste optie, maar ook de duurste ...

Derde is er een andere slagplaat opzetten , want zwart is en blijft toch maar zwart. Daarvoor dacht ik aan een witte of turtoise slagplaat, maar ik betwijfel of die er opkomt ( ben er zelf nog niet uit of ik zo'n witte/turtoise wel mooi zal vinden op mijn SG )

4de moet je je zelf maar inbeelden , Da's een andere slagplaat maar dan met chromen phat cats

Edit : Bij de 3de foto staat natuurlijk een foute brug , dat moet de gewone tune-o-matic blijven ...

RolandT
10 februari 2007, 10:26
Hoe oud is je SG nu? Ofwel heel oud ofwel heb jij heel veel optredens...

Ming pimp voorkeur voor je sg: witte plaat, zwarte pups

Ik heb een zwarte Studio, die ziet er wel veel beter uit maar is ook nog maar 4 jaar (zoals mijn zoontje). Ik ga die goude covers er af halen (teveel goud voor mij). Het geluid vn de studio is wel meer donker jazzy (als je wil)

Op youTube staat een goede video ivm Studio (http://www.youtube.com/watch?v=SoT-E33iC8w).

http://www.10pont.net/gibtr.jpg

Wimvdb
10 februari 2007, 11:27
Hij word 7 jaar ... vorige eigenaar heeft heel veel gegiged

nautic3l
10 februari 2007, 16:44
Ik zou voor de Swede gaan. Ik heb zelf een oude Swede uit 1979 en die klikt goddelijk. Lekker donker en snijdt met een goede buizenbak overal doorheen. Ik heb recentelijk een nieuwe Super Swede als back-up gekocht voor gigs en ben er zeer over te spreken.

Ik heb er 500 Euro voor betaald en dat vind ik veel waar voor je geld. Heel veel sustain, mooie tone en lekkere hals. Ik wil haar wel binnenkort een upgrade gaven door nieuwe elementen erin te zetten, want ik vind ze voor mijn sound iets te wollig. Me dunkt dat deze zelfde elementen ook in de normale Swede zitten. Verder wil ook nog de kunststof topkam vervangen door een van been.

De Les Paul Studio heb ik altijd gezien als een net niet Gibson. Klinkt net niet en speelt net niet als een "echte" Les Paul. Daarnaast vind ik Hagstrom gitaren iets speciaals hebben. Je ziet ze weinig en ze hebben een vintage klank en uitstraling.

Dit zijn mijn 2 centen en is een subjectieve mening. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groet van de Naut

Tupelo
10 februari 2007, 16:52
Ik weet niet hoe ze klinken maar ik vind de keuze Hagström duizend maal meer karakter hebben dan je SG.
Nu ben ik ook geen SG fan, maar juist als merkenslet zou ik voor Hagström kiezen.
Ben je tenminste niet een zoveelste lul met een lelijke Gibson SG.

pick
10 februari 2007, 17:06
Misschien is dit iets voor je?
Les Paul Studio Elite uit 1993. Staat op gitaarmarkt voor 1200 euro :)
Echt een mooi ding.

http://dewakkerecel.nl/gibson/litebig3.htm

Orpheo
10 februari 2007, 22:05
Ik zou voor de Swede gaan. Ik heb zelf een oude Swede uit 1979 en die klikt goddelijk. Lekker donker en snijdt met een goede buizenbak overal doorheen. Ik heb recentelijk een nieuwe Super Swede als back-up gekocht voor gigs en ben er zeer over te spreken.

Ik heb er 500 Euro voor betaald en dat vind ik veel waar voor je geld. Heel veel sustain, mooie tone en lekkere hals. Ik wil haar wel binnenkort een upgrade gaven door nieuwe elementen erin te zetten, want ik vind ze voor mijn sound iets te wollig. Me dunkt dat deze zelfde elementen ook in de normale Swede zitten. Verder wil ook nog de kunststof topkam vervangen door een van been.

De Les Paul Studio heb ik altijd gezien als een net niet Gibson. Klinkt net niet en speelt net niet als een "echte" Les Paul. Daarnaast vind ik Hagstrom gitaren iets speciaals hebben. Je ziet ze weinig en ze hebben een vintage klank en uitstraling.

Dit zijn mijn 2 centen en is een subjectieve mening. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groet van de Naut


KLINKT net niet en SPEELT net niet als gibson?!?! wat een BULLSHIT. mijn main axe is een studio, en als je denkt dat ik niet t geld heb voor dure customshops heb je t mis: ik heb 2 customs en een standard, en een custombuild LP komt eraan. nee echt, je post slaat nergens op. in ieder geval dat deel.


Ik zou gaan voor een gibson LP studio. als je een goeie kunt vinden in ieder geval. T liefst eentje van rond 1990 met ebben toets. die zijn echt WOW.

pick
10 februari 2007, 23:06
Misschien is dit iets voor je?
Les Paul Studio Elite uit 1993. Staat op gitaarmarkt voor 1200 euro :)
Echt een mooi ding.

http://dewakkerecel.nl/gibson/litebig3.htm


Die Studio is wel GAAF.
Ik wist het wel als ik het geld had :)


:B

The Underdog
10 februari 2007, 23:49
Die Hagstrom is echt lelijk.

vulvasonic
10 februari 2007, 23:54
SG houden, sparen en een vette versterker kopen.

Punt
11 februari 2007, 00:27
SG houden, sparen en een vette versterker kopen.

