PDA

View Full Version : 'Wah wah' tintjes? Hoe kan dit?



Yamhammer_71
8 februari 2007, 19:25
Ik heb getracht het serieus uit te leggen, maar nog geen reactie ontvangen.
Een van mn Les Pauls plug in mn oude Fender versterker en wanneer ik direct via de gain-knop speel, krijg ik een woman-tone, bluesy met 'wah wah' tintjes...het 'praat' dus als ik wil.
Bij mn andere Les Paul is hier geen sprake van.
Schakel ik over op het cleane kanaal en werk met mn distortion, hoor ik het weer. Het reageert meteen op accenten van mn vingers/plectrum.
Kan iemand uitleggen waaraan dit ligt? Ik heb een tijdje terug de elementen laten monteren en ze klinken verschrikkelijk goed, maar twijfel dus of ze er goed inzitten...zou er binnenin de gitaar misschien een 'foutje' of iets dergelijks zitten? Ik heb er totaal geen last van, het is erg mooi, maar ik vraag het gewoon omdat mn andere gitaren dit niet hebben.

DarknessAwaits
8 februari 2007, 19:33
Ik heb niet echt een verklaring hiervoor, maar wellicht dat je potmeters niet helemaal goed meer zijn? Anders zou je het eens moeten proberen met een element direct op de output gesoldeerd.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 19:36
Is dit herkenbaar?

Ben dus benieuwd of er andere (Gibson) gitaristen zijn met hetzelfde.
Lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk dat alleen mijn Silverburst dit heeft, maar heb tot dusver nog niets gehoord van andere gitaristen...dus zolang dat stand houdt, ga ik ervanuit dat ik dus echt al helemaal een bijzonder gitaartje in handen heb.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 19:38
Ik heb niet echt een verklaring hiervoor, maar wellicht dat je potmeters niet helemaal goed meer zijn? Anders zou je het eens moeten proberen met een element direct op de output gesoldeerd.

Potmeters? I dunno...ik heb er gewoon standaard Gibson potmeters in laten zetten, ze werken in principe naar behoren. Ik twijfel gewoon over de invloed van de elementen hier op.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 19:59
Nou goed, ik weet voldoende.
Het is ook al opgemerkt door anderen in mn omgeving die dit ook konden horen. Ik laat het verder zoals het is...echt uniek, maar het blijft vreemd.

Mitch
8 februari 2007, 20:09
Potmeters uit de jaren '80 zeker :D

Yamhammer_71
8 februari 2007, 20:53
Potmeters uit de jaren '80 zeker :D

Neen. Het zijn gewone nieuwe potmeters van Gibson.
Ik heb gemerkt dat vooral de treble pickup heel erg praterig is...ook bij overdrive en distortion...je kunt het misschien erg 'vocaal' noemen.

Tis verder geen high-output pickup. Ik betwijfel of het aan de potmeters ligt.

Toen de gitaar klaar was, was ik niet tevreden over de balans tussen beide elementen, vooral met het brugelement, die ik steeds niet goed kreeg ingesteld.

De brugpickup kwam uiteindelijk schuin te staan, naar mn smaak. Hij is helemaal in balans met de hals-pickup welke natuurlijk gewoon recht zit en een stuk lager, zoals het alemaal behoort te zijn. De middenstand klinkt anders dan de hals-stand en treble-stand. Het verschil is overduidelijk.

In de middenstand heb ik nu een soort Fender geluid, erg 'lief'...vooral clean. Dit weer te danken aan de COMBI van hals en BRUG. Ik denk zelf dat het gewoon in het brugelement zit...deze heb ik zelf ook moeten aanpassen op een onlogische hoogte omdat anders de balans niet klopte. Nu klopt de balans, maar issie dus praterig.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 21:09
Ik hou van deze Gibson, mede doordat het volslagen uniek klinkt. Wanneer ik van het hals-element naar de middenstand schakel, hoor je al de overgang naar een andere sound. Van de middenstand naar de treble, weer een ander geluid. Door de brugelement en hals samen klinkt de middenstand dus echt helder en Fender-achtig.
Ik had vanaf het begin al problemen met dit brugelement om 'm juist af te stellen, het was een gevalletje appart. Nu issie wel correct, loopt schuin en een unieke sound. Zoals ik al zei heb ik achteraf geluk gehad met zo'n brugelement.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 21:10
Dat is pas nostalgie :D

jimihattricks
9 februari 2007, 09:18
no offence dude, maar leer s je posts te editten, of wil je zo snel mogelijk aan de 1.000.000 posts zitten..? :p

Noid
9 februari 2007, 09:24
Ik snap het nog steeds niet helemaal, wat gebeurt er nou precies met die gitaar?

Noid
9 februari 2007, 09:25
Kun je misschien een mp3-tje hier plaatsen, zodat je het kunt laten horen?

Noid
9 februari 2007, 09:26
Maar, ik weeet natuurlijk niet of je dat kunt, misschien maak je nooit opnamen of zo?

Noid
9 februari 2007, 09:26
Maar misschien doe je dat ook wel en heb je wel ergens een goede opname staan, zodat je dat met ons kunt delen?

Noid
9 februari 2007, 09:27
Nou ja, zie maar even, maar een geluidssample zou het denk ik wel verduidelijken, denk je niet?

Noid
9 februari 2007, 09:28
Zo ff fijne gereageerd in Yamhammer stijl: 1 antwoord over 5 posts :rockon:

almarvk
9 februari 2007, 09:32
Dit gaat dicht, Yamhammer is op de hoogte gebracht via een PM en moet z'n leven maar beteren.

Vragen? -> PM!