PDA

View Full Version : Combo-versterker voor Jazz-gitaar



Buzz
9 februari 2007, 13:01
Ik ben op zoek naar een combo-versterker met een warme jazzy sound. Natuurlijk, ik weet dat dat niet alleen aan de versterker ligt, maar misschien weet hier iemand welke versterkers daar bij uitstek voor geschikt zijn.

Wie werpt de eerste steen?

skabouter
9 februari 2007, 13:07
haha ik want ik ben al 3 weken ziek en heb helemaal niets te doen en post de laatste tijd veel te veel op dit forum

Probeer eens een Roland Jazz Chorus (JC-120). 120 watt transistor 2x12" combo, met 2 kanalen, 4 inputs, reverb, vibrato,chorus, overdriveje (niet ruig, klein randje).

ik heb er jaren 1 gehad en WAT EEN CLEAN!! zuiverder gaat het niet! zeker een prachtige stereo chorus erbij, niet mis :)

2e hands voor 400/500 te krijgen. al heb ik toen 300 voor mijne betaald, je moet maar net geluk hebben :)

a darker shade of grey
9 februari 2007, 13:07
Ikke ikke ikke ^^

maar noem nog es wat dingen, als: budget, ervaring, gitaar enz..

ah nee!!! Skabouter je bent me 2 seconden voor!!!!

skabouter
9 februari 2007, 13:08
ha :D still got it

Bates15
9 februari 2007, 13:52
Roland JC120 is een veel gebruikte amp of een oude 15" trace Elliot basversterker. Laatst nog een jazz gitarist daarop gehoord. Waanzinnig!

Buzz
9 februari 2007, 14:21
maar noem nog es wat dingen, als: budget, ervaring, gitaar enz..


Budget: is even niet het punt. Ik geef liever een paar honderd euri voor iets uit wat naar m'n zin is, dan dat ik voor een koopje zit spijt te hebben.

Ervaring: In Jazz nog niet veel, maar vind ik de laatste tijd steeds interessanter.
Blues, pop, akoestisch fingerpicking, da's allemaal geen punt, maar in dit geval niet zo relevant.

Gitaar: momenteel een MusicMan Axis Sport met 2 P-90 Pickups. Zou voor jazz-dingetjes misschien wel een andere moeten worden.

En nog bedankt voor die snelle stenen...:p

skabouter
9 februari 2007, 14:37
ik ken die gitaar niet goed, en het is niet direkt een jazzer, maar P90`s geven wel een fijne warme jazzklank.

budget....je hebt het over een paar honderd euro...bedoel je dan 200/300? of meer....

Rinze
9 februari 2007, 16:28
Roland Jazz Chorus

Fender Twin Reverb (wel slecht voor de rug)

Polytone (diverse modellen)

skabouter
9 februari 2007, 16:34
jazz chorus is ook niet goed voor je rug..........zwaar onding, zorgen dat er wieltjes onder zitten!! Twin is ook erg mooi natuurlijk,maar wel wat feller/scheller en veel duurder. Jazz chorus is heel erg warm en stuk goedkoper.
Vox AC30 is natuurlijk ook erg mooi, maar ook erg aan de prijs. voor perfecte clean zit je met JC120 prima en qua prijs ook!

Buzz
9 februari 2007, 16:38
ik ken die gitaar niet goed, en het is niet direkt een jazzer, maar P90`s geven wel een fijne warme jazzklank.

budget....je hebt het over een paar honderd euro...bedoel je dan 200/300? of meer....



500-600 mag ook wel. Inderdaad die p-90's (vooral in neckpositie, tone rolled back) geeft wel een jazzy soundje, ja....

skabouter
9 februari 2007, 16:42
kerel, maak een keer een uitstapje naar feedback in r`dam, en test daar wat dingen! als het goed is hebben ze ook JC120`s op voorraad. deze zijn wel nieuw, en in de prijsklasse 1000+ maar is leuk om te testen, en voor 500 kan je makkelijk een 2e handsje vinden op internet!
altijd handig om van te voren even naar de winkel te bellen wat ze hebben (gericht vragen stellen).

Buzz
9 februari 2007, 17:31
Bedankt!! Gaan we zeker doen!!

Enne....beterschap!!

Bates15
9 februari 2007, 17:33
Vox AC30 is natuurlijk ook erg mooi, maar ook erg aan de prijs. voor perfecte clean zit je met JC120 prima en qua prijs ook!

