PDA

View Full Version : Schaller of sperzel?



Orpheo
9 februari 2007, 21:55
welke locking tuners zijn t beste? schallers of sperzels?

vulvasonic
9 februari 2007, 22:02
Ik wil best stemmen, maar ik heb geen idee. Er zitten Schallers op een Gibson van me en die zijn ruk. Maar ik heb ook een setje Sperzel locking mechanieken en die waren ook al heel snel naar de kloten (twee ervan in ieder geval). Ik onthou me derhalve even van stemming.


Overigens ben ik een liefhebber van de jaren 70 Fender slotted mechanieken. En daar lijk ik een eenling in.

Orpheo
9 februari 2007, 22:03
Ik wil best stemmen, maar ik heb geen idee. Er zitten Schallers op een Gibson van me en die zijn ruk. Maar ik heb ook een setje Sperzel locking mechanieken en die waren ook al heel snel naar de kloten (twee ervan in ieder geval). Ik onthou me derhalve even van stemming.


Overigens ben ik een liefhebber van de jaren 70 Fender slotted mechanieken. En daar lijk ik een eenling in.

die ene zonder gaatje, maar echt met een groef in t midden die tot de helft doorloopt? in heresnaam: waarom?

fred dons
9 februari 2007, 22:27
omdat als je goede hebt ze enorm stabiel zijn en makkelijk te winden zijn zodra je ze door hebt ;)

maar terug naar het onderwerp, sperzels omdat ze lichter zijn en geen speling hebben; schallers zit altijd een beetje speling in en daar moet je rekening mee houden bij het stemmen daarnaast kun je sneller het wieltje op je schaller kwijtraken dan op je sperzel
aan de andere kant de sperzel klemt de snaar zo goed af dat hij ook gegarandeerd afbreekt tijdens het afstellen en je de snaar een paar keer los -vast moet maken (maar dat doe je dus maar 1 keer)

vulvasonic
9 februari 2007, 22:30
die ene zonder gaatje, maar echt met een groef in t midden die tot de helft doorloopt? in heresnaam: waarom?

Omdat ik het heerlijk vind om daar nieuwe snaren op te leggen. Gaat altijd goed. Snaar 10 cm achter de post afknippen, in het gat (in het midden van de sleuf zit een gat) en door de sleuf halen. Vervolgens snel opwinden met een snaaropwindding en de snaar zit retestrak, keurig aantal windingen, netjes boven elkaar als in een schroef en klaar.
En ze blijven perfect op stemming als je wat dikkere snaren gebruikt, zoals ik dat doe.

Perfecte mechanieken! :)

Chris Winsemius
9 februari 2007, 22:32
Hoi Orpheo

Ik ken zelf alleen de Sperzels (setje op m'n "Les Maurader Junior" :) ). Met 'n bevriende gitaarbouwer heb ik er weleens over gesproken en hij gaf de voorkeur aan Schallers, andere bouwers die ik ken zweren bij Schaller-bruggen hoewel ik zelf meer de voorkeur geef aan BadAss bruggen.

Ik kan geen stem uitbrengen maar ik denk dat m'n volgende locking-tuner-set van Schaller wordt.

Fijn weekend!

GunMetalBlue
9 februari 2007, 22:44
Omdat ik het heerlijk vind om daar nieuwe snaren op te leggen. Gaat altijd goed. Snaar 10 cm achter de post afknippen, in het gat (in het midden van de sleuf zit een gat) en door de sleuf halen. Vervolgens snel opwinden met een snaaropwindding en de snaar zit retestrak, keurig aantal windingen, netjes boven elkaar als in een schroef en klaar.
En ze blijven perfect op stemming als je wat dikkere snaren gebruikt, zoals ik dat doe.

Perfecte mechanieken! :)

edde gij ne foto van da mechaniek? 'kan mij weinig voorstellen bij da 'gat in een sleuf'

allé die sleuf kennek na wel ze, ma tis da gat da mijn doet dwalen


merci :hippie:

Gitaro
9 februari 2007, 22:55
in het gat (in het midden van de sleuf zit een gat) en door de sleuf halen.

