PDA

View Full Version : EMG's te zwaar geluid?



RenéZ
8 februari 2007, 21:46
EMG 81 en 60. Hebben deze een te zwaar geluid voor rock nummers zoals ac/dc, peter pan speedrock enzovoorts?
Want ik wil misschien een ESP ltd ec-1000vb kopen. Dit is een les paul vormige gitaar. Deze gitaar is zeer goed alleen weet ik dus niet of de EMG's te zwaar geluid hebben. Ik speel namelijk in een band en wij willen metal spelen maar ook rock. Voor metal zijn EMG's de beste maar voor rock?
kan iemand helpen
alvast bedankt

RedBuell
8 februari 2007, 21:57
Dat is wel een heel geil gitaartje.

DarknessAwaits
8 februari 2007, 22:31
Met EMGs kun je ook prima rock spelen hoor, verwacht alleen niet hetzelfde geluid als een vintage PAF o.i.d.

RvB
8 februari 2007, 23:24
Ik heb exact dezelfde combinatie in mijn ltd explorer. Voor ac/dc is het eigenlijk niks, dan heb je meer aan een gibson sg (ik heb namelijk ook een gibson sg, dus kan redelijk mijn objectieve mening geven).

Met emg's moet je niet een rauw ac/dc-geluid verwachten, wel vrijwel alle soorten metalsounds, daar is het uitermate voor geschikt (waar een sg minder voor geschikt is imo).

DarknessAwaits
8 februari 2007, 23:36
Nou... Ik moet toch zeggen met een Koch Powertone clean net over de top gejaagd kan je een heel lekker geluidje krijgen hoor. Evenzo op het od kanaal met gain ver dicht, ac/dc annex lekkere rocksound.

Yamhammer_71
9 februari 2007, 00:09
EMG 81 en 60. Hebben deze een te zwaar geluid voor rock nummers zoals ac/dc, peter pan speedrock enzovoorts?
Want ik wil misschien een ESP ltd ec-1000vb kopen. Dit is een les paul vormige gitaar. Deze gitaar is zeer goed alleen weet ik dus niet of de EMG's te zwaar geluid hebben. Ik speel namelijk in een band en wij willen metal spelen maar ook rock. Voor metal zijn EMG's de beste maar voor rock?
kan iemand helpen
alvast bedankt

Even zonder poespas allemaal. Ik weet heel duidelijk watvoor geluid je zoekt.

Ik raad EMG echt af, serieus! Niet om EMG af te kraken, maar ik zat er zelf ook destijds aan te twijfelen en heb zelf EMG's in een Gibson Les Paul gehad..deze zaten er zelfs origineel in!! Jarenlang mee gespeeld en wat aangekloot, maar op een gegeven moment werd ik de EMG toon zat.
Recentelijk voor het eerst sinds jaaaaaren overgegaan op passief en wow, wat rocken die dingen veel meer dan EMG. Ik dacht altijd dat ik misschien bij de overstap van passief opeens een klote-geluid zou krijgen, zonder sustain etc, dat ken je wel. Het tegendeel is waar, zelfs met medium-output passieve elementen rockt het meer dan de EMG's in mn Les Paul!

Bij de stijlen die jij opnoemt, komt er maar 1 ding in me op: RAUW!
Een rauw geluid staat erg ver van EMG af en zeker AC/DC en andere heerlijke hardrock.

Ik zou eens kijken naar goede passieve elementen van Bare Knuckle of bijv Seymour Duncan. Het zal je zeer zeker niet tegenvallen.

casper innosence
9 februari 2007, 01:01
Tis ook maar net waar je zelf van houdt... maar tis zeker wel mogelijk om rock te spelen met emg's je kunt eventueel ook spelen met de volume van je gitaar..

Blijft toch een kwestie van smaak. Ik speel zelf een ESP Viper waar ik Seymour Duncans in heb zitten, de andere gitarist van mn band gebruikt n LTD Viper met EMG's en ook das gewoon n goed vet geluid. (Hangt wellicht ook van de amp/instellingen af)

E-J
9 februari 2007, 11:47
Toevallig kan je dezelfde gitaar ook met Seymour Duncans bestellen...zou ik doen!

http://www.espguitars.com/images/guitars/ec-1000_ASB.jpg
http://www.espguitars.com/images/guitars/ec-1000_VHB.jpg

sustain_freak
9 februari 2007, 18:59
[QUOTE=Bij de stijlen die jij opnoemt, komt er maar 1 ding in me op: RAUW!
Een rauw geluid staat erg ver van EMG af en zeker AC/DC en andere heerlijke hardrock[/QUOTE]

Ben ik het volledig mee eens. Passieve elementen doen dit veel beter.
Die gast kan het altijd zo heerlijk uitleggen :D

Tho
9 februari 2007, 19:01
EMG is prachtig. Ze zijn wel cutting edge, maar met de kanalen op je versterker kan je een hoop doen, en met de volume en tone knop ook!

