PDA

View Full Version : Hals niet lakken/olieen, wat dan?



hanzeman
8 februari 2007, 18:04
Wat als je je hal nou niet lakt? Of wel ooit gelakt hebt, maar de lak is er door de jaren heen afgesleten?

Is dat slecht voor de neck, gaat hij dan eerder kromtrekken of zo, of is het puur een cosmetisch/speelcomfort ding?

orreltak
8 februari 2007, 18:28
de kale plekken zijn dan wel meer kwetsbaar voor putjes of deuken.en na een tijdje word ie goor van vet/zweet (of wat dan ook op je handen zit :eek: )

Mattia
8 februari 2007, 23:27
Het wordt vies, maar het moet geen effect hebben op de stabiliteit.

DarknessAwaits
8 februari 2007, 23:41
To Finish or Not to Finish?
All our necks are dipped in an oil based penetrating sealer which is compatible with virtually all secondary finishes. This provides enhanced stability; however, it is not adequate protection for playing. We strongly recommend you apply a hard finish to all Maple, Mahogany, and Koa necks. Oils do not validate our warranty requirements.

We understand the attraction of raw or lightly oiled necks. They feel fast and are not sticky. Unfortunately, they are much more susceptible to moisture related warping and twisting. Our experience is that hard finished necks seldom warp. Less than 1 out of 200 (0.5%) are returned for warpage. Raw or oiled necks don't fare as well. About 10% are rendered useless from the torture. The more acidic your perspiration, the higher the odds are against you.

If you must play a raw neck, that's cool; it's ok. A neck is just a tool. Just be aware of the risk. If yours does the pretzel act, we don't want to hear about it.

For a valid warranty, a hard finish must be sufficiently thick to completely cover the wood. That means no wood is exposed and you are actually playing on the finish, not the wood. Now, it does not matter to us who applies the finish. Of course we would like to do the finish for you, but if you choose to do it yourself or have it done elsewhere the warranty is still valid.

Het kan natuurlijk pure marketingpraat zijn zodat ze meer zelf gefinishte halzen verkopen, maar goed... Dat weet ik verder ook niet.

Mattia
9 februari 2007, 00:03
Het kan natuurlijk pure marketingpraat zijn zodat ze meer zelf gefinishte halzen verkopen, maar goed... Dat weet ik verder ook niet.

Warmoth is dus de enige website/source/whatever die ik kan vinden die gelooft dat het met een finish te maken heeft. Is op verschillende fora uitgebreid besproken, en iemand die heeft gezien dat dit gebeurd is omdat de hals geen finish had heb ik niet kunnen vinden. Getordeerde halzen zijn er zwz, maar wat zij proberen te verkopen is, sorry dat ik 't zeg, bullshit. Kijk naar MusicMan: standaard ge-oliede halzen, en ze stappen er echt niet vanaf. Kijk naar Warwick bassen (of andere bassen): veeeel langere halzen, relatief dunner, meer spanning erop, en ze doen het prima.

Lak voorkomt niet dat vocht in en uittreed, het vertraagt alleen iewat.

hanzeman
9 februari 2007, 00:07
Ik ben er nu ook een in de lak aan het zetten, vreemd genoeg dekt de lak op de voor en achterkant van de kop perfect, droogt snel en hard (moet veel lagen ivm decal die in de lak moet opgaan), terwijl de neck zelf (die ik maar twee lagen wilde geven) heel lang plakkerig blijft, bijna niet droogt en bij opschuren voor de volgende laag rubber-achtig gaat 'peelen', ziet er een beetje uit als gum restjes die achterblijven als je potlood op papier uitgumt....

DarknessAwaits
9 februari 2007, 00:23
Warmoth is dus de enige website/source/whatever die ik kan vinden die gelooft dat het met een finish te maken heeft. Is op verschillende fora uitgebreid besproken, en iemand die heeft gezien dat dit gebeurd is omdat de hals geen finish had heb ik niet kunnen vinden. Getordeerde halzen zijn er zwz, maar wat zij proberen te verkopen is, sorry dat ik 't zeg, bullshit. Kijk naar MusicMan: standaard ge-oliede halzen, en ze stappen er echt niet vanaf. Kijk naar Warwick bassen (of andere bassen): veeeel langere halzen, relatief dunner, meer spanning erop, en ze doen het prima.

Lak voorkomt niet dat vocht in en uittreed, het vertraagt alleen iewat.

Ja, daar had ik het met Piezo ook al over gehad ten tijde van de DGBM. Waarschijnlijk is het dus zoals je al zegt een grote hoop stierensch**t, maar ik dacht ik vermeld het toch even.

D3nnis
9 februari 2007, 09:54
Kijk naar MusicMan: standaard ge-oliede halzen, en ze stappen er echt niet vanaf.

Ja, maar ik heb een MM met een ietwat getordeerde hals; heb daarover gemaild met MM (gitaar was al uit garantie helaas), en die geven aan dat je wel degelijk onderhoud moet plegen aan de MM geoliede hals, om te voorkomen dat die tordeert....