Yeeah! Die dingen heb ik ook op m'n strat, echt een mooi systeem. Iets simpelers ben ik ook nog niet tegengekomen... (locking tuners heb ik nooit gebruikt)

Orpheo
9 februari 2007, 22:59
omdat als je goede hebt ze enorm stabiel zijn en makkelijk te winden zijn zodra je ze door hebt ;)

maar terug naar het onderwerp, sperzels omdat ze lichter zijn en geen speling hebben; schallers zit altijd een beetje speling in en daar moet je rekening mee houden bij het stemmen daarnaast kun je sneller het wieltje op je schaller kwijtraken dan op je sperzel
aan de andere kant de sperzel klemt de snaar zo goed af dat hij ook gegarandeerd afbreekt tijdens het afstellen en je de snaar een paar keer los -vast moet maken (maar dat doe je dus maar 1 keer)


sorry WAT breekt af?! de snaar of tuner?! ik hoop snaar!

Het zit namelijk zo, ik vind die perloid knopjes van schaller tuners zo mooi, maar ik kan ze niet vinden voor sperzels. Ik ben zwaar verslaafd aan die sperzels, en wil ze t liefst op mijn zelfbouw, maar als dat niet anders kan..

vulvasonic
9 februari 2007, 23:16
sorry WAT breekt af?! de snaar of tuner?! ik hoop snaar!



De snaar ja. Ik ken het probleem. Ze zetten de snaar zo goed vast met een (blijkbaar toch een vaak iets te scherp) stukje metaal, dat de snaar kan breken. Niet teveel kracht zetten als je ze aandraait dus.

Elixir
9 februari 2007, 23:19
Ikzelf heb de Schaller lockers mijn peavey, en ben er erg tevreden over. Nooit problemen mee gehad. Sperzels heb helaas nog geen ervaring mee.

Orpheo
9 februari 2007, 23:26
De snaar ja. Ik ken het probleem. Ze zetten de snaar zo goed vast met een (blijkbaar toch een vaak iets te scherp) stukje metaal, dat de snaar kan breken. Niet teveel kracht zetten als je ze aandraait dus.

hmm, nog nooit last van gehad. ik breek alleen snaren bij de brug helaas. maar t wieltje van de sperzels kunnen er ook eenvoudig uitvallen hoor. ik heb t per ongeluk ooit gedaan :P maar ik weet nu wel hoe t systeem werkt. een palletje zit er gewoon in die t vast drukt, en dit palletje is niet scherp, maar bolvorming van boven zeg maar. even plat gezegd: een miniatuur-lul.

casper innosence
9 februari 2007, 23:53
hmm, nog nooit last van gehad. ik breek alleen snaren bij de brug helaas. maar t wieltje van de sperzels kunnen er ook eenvoudig uitvallen hoor. ik heb t per ongeluk ooit gedaan :P maar ik weet nu wel hoe t systeem werkt. een palletje zit er gewoon in die t vast drukt, en dit palletje is niet scherp, maar bolvorming van boven zeg maar. even plat gezegd: een miniatuur-lul.

Ik heb er ook nog noooit last van gehad, vind de sperzels op mijn esp et primaaa doen..niet TE hard aandraaien en et blijft prima zitten. Als er met repetitie n snaar knalt ist eigenlijk altijd op de brug nooit bij de tuners, ook gooi ik dr dan nog wel eens een "oude" op (zijn nooit echt oud, maar toch vervangen voor n gig, ksla nogal hard) gaat prima..

DarknessAwaits
10 februari 2007, 00:45
edde gij ne foto van da mechaniek? 'kan mij weinig voorstellen bij da 'gat in een sleuf'

allé die sleuf kennek na wel ze, ma tis da gat da mijn doet dwalen


merci :hippie:

http://www.rockinger.com/Media/Shop/z0001.jpg

En nu niet meer zo gek praten hè?

fred dons
10 februari 2007, 08:46
je boft Orpheo

http://www.tkinstruments.com/3651f870.jpg
http://www.tkinstruments.com/3651f870.jpg

drap
10 februari 2007, 10:26
Omdat ik het heerlijk vind om daar nieuwe snaren op te leggen. Gaat altijd goed. Snaar 10 cm achter de post afknippen, in het gat (in het midden van de sleuf zit een gat) en door de sleuf halen. Vervolgens snel opwinden met een snaaropwindding en de snaar zit retestrak, keurig aantal windingen, netjes boven elkaar als in een schroef en klaar.
En ze blijven perfect op stemming als je wat dikkere snaren gebruikt, zoals ik dat doe.

