PDA

View Full Version : Gmajor/FCB



jacobhdejong
8 februari 2007, 19:02
Hallo allemaal,

Ik denk ik plaats maar weer es een topic.
Voor zover iedereen die mij geholpen heeft bedankt??
Maar ik zit toch nog steeds met een klein probleempje.
Wat ik wil is bepaalde dingen aan en uitzetten.
Bijv een preset-boost. Ik weet nu ondertussen hoe ik dat kan doen met de FCB-1010. Alleen krijg ik het alleen maar voor elkaar door 2 patches te gebruiken. Een voor AAN en een voor UIT.
Alleen zou ik graag dit willen regelen met 1 patch
En dan 1x =aan, en 2x=uit. Ik heb nu verscheidene artikeltjes hier over gelezen maar krijg het (nog) niet voor mekaar.
Hier onder is de meest begrijpbare te lezen

You need to use assign the same control number for both CC1 and CC2 for
toggle function. Each time you press the preset button FCB sends CC1, next
time CC2, again CC1 and so on. Make sure what control number is assigned fot
boost function (G-Major, MOD menu). For example, if it's CC#04 you should
assign CC#04 to CC1 and CC2 in FCB1010 preset. For CC1 assign value 0 and
for CC2 - 127. Then switch off CC2. This combination switch off boost
function for the first time you select a preset, next time you press the
button it sends value from CC2 - Boost switch on. Use the same sequence for
tap tempo.

Regards,
Jacek

Ik dacht dat ik dit snapte, alleen ook hier kreeg ik het niet voor elkaar.
Want op de een of t andere manier moet je dat pedaal een MAX waarde geven en een MIN waarde, voor aan en uit. en ik kan alleen OF een MAx waarde invoeren OF een MIN waarde.

Misschien zijn er mensen met ervaring met dit probleem, of mensen die beter Engels kunnen (misschien lees ik het wel verkeerd) die mij hier verder mee kunnen helpen

Groet Jacob :soul:

rjong999
8 februari 2007, 19:50
Hallo allemaal,

Ik denk ik plaats maar weer es een topic.
Voor zover iedereen die mij geholpen heeft bedankt??
Maar ik zit toch nog steeds met een klein probleempje.
Wat ik wil is bepaalde dingen aan en uitzetten.
Bijv een preset-boost. Ik weet nu ondertussen hoe ik dat kan doen met de FCB-1010. Alleen krijg ik het alleen maar voor elkaar door 2 patches te gebruiken. Een voor AAN en een voor UIT.
Alleen zou ik graag dit willen regelen met 1 patch
En dan 1x =aan, en 2x=uit. Ik heb nu verscheidene artikeltjes hier over gelezen maar krijg het (nog) niet voor mekaar.
Hier onder is de meest begrijpbare te lezen

You need to use assign the same control number for both CC1 and CC2 for
toggle function. Each time you press the preset button FCB sends CC1, next
time CC2, again CC1 and so on. Make sure what control number is assigned fot
boost function (G-Major, MOD menu). For example, if it's CC#04 you should
assign CC#04 to CC1 and CC2 in FCB1010 preset. For CC1 assign value 0 and
for CC2 - 127. Then switch off CC2. This combination switch off boost
function for the first time you select a preset, next time you press the
button it sends value from CC2 - Boost switch on. Use the same sequence for
tap tempo.

Regards,
Jacek

Ik dacht dat ik dit snapte, alleen ook hier kreeg ik het niet voor elkaar.
Want op de een of t andere manier moet je dat pedaal een MAX waarde geven en een MIN waarde, voor aan en uit. en ik kan alleen OF een MAx waarde invoeren OF een MIN waarde.

Misschien zijn er mensen met ervaring met dit probleem, of mensen die beter Engels kunnen (misschien lees ik het wel verkeerd) die mij hier verder mee kunnen helpen

Groet Jacob :soul:
Ieder pedaal heeft twee CC's: CC1 en CC2. Je geeft de waarde 0 aan CC1 en de waarde 127 aan CC2 en klaar is kees.

boss
8 februari 2007, 20:16
Hallo allemaal,

You need to use assign the same control number for both CC1 and CC2 for
toggle function. Each time you press the preset button FCB sends CC1, next
time CC2, again CC1 and so on. Make sure what control number is assigned fot
boost function (G-Major, MOD menu). For example, if it's CC#04 you should
assign CC#04 to CC1 and CC2 in FCB1010 preset. For CC1 assign value 0 and
for CC2 - 127. Then switch off CC2. This combination switch off boost
function for the first time you select a preset, next time you press the
button it sends value from CC2 - Boost switch on. Use the same sequence for
tap tempo.

Regards,
JacekKlinkt mij toch redelijk logisch, maar misschien is de programmeer functie van de FCB1010 niet helemaal helder. Dat kan ik niet beoordelen.
Maar goed, wat hier staat is volgens mij het volgende:
Je wilt op 1 van je pedalen een schakel functie maken middels een Control Change (in het voorbeeld CC#04).
Dan moet je voor dat pedaal 2 CC's toekennen in je FCB1010.
CC1 krijgt waarde 0
CC2 krijgt waarde 127
De 0 geeft het signaal "OFF", waarde 127 is "ON"
Verder staat er dat je de CC's kan aan of uitzetten in je FCB1010
Tijdens het programmeren zet je de eerste CC (die dus 0 uitstuurt) aan.
De tweede CC zet je UIT (die 127 uitstuurt).
Dat klinkt ook logisch, omdat je anders tegelijk AAN en UIT verstuurd.

Kort samengevat, je programmeert 2 commando's onder HETZELFDE pedaal van je FCB1010.

Beter begrijpbaar zo Jacob?
;)

jacobhdejong
8 februari 2007, 21:00
hi boss and other guys,

uitleg is TOP hoor, alleen snap nog niet precies wat jullie met CC1 en CC2 bedoelen. Wat ik doe (en dat doe ik dus hoogstwaarschijlijk FOUT) is ik druk te bewerken switch (6) en druk daarna op DOWN, daarna doe ik UP en zie ik welke LED's er branden, wat ik wil is geen PC dus die zet ik uit maar ik wil wel een CC en ik wil beide pedalen ook gebruiken. DUS nu branden er 4 LED's 6,7,8 en 9. IK wil 6 een CC toekennen welke de G-major herkent (en welke vrij is) dus deze heb ik op 35 gezet daarna druk ik weer op UP en voer ik 0 in, daarna weer UP en kom ik weer op het zelfde punt uit. LED's 6,7,8 en 9 branden, en nu ga ik naar 7. Deze geef ik ook CC=35. daarna weer UP en geef m de waarde 127.

Dat is wat ik doe, dit werkt alleen met 2 switches namelijk 6 en 7.
Maar waar gaat het fout?? Moet ik misschien niet aan switch 7 komen??

Of is het zo dat ik een te oude Firmware heb???
Ik heb het vanmiddag met een USB interface gechekt.
Er stond" Firmware version official Behringer V 2.4.1b"

(ik weet ut ben n lastig geval)

boss
8 februari 2007, 23:46
(ik weet ut ben n lastig geval)Valt wel mee hoor ;) We zijn er allemaal ooit mee begonnen.
Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, lezen, lezen, lezen!!!
Volgens mij staat op pagina 9 van de manual precies uitgelegd wat jij weten wil.
Mocht je hem niet hebben, hier staat ie:http://www.behringerdownload.de/FCB1010/FCB1010_NED_Rev_F.pdf



BeeJee
8 februari 2007, 23:56
Je moet gewoon maar een CC gebruiken (cc=control change). Je hebt je basis-preset. Daarin heb je gewoon je level op bijv. 0db staan. Vervolgens zorg je er dmv. een control change voor dat je in diezelfde preset je level met bijv. +4db kunt boosten. Dwz. je wijst bijv. cc1, of cc2 etc. (kan dus ieder control change nummer van 1-128 zijn) toe aan de level-functie in je G-major. Laten we even cc1 aanhouden. Je programmeert dus op je behringer in dat 1 van de pedalen cc1 uitstuurt, vervolgens programmeer je in je preset op de g-major in dat cc1 de level moet veranderen van 0 naar +4db. easy as that.

boss
9 februari 2007, 00:37
Er wordt hier (hopelijk onbewust...) door Behringer voor verwarring gezorgd door alle cc's die vernoemt worden.
Wat je wilt doen (het aan- uitzetten van een fx block), doe je met een Control Change.
De verwarring is echter dat je hiervoor 2 nootnummers nodig hebt IN de FCB1010. En die nootnummers noemt men.... Juist CC!
Dus CC1 en CC2 waar men naar refereert zijn geen Control Changes.

Resumé: Bijvoorbeeld pedaal 6 moet CC#9 uitsturen (Control Change 9) om chorus aan en uit te zetten , hiervoor zijn 2 nootnummers nodig.
De eerste CC1 heeft waarde 0 (nul) en is dus UIT
De tweede CC2 heeft waarde 127 en is dus AAN

morris
9 februari 2007, 08:43
Ga de volgende keer AUB verder in je bestaande topic. De andere zijn nu op slot, één topic over de GMajor/FCB is wel genoeg dacht ik zo.

jacobhdejong
9 februari 2007, 10:10
huh?? Wat bedoel je??

morris
9 februari 2007, 10:17
huh?? Wat bedoel je??

Moet je dat nog vragen?
Je hebt 30 posts, die gaan allemaal over je problemen met je major en je FCB.
RTFM!
Bovendien staan op de eerste pagina 4 topics van jouw hand en op de 2e pagina nog eens 3, waarvan 2 ook door jou gestart. Allemaal over de GMajor-FCB. Ga gewoon verder in een van de bestaande topics aub.

Morris

jacobhdejong
9 februari 2007, 10:24
ik wist niet dat je kwaad werd??

jacobhdejong
9 februari 2007, 10:31
Maar om dan dus maar weer ff in deze topic verder te gaan!!!

Kom ik nog steeds uit op het zelfde verhaal.
Ik geef switch 6 (deze wil ik gebruiken voor het aan en uitzetten van het boost-level) een CC-nummer (hier mee bedoel ik dus ook een CC welke de G-major herkent) en daarna kan ik hem nog een CC (control change) meegeven.
stel je voor deze geef ik CC=127. Dan gaat ie dus met 1 druk op de toets aan.
Maar daar na nooit meer uit. Ik vraag me dus af waar ik die cc2 moet invoeren.

Het lijkt misschien of ben ik DOM (en misschien is dat ook wel zo) maar ik snap jullie verhaal allemaal. Alleen nu moet het nog ff gebeuren.
Dus resume; ik moet 1 CCnummer invoeren, en 2 Control Changes.
Ik krijg het dus alleen voor elkaar om 1 CCnummer in te voeren, en 1 Control Change. Meer kan ik in dat menu niet invoeren.

Groet Jacob

BeeJee
9 februari 2007, 21:38
Nee, je hoeft maar 1 Control Change te versturen...

rjong999
9 februari 2007, 23:45
Voor alle duidelijkheid: een FCB1010 kan met iedere knop een aantal verschillende MIDI opdrachten versturen: drie Program Changes, twee Control Changes en 1 Note On/Off. Die dingen hebben in de documentatie van de FCB en ook in de programmeringssoftware een naam: ze heten PC1, PC2, PC3, CC1, CC2 en Note.
Oorsponkelijk kende de FCB geen toggle functies, maar met een truukje kun je nu dus wel toggelen: als je CC1 en CC2 allebij voor hetzelfde Control definieert en dan CC1 de waarde 0 en CC2 de waarde 127 geeft dan gaat de FCB zelf toggelen: een keer trappen stuurt CC1 (dus 0), twee keer stuurt CC2 (dus 127). Dat kun je bij sommige apparaten ook gebruiken om bijv. tap tempo aan te geven.

De Note On/Off functie heeft daar niks mee te maken, intrappen stuurt een Note On en loslaten stuurt een Note Off.

Sinds recente software functies is de volgorde PC1, PC2, CC1, PC3, CC2, Note. Dat laatste is vooral van belang als je een apparaat hebt dat met een CC1 van bank wisselt en dan met de PC3 het programma binnen de gekozen bank bepaalt (zoals bijv. bij een DSP2024).

Wil je goed snappen hoe je de FCB in combinatie met andere apparaten gebruikt dan moet je voor iedere functie die je wilt aansturen eerst precies bepalen welke MIDI commando´s er nodig zijn om die functie aan te sturen. Vervolgens moet je bepalen of en hoe je FCB dat kan sturen, en daarna pas ga je dat programmeren. Gewoon vragen "hoe kan ik functie X van apparaat Y met controller Z aansturen" leidt tot catastrofale denkprocessen.

boss
10 februari 2007, 11:17
Voor alle duidelijkheid: ......Duidelijker dan dat kan bijna niet!
Zelfs als je nog nooit een FCB hebt aangeraakt moet het nu lukken!! ;)

Johannes
11 februari 2007, 04:02
Misschien is dit iets voor jou....




http://img407.imageshack.us/img407/7650/midiismoeilijkvi0.jpg


Sorrie, was in een melige bui + beschikking tot Photoshop :D

jacobhdejong
13 februari 2007, 22:28
hihi,

leuke foto hoor hoor.
Ja jongens, het is nu eindelijk gelukt hoor!!!
Ik vindt het toch wel een hele kluif hoor, zo'n FCB 1010, programmeren.
Maar ik weet nu hoe het zit, en idd die yahoogroups zijn ook erg TOP.
Zij hadden nog wat aanvullende info, wat betreft de summiere handleiding.
Maar wederom een ieder bedankt.
Kan ik nu eindelijk weer eens bezig met waar het allemaal omdraait
SPELEN

boss
13 februari 2007, 22:39
Misschien kan je nu in je eigen woorden uitleggen waar jouw probleem zat, of hoe het duidelijker uit te leggen is.
Dit helpt het forum weer verder, als er later iemand met de search naar FCB1010 gaat zoeken is de kans HEEEEL groot dat die persoon in dit topic terecht komt ;)

jacobhdejong
14 februari 2007, 15:18
OK,

Mijn eerste probleem zat om te beginnen in het feit heel veel mensen het verhaal vertelden over CC's. CC houdt in "Control Changes" , maar ook voor de communicatie heb je een vaste CC nodig (die de G-major herkent).
Dit werd ook in diverse forum's genoemd. Ook wel benoemd al " Control-numbers". Hier ontstond al enige verwarring
Bij de FCB noemen ze deze CNT1 en 2. Dat is Patch 6 en 7.

Wat bij mij erg onduidelijk was hoe ik dit per preset kon instellen.
In mijn geval wou ik bij patch 6 het "Boost-level"aan en uit kunnen zetten.
Ik had voor patch 6 gekozen omdat ik had gehoord (stond ook in de summiere handleiding) dat 6 en 7 hiervoor gebruikt konden worden (ik wou dan later 7 gebruiken voor het instellen van het TAP-tempo). Maar dit is absolute onzin.
Namelijk onder elke preset kun je zowel PC's als CC's versturen, of natuurlijk beide. In mijn geval wilde ik geen Program Change, maar alleen een Control Change.Dit kun je bij 6 en 7 instellen. Een maal beland in de programeer-funtie, ontstond wederom de verwaring waar ik het CC-nummer (welke de G-major herkent bij het oproepen van de desbetreffende funtie) en waar ik het CC-nummer voor aan en voor uit moest intoetsen (CNT1 en 2 heet dit achteraf gezien, zie ook hier boven) ik dacht dat ik dit allemaal onder 6 moest schrijven.
Maar dit bleek niet waar.

Dus kort samengevat.
Als voorbeeld je wilt dat preset 1 een "boost-level" o.i.d. krijgt.
Zorg ervoor je weet welk CC nummer vrij is( zie ook voetnoot).
Zet de FCB in de programmer stand (DOWN toets 3 sec indrukken)
Bevestig met UP. Zorg ervoor dat 1,2,3,4 en 5 (dit zijn PC's)uit is (deze kun je uitzetten door ze in te drukken) en zorg ervoor dat 6 en 7 aan staan (als je eventueel ook nog een pedaal funtie extra wilt kun je ook 8 en 9 aanzetten).
Dan druk je kort op 6 (deze knippert) en je drukt op UP, hier geef je je vrije CC (welke je FX-processor o.i.d. herkent) en geef je de waarde 127 (=aan), daarna weer UP, en kom je weer in hetzelfde menu.
Nu zorg je dat 7 knippert (kort indrukken), geef je hetzelfde vrije CC-nummer als bij 6, en geef je de waarde O. daarna weer UP. En tenslotte down toets indrukken om op te slaan.

Wat je nu verkregen hebt, is 1x indrukken = 127 = AAN. 2x indrukken = 0 = UIT.
Hoogstwaarschijnlijk snapt 99% hoe dit allemaal werkt, alleen ik hoorde bij die 1%. Dus als er nog zo'n figuur is die problemen heeft, laat het weten.
Misschien kan ik je helpen.

Groet Jacob :cooler:

P.S. Als je net als mij een G-major hebt, raad ik je aan om de G-major gewoon op >>Learn<< te zetten, om uit te vinden welke CC, nummer je kunt gebruiken.