PDA

View Full Version : Haarscheurtje in de lak.



Vickman
9 februari 2007, 00:14
Mijn Fender Jaguar heeft een heel klein scheurtje waar de nek aan de body vast zit. Je ziet hem bijna niet en je voelt hem bijna niet. Nu is mijn vraag natuurlijk of dat een probleem is of dat het een probleem wordt. Is het eventueel te verhelpen. Ik had al eens begrepen dat Japanse Fenders vaker lakproblemen hebben.
Een oud scheurmonster waar ik ook op speel heeft hetzelfde, al jaren en die scheur is nooit groter geworden.

Noid
9 februari 2007, 00:18
Geen probleem, truste!

Yamhammer_71
9 februari 2007, 00:42
Mijn Fender Jaguar heeft een heel klein scheurtje waar de nek aan de body vast zit. Je ziet hem bijna niet en je voelt hem bijna niet. Nu is mijn vraag natuurlijk of dat een probleem is of dat het een probleem wordt. Is het eventueel te verhelpen. Ik had al eens begrepen dat Japanse Fenders vaker lakproblemen hebben.
Een oud scheurmonster waar ik ook op speel heeft hetzelfde, al jaren en die scheur is nooit groter geworden.

Ik begrijp je voorzichtigheid.
Nee zo'n scheurtje kan zeker geen kwaad en zal blijven zoals ie nu is. Ik zal er verder niet aan 'kloten' zoals weghalen of iets anders proberen, want dan zul je wel zien dat het opeens problemen geeft, terwijl ie dat voorheen niet deed, altijd op de onverwachte momenten.
Verder gewoon normaal omgaan met de gitaar en hiermee bedoel ik echt de gitaar met 2 handen pakken en liefst niet met 1 hand.

Veel gitaristen doen dit wel telkens, maar of het nou echt bevordelijk is voor in standhouding van de gitaar, betwijfel ik. Als ik iemand zn Les Paul uit de koffer zie pakken met 1 hand bij hals, dan is dat echt gewoon vragen om problemen...niet zozeer alleen de hals, maar mocht je 'm daardoor een keer laten vallen, kun je jezelf echt voor je 'koppie' slaan.
De hals is altijd het meest kwetsbare onderdeel van een gitaar...als je er zorgvuldig mee omgaat, zal het echter never problemen geven.

Rinze
9 februari 2007, 08:02
Ik neem aan dat het scheurtje (waarschijnlijk gewoon een barstje in de lak) in de body zit? Niks aan de hand, mijn Fender Lead uit 1981 heeft dat al twintig jaar en in de tussentijd is ie gevallen, ben ik er (per ongeluk) over heen gelopen en is er verder ook van alles mee gebeurd. Fenders zijn erg goed bestand tegen van alles en nog wat, daar hoef je je qua hout niet snel druk over te maken. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid altijd even naar een gitaarbouwer gaan of een fotootje posten.

Noid
9 februari 2007, 09:37
Ik begrijp je voorzichtigheid.
Nee zo'n scheurtje kan zeker geen kwaad en zal blijven zoals ie nu is. Ik zal er verder niet aan 'kloten' zoals weghalen of iets anders proberen, want dan zul je wel zien dat het opeens problemen geeft, terwijl ie dat voorheen niet deed, altijd op de onverwachte momenten.
Verder gewoon normaal omgaan met de gitaar en hiermee bedoel ik echt de gitaar met 2 handen pakken en liefst niet met 1 hand.