Perfecte mechanieken! :)

Ze zijn alleen zwaar kut als je geen tangetje bij je hebt tijdens repeteren en er knapt je voor de eerste keer een snaar en hebt nog nooit zulke stemmechanieken gezien. Waargebeurd...

Mitch
10 februari 2007, 11:07
Ik heb Schallers gehad, ik vond het niks. Sperzels heb ik nu op mijn main axe: geweldig. Nog stabieler dan de inderdaad ook niet slechte vintage Fender tuners (op axe nr.2)

D3nnis
10 februari 2007, 11:55
In mijn ogen maakt het niet veel uit, ik heb op 2 gitaren Schaller locking tuners, en op 1 gitaar Sperzel locking tuners.
Ik heb zelfs het idee dat de Schallers wat nauwkeuriger te stemmen zijn, grotere overbrengverhouding tussen draaiknoppie en het asje waar de snaar in / omheen zit ofzo...
Ik heb met beide merken nog geen gekke dingen meegemaakt.

Azrael
10 februari 2007, 12:13
http://www.rockinger.com/Media/Shop/z0001.jpg

En nu niet meer zo gek praten hè?

Hey , dat heeft mijn bas besef ik nu. (of hebben alle bassen dat hehehe geen idee). Ben benieuwt of dat vervangen makkelijk gaat. Zal er ook ooit van moeten komen.

Tupelo
10 februari 2007, 17:00
Schaller titanium locking tuners waren het geloof ik..
Beste dat ik ooit gehad heb.
Dan ook werkelijk het enige dat te waarderen viel aan mijn Strat plus. :D

Orpheo
10 februari 2007, 21:53
je boft Orpheo

http://www.tkinstruments.com/3651f870.jpg
http://www.tkinstruments.com/3651f870.jpg

fred, je bent mijn held! ze kosten ook nog eens minder dan in europa! gweldig! ik ben als een kind zo blij!

vinni
10 februari 2007, 22:22
Heb de Schallers gehad, Sperzels, zelfs de Planet waves, Grover locking tuners. Van deze zijn de Sperzels wel de beste.

Maar ik heb nu gewone Grovers op mijn Heritage.
Gebruik Snake Oil Brand snaren, Nut sauce en een Tonepro's system II
bridge/tailpiece. Als je de snaar er nu good opzet blijft-ie perfect op stemming. Locking tuners hebben alleen het voordeel dat je heel snel
een snaar er op kan zetten.....handig live...

Vinni

Orpheo
10 februari 2007, 22:27
ik vind grovers qua stemming iets beter dan de sperzels, maar ik vind t zo chill dat je zo snel kunt hersnaren. heerlijk!

D3nnis
11 februari 2007, 11:38
Van deze zijn de Sperzels wel de beste.


En waarom dan?

:-)

LaurentB
11 februari 2007, 14:07
http://www.rockinger.com/Media/Shop/z0001.jpg

En nu niet meer zo gek praten hè?

Verdomd; na twintig jaar snap ik eindelijk waar die sleuf voor dient in mijn Schallermechanieken op mijn Ibanez Musician...

vulvasonic
11 februari 2007, 14:15
Verdomd; na twintig jaar snap ik eindelijk waar die sleuf voor dient in mijn Schallermechanieken op mijn Ibanez Musician...

Gek is dat hè?
Toen ik mijn eerste strat kocht had ik ook geen idee hoe ik daar snaren op moest leggen. Ik vervloekte het ding. Heel toevallig kwam ik (toen had je nog geen internet, heren!) een artikel tegen in een blad waarin beschreven stond hoe ze gebruikt dienden te worden. Sindsdien ben ik er verliefd op.

Maar nu merk ik dat nog steeds hele volkstammen niet weten hoe ze deze mechanieken moeten gebruiken en ze onterecht vervloeken. Ze zijn gewoon retehandig en goed.