PDA

View Full Version : Waar haalt Santana zijn distortion-geluid vandaan?



sustain_freak
10 februari 2007, 02:59
Ik heb een aantal nummers van Santana gehoord, natuurlijk 'Maria Maria', maar ook 'Europe'. Hij speelde in zn vroegere jaren op de Yamaha SG's, voornamelijk de 2000.
Hoe krijgt hij die zoete, creamy distortion-toon met veel sustain?
Het lijkt me ten allereerst het halselement wat in 'Europe' te horen is, maar het geluid blijft me een raadsel.

Somebody? :)

pick
10 februari 2007, 03:32
Volgens mij haalt Santana het direct uit zn Marshall versterker.

----------------
:gitarist:

Gitaro
10 februari 2007, 04:28
Hehe, mooi geluid he? Mijn ma was altijd een fender-extremist (zonder ooit gitaar te spelen, go figure :o), en elke keer als Santana op de radio was ging ze van "ohh das nou een fender he, blah blah blah" :seriousf:

Maar verder heb ik niks toe te voegen :sssh:

Helter Skelter
10 februari 2007, 05:29
vroeger uit Marshalls idd, het laatste wat ik gearwise van Carlos heb venomen was dat hij een endorsement met Mesa Boogie heeft

maar er gaat ook een hardnekkig gerucht dat hij verborgen achter de Mesastacks inprikt in een Koch...:chicken:

Wimvdb
10 februari 2007, 06:39
uit een fuzz !

zx81
10 februari 2007, 08:06
Santana speelt live op een Howard Dumble Overdrive/Reverb, Mesa/Boogie Mark I, en een Fender Cyber Twin. Het klassieke jSantana-geluid komt uit de Mesa/Boogie.

fred dons
10 februari 2007, 08:37
klopt, daarnaast heeft hij zijn eq zo ingesteld dat er veel mid in zit

drap
10 februari 2007, 10:19
Santana Gear

Carlos Santana: guitar
Paul Reed Smith Santana model guitars (3)
Alvarez-Yairi CY127CE nylon-string acoustic
Mu-Tron wah pedal
Ibanez Tube Screamer
Jim Dunlop customized selector box
Dumble Overdrive/Reverb amp head
Mesa/Boogie Mark I amp head
Fender Cyber Twin amp
Motion Sound AR-112 rotary guitar amps (2)
Mesa/Boogie 1x12 cabinet
Marshall 4x12 speaker cabinets with Celestion G12M Greenback speakers
Brown 4x12 cabinet with Tone Tubby Speakers

Alstublieft! Blijft mooi he, dat Google.

Azrael
10 februari 2007, 11:01
Wat ik aanraad is om de versterker in een grote alumium doos te stoppen en daar een microfoon in te doen. Kom je ook al een heel eind.

Chris Winsemius
10 februari 2007, 12:22
Tot +/- 1973: Fender TwinReverbs
Vanaf +/- 1973 Boogies; prototype en 'n Mk I.
Live zoekt ie 'n punt op het podium waar hij de zingende sustain krijgt en daar wordt met gaffa-tape 'n kruisje geplakt.
'n Aantal jaren geleden gebruikte hij live ook 'n Fender TwinReverb en 'n Marshall JCM800 d'r bij.

De Dumble/TwoRock is iets v/d laatste jaren.

Squier4ever
10 februari 2007, 12:26
Santana is toch degene die een quote maakte waaraan mesa zijn naam heeft te danken?

iets in de zin van: Man that amp got real boogies.....

Hector_Tsolodimos
10 februari 2007, 12:29
uit een fuzz !
dat dacht ik dus ook..
al geldt dat volgens mij vooral voor vroeger, ik heb het gevoel dat hij tegenwoordig steeds meer ´gewone´ distortion gebruikt, althans, zo klinkt het vind ik, het klinkt dan ook veel modernerder

Santana tips:
-oudere werk, oa nummers als Black Magic Woman, Europe en Samba pa ti (en nog veel meer)
-zijn album Supernatural, verschenen rond 2000, héle goede album

afraders:
alles wat ná Super natural kwam (2 albums dacht ik)

Hector_Tsolodimos
10 februari 2007, 12:31
Santana is toch degene die een quote maakte waaraan mesa zijn naam heeft te danken?

iets in de zin van: Man that amp got real boogies.....
ook al ja, dat las ik ergens in een boek die ik ooit bij bol.com kocht, genaamd ´The 100 Greatest Guitarists´ ofzo, van Guitar World als ik me niet vergis
wel een leuk boek :)

BLOK182
10 februari 2007, 13:47
Met een Mesa kom je een heel eind. Carlos is wel een gitarist die vanalles gebruikt, en al helemaal vanalles endorsed. Zo is er een Framus Carlos Santana amp (top + 2x12"), en staat hij ook bij Budda onder endorsers. Koch zou hij ook gebruiken. Heb zelf diverse Mesa's gehad, en dan kom je al een eind richting de moderne Santana (denk maria marie, smooth).

AART
10 februari 2007, 14:09
Santana is toch degene die een quote maakte waaraan mesa zijn naam heeft te danken?

iets in de zin van: Man that amp got real boogies.....

"Man, that amp realy boogie's!"

jerome
10 februari 2007, 14:13
Ik vind dat ie in de tijd van Europe en Black Magic Woman een waanzinnig lekkere sound had, vet, warm en toch met een lekker gemeen smerig randje!
Luister bijv. maar eens naar "hope you're feeling better" met die heerlijke vette smerige wah solo's! Er zat toen ook meer diepte en variatie in z'n geluid
De laatste jaren vind ik z'n geluid veel klinischer geworden en voor mijn gevoel "teveel van hetzelfde"
Ik denk dat de combi van die Tone Tubby's en de Greenbacks ook een belangrijk onderdeel van z'n sound is, de warme brownsound van de tubby's en de directere iets gemenere midsound van de greenbacks ...
Ik heb vroeger met een oud type tubescreamer en een klein beetje galm over m'n Marshall top met een 2x 12 Celestion alnico cab gespeeld en toen kwam ik ook een heel eind...

AART
10 februari 2007, 14:14
Santana's sound: PRS, Mark I, Carlos.