PDA

View Full Version : Gibson of Fender?????



matthew
30 december 2002, 11:32
Ik heb twee gloednieuwe gitaren, een Fatstrat Deluxe(twee single coins en een Duncan Seymour Humbucker) en een black beauty van Gibson. Elke keer denk ik maar weer dat de Fender niet kan tippen aan de Gibson. Echter, het valt me op dat de Fender makkelijker speelt en ook niet zo verdomde zwaar is. Is een Gibson nu de Ferrari en de Fender de Mercedes? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Ic3gl0vE
30 december 2002, 11:34
gibson is de bmw en fender de mercedes. Allebei duur allebei goed, ligt er maar net aan wat je smaak is

Lacrymosa
30 december 2002, 11:34
Ik denk dat je een gibson moet zien als een Mercedes
en een fender een beetje al een mini, iets dat redelijk onderschat is, maar heel veel subtiliteit (is dat een woord?) heeft.

CheerS!!

BLOK182
30 december 2002, 11:35
het zijn beide topgitaren, maar om nou te zeggen dat een van de twee beter is... zijn gewoon allebei goeie gitaren met een totaal verschillend karakter.

Mithrandir
30 december 2002, 11:35
ik vind een Gibson eerder een Buick of een Dodge ofzo.

Ic3gl0vE
30 december 2002, 11:38
jezus wat is iedereen vroeg wakker

nilfisk
30 december 2002, 11:48
gibson is een 4x4 tereinwagen
fender een jaguar

Je kan gaan voor hard en zwaar....
Of voor zacht en subtiel...

zoiets? :grin:

BLOK182
30 december 2002, 11:52
Fender is een ouwe Fords Mustang (jaren 60, je weet wel, eerste model) en Gibson is een joekel van een USA pickup.

Ic3gl0vE
30 december 2002, 12:13
Jackson is een gitaar... en een verdomd goeie ook! :grin:

Anders Destium
30 december 2002, 12:26
De analogie met die auto's klopt wel bij Gibson en Fender: Kwaliteit, maar je betaalt TEVEEL!


Ik zelf denk bij Gibson, Fender en Ibanez aan wat meer burgerlijke merken, iedereen heeft er immers 1 :smile: Dus eerder Volkswagens, Opels en Peugeots of zoiets :razz:

Zullen we de PRSen dan maar de Bentleys noemen, je koopt hem voor de heb omdat je genoeg geld hebt...

Negative K3 fan
30 december 2002, 13:29
Zo exclusief is PRS nou ook weer niet, ik zou eerder de wat onbekendere superhoge kwaliteit gitaren daar toe rekenen zoals McInturff. http://www.mcinturffguitars.com/

Apello
30 december 2002, 14:02
Ik wilde mij ooit verwennen en schafte een Gibson Les Paul Custom aan. Het geluid beviel mij zeer, solo's resoneerden door tot in mijn bovenarmen. Waar ik op afknapte was de beroerde prijs/kwaliteitverhouding, ik voelde mij eigenlijk geschoffeerd door Gibson. Ik kon bovendien niet aarden aan die ongemakkelijke plank, met een hiel die de toegang tot de bovenste regionen verhindert, aan de volumeregelaars die veel te ver van de speelhand zitten, aan het "goud" dat al helemaal doorzichtig werd, aan het feit dat je hem niet plat op de tafel kan leggen, aan het feit dat een D-akkoord vals klinkt al naar gelang je knijpt, aan de stemmingsonvastheid van het instrument en aan de spleetjes tussen halsbinding en frets.

Gekrenkt heb ik het ding ingeruild tegen een Fender American Deluxe Fat Strat en ik was weer het mannetje. Ik heb altijd Stratocasters bespeeld en ik denk dat ik ermee vergroeid ben. Bovendien is de Fat Strat wel de beste Fender die ik ooit bespeeld heb. Het enige probleem dat ik ermee heb is dat ik niet zo snel snaren kan vervangen als op mijn oude strats. Dat komt door de lockingnuts, het lockingpalletje wil niet naar beneden vallen en dan sta je op een duister podium met veel stress toch behoorlijk te pielen om de snaar door het gaatje te prutsen. Voor wat dat betreft heb ik nimmer moeite gehad met de oude gespleten snaarmechanieken. Binnen hetzelfde nummer dat de snaar brak had ik er een nieuwe opgelegd, gestemd en kon ik het laatste stuk van het nummer weer meespelen.

