PDA

View Full Version : Trussrod losdraaien bij geen snaren op gitaar?



Ic3gl0vE
8 februari 2007, 21:47
Ik heb mijn stratkloon ontdaan van snaren en slagplaat en ga de boel pas weer in elkaar zetten als ik nieuwe elementen en electronica heb. Moet ik nu de trussrod losser draaien, gezien de hals een tijdje zonder tegenspanning zit of kan de hals hier wel tegen? Ik twijfel nog over de pickups die ik wil kopen, dus de gitaar blijft waarschijnlijk nog wel een paar weken ongebruikt.

Nocki
8 februari 2007, 21:53
nee. gewoon lekker zo laten als tie nu is.

succes

Yamhammer_71
9 februari 2007, 02:11
Ik heb mijn stratkloon ontdaan van snaren en slagplaat en ga de boel pas weer in elkaar zetten als ik nieuwe elementen en electronica heb. Moet ik nu de trussrod losser draaien, gezien de hals een tijdje zonder tegenspanning zit of kan de hals hier wel tegen? Ik twijfel nog over de pickups die ik wil kopen, dus de gitaar blijft waarschijnlijk nog wel een paar weken ongebruikt.

Kan in principe geen kwaad. Het is juist beter als je een gitaar voor langere tijd niet gebruikt, om de snaren los of eraf te halen. Als je de elementen er eenmaal in hebt gezet en de snaren erop gaat leggen, zie je het vanzelf wel.
Mocht het een probleem zijn, kun je er altijd met een gitaarbouwer naar toe gaan, die lost het in een paar 'slagen' op en hij is weer perfect. Maar ga dr niet vanuit dat het problemen geeft :)

DarknessAwaits
9 februari 2007, 12:43
Het is juist beter als je een gitaar voor langere tijd niet gebruikt, om de snaren los of eraf te halen.

Onzin. 1234567890

Nocki
9 februari 2007, 13:16
Onzin. 1234567890



+1(23456789)

bert k
9 februari 2007, 13:27
Als alle snaren eraf zijn, buigt de hals ietje achterover door de spanning van de trussrod. Maar zodra er weer nieuwe snaren opzitten staat ie weer recht. Dat kan soms een uurtje duren, dus wacht dat even af.

Dat van die snaren loshalen is idd onzin.

Yamhammer_71
9 februari 2007, 16:44
Als alle snaren eraf zijn, buigt de hals ietje achterover door de spanning van de trussrod. Maar zodra er weer nieuwe snaren opzitten staat ie weer recht. Dat kan soms een uurtje duren, dus wacht dat even af.

Dat van die snaren loshalen is idd onzin.


Hoezo onzin? Je zegt het nu zelf? Als alle snaren eraf zijn, buigt de hals inderdaad weer terug...wacht je ff een maand, zet je er nieuwe snaren op en dan zal het weer gelijktrekken door de druk van de snaren die je normaliter ook had.

Snaren erafhalen is zowieso altijd handiger als je bezig bent met het vervangen van dergelijke onderdelen. Waarom onhandig de snaren erop laten en er met moeite bij komen als het makkelijk kan.

p604p603
9 februari 2007, 18:40
Helemaal eens met de anderen. Het kan altijd zijn dat de hals een andere stand inneemt maar door de trussrod te verdraaien kan je dit zo weer corrigeren. Kan iedereen en hoef je geen gitaarafsteller voor te zijn. Setje snaren kost gemiddeld 5 euro dus daarvoor moet je zeker niet op besparen.

Ic3gl0vE
9 februari 2007, 18:54
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga een GFS lil killer 15k bij de brug zetten. Voorlopig laat ik de andere pickups denk ik even zoals ze zijn. Moet namelijk eerst maar eens kijken of deze gitaar lekker kan klinken of niet.