PDA

View Full Version : Loudness war explained



Han S
9 februari 2007, 19:12
Hier wordt het op een perfecte manier uitgelegd en zichtbaar gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

bass blom
9 februari 2007, 19:58
heel duidelijk verhaal, lekker kort.
weg met brick wall :D

armageddon
9 februari 2007, 23:13
Hmm, even een vraagje dan Han.

Ik hou ervan om een rustig stuk daadwerkelijk lager volume te houden, maar dan als de volle muur van gitaren erin knalt om die dan wel een zo hoog mogelijk volume (dienend naar het nummer) te geven. Dit doe ik door er een maximizer overheen te gooien, maar dat ie nog wel pieken etc heeft. Is dit hetzelfde of is dat brickwall gebeuren echt nog veel extremer?

Als ik een waveform bekijk van een opname van mij dan heb ik ook echt volle blokken, maar dat is dan vaak de gitaar die flink gemaximized is.
Ik zal eens kijken hoe het klinkt als ik het niet max...

Han S
10 februari 2007, 00:30
Hmm, even een vraagje dan Han.

Ik hou ervan om een rustig stuk daadwerkelijk lager volume te houden, maar dan als de volle muur van gitaren erin knalt om die dan wel een zo hoog mogelijk volume (dienend naar het nummer) te geven. Dit doe ik door er een maximizer overheen te gooien, maar dat ie nog wel pieken etc heeft. Is dit hetzelfde of is dat brickwall gebeuren echt nog veel extremer?

Als ik een waveform bekijk van een opname van mij dan heb ik ook echt volle blokken, maar dat is dan vaak de gitaar die flink gemaximized is.
Ik zal eens kijken hoe het klinkt als ik het niet max...

De maximizer doet niets anders dan het gemiddelde nivo omhoog brengen door middel van compressie en volgens mij hebben al die maximizers een brick wall limiter waar je echt niet doorheen komt.

Als je de ME maximizer van Steinberg gebruikt is het een kwestie van de fader omhoog en het wordt knalhard en platgedrukt cq door de gehaktmolen geperst. Je komt never in het rood.

Ik gebruik liever een plug waar je meer aan kunt instellen, het hangt ook van de soort muziek af. Heavy gitaren ziet er zo al uit als een vierkant blok geluid, met jazz heb je al veel meer dynamiek en veel harde pieken.

Dan heb ik liever iets als de PSP Vintage warmer, daarmee kun je de drempel aan de bovenkant instellen op bijvoorbeeld -0.03dB, waar je dan niet bovenuit komt. Met de compressie kun je dan bijvoobeeld +6dB instellen en je kunt ook aan je knopje met 'knee' draaien, waarmee je naar mijn idee tussen softe en harde compressie kunt gaan, traploos. Je kunt echt veel instellen daarmee, release, speed, het is allemaal instelbaar.

En daarmee kun je een productie behoorlijk hard masteren waarbij het evengoed nog prima blijft klinken. Bovendien kun je ook nog wat met de toon doen op twee banden, bijvoorbeeld alles beneden 25hz 3 dB zachter maken, of als je wilt 12 dB en bijvoorbeeld bij 11khz een paar dB er bij.

Je hebt dan veel meer controle, wat het ook weer moeilijker maakt omdat je veel meer keuzes moet maken. Je hebt een paar goede oren nodig en echt goede monitoren.

Ik heb van de week een CD van Frank Sinatra geremastered puur voor mezelf, omdat ik vond dat hij veel te kil en schreeuwerig klonk in het hoog en hoogmidden. Daar brand ik dan een CD van en luister met veel meer plezier.

Ik begrijp niet waarom een mastering bedrijf die CD zo heeft afgeleverd, geweldige opnamen van door de jaren heen, maar veel klinkt af en toe als een gebroken glas.

Als je goed luistert naar wat je doet, dan hoor je het helemaal niet werken zoals je vaak wel hoort bij de CD's die je koopt. Bij Tool bijvoorbeeld hoor ik gewoon een compressor pompen en zuchten en dat is lelijk en nergens voor nodig.

Wat een vak!

armageddon
10 februari 2007, 12:13
:)

Ja, ik gebruik ook PSP VintageWarmer.
Wat ik me gewoon afvroeg is of ik nou gebruik maakte van die gehate brick-wall dingen, want ik vond het wel lekker klinken.
PSP VintageWarmer gebruik ik altijd om het niveau een beetje op te krikken. Ik mix alle tracks zodat de stereomix net piekt bij het luidste gedeelte en dan gooi ik er PSP overheen om het niveau iets omhoog te gooien.

Negative K3 fan
10 februari 2007, 14:50
ik vind dat filmpje wel goed gedaan, toch kun je aan die waveform duidelijk zien dat daar ook niet alles gebrickwalled is... ik vind de geremasterde versie eigenlijk ook niet beter of slechter klinken dan het origineel, wel verschillend natuurlijk.

Han S
10 februari 2007, 19:22
Op mijn PC speakertjes klinkt het origineel een stuk beter dan de getweakte versies.

Pun
10 februari 2007, 22:55
Op mijn PC speakertjes klinkt het origineel een stuk beter dan de getweakte versies.
Ja bij mij ook, de getweakte versie klinkt een stuk doffer, vooral nadat hij hem op het laatst weer op normaal volume afspeelt en dan daarna de originele versie er achteraan speelt, is het duidelijk te horen.


Wel een duidelijk filmpje trouwens, probeer al een hele tijd aan mensen dit uit te leggen, maar lukt mij nooit goed, nu kan ik gewoon een link naar dit filmpje geven :)

Ic3gl0vE
11 februari 2007, 15:53
Heel duidelijk filmpje en dat in minder dan 2 minuten, bedankt Han!



Dan heb ik liever iets als de PSP Vintage warmer, daarmee kun je de drempel aan de bovenkant instellen op bijvoorbeeld -0.03dB, waar je dan niet bovenuit komt. Met de compressie kun je dan bijvoobeeld +6dB instellen en je kunt ook aan je knopje met 'knee' draaien, waarmee je naar mijn idee tussen softe en harde compressie kunt gaan, traploos. Je kunt echt veel instellen daarmee, release, speed, het is allemaal instelbaar.

En daarmee kun je een productie behoorlijk hard masteren waarbij het evengoed nog prima blijft klinken. Bovendien kun je ook nog wat met de toon doen op twee banden, bijvoorbeeld alles beneden 25hz 3 dB zachter maken, of als je wilt 12 dB en bijvoorbeeld bij 11khz een paar dB er bij.



Waves L3 werkt ook op die manier, maar dan 5 bands
http://www.harmony-central.com/Newp/2004/L3-Multimaximizer-lg.jpg
Maar zo'n plugin kost ook al meer dan 500 euro.