Veel gitaristen doen dit wel telkens, maar of het nou echt bevordelijk is voor in standhouding van de gitaar, betwijfel ik. Als ik iemand zn Les Paul uit de koffer zie pakken met 1 hand bij hals, dan is dat echt gewoon vragen om problemen...niet zozeer alleen de hals, maar mocht je 'm daardoor een keer laten vallen, kun je jezelf echt voor je 'koppie' slaan.
De hals is altijd het meest kwetsbare onderdeel van een gitaar...als je er zorgvuldig mee omgaat, zal het echter never problemen geven.
Kom, kom, een gitaar is een muziekinstrument en geen porseleinen theepot. Het is wijs om er met voorzichtigheid en respect mee om te gaan, maar wel binnen zijn context. Dat betekent dat ik hem gewoon met 1 hand bij de nek pak etc. Als de gitaar daar al niet tegen zou kunnen is het gewoon een slechte gitaar.

up-guitarman
9 februari 2007, 15:21
Kom, kom, een gitaar is een muziekinstrument en geen porseleinen theepot. Het is wijs om er met voorzichtigheid en respect mee om te gaan, maar wel binnen zijn context. Dat betekent dat ik hem gewoon met 1 hand bij de nek pak etc. Als de gitaar daar al niet tegen zou kunnen is het gewoon een slechte gitaar.

+1, een gitaar moet toch bestand zijn tegen een stootje... Op het podium bots je al snel eens ergens tegen...

Yamhammer_71
9 februari 2007, 16:51
Kom, kom, een gitaar is een muziekinstrument en geen porseleinen theepot. Het is wijs om er met voorzichtigheid en respect mee om te gaan, maar wel binnen zijn context. Dat betekent dat ik hem gewoon met 1 hand bij de nek pak etc. Als de gitaar daar al niet tegen zou kunnen is het gewoon een slechte gitaar.

Ik heb het over Gibson Les Pauls die heel wat wegen voor een electrische gitaar. Uit de koffer halen met 1 hand kan zolang je de gitaar rechtop houdt...je gaat een Gibson niet horizontaal met 1 hand proberen vast te houden, dat doe je gewoon niet.

Wabbie
9 februari 2007, 16:55
Ik heb het over Gibson Les Pauls die heel wat wegen voor een electrische gitaar. Uit de koffer halen met 1 hand kan zolang je de gitaar rechtop houdt...je gaat een Gibson niet horizontaal met 1 hand proberen vast te houden, dat doe je gewoon niet.

Goh, ik haal toch vaak mijn epiphone genesis met 2 headcracks (!!) gewoon met een hand uit de koffer. Het blijft inderdaad gewoon een gebruiksvoorwerp. Mijn Les Paul pak ik ook regelmatig gewoon met een hand van de wandhanger af hoor. En zo heel veel weegt een Les Paul nu ook weer niet, ik heb genoeg basgitaren in mijn handen gehad die echt wel zwaarder zijn ;)

maargoed to each his own....

Ik speel overgens al jaren op fenders als hoofdgitaren. Dat kleine scheurtje in de lak gaat heus niet zoveel uitmaken joh. En als er nu een stukje lak wegspringt, dan is dan toch ook niet zo heel erg, heb je een instant relic. Mijn strat zit ook helemaal onder de deuken en krassen ;)

Vickman
9 februari 2007, 20:33
Mijn vraag aan Rinze is dan ook hoe je per ongeluk over je gitaar kan heen lopen?
Ik heb namelijk wel eens een Japanse Strat in mijn handen gehad die een totaal gescheurde body had. Dit bleek een probleem te zijn die veel Japanse Fenders hadden. Ik ben van nature wel negatief ingesteld, dus ik zag de bui al hangen.

Samder
9 februari 2007, 20:37
Kom, kom, een gitaar is een muziekinstrument en geen porseleinen theepot. Het is wijs om er met voorzichtigheid en respect mee om te gaan, maar wel binnen zijn context. Dat betekent dat ik hem gewoon met 1 hand bij de nek pak etc. Als de gitaar daar al niet tegen zou kunnen is het gewoon een slechte gitaar.

Helemaal mee eens!!