Negative K3 fan
30 december 2002, 14:12
Op 2002-12-30 14:02, schreef Apello:
Ik wilde mij ooit verwennen en schafte een Gibson Les Paul Custom aan. Het geluid beviel mij zeer, solo's resoneerden door tot in mijn bovenarmen. Waar ik op afknapte was de beroerde prijs/kwaliteitverhouding, ik voelde mij eigenlijk geschoffeerd door Gibson. Ik kon bovendien niet aarden aan die ongemakkelijke plank, met een hiel die de toegang tot de bovenste regionen verhindert, aan de volumeregelaars die veel te ver van de speelhand zitten, aan het "goud" dat al helemaal doorzichtig werd, aan het feit dat je hem niet plat op de tafel kan leggen, aan het feit dat een D-akkoord vals klinkt al naar gelang je knijpt, aan de stemmingsonvastheid van het instrument en aan de spleetjes tussen halsbinding en frets.


Veel mensen schijnen helemaal geen last te hebben van die hiel, en waarom zou je een gitaar plat op de tafel willen leggen? Dat valse D-akkoord ligt aan de grotere frets, de stemmingsonvastigheid hoort ook niet echt bij een LP custom en de spleetjes tussen de binding en fretboard ligt aan een slecht model.

Dude
30 december 2002, 15:29
Gibson les paul is een mooie gezette negerin met grote stevige borsten

Fender is een dun foto modelletje met een slank middeltje en kleine strakke borsten

allebei ERG leuk om mee te spelen zou ik zeggen

mutsaers
30 december 2002, 16:17
Beide zijn prima gitaren, maar bij Gibson krijg je voor de absurd hoge prijs toch te weinig gitaar. Gibson heeft matige stemmechanieken, geen stabiele hals/body verbinding en de afwerking zou voor de prijs ook wel wat luxer mogen. Fender hanteert redelijke prijzen en levert prima spullen af die gemakkelijk naar je hand te zetten zijn. Bovendien kan een Fender alle muzieksoorten aan, is superstabiel en is makkelijker (en vooral leuker) te customizen.

Negative K3 fan
30 december 2002, 16:37
Op 2002-12-30 15:29, schreef iamyou:
Gibson les paul is een mooie gezette negerin met grote stevige borsten

Fender is een dun foto modelletje met een slank middeltje en kleine strakke borsten

allebei ERG leuk om mee te spelen zou ik zeggen


doe mij de fender dan maar :smile:

hoofd
30 december 2002, 16:38
Liever een Gibson...

green_day
30 december 2002, 17:04
fender.. absoluut

Marc Oblivian
30 december 2002, 17:10
Errug monogaam hoor...gewoon lekker van twee walletjes eten is natuurlijk het mooiste!
Hebben alletwee hun pluspunten...het is maar net waar je hoofd op een bepaald moment naar staat.
Nadeel: net als het hebben van twee vrouwen is het hebben van twee gitaren ook een stuk duurder :wink:

Dude
31 december 2002, 01:31
ik zeg ook niet dat je perse twee vrouwen moet hebben, het hebben van een strat en een les paul is wel een privilege uiteraard :wink:

Anders Destium
31 december 2002, 10:29
Ja, maar er zijn ook zat niet voorgekauwde merken die meestal over het hoofd worden gezien, niet alleen hier op gitaarforum...

Dude
31 december 2002, 11:27
inderdaad, ik zie bijvoorbeeld ibanez als een sletje met een kort roze rokje, strak leren topje en een plat hoerig new yorks accent en een peuk in dr mondhoek...

Stagg als een meisje van een jaar of 6 met rode staartjes en een grote lollie

Gretch als een dame van stand waar je niet eens aan durft te komen terwijl ze er wel ERUG sexy uitziet

epiphone zie ik niet echt in een vrouwenvorm.....

Anders Destium
31 december 2002, 11:59
Oh ik had het eigenlijk niet zo over de metaforen, meer over het feit dat je het een privilege vind: Het hebben van én een Gibson én een Fender. Parkeer er een station achter en een hond voor en je bent KLAAR :razz:

Matje
31 december 2002, 12:32
Een gibson is een '69 Dodge Charger
En een Fender is meer een '57 Chevy

matthew
31 december 2002, 15:36
Ik heb mijn black beauty voor de lol drie weken geleden eens op gitaarmarkt aangeboden voor E 3.100,-. Slechts één reactie, of ik hem wilde ruilen voor en VW kever. Tja, dan biedt je een Gibson Les Paul Custom aan die ik voor 4200 Euro heb aangeschaft en niemand die reageert terwijl ie hem voor 1100 Euro in nieuwstaat kan krijgen. Beats me. By the way, de versie van PRS makes no sense. PRS zijn immers net Gibsons. Although that´s my opinion!!!!!