Gitaro
9 februari 2007, 19:14
Ik speel zelf vaak op EMGs, maar voor rock als AC/DC zou ik toch liever iets passiefs hebben. Kijk, daarbij vind ik het gewoon de bedoeling dat het dirty, losjes en ongetemd klinkt. EMGs associëer ik zelf meer met strakheid. Maar wees gerust, met de ampsettings en de volume en tone knopjes (ik draai de tone van de 81 vaak 1/4 dicht) kom je al een heel eind.

Aangezien je ook metal speelt is het een moeilijke keuze. Niet dat passives daar niet geschikt voor zijn, ofzo.

Tho
9 februari 2007, 19:16
Ik speel zelf vaak op EMGs, maar voor rock als AC/DC zou ik toch liever iets passiefs hebben. Kijk, daarbij vind ik het gewoon de bedoeling dat het dirty, losjes en ongetemd klinkt. EMGs associëer ik zelf meer met strakheid. Maar wees gerust, met de ampsettings en de volume en tone knopjes (ik draai de tone van de 81 vaak 1/4 dicht) kom je al een heel eind.

Aangezien je ook metal speelt is het een moeilijke keuze. Niet dat passives daar niet geschikt voor zijn, ofzo.

Passieve hums zijn uitstekend geschikt voor metal! :) Ik geef er zelfs de voorkeur aan.

Gitaro
9 februari 2007, 19:29
Ik ook, ik durfde het alleen niet te zeggen :D

Tho
9 februari 2007, 19:40
Ik ook, ik durfde het alleen niet te zeggen :D

:D

Ik speel passieve Seymour Duncan's in mijn jackson USA door een alder body. Ik moet wel zeggen, dat als ik een mahonie body had gehad, ik er wel actieve hums in had gezet

Lennartmot
9 februari 2007, 19:53
Ik heb laatst een zack wylde set ingebouwd in een les paul.. En ik was best tevreden over het geluid. Maar op de ritchie blackmore klinkt het geluid van EMG's retestrak en mijn gibson sg ook. Alleen bij passieve elementen spreekt je gitaar meer dan EMG's. Bij de les paul hoorde je de EMG's en bij mijn sg, de sg.

orreltak
9 februari 2007, 19:58
is het niet mogelijk dat een setje s-d`s neemt en voor de metalsound de vuilst klinkende metalpedaal op de markt erbij neemt?(weet niet wat voor merk of soort dat is)

ik bedoel....mocht je toch al pedaaltjes ertussen hebben....(?)

dit is geen suggestie hoor,eigenlijk meer een vraag

DarknessAwaits
10 februari 2007, 00:39
Geluid maak je toch meestal niet met een pedaaltje, dan moet eerst je basis geschikt zijn voor wat je wilt benaderen.

Als je een, laten we eens origineel doen, Stagg met originele elementen neemt en daar het meest geniale distortionpedaal achter gooit geef ik je weinig kans op een geweldig geluid.

Heb je nu een gitaar als de TS en je doet er Seymour Duncans, Dimarzio, EMG in en daarna je pedaal... Dan klinken ze toch allemaal anders. Niet beter of slechter, gewoon anders.

AART
10 februari 2007, 00:42
EMG laat niet elke gitaar het zelfde klinken hoor zoals veel mensen beweren(vooral mensen die nooit EMG's in hun eigen gitaar hebben gehad).

IK hoor heeeeel veel verschil tussen mijn RG's(420, 3020) die allebei een EMG 85 in de brugpositie hebben.

sustain_freak
10 februari 2007, 02:45
Geluid maak je toch meestal niet met een pedaaltje, dan moet eerst je basis geschikt zijn voor wat je wilt benaderen.

Als je een, laten we eens origineel doen, Stagg met originele elementen neemt en daar het meest geniale distortionpedaal achter gooit geef ik je weinig kans op een geweldig geluid.

Heb je nu een gitaar als de TS en je doet er Seymour Duncans, Dimarzio, EMG in en daarna je pedaal... Dan klinken ze toch allemaal anders. Niet beter of slechter, gewoon anders.


Ja, dit verschilt gewoon per gitaar en combi van alles. Ik speel met een Gibson (passieve elementen) over een metal distortion pedaal en gebruik daarnaast weinig andere effecten, regelmatig overdrive voor blues/classic rock. Ik heb de overdrive naar mn smaak ingesteld eveneens de metal-distortion. Ik kan je verzekeren dat ondanks het een 'metal' pedaal is, het GEHELE TOON-KARAKTER van de gitaar in tact blijft, met dezelfde 'bite' of 'rondingen' als zonder distortion. Kwestie van goed instellen allemaal en juiste plectrumgebruik.