FruscianteFan
9 februari 2007, 20:47
Ik begrijp je voorzichtigheid.
Nee zo'n scheurtje kan zeker geen kwaad en zal blijven zoals ie nu is. Ik zal er verder niet aan 'kloten' zoals weghalen of iets anders proberen, want dan zul je wel zien dat het opeens problemen geeft, terwijl ie dat voorheen niet deed, altijd op de onverwachte momenten.
Verder gewoon normaal omgaan met de gitaar en hiermee bedoel ik echt de gitaar met 2 handen pakken en liefst niet met 1 hand.

Veel gitaristen doen dit wel telkens, maar of het nou echt bevordelijk is voor in standhouding van de gitaar, betwijfel ik. Als ik iemand zn Les Paul uit de koffer zie pakken met 1 hand bij hals, dan is dat echt gewoon vragen om problemen...niet zozeer alleen de hals, maar mocht je 'm daardoor een keer laten vallen, kun je jezelf echt voor je 'koppie' slaan.
De hals is altijd het meest kwetsbare onderdeel van een gitaar...als je er zorgvuldig mee omgaat, zal het echter never problemen geven.Voorzichtig met je gitaren omgaan is wel verstandig, hoewel dit me overdreven lijkt. Vergeet de hals automatisch al tussen 40 en 70 kg te verduren heeft van de snaren! Dan moet ze dat beetje extra kracht toch wel aankunnen?

Rinze
9 februari 2007, 21:09
Mijn vraag aan Rinze is dan ook hoe je per ongeluk over je gitaar kan heen lopen?
Ik heb namelijk wel eens een Japanse Strat in mijn handen gehad die een totaal gescheurde body had. Dit bleek een probleem te zijn die veel Japanse Fenders hadden. Ik ben van nature wel negatief ingesteld, dus ik zag de bui al hangen.

Heel simpel: flink onder invloed op een slecht verlicht podium met een zeer ongelijke vloer (voor mijn gevoel althans) rondhobbelen waar mijn trouwe Lead I in een open koffer klaarlag, even struikelen en bingo! Er was niks aan de hand, ik was ergens op het stuk gaan staan waar de hals aan de body vastzit, hij was ook niet ontstemd of zo. Een andere keer had ik dezelfde gitaar gewoon om hangen toen de riem los schoot (normaal altijd gezekerd met Grolsch rubbertjes, later permanent vastgetaped met stage tape) doordat ik een duw kreeg van iemand (kraakpand? ik weet het niet meer) en de Fender op zijn headstock op de grond stuiterde. Even de hals weer rechtslaan (zit wat ruimte in de neckpocket), stemming was nog goed, doorspelen. Dat soort geintjes zou ik je met een Gibson niet aanraden, dat is het grote splintertijd.

Dat soort dingen gebeurt me nu niet meer (hoop ik), bij een aantal van mijn gitaren zou ik er ook bepaald niet vrolijk van worden, maar de Lead zag er toch al uit alsof ie een oorlog had meegemaakt doordat de lak van de body van rood naar wit/blauw verkleurde en helemaal craquelé werd. Bovendien is een gitaar toch inderdaad een gebruiksvoorwerp, nietwaar? In die tijd durfde ik met duurdere gitaren ook niet op te treden.

Hoewel die Lead een Amerikaan is denk ik dat een Jap niet zo gek veel meer risico loopt, als het hout goed is en er niet al vanaf het begin zwakke plekken in zitten. Zit de barst alleen in de lak? Hebbie een foto?

p604p603
18 februari 2007, 14:54
Dit is helemaal niet erg. Dit zijn haarscheurtjes in de lak ook wel cracquele genoemd. Ze ontstaan doordat hout nooit uitgewerkt is en de lak wel. Ze ontstaan omdat de uitzetting van hout anders dan een lak is. Als je gitaren aan grote temperatuurverschillen bloot stelt dus een gitaar nu mee naar buiten neemt of in de zomer in de zon zet wordt het verergerd. Oude zestiger jaren Fenders zitten er vol mee. Echt niets dus om je zorgen over te maken.