Een Ac30 voor jazz? Fel en schel wel, maar warm en jazzy?!? (blijft overinegs een fantastische amp!)

skabouter
9 februari 2007, 17:39
sja, ik moet zeggen dat ik ze ook niet heel jazzy vind. wel erg clean. maar net als de Twin, het is erg clean, maar niet jazzy.
kom je denk ik toch bij een JAzz Chorus uit :) ik speelde er wel geen jazz op toendertijd, maar blijven geweldige bakken, en volgens ervaren mensen erg goed voor jazz (it`s all in the name).

Overigens zijn Peavey Classics misschien ook wel geschikt! zeer warme sound uit te halen, eerder bluesy misschien, maar clean genoeg voor jazz, en dan heb je wel een buizenamp. hoewel deze versterker misschien teveel opties heeft wat je niet hoeft in jazz.......

Rinze
9 februari 2007, 17:49
De Fender Twin is ook heel goed een donker jazz-geluid uit te halen, bright-swaitch uit en even aan de toonregling van gitaar en versterker klooien... DIe dingen worden niet voor niks veel gebruikt in de jazz.

Een Peavey Classic (30) is inderdaad ook een optie, lekker licht, en uit die van mij kun je prima erg warme sounds halen. Tweedehands voor onder de 400 euro een originele Amerikaanse tweedehands op de kop tikken, klaar.

jero
9 februari 2007, 19:10
ik weet het niet hoor, maar ik vind die jazz chorus nou niet echt een warme jazz sound hebben, het clean is eerder steriel. Het feit dat ie jazz chorus heet maakt hem nou niet direct erg geschikt voor jazz. Wat mij betreft voor een warme jazz klank gaat er niets boven een oude fender bak (of clone) met vermogen <40 watt.

guitartub
9 februari 2007, 20:24
ik weet het niet hoor, maar ik vind die jazz chorus nou niet echt een warme jazz sound hebben, het clean is eerder steriel. Het feit dat ie jazz chorus heet maakt hem nou niet direct erg geschikt voor jazz. Wat mij betreft voor een warme jazz klank gaat er niets boven een oude fender bak (of clone) met vermogen <40 watt.

En zo is het maar net.
Op de meeste hier genoemde versterkers ga je met de genoemde solid body gitaar niet echt jazzy klinken. Mijn docent speelt over een (nieuwe) Fender Deluxe reverb (22watt) en dat is toch een heel ander verhaal. Ik heb zelf mijn Laney VC30 maar weer afgestoft (want ook volledig buizen) en mijn jazzgitaren klinken er prima over. Maar denk toch maar eens over een Fender bakkie voor jazz. (Ook de Dynatouch serie klinkt nl erg goed, en is daarbij erg veelzijdig.)

d'oh
9 februari 2007, 21:12
Ik zal mijn mening ook even spuien:

jc120 kan prima voor jazz, net als gibson lab5, yamaha g100II

zijn dan wel allemaal transistorversterkers, maar dan ook direct de beste ooit gemaakt

een fender dynatouch is geen goede keus, als we de jc120 steriel noemen, dan zou ik de dynatouch graag diepvries willen noemen

een fender deluxe reverb is direct een ander verhaal, maargoed ook direct een heel ander prijskaartje

een tweedehandse peavey classic 30 of mesa subway blues moet de truc ook zeker kunnen doen

jplm
9 februari 2007, 21:31
ik weet het niet hoor, maar ik vind die jazz chorus nou niet echt een warme jazz sound hebben, het clean is eerder steriel. Het feit dat ie jazz chorus heet maakt hem nou niet direct erg geschikt voor jazz. Wat mij betreft voor een warme jazz klank gaat er niets boven een oude fender bak (of clone) met vermogen <40 watt.

Ik ben vorig jaar naar een concert in de Boerderij geweest van Larry Coryell, Victor Bailey en Lenny White. Welnu, Coryell speelde die avond op een gewone Strat, over een Jazzchorus, en neem maar van mij aan dat dat klonk als jazz! Het is al vaker gezegd, maar ik vrees dat het voor een groot gedeelte ligt aan de persoon die de gitaar vasthoud. Zo ging hij vaak met het vlees van z'n duim over de snaren ter hoogte van de 12e fret, als je dan je ogen dicht deed klonk dat net als een jazzgitaar met een holle klankkast. En nogmaals, gewoon een boerenl*llen Strat, die avond.

Groet, Jan.

Rinze
9 februari 2007, 21:52
Het is niet voor niks dat de JC 120 en de Twin Reverb zoveel gebruikt worden in de jazz, die lui weten echt wel wat ze doen. Ik heb wel eens iemand op een Tele op het halselement een zeer fraaie jazzsound horen produceren. De Lab Series versterkers zijn inderdaad ook een goede keus, tweedehands vaak heel goedkoop aan te komen.

guitartub
9 februari 2007, 22:04
Ik ben vorig jaar naar een concert in de Boerderij geweest van Larry Coryell, Victor Bailey en Lenny White. Welnu, Coryell speelde die avond op een gewone Strat, over een Jazzchorus, en neem maar van mij aan dat dat klonk als jazz! Het is al vaker gezegd, maar ik vrees dat het voor een groot gedeelte ligt aan de persoon die de gitaar vasthoud. Zo ging hij vaak met het vlees van z'n duim over de snaren ter hoogte van de 12e fret, als je dan je ogen dicht deed klonk dat net als een jazzgitaar met een holle klankkast. En nogmaals, gewoon een boerenl*llen Strat, die avond.

Groet, Jan.

Ben bij hetzelfde concert geweest en je hebt helemaal gelijk, al is Larry natuurlijk wel van een hele andere orde als de meesten van ons hier. Heb hem al heel veel live zien spelen over allerlei soorten gitaren en versterkers. Maar de man beschikt over fabelachtige techniek en muzikaliteit dus zelfs al duw je hem een Stagg in zijn handen met eender welke bagger versterker dan klinkt hij nog steeds.....GOED!

skabouter
9 februari 2007, 22:12
sja dan ben je een pro :) ik zelf kan zonder mn eigen setup waar ik helemaal op ingesteld ben geen goeie sound krijgen :( toch jammer is dat!

Flint Stone
10 februari 2007, 00:56
Peavey Classic 30 klinkt idd lekker op volume normaal tot hard, daarboven gaat hij vet scheuren, maar zo speel je geen jazz geloof ik (Scofield misschien.) JC-120 heb ik bij Feedback Rtd nog nooit zien staan. Dus idd eerst maar even bellen voor je afreist. JC-120 is wel ouderwets/onhandig groot. Ik heb nu een JC-50 die is van zichzelf wat bright en clean (wil ik juist graag) maar met een ietsiepietsie chorus en reverb geeft hij ook zo’n rond Wim Overgaauw geluid.. Zoek je zoiets ?
Dit interview met John Abercrombie vond ik overigens op het net:

Back in December, a house fire destroyed nearly everything I owned—including my instruments, amps, and other gear,” says Abercrombie. “The guitar I have on the road with me right now is a Brian Moore solidbody similar to the custom DC/1P I’d been playing for the past five years—which burned in the fire, but may still be salvageable. I also have a Taylor acoustic that I haven’t even used on a gig yet.
“The only things I take on the road besides my guitar are an Ernie Ball volume pedal, a Fulltone Full-Drive 2 distortion, and a Boss SE-50 multi-effects box—which is my favorite processor for live performance. I usually request Roland JC-120s on the road, because they’re so bright that I can roll off the highs on my guitar and get the dark-yet-clear sound I like. I’m also a fan of Mesa/
Boogie Mark IIIs and Mark IVs, and some Fenders—although I had a brand new reissue Fender Twin the other night, and I didn’t like it at all. Luckily, there was an old Polytone of mine lurking in the back of the club that had been there for about 15 years, so we set it up and there was a world of difference. It was just so warm. The amp setup I’ve used on most of my recordings is a Mesa/Boogie Tri-Axis preamp, a Walter Woods stereo power amp, and twin Mesa/Boogie 1x12 cabs.”
:)

Punt
10 februari 2007, 03:07
Ik denk aan een Fender Bassman...met een dikke Jazzgitaar natuurlijk of een ES335 dan ben je wat flexibeler in je mogelijkheden.

Hydra
10 februari 2007, 11:20
En zo is het maar net.
Op de meeste hier genoemde versterkers ga je met de genoemde solid body gitaar niet echt jazzy klinken. Mijn docent speelt over een (nieuwe) Fender Deluxe reverb (22watt) en dat is toch een heel ander verhaal. Ik heb zelf mijn Laney VC30 maar weer afgestoft (want ook volledig buizen) en mijn jazzgitaren klinken er prima over. Maar denk toch maar eens over een Fender bakkie voor jazz. (Ook de Dynatouch serie klinkt nl erg goed, en is daarbij erg veelzijdig.)

Met mijn Joe Pass over mijn JC 120 heb ik toch echt wel een hele fijne jazzsound.

terrasbeest
10 februari 2007, 11:48
AER. Ook voor electrische gitaar, en ook voor een solidbody, jawel.

Buzz
10 februari 2007, 12:43
Veel leuke tips en ideeën hierover, zeg. Ik ga al deze dingen echt eens overwegen (proberen).

RolandT
10 februari 2007, 12:44
Wat denk je van het Adrian Ingram signature combo (http://www.matamp.co.uk/ingram.htm) van Matamp.
Helemaal onworpen om de ultieme Jazz amp te zijn door (natuurlijk) Adrian Ingram (http://www.adrianingram.com/).

skabouter
10 februari 2007, 21:45
hier leuke JC-120 voor prima prijs!

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/75849287-roland-jazz-chorus-jc-120-100-origineel.html?return=eJwVylsOgyAQQNG9mOifIiJqMaax O8GWVMJDAmNrbbr3ws%2FMuZnhDLOvZPUYGB4Iyxa%2FvYMYVw DHEFKbE7Yy3CtwmnMIldXI7KcUqhS2lDaA342wICx6CR9AeBVX ufCQ7k8JnHt071tarWD09dATLh5hgi0nM87JTccx982Q2CS2NB EiT%2BkSj%2FSJSUcuqT6xKO4IrWNtQcZsCjc12fj7Aw9NP2M% 3D&df=1&p=2&fta=eNpNkk1uxDAIhe%2FiRdeAMcZYc5Yq0lTVSKk6avozbdW7 1yaZOEt%2F4j14mMnEfhdTCx9v8%2BPnNC%2BhLibRwm0%2B4c N5Ob2%2FGtYZLZPWmSxzqvO7%2FVyudb4ZYpRY6vxtCSUmqK%2 FLxejheqJuwxau0%2FNTqI21ZzO9nJv%2FZBHs92JQvXFOKhk1 9zIcSJLGu9JRpMZKR3FFkpuQEnbEWxWVDCIuTMMLELgj2RAWzi WnjvLmpVqQs3vpLkzMxTuWgaJGF%2BIYPwGjt8QxP5ckLkU6sr TWxQOjLToPppzI2cjAUFSdyc6iQvGJMe%2BMJIpnxT0GKGZcZx 45CAp7HcGBKbgf4X0rgJHTWrflEGm7IwRn959ggBTF56ORA3Is q3bkANK4akeO1kTXvvnI2HdAemC0zTJyAOTc9ve3WLHwMt0e%2 B8W1IzubdDOyMH31WwQLYXt%2F7u%2B%2Ff%2FIguRM%3D

AART
11 februari 2007, 00:09
Probeer voor 500/600 euro eens een Mesa studio .22(+)!

Echt geweldige bakken, dat clean kanaal is echt geweldig.
Kom je heel erg in de buurt van de clean sound van de Mark III/IV, misschien zelfs beter.

terrasbeest
8 maart 2007, 12:28
Iemand ervaring met bas versterkers voor archtops, zoals de Fender Bassman. Ik vroeg me af of dit geen gunstige invloed heeft op het vermijden van feedback met dit soort gitaren, die feedback treedt toch voornamelijk op met de basklanken.
Ik zoek een oplossing voor m'n nieuwe ES-175 : ofwel heb ik een goeie sound MET feedback, ofwel heb ik geen feedback maar klinkt het ding als een banjo....

peter_heijnen
8 maart 2007, 12:51
Ik zoek een oplossing voor m'n nieuwe ES-175 : ofwel heb ik een goeie sound MET feedback, ofwel heb ik geen feedback maar klinkt het ding als een banjo....
Je zult feedback blijven houden zogauw een bepaalde frequentie zich zelf middels je klankkast gaat versterken. Maakt niet uit wat voor amp/cab je gebruikt.

Met een goede parametrische eq kun je precies datgene weg halen waar je last van hebt, zonder dat je meteen het hele gebied rondom die ene frequentie mee neemt.

Ik heb nog een werkloze tc dual parametric liggen. Niet goedkoop maar wel de allerbeste, pm me maar.

rijco.nl
8 maart 2007, 16:48
een Fender Jazz King misschien ?? in Duitsland voor 700,-
staat nog op m'n verlang lijstje.
http://namm.harmony-central.com/SNAMM05/Content/Fender/PR/Jazz-King-amp.html :satisfie: :satisfie: