PDA

View Full Version : Gary Moore



mr.MojoRising
30 december 2002, 09:24
Al die gitaristen die zijn opgenoemd (Keith, Knopfler, Hammett...)zijn te gekke gitarsien met een eigen stijl.
Toch vindt ik dat meneer Moore veel..uh..completere dingen heeft laten horen. (ik zeg niet dat die anderen dat niet kunnen)Maar als ik luister naar G-force speelde hij jazz-rock achtig, bij Thin Lizzy speelde hij hardrock, later toen hij solo ging, trok hij dit naar een nog hoger gitaarniveau (Corridors of power) waar hij techniek, snelheid en ballads precies op de juiste wijze wist te benaderen, tja..toen ging hij blues spelen (moet je van houden).
Ik geloof dat hij ook een keer experimenteerde met van die beats en nu is hij (thank God) weer terug bij de hardrock.
Ik kan niet voor anderen spreken maar voor mij is Gary Moore de beste.

moretel
30 december 2002, 10:14
Speelt ie weer hard rock, is er net een nieuwe cd uit, ik heb al die oude rock CD's en ben wel benieuwd hoe die het nu doet, wat is de titel ervan ?

Michael Schenker is trouwens ook zo'n oudgediende die wel eens wat aandacht verdiend.

Apello
30 december 2002, 11:36
Gary heeft in een interview ooit gezegd dat de blues zijn echte roots zijn en dat hij er spijt van heeft dat hij ooit hardrock heeft gemaakt. Het lijkt me dus sterk dat hij weer hardrock gaat spelen.

Gary neemt zijn laatste CD's veelal zelf en alleen op. Hij is een goed voorbeeld van iemand die alles uit een POD weet te halen. Zijn beats CD is ook een uitvloeisel hiervan. De man heeft geen andere muzikanten nodig om een CD te maken.

Ik bewonder Gary ook voor de manier waarop hij van een vast setje akkoorden meerdere nummers weet te maken. Zijn melodieuze manier van spelen is een verademing en zijn '59 Gibson helpt hem daar ontzettend mee; wat heeft dat ding een sustain zeg.

Het zwakke punt van Moore vind ik zijn teksten. Als een niet-engels sprekend figuur zoiets zou schrijven zou ik het nog kunnen begrijpen maar voor een rasechte Ier vind ik het maar minnetjes.

pimmetje
30 december 2002, 12:35
Die zgn blues die die gozer maakt, kan me gestolen worden. Het gitaarspel is echter wel zeer goed. Ik vind 't ook wel cool om te zien dat hij alle blueslicks die ooit gespeeld zijn gebruikt. Hij hoeft op een avond zeg maar geen 2x dezelfde lick te spelen. 't Wordt alleen maar geen blues...

Ik let niet meer zo op 'm, maar hoop dat hij snel weer terug gaat naar de (hard)rock. Dat kon hij als een van de besten.

Z'n teksten zijn idd flink puin :grin:.

mr.MojoRising
30 december 2002, 17:44
MORETEL!
De nieuwe cd van G.M. heet "Scars" en gaat terug naar de hardrock.
Michael Schenker speelt mee op de nieuwe van Uli Jon Roth (vroegere gitarist van Scorpions) dat is een live cd maar als ik de recensies ervan lees schijnt het tegen te vallen..toch maar even luisteren want Michael Schenker staat meestal wel garant voor het betere gitaarwerk (vooral bij UFO)

Luca P
30 december 2002, 22:42
Hij is zeker goed en is een genot om naar te kijken. Als hij speelt dan wel.
Ik heb hem een keer Tulpen uit Amsterdam horen spelen. Live, alleen gitaar. Hell knows why!
Is dit nu echt gebeurt of heb ik dit gedroomd!

nilfisk
30 december 2002, 22:48
vind z'n blues zo ongelooflijk mooi !! dat vette geluid van z'n gib... heerlijk :grin:

moretel
30 december 2002, 23:21
Op 2002-12-30 17:44, schreef mr.MojoRising:
MORETEL!
De nieuwe cd van G.M. heet "Scars" en gaat terug naar de hardrock.
Michael Schenker speelt mee op de nieuwe


Ha ga ik eens een keer beluisteren, het wordt weer eens tijd voor NU rock, de NU metal kan dan op de schroothoop :smile:
Van Michael Schenker ben ik nu met Arena bezig.

sash
31 december 2002, 20:24
Die blues die hij speelt is geen blues. Hi gain zooi icm met blues. Weer een goed bewijs dat die man nodig gitaarles moet gaan volgen...

pimmetje
1 januari 2003, 15:38
Op 2002-12-31 20:24, schreef sash:
Die blues die hij speelt is geen blues. Hi gain zooi icm met blues. Weer een goed bewijs dat die man nodig gitaarles moet gaan volgen...

:grin: :grin: Whahahaha !!! :grin:
Sash, ik ben 't 100% met je eens dat zijn blues echt geen blues is. Ik hoor er naast de licks en schema's absoluut niet de feel van de blues in (maar ieder zijn meug).

Maar om nu te zeggen dat de man gitaarles moet gaan nemen ... beetje overdreven :smile:.

Jopie
1 januari 2003, 15:51
Gary Moore is also one of my guitarheroes.
Skid Row
Thin Lizzy
Solo

Zijn rocktijd is inderdaad de mooiste ik beluister hem bijna elke dag wel even en speel dan op de luchtgitaar ff mee. Hij is snel en melodisch en kan ook ontieglijk goed met de whammy bar omgaan. Ook van die hele snelle trillers en zijn tremelo-picking in het laatste stuk van Parisienne Walkways zijn geweldig , tsja wat zal ik nog meer zeggen voor de niet-weters onder ons :

Out in the fields
Over the hills and far away
Wild Frontier
Victims of the future (live)
Murder in the Skies (live)
Empty Rooms (Live)
Back on the streets (Live)
Shapes of things (Live) (yardbirds cover)
Rockin every night
Wishing well ( Free cover)
Thunder rising

and moore.....

dirkw83
2 januari 2003, 00:10
ik ken van hem eigenlijk alleen still got the blues. Noem me clichématig maar ik vind dat nummer zo ontzettend lekker zwaar klinken!

nilfisk
13 januari 2003, 16:57
Op 2003-01-02 00:10, schreef dirkw83:
ik ken van hem eigenlijk alleen still got the blues. Noem me clichématig maar ik vind dat nummer zo ontzettend lekker zwaar klinken!


precies !! sluit k me helemaal bij aan

vulvasonic
13 januari 2003, 17:07
Het moge duidelijk zijn dat hij het niet van zijn uiterlijk moet hebben.



sorry, is niet aardig van me.....
;]

Harry
13 januari 2003, 17:18
hij is ook afgewezen toen hij bij de backstreet boys solliciteerde.

vulvasonic
13 januari 2003, 17:22
Vanwege zijn leeftijd natuurlijk.......

Neals
16 januari 2003, 11:51
en ook di-rect moest hem niet hebben...

en still got the blues is zaad.

sash
16 januari 2003, 19:25
Op 2003-01-01 15:38, schreef pimmetje:

Op 2002-12-31 20:24, schreef sash:
Die blues die hij speelt is geen blues. Hi gain zooi icm met blues. Weer een goed bewijs dat die man nodig gitaarles moet gaan volgen...

:grin: :grin: Whahahaha !!! :grin:
Sash, ik ben 't 100% met je eens dat zijn blues echt geen blues is. Ik hoor er naast de licks en schema's absoluut niet de feel van de blues in (maar ieder zijn meug).

Maar om nu te zeggen dat de man gitaarles moet gaan nemen ... beetje overdreven :smile:.


Gitaarles in blues. BIJ MIJ :grin:

Shay
21 januari 2003, 15:16
bb king is ook wel een droge droplul vind ik hoor .. zwaar simpel, luie gitarist maar toch wel met de nodige blues feeling .. verder heeft ie een peperdure gibson met een geluid waarvan ik veel meer van verwachtte. Muziek is wel cool en relaxed van bb dingeling

Gary Moore's maakt wel coole muziek .. heb een cd van hem maar vette werk zit er wel in "Blues Alive" .. echt goed werk...

ook met de gain op 11 :grin:

SteavisSmokin
23 januari 2003, 13:50
De uitdaging in BB's spel zit hem juist in het simpele; waarom 200 noten gebruiken als je wat kan zeggen met 3? BB kan als geen ander dat ding laten zingen met die paar noten die hij gebruikt en daar zit meer uitdaging in dan de "hoeveel noten kan ik in een 16e maat stoppen" approach.

Gary vind ik wel oke maar daar houdt het dan mee op. Heb wat cd's van hem, luister er nooit meer naar, en ik heb hem 2 keer live gezien. Het ergste vind ik dat hij soms een super mooi moment heeft te pakken en dan INEENS zo snel mogelijk gaat spelen -> hele moment naar de ***** geholpen!! En zijn gitaar geluid vind ik ook vreselijk..hmm..ik ga denk ik effe een cdtje van BB opzetten.

Steven

SteavisSmokin
23 januari 2003, 13:52
PS: mr Mojorising, heb jij te veel naar the Doors geluisterd of heb je je naam ergens anders vandaan?

Shay
24 januari 2003, 05:11
Op 2003-01-21 15:16, schreef Shay:
bb king is ook wel een droge droplul vind ik hoor .. zwaar simpel, luie gitarist maar toch wel met de nodige blues feeling .. verder heeft ie een peperdure gibson met een geluid waarvan ik veel meer van verwachtte. Muziek is wel cool en relaxed van bb dingeling

Gary Moore's maakt wel coole muziek .. heb een cd van hem maar vette werk zit er wel in "Blues Alive" .. echt goed werk...

ook met de gain op 11 :grin:


bb king
zwaar simpel, luie gitarist maar toch wel met de nodige blues feeling ..

Sicky61
26 januari 2003, 14:13
Op 2002-12-31 20:24, schreef sash:
Die blues die hij speelt is geen blues. Hi gain zooi icm met blues. Weer een goed bewijs dat die man nodig gitaarles moet gaan volgen...
Ik wil jou graag eens horen spelen!Moet wel geweldig zijn als je vindt dat MR moore, gitaarles nodig heeft...idioot

sash
30 januari 2003, 17:37
Ik weet niet wat jouw definitie van blues is, maar wat die debiel uitvoert met z'n les paultje is dus geen blues. Vraag eens aan andere blueskenners die zullen je hetzelfde vertellen wat ik je nu vertel.

En dat jij mij wil horen spelen? Geen punt, neem eens een kijkje op m'n site.

marc_o
31 januari 2003, 17:15
Op 2002-12-30 22:42, schreef Luca P:
Hij is zeker goed en is een genot om naar te kijken. Als hij speelt dan wel.
Ik heb hem een keer Tulpen uit Amsterdam horen spelen. Live, alleen gitaar. Hell knows why!
Is dit nu echt gebeurt of heb ik dit gedroomd!

Klopt, dat deed ie op Pinkpop 1982....shit, ik word oud

marc_o
31 januari 2003, 21:23
Gary is te gek!!!!!!!!!!!!
Jammer dat ie destijds een gebroken pols had toen Ozzy 'm vroeg na de dood van Rhandy Roads

Gagh
6 maart 2003, 17:58
kan je z`n muziek geen bluesrock noemen?

heb twee cds van hem (still got the blues en back to the blues, erg origineel marja :razz:) en hem ens een keer live gezien in Tegelen..vond hem overdonderend (goed)..

Neals
6 maart 2003, 22:04
Op 2003-01-31 21:23, schreef marc_odijk:
Gary is te gek!!!!!!!!!!!!
Jammer dat ie destijds een gebroken pols had toen Ozzy 'm vroeg na de dood van Rhandy Roads


Toch niet, dan zou de wereld nu zonder het briljante No More Tears zitten

wingman
7 maart 2003, 02:40
Even een beetje meer respect voor de man graag!!!! Die speelde al gitaar toen jij nog in de box lag met een pamper vol met strond!!!!

Op 2003-01-30 17:37, schreef sash:
Ik weet niet wat jouw definitie van blues is, maar wat die debiel uitvoert met z'n les paultje is dus geen blues. Vraag eens aan andere blueskenners die zullen je hetzelfde vertellen wat ik je nu vertel.

En dat jij mij wil horen spelen? Geen punt, neem eens een kijkje op m'n site.

Harry
7 maart 2003, 09:53
Op 2003-01-21 15:16, schreef Shay:
bb king is ook wel een droge droplul vind ik hoor .. zwaar simpel, luie gitarist maar toch wel met de nodige blues feeling .. verder heeft ie een peperdure gibson met een geluid waarvan ik veel meer van verwachtte. Muziek is wel cool en relaxed van bb dingeling

Gary Moore's maakt wel coole muziek .. heb een cd van hem maar vette werk zit er wel in "Blues Alive" .. echt goed werk...

ook met de gain op 11 :grin:


BB King zwaar simpel, wat een gelul. Natuurlijk is het simpeler dan wat tgenwoordig normaal is, maar dat is niet zo gek omdat BB King een dikke 50 jaar geleden gitaar is gaan spelen. Dus hij speelt volgens de maatstaven van die tijd. En zijn geluid is prima.
Gary Moore is een zeikerd die teveel pielt.
(dit laatste is mijn mening, het eerste deel is een feit)

Shay
7 maart 2003, 21:17
SRV's stijl van spelen trekt mij meer .. ik vind BB's werk erg relaxed maar dat neemt niet weg dat ie een droge droplul is :grin:, ik vind die man droog! En het is een FEIT dat ie simpel speelt. SRV doe ik niet 123 na BB wel alleen zou ik het gevoel er niet zo makkelijk in kunnen leggen wat BB weer wel goed kan.

BB is een luie droge gitarist .. ben je het er niet mee eens dan dien je maar een klacht in bij BB ofzo!

sash
8 maart 2003, 02:00
Er wordt vaak gesproken over gevoel dat je in je spel moet leggen. Maar de manier waarop erover gesproken wordt lijkt het erop dat je het gevoel er gedwongen (dus theoretisch) in zou moeten leggen. Dat werkt dus niet, want gevoel en theorie gaan nu eenmaal niet samen!
Speel gewoon wat je zelf het leukst vind om te spelen en laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat je er gevoel in moet leggen. Als het goed gaat komt dat gevoel er vanzelf in en als het niet goed gaat zul je waarschijnlijk beste vrienden worden met Gary Moore en Julian Sas.

Droge gitaristen zijn de gasten die je vaak tegenkomt op sessies. Die zichzelf vaak heel goed vinden, omdat ze op een podium staan. Dat soort gasten staan er meestal heel dood bij, bewegen amper en de solo's zijn meestal erg saai.
Je hebt ook gasten die een keer naar een Hendrix video gekeken hebben en die denken dat alleen een vertrokken gezicht het gevoel is. Nu komen we dus weer uit bij Gary Moore en Julian Sas. Zij nemen niet alleen het vertrokken gezicht over maar accentueren dat nog eens extra door de boventanden flink bloot te geven, ogen stijf dicht te knijpen en rare, spastische bewegingen te maken.
Als je de gitaar en de herrie wegdenkt zou je denken dat het een chinees is die zit te schijten.

Snow
8 maart 2003, 10:31
lmao Sash

tell m boy

ik wil gewoon ff zeggen dat ik Gary z'n gitaargeluid niet kan aan horen tenzij in een paar songs
wat een ruw metaal gekrijs komt er toch uit die les paul hehe

Shay
8 maart 2003, 11:52
hahahaha .. yep daz waar .. moore's werk vind ik meer rock dan blues..

philbee
16 maart 2003, 20:47
als Gary Moore blues speelt is 'the final countdown' het ultieme rocknummer en Di rect de beste rock band allertijden,

SiNiSTRaL
16 maart 2003, 21:02
hij speelt idd geen blues....van rock wil ik hem ook niet beschuldigen (na thin lizzy dan) dus eig is het gewoon een genreloos figuur...

Harry
17 maart 2003, 09:56
/quote
Als je de gitaar en de herrie wegdenkt zou je denken dat het een chinees is die zit te schijten.
quote/


:grin:

Jopie
17 maart 2003, 11:14
A : Zijn blues is wel blues maar dan anders.
B : Na Thin Lizzy kun je hem in de categorie rock/hardrock plaatsen , van een genre is dus wel sprake.
C : Wat is er mis met het nummer 'The final countdown'?
D : Chinezen staan altijd te schijten

Groetjes

Harry
17 maart 2003, 11:56
Op 2003-03-17 11:14, schreef Jopie:
A : Zijn blues is wel blues maar dan anders.
B : Na Thin Lizzy kun je hem in de categorie rock/hardrock plaatsen , van een genre is dus wel sprake.
C : Wat is er mis met het nummer 'The final countdown'?
D : Chinezen staan altijd te schijten

Groetjes


a+b; zou kunnen
c; luister maar eens goed
d; discriminatie!!!!

:smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harry op 2003-03-17 11:58 ]</font>

alhambra
17 maart 2003, 12:57
Waarom zijn er toch van die eikels hier die denken dat alleen zij weten wat blues is.

En sash het wordt is tijd dat jij is een keer op je flikker krijgt je begint nu al irritanteikweethetbeterwantikspeelechteblues trekjes te krijgen je bent gewoon een pisventje van 15 die denkt dat hij blues kan spelen omdat een paar mensen een veer in je kont duwen.

moretel
17 maart 2003, 13:19
Daar ga je ook gekke bekken van trekken !
Droog kijken is niet goed , gekke bekken trekken niet.
Wat is het ware bluesgezicht want over dat spel komen we toch niet tot overeenkomst, niet dat ik de illusie heb dat dat met het gezicht wel zo is hoor.
Ikzelf heb de neiging in opperste concentratie mijn tong uit de mond te laten komen, na talloze terechtwijzingen door echtgenoot en kinderen heb ik dat afgeleerd en kijk ik nu boos (concentratie) terwijl ik dat niet ben en is mijn tong een bloemkool na een optreden, je moet er wat voor over hebben toch om cool over te komen.
Je ziet ook gitaristen kauwen als het ingewikkeld wordt.

misschien niet zo gek wat slipknot doet, hebben ze daarover geen geouwehoer.
Wat te denken van alle metal poses.

In the end is het gewoon een toneel stukje wat opgevoerd wordt, entertainmemt en wat is daar mis mee?
wil het ware bluesgezicht opstaan.

Dirtypool
18 maart 2003, 00:21
Saaaaai, ik vind dit, ik vind dat.

Moore speelt beter blues dan ik, BB ook, misschien zelfs Sash wel.

Who cares?

Moore is in elk geval bekwaam muzikant, die ik graag een keertje live wil gaan bekijken.
Schenker ook trouwens :smile:

moretel
18 maart 2003, 13:44
Into the Arena,

Van Michael Schenker heb ik nog een aantal LP's , eigenlijk een beetje uit het oog verloren,
doet ie nog wat leuks de laatste tijd ?

sash
18 maart 2003, 17:45
Op 2003-03-17 12:57, schreef alhambra:
Waarom zijn er toch van die eikels hier die denken dat alleen zij weten wat blues is.

En sash het wordt is tijd dat jij is een keer op je flikker krijgt je begint nu al irritanteikweethetbeterwantikspeelechteblues trekjes te krijgen je bent gewoon een pisventje van 15 die denkt dat hij blues kan spelen omdat een paar mensen een veer in je kont duwen.


Als dat jouw mening is vind ik dat ok. Ik zeg niet dat ik beter ben dan Gary Moore, Julian Sas of jou of iemand anders op dit forum. Dat is gewoon mijn mening over Gary Moore en Julian Sas. Dat maakt mij dus meteen een irritant pisventje?
Blues moet voor mij soulfull zijn om het leuk/goed te vinden en dat hoor ik bij Gary Moore niet. Hierbij zeg ik dan ook niet meteen dat ik wel soulfull speel en dat ik het beter doe, want ik zou al blij zijn als ik een tiende zou bereiken van wat Gary Moore bereikt heeft.

alhambra
18 maart 2003, 19:52
Ghehehe ik wist het ik wist het duurde gvd alleen wel lang hoor :grin: .

sash
18 maart 2003, 20:03
Hehehehehe eikeltje :smile:

Slowhand41
20 maart 2003, 22:10
Zo en nou ik effe, zodra iemand een eigen stijl heeft en zich verbonden voelt met de blues en dat zo wil noemen, prima! Voor degene die dit niet kunnen waarderen zit er misschien een klein beetje jaloezie in het bekritiseren van allerlei gitaristen en met name Gary Moore. Zo kun je nog wel honderd muzikanten opnoemen welke in hun muzikale carrière verschillende paden hebben betreden maar uiteindelijk bij hun roots terugkwamen. En Gary speelt zeker niet gevoelloos, het is maar wat je wilt horen. Niet voor niets heeft hij samengewerkt met allerlei oudere bluesmuzikanten welke eerst sceptisch waren, zo van, daar daar heb je weer zo'n bleekscheet die denkt dat ie blues kan spelen, maar daarna hun mening toch bij moesten stellen om dat ze toch overtuigd waren door the feel die hij erin wist te leggen. Dus als je het echt niet kunt waarderen is dat jammer maar het heeft niet zoveel zin om het tot de grond toe af te branden. Zo is er voor elke gitarist wel iets te vinden wat je kan bekritiseren.
Ooit wel eens geluisterd naar: The Messiah will come, The story of the blues of een duet met BB King (the thrill is gone)??
Blues is dus voor ieder heel persoonlijk en heeft voor iedereen een andere betekenis!!
Play on!!!!!!!!

Harry
21 maart 2003, 10:07
Op 2003-03-20 22:10, schreef Slowhand41:
Zo en nou ik effe, zodra iemand een eigen stijl heeft en zich verbonden voelt met de blues en dat zo wil noemen, prima! Voor degene die dit niet kunnen waarderen zit er misschien een klein beetje jaloezie in het bekritiseren van allerlei gitaristen en met name Gary Moore. Zo kun je nog wel honderd muzikanten opnoemen welke in hun muzikale carrière verschillende paden hebben betreden maar uiteindelijk bij hun roots terugkwamen. En Gary speelt zeker niet gevoelloos, het is maar wat je wilt horen. Niet voor niets heeft hij samengewerkt met allerlei oudere bluesmuzikanten welke eerst sceptisch waren, zo van, daar daar heb je weer zo'n bleekscheet die denkt dat ie blues kan spelen, maar daarna hun mening toch bij moesten stellen om dat ze toch overtuigd waren door the feel die hij erin wist te leggen. Dus als je het echt niet kunt waarderen is dat jammer maar het heeft niet zoveel zin om het tot de grond toe af te branden. Zo is er voor elke gitarist wel iets te vinden wat je kan bekritiseren.
Ooit wel eens geluisterd naar: The Messiah will come, The story of the blues of een duet met BB King (the thrill is gone)??
Blues is dus voor ieder heel persoonlijk en heeft voor iedereen een andere betekenis!!
Play on!!!!!!!!


tuurlijk, je hebt gelijk, maar als je het nou niet mooi vindt? Ik kan best naar blues luisteren, maar die van Gary Moore vind ik geen zak aan. Kan ie nog zo goed spelen, maar wat maakt dat dan nog uit?

L4A
27 maart 2003, 15:37
Jaaa, Gary Moore is absoluut mijn gitaarheld, zoniet god. Heb 'm inmiddels 3x live gezien geloof ik, en ik vind 'm live echt super.
Wat ik het beste aan hem vind is zijn improvisatievermogen on stage. Ook al speelt hij vaak min of meer dezelfde set, het staat steeds als een huis, lekker hard, heerlijk. En ja, rock, blues, boeit me geen reet wat voor naam je eraan geeft hoor, je vind het mooi, of niet, da's toch voldoende?

kokeleko
10 april 2003, 12:07
De Corridors of Power elpee/cd is een sterk staaltje van zijn kunnen ,dit is dan ook zijn beste periode, de man is gewoon een rocker die bleus speelt, op zijn manier . Gary Moore is ook mijn absolute favoriet, heb em een keer gezien in Zwolle met de Wild Frontier tour, echt super, ook daarna nog een paar keer met zijn "blues" ding, zijn gitaarspel blijft gewoon goed.

Ohzoso
10 april 2003, 12:58
Op 2002-12-30 23:21, schreef moretel:


Op 2002-12-30 17:44, schreef mr.MojoRising:
MORETEL!
De nieuwe cd van G.M. heet "Scars" en gaat terug naar de hardrock.
Michael Schenker speelt mee op de nieuwe

Ha ga ik eens een keer beluisteren, het wordt weer eens tijd voor NU rock, de NU metal kan dan op de schroothoop &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Van Michael Schenker ben ik nu met Arena bezig.
JAAAAAAAAH,into the arena,dies mooi man!kennik ook!!(niet alleen Rush,lol)en hierna ga je zeker lights out en rock bottom (UFO-featuring Michael Schenker)oefenen?

pinostut
18 april 2003, 21:20
[kwoot]
Er wordt vaak gesproken over gevoel dat je in je spel moet leggen. Maar de manier waarop erover gesproken wordt lijkt het erop dat je het gevoel er gedwongen (dus theoretisch) in zou moeten leggen. Dat werkt dus niet, want gevoel en theorie gaan nu eenmaal niet samen!
Speel gewoon wat je zelf het leukst vind om te spelen en laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat je er gevoel in moet leggen. Als het goed gaat komt dat gevoel er vanzelf in en als het niet goed gaat zul je waarschijnlijk beste vrienden worden met Gary Moore en Julian Sas.

Droge gitaristen zijn de gasten die je vaak tegenkomt op sessies. Die zichzelf vaak heel goed vinden, omdat ze op een podium staan. Dat soort gasten staan er meestal heel dood bij, bewegen amper en de solo's zijn meestal erg saai.
Je hebt ook gasten die een keer naar een Hendrix video gekeken hebben en die denken dat alleen een vertrokken gezicht het gevoel is. Nu komen we dus weer uit bij Gary Moore en Julian Sas. Zij nemen niet alleen het vertrokken gezicht over maar accentueren dat nog eens extra door de boventanden flink bloot te geven, ogen stijf dicht te knijpen en rare, spastische bewegingen te maken.
Als je de gitaar en de herrie wegdenkt zou je denken dat het een chinees is die zit te schijten.
---------------------------------------------
Ridderkerk lees ik...
Hebben ze daar dan ook sessies?

Het lijkt me toch dat meneer Moore toch wel een hoop blues speelt hoor. Luister maar naar de schema's, over het algemeen zijn dat blues-schema's... (jaha, theorie helpt soms best wel). Het lijkt er toch op dat je weinig van ome Gary hebt gehoord, gezien ik denk dat zelfs de meest versteende bluesjongen absoluut wat mooie momenten in zijn repertoire aan zal treffen, dat je het daar al niet over hebt, maar over een naampje als blues vind ik eigenlijk heel theoretisch. ALs je het niet volgens de regeltjes speelt heet het geen blues meeer?
Daar dachten de oude bluesgoden die met Gary hebben gespeeld gelukkig anders over.
Dat je het niet altijd even mooi vind ben ik helemaal met je eens, maar als je vergeet wat God Gary nog meer gespeeld heeft, dan blijft hij toch erg bijzonder.
...en what about gekke smoelen, ik doe vaak op een bepaald moment mijn ogen dicht (dan ben ik niet meer afgeleid door de fretjes, maar beslissen mijn oren wat te doen), hetgeen tot gevolg heeft dat ik regelmatig bijna van het podium pleur/m'n kop stoot tegen de microfoon/ de zangeres omverduw, mag dat allemaal niet?
Dat is nou theorie waar ik weinig aan heb, de rest is een mooie richtlijn om te weten wat ik hoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pinostut op 2003-04-18 21:22 ]</font>

sash
18 april 2003, 23:46
Op 2003-04-18 21:20, schreef pinostut:
[kwoot]
Er wordt vaak gesproken over gevoel dat je in je spel moet leggen. Maar de manier waarop erover gesproken wordt lijkt het erop dat je het gevoel er gedwongen (dus theoretisch) in zou moeten leggen. Dat werkt dus niet, want gevoel en theorie gaan nu eenmaal niet samen!
Speel gewoon wat je zelf het leukst vind om te spelen en laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat je er gevoel in moet leggen. Als het goed gaat komt dat gevoel er vanzelf in en als het niet goed gaat zul je waarschijnlijk beste vrienden worden met Gary Moore en Julian Sas.

Droge gitaristen zijn de gasten die je vaak tegenkomt op sessies. Die zichzelf vaak heel goed vinden, omdat ze op een podium staan. Dat soort gasten staan er meestal heel dood bij, bewegen amper en de solo's zijn meestal erg saai.
Je hebt ook gasten die een keer naar een Hendrix video gekeken hebben en die denken dat alleen een vertrokken gezicht het gevoel is. Nu komen we dus weer uit bij Gary Moore en Julian Sas. Zij nemen niet alleen het vertrokken gezicht over maar accentueren dat nog eens extra door de boventanden flink bloot te geven, ogen stijf dicht te knijpen en rare, spastische bewegingen te maken.
Als je de gitaar en de herrie wegdenkt zou je denken dat het een chinees is die zit te schijten.
---------------------------------------------
Ridderkerk lees ik...
Hebben ze daar dan ook sessies?

Het lijkt me toch dat meneer Moore toch wel een hoop blues speelt hoor. Luister maar naar de schema's, over het algemeen zijn dat blues-schema's... (jaha, theorie helpt soms best wel). Het lijkt er toch op dat je weinig van ome Gary hebt gehoord, gezien ik denk dat zelfs de meest versteende bluesjongen absoluut wat mooie momenten in zijn repertoire aan zal treffen, dat je het daar al niet over hebt, maar over een naampje als blues vind ik eigenlijk heel theoretisch. ALs je het niet volgens de regeltjes speelt heet het geen blues meeer?
Daar dachten de oude bluesgoden die met Gary hebben gespeeld gelukkig anders over.
Dat je het niet altijd even mooi vind ben ik helemaal met je eens, maar als je vergeet wat God Gary nog meer gespeeld heeft, dan blijft hij toch erg bijzonder.
...en what about gekke smoelen, ik doe vaak op een bepaald moment mijn ogen dicht (dan ben ik niet meer afgeleid door de fretjes, maar beslissen mijn oren wat te doen), hetgeen tot gevolg heeft dat ik regelmatig bijna van het podium pleur/m'n kop stoot tegen de microfoon/ de zangeres omverduw, mag dat allemaal niet?
Dat is nou theorie waar ik weinig aan heb, de rest is een mooie richtlijn om te weten wat ik hoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pinostut op 2003-04-18 21:22 ]</font>


>Ridderkerk lees ik...
>Hebben ze daar dan ook sessies?


Nee maar wel in Rotterdam, Den Haag, Nijmegen en Arnhem...

Wat betreft het gary moore wel of niet bluesgebeuren. Gary is gewoon geen bluesgitarist. Het is een hardrock gitarist die een tijdje blues heeft gespeeld. Je bent bluesgitarist of je bent geen bluesgitarist, klaar. Gary Moore valt voor mij dus DUIDELIJK buiten de categore bluesgitarist. Als je blues speelt mag je best gaan vernieuwen, maar wat hij doet vind ik geen vernieuwen, eerder verzieken. Met sommige rustigere nummers heeft ie een heel mooi moment te pakken van stilte, maar hij moet er weer wiedelewiedelewiedele van maken in plaats van de stilte z'n werk laten doen.
Iedereen heeft zo wel z'n dingen die ie wel en niet mooi vind, maar Gary Moore vind ik overduidelijk niets. Gewoon mijn smaak en mening en valt verder weinig aan te veranderne.

pimmetje
19 april 2003, 13:38
Dat iets een I-IV-V schema is, maakt 't niet meteen blues en als iets geen I-IV-V schema is, kan 't toch zwaar blues zijn.

Ik kan een housebeat pakken en er met een of ander I-IV-V schema overheen gaan op 't keyboardje... je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat dit niet altijd blues hoeft te zijn :grin:.

John Lee Hooker speelt een groot gedeelte van z'n nummers gewoon maar met 1 akkoord en gaan... geen I-IV-V schema, maar toch weldegelijk blues. Er zijn ook voldoende bluesschema's te verzinnen die ruim buiten de I-IV-V gaan... vaak iets meer richting jazz-schema'tjes.

Het heeft vooral met een bepaalde feel te maken. Daarmee zeg ik dus niet dat andere muziek of meneer Moore geen gevoel in z'n muziek en/of spel legt, maar dat 't een duidelijk andere feel heeft.

Het is dan niet alleen het gitaarspel dat bij de meeste nummers naar mijn idee iets te veel rock in zich heeft, maar de hele sound. Het geluid en de manier van gebruik van de drums en bas heeft ook niet direct een blues feel.

Je moet 't misschien een beetje met de verhouding Roadkill en Iron Maiden vergelijken. Je hebt Iron Maiden en je hebt gedateerde ouwe mannenpop :grin:.

SteavisSmokin
19 april 2003, 22:17
Ik vind de term blues zeer relatief omdat voor mij blues niet staat voor een bepaald schema maar het gevoel wat een nummer uitdraagt. Zo zijn er een hoop bluesbands waarvan ik vind dat ze geen blues spelen; ze spelen het schema wel maar het gevoel van blues mist. Voor mij geldt: Blues = rauwe, pure emotie en dat kan in iedere muziek soort voorkomen, maar voornamelijk in de blues, hahaha.

sash
19 april 2003, 23:22
Op 2003-04-19 22:17, schreef SteavisSmokin:
Blues = rauwe, pure emotie



Indeed! Bij een goeie bluesgitarist hoor je dat in alles. In de manier hoe z'n akkoorden gespeeld worden, z'n solo's etc. Ik vind een solo van 3 die met de juiste feel gespeeld wordt vele malen mooier dan een solo waar patserij voorop staat (wat bij Moore het geval is).

FNaRK
20 april 2003, 11:10
Het is dan niet alleen het gitaarspel dat bij de meeste nummers naar mijn idee iets te veel rock in zich heeft, maar de hele sound. Het geluid en de manier van gebruik van de drums en bas heeft ook niet direct een blues feel.
Je moet 't misschien een beetje met de verhouding Roadkill en Iron Maiden vergelijken. Je hebt Iron Maiden en je hebt gedateerde ouwe mannenpop :grin:.

-----
Ja bedankt Pim, jij ouwe pisnicht.....ik wacht met smart op onze volgende meeting, zal ik je eens op een gepaste ouwe mannen manier een bluesgitaar anaal inbrengen !

PS: onze nieuwe nummers al gehoord ? Ouwe mannenpop MY ASS :grin:

henksjaak
24 april 2003, 14:39
Gary moore is wel okay

Ik ken out in the fields
spanisch guitar
Still gotta blues

Ik moet zeggen dat ie wel goed klinkt en technisch okay, alleen ik vind het toch allemaal niet superbijzonder klinken. Het klinkt zo UIT HET BOEKJE ACHTIG dus met weinig gevoel of ik weet niet precies het klinkt wel lekker maar niet van JA dit is het!

Blackmore
24 april 2003, 23:27
Wat ook je ook van Gary Moore vindt, hij heeft mij middels zijn cd 'Blues for Greenie' wel op het spoor gezet van de briljante blues-gitatrist Peter Green.
Het verschil tussen de solo's van Moore en Green (over dezelfde nummers) maakt het punt van sash e.a. duidelijk. De solo's van Moore zijn leuk, de solo's van Green door merg en been.

Elaine
25 april 2003, 11:56
Gary Moore is Iers.



alle Ieren zijn goed :grin:

Harry
25 april 2003, 12:23
Op 2003-04-25 11:56, schreef Elaine:
Gary Moore is Iers.



alle Ieren zijn goed :grin:


ben jij wel helemaal objectief? :smile:

Elaine
25 april 2003, 12:27
Op 2003-04-25 12:23, schreef Harry:


Op 2003-04-25 11:56, schreef Elaine:
Gary Moore is Iers.



alle Ieren zijn goed :grin:


alle ieren zijn objectief :grin:
dus ik ook

ben jij wel helemaal objectief? :smile:

mr.MojoRising
28 april 2003, 19:35
Jah..Ieren zijn goed...goed in Wiskey drinken...

sash
16 mei 2003, 20:31
Whiskey is lekker.

sunday violence
18 mei 2003, 21:11
whiskey is niet weg te rammen

L4A
17 juni 2003, 16:20
Gary Moore is Iers.
alle Ieren zijn goed :grin:
Gary Moore komt volgens mij oorspronkelijk uit Belfast. Is dus eigenlijk niet Iers (wel Noord-Iers maar dat is toch eigenlijk Brits? Heikel onderwerp.....). Heeft wel een tijd in Dublin gewoond. En nu in Londen.