Wat Vulva zegt :)

zeppo
12 februari 2007, 09:35
SG houden, sparen en een vette versterker kopen.
Hmm, ik zou niet weten wat er mis is met die Peavey Classic (30?)
Misschien wat weinig wattjes, maar verder zijn het volgens mij uitstekende amps!

Rinze
12 februari 2007, 10:21
Ik zou inderdaad de SG houden en er misschien andere elementen opzetten, die wat meer een vintage karakter hebben. Een Peavey Classic met goede buizen klinkt zeker niet dun. Die Les Paul Studio Elite moet je volgens mij ook niet hebben, zijn die planken niet dunner dan een normale LP? Zit je weer met niet genoeg massa voor een echt vet geluid.

Wimvdb
12 februari 2007, 10:45
Die peavey klinkt echt warm en grommend. Die is wel lekker. Ik denk dat ik me inhoud en gewoon deze zomer na mijn vakantiejob een LP koop

brunodb
12 februari 2007, 13:21
ik ga binnenkort eens zo hagstrom jazzgitaar testen. de geluidfragmentjes ervan klinken super.

TIP: op de site van hagstrom duitsland staan van al de modellen geluidsfragmenten.

Harry
12 februari 2007, 13:37
KLINKT net niet en SPEELT net niet als gibson?!?! wat een BULLSHIT. mijn main axe is een studio, en als je denkt dat ik niet t geld heb voor dure customshops heb je t mis: ik heb 2 customs en een standard, en een custombuild LP komt eraan. nee echt, je post slaat nergens op. in ieder geval dat deel.


Ik zou gaan voor een gibson LP studio. als je een goeie kunt vinden in ieder geval. T liefst eentje van rond 1990 met ebben toets. die zijn echt WOW.

maak je niet zo druk, het is een mening.

nautic3l
13 februari 2007, 11:44
@ Orpheo , ik was al bang dat mensen tegen de schenen zou schoppen door dat te zeggen. De keren dat ik op een LP Studio heb gespeeld was ik niet erg onder de indruk, dus vandaar mijn mening erover. En ja die is puur gebaseerd op een persoonlijke smaak en ervaring. En ik vind het te gek dat jij een te gekke LP Studio hebt die customshops weg blaast. Misschien had ik net de verkeerde gitaren in mijn handen, je zegt zelf dat je goeie moet vinden!

Maar dat mijn post daardoor nergens op slaat vind ik een beetje kort door de bocht. Zoveel mensen, zoveel smaken en meningen en dit is dus MIJN mening die subjectief is!

Groet van de Naut

bert k
13 februari 2007, 11:49
Orpheo moet je negeren, die slaat altijd door als er iemand wat over Gibson zegt.

Tristan
13 februari 2007, 12:14
[QUOTE=Wimvdb]http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/SG.jpg

Wat betreft het pimpen van je gitaar zou ik denk ik voor de volgende opties gaan...

Optie 1:
bruin tortoise slagplaat
zwarte element kapjes houden of Phat Cats erin met chrome rand en zwarte binnenkant
gele tophat knoppen en switch zoals op je kisakae
Dit lijkt mij heel mooi en erg chique, een beetje zoals de nieuwe Billie Joe Armstrong Les Paul die op de nieuwe Gibson site staat...

Optie 2:
zwarte slagplaat houden of een spiegel slagplaat
zwarte element kapjes houden, of chromen Tony Iommi elementkapjes, of chrome Phat Cats erin met of zonder zwarte binnenkant
zwarte knoppen houden
Dit is wel stoer natuurlijk...

Wat betreft het Les Paul Studio verhaal, ik heb tot een paar dagen geleden ook alleen maar slechte exemplaren in mijn handen gehad, maar vorige week zaterdag heb ik op een Les Paul Studio gespeeld die toch wel heel erg goed klonk, dus het zegt echt niks wat voor model het is, behalve als er maar dezelfde hoeveelheid hout aanzit (voor die echte Les Paul sound) en dat is bij de Studio zeker het geval...
Blijf in ieder geval uit de buurt van de meeste "speciale" modellen zoals de Smartwoods en Lights en blablabla, die zijn vaak dunner en/of gedeeltelijk hol en klinken helemaal niet als een Les Paul, bij twijfel even informeren zou ik zeggen...

Orpheo
13 februari 2007, 13:11
Orpheo moet je negeren, die slaat altijd door als er iemand wat over Gibson zegt.

nee is niet waar. Ik sla alleen door als mensen een 'kort door de bocht post' plaatsen. Ik lees vaak genoeg verhalen over gibsons die slecht zijn oid, en ik zeg daar dan niks over (of ik sluit me er bij aan). maar wat ik quotte vond ik zulke flauwekul.


@ naut: tja. helaas. Tis echt een kwestie van zoeken. Ik heb hier 4 gibson les pauls staan, custom, custom, standard, studio. en de studio maakt de meeste uren, zeg maar. Waarom zou ie? Ik heb genoeg centen voor een customshopper, ik heb alle andere les pauls uitgekozen na echt UREN testen, waarom dan die louzy studio? als ie toch zo slecht is... en waarom wil iedereen die op mijn rig even gespeeld heeft, blijven spelen op de studio? omdat ie zo slecht is?

niekb
13 februari 2007, 15:13
wel jammer dat die top in drie delen is imo, verder een vette axe, haha en ja als ik 1300 euries over had wist ik t ook wel:sneaky:

niekb
13 februari 2007, 15:15
wel jammer dat die top in drie delen is imo, verder een vette axe, haha en ja als ik 1300 euries over had wist ik t ook wel:sneaky:

over die lp had ik t excuse moi