Marshallover
31 december 2002, 15:59
Op 2002-12-30 11:34, schreef Ic3gl0vE:
gibson is de bmw en fender de mercedes. Allebei duur allebei goed, ligt er maar net aan wat je smaak is


Gibson = Rolls Royce
Fender = Lada

nilfisk
31 december 2002, 16:16
Op 2002-12-31 15:59, schreef Marshallover:


Op 2002-12-30 11:34, schreef Ic3gl0vE:
gibson is de bmw en fender de mercedes. Allebei duur allebei goed, ligt er maar net aan wat je smaak is


Gibson = Rolls Royce
Fender = Lada


hehe, zo kun je et ook noemen...

Ic3gl0vE
1 januari 2003, 16:25
daar ben ik het niet mee eens... alleen omdat een merk je niet aanstaat hoeft dat niet meteen te betekenen dat ze ook rommel maken!


trouwens.. voor het eerst dat K3 fan eens niet compleet lelijke gitaren post! wooot

Bas
1 januari 2003, 16:41
Agja, die kennen we nu wel he :grin:

Negative K3 fan
1 januari 2003, 16:52
Op 2003-01-01 16:25, schreef Ic3gl0vE:
trouwens.. voor het eerst dat K3 fan eens niet compleet lelijke gitaren post! wooot


Ik vind die mcinturff zooi eigelijk niks aan, van die perfecte gitaren, in amerika puilt het uit van die kleine exclusieve merken.

Neals
1 januari 2003, 18:40
ik ben al kansloos, dus ik koop ga voor het sletje met een te kort rokje...

vervolgens probeer ik het bij de mooie negerin met dikke tieten, maar ik heb geen geld om op haar te spelen, tot die tijd ben ik gewoon op geile sletjes aangewezen

matthew
2 januari 2003, 19:31
Veel reacties. Zinloze maar ook zinvolle. Voorlopig heb ik toch maar een Fatstrat en een Gibson in huis. Kan toch ook weer niet iedereen zeggen ( niet om te pochen). Opmerkelijk is echter wel dat er nogal negatief over de Gibson Black Beuaty wordt gedaan. Iemand ooit al de witte uitvoering gezien, heeft wel iets glossy´s. Ik heb een DVD waarin Keith Scott zo´n witte bespeelt en verder is ook alles wit. Cool!!!!

gerrekat
2 januari 2003, 19:42
Gibson LP customs in wit zijn heel erg mooi, in het zwart ook, maar prefereer wit persoonlijk vind ik geen enkele fender echt mooi, ze zien er zo goedkoop uit met die geschroefde halsjes.
Hou ook helemaal niet van single coils en clean geluid.

Zal wel weer een hoop fender freaks op stang jagen maar dat vind ik echt!

Duane
2 januari 2003, 23:07
Ik vind dat geen 1 gitaar het fender geluid kan evenaren als een fender zelf!! Echt een mooie sound met wat reverb en delay
Heb zelf ook een gibson classic+ speelt echt super! maar een meer zwaardere sound (veel bas). 't is maar waar je van houd en welke muziek je speelt.

Anders Destium
2 januari 2003, 23:29
Het leuke is dus ook dat als je niet voor het specifieke Fender geluid wil gaan je aan een ander merk vast zit, want die gitaren mooi vinden, neuh...

Duane
3 januari 2003, 13:55
Ieder z'n smaak. Tot op de dag van vandaag wordt de Fender nog steeds 't meest verkocht.

Bigfoot414
3 februari 2003, 15:58
Als ik weer een beetje rijker ben, koop ik naast mijn epiphone een fender (ik kan nog niet kiezen tussen tele en strat) maar dan heb ik een beetje afwisseling

pentafox
3 februari 2003, 21:13
Tijd lang op een Gibson the Paul gespeeld, maar door te eenzijdige klankleur (en wat zijn die krengen zwaar!)deze ingeruild op een franse gitaar nl. Vigier Excalibur. Een excellente gitaar, perfect afgewerkt en super makkelijk bespeelbaar. Maar ondanks een Dimarzio mini humbucker toch een wat iel geluid. Nu speel ik op een Fender Fatstrat. Deze is qua sound erg veelzijdig al klinkt de humbucker soms wat fuzzy (tenminste op een Marshall 8240). Het is niet eenvoudig om voor een type te kiezen. Als het aan mij lag: de uitstraling van een Gibson, het superieure speelgemak van de Vigier en het het (veelzijdige) geluid van de Fender. Moet dan zelf aan het figuurzagen denk ik.