Mattia
9 februari 2007, 11:11
Ja, maar ik heb een MM met een ietwat getordeerde hals; heb daarover gemaild met MM (gitaar was al uit garantie helaas), en die geven aan dat je wel degelijk onderhoud moet plegen aan de MM geoliede hals, om te voorkomen dat die tordeert....

Tja, ik blijf het raar vinden; een olie finish a la Tru Oil is immers een vernis; pure olie (tung, lijnzaad, anders) zou ik absoluut afraden. Het trekt redelijk diep erin, is vochtafwerend, en blijft zitten. Het vergt wel iets meer onderhoud (in de zin van: eens per jaar wellicht schoonmaken, af en toe een laagje olie erop ofzo) dan lak, maar dat moet je weten.

Maar als ik kijk naar al die versleten, lak eraf, maple Fender halzen, dan denk ik dat het niet echt de finish is die de boel uitmaakt; halzen kunnen nu eenmaal torderen. Houtselectie is niet altijd even makkelijk. Maar om een finish de schuld te geven lijkt me wat simplistisch.

glacius
9 februari 2007, 11:26
maple neckjes lijken groen te worden .. en worden erg snel vies

D3nnis
9 februari 2007, 15:04
Maar als ik kijk naar al die versleten, lak eraf, maple Fender halzen, dan denk ik dat het niet echt de finish is die de boel uitmaakt; halzen kunnen nu eenmaal torderen. Houtselectie is niet altijd even makkelijk. Maar om een finish de schuld te geven lijkt me wat simplistisch.

Zit wat in, maar voor een fabrikant is het wel een ideale manier om uit garantie zaken uit te komen, stel dat het 8 van de 10 keer lukt om zo niets te hoeven doen, dat is toch mooi meegenomen.

fred dons
9 februari 2007, 16:43
klopt de reden dat Warmoth dit op haar site vermeld (en op de nekken) is de levenslange garantie die zij geven, alleen als de nek volledig gesealed is kunnen zij in staan voor defects die later optreden en puur met de constructie en het hout te maken hebben
ik heb zelf ook geoliede nekken van WM en die zijn nog steeds prima

Orpheo
9 februari 2007, 18:19
klopt de reden dat Warmoth dit op haar site vermeld (en op de nekken) is de levenslange garantie die zij geven, alleen als de nek volledig gesealed is kunnen zij in staan voor defects die later optreden en puur met de constructie en het hout te maken hebben
ik heb zelf ook geoliede nekken van WM en die zijn nog steeds prima

oh? geld dat ook voor mijn rosewood neck, en ook voor mijn body als ie gelakt is?

fred dons
9 februari 2007, 18:28
wat geldt , de garantie ? ja die geld voor de body en nek mits gelakt, overigens wordt er dus een uitzondering gemaakt door WM op bodies en nekken die niet gelakt hoeven te worden zoals o/a rosewood, noten en ebben
(dus jouw nek is gecovered)

hanzeman
9 februari 2007, 18:50
En als je de neck lakt, neem je dan ook de zijkant van de rosewood toets mee, of plak je precies op het randje tussen esdoorn (edit, dank je) neck en zijkant van toets af?

fred dons
9 februari 2007, 20:35
je bedoelt esdoorn neck ipv essen ;) ligt er aan, in de fabriek worden die meestal meegenomen omdat je anders een scherpe rand krijgt bij het afplakken maar ik lak met cellulose (wat dun opdroogt) en wat ik ook nog eens mat schuur waardoor die rand niet voelbaar is en ik hierdoor ook niet bang hoeft te zijn dat de lak onder de tape op de toets komt
dus beide kunnen, tis wat je zelf het gemakkelijkst vind

hanzeman
10 februari 2007, 12:35
En is het ok als je het platte stuk dat contact maakt met de body in de neckpocket ongelakt laat?

Ik hoor wel eens mensen zeggen dat dat beter is voor de doorgifte van het geluid van de hals in de body, en daar kan volgens mij ook niet echt veel vocht doorheen komen omdat die zo strak tegen de body aangeschroefd zit?

fred dons
10 februari 2007, 12:54
de lak is zo dun dat dat qua geluid niets uitmaakt maar je hoeft het niet te lakken (mag wel)
bij mij is dat vaak de plek waar ik de nek tijdens het lakken vast hou en dan komt er uiteindelijk ook weinig tot geen lak op

hanzeman
10 februari 2007, 13:04
Maar het kan geen kwaad qua vocht/torderen van de hals? Je komt er niet met je handen bij...

fred dons
10 februari 2007, 13:16
nee alleen als je met je gitaar gaat zwemmen kan het kwaad :D

hanzeman
10 februari 2007, 13:22
Hehe :) , nou misschien als het projectje mislukt, dan wordt het een stuk drijfhout...

